⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

۴۴ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

در صورت سرقت یا مفقود شدن تلفن همراه، به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده از سیم‌کارت‌ به یکی از دفاتر خدمات مشترکین مراجعه و نسبت به مسدود کردن سیم‌کارت‌ اقدام نمایید.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به پیامک هایی با مضامینی همچون برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها، فروش اجناس عتیقه، امور خیریه و غیره، که اطلاعات کارت بانکی شما را درخواست می‌کنند، اعتماد نکرده و در این مورد از طریق تماس با مرکز خدمات مشتریان رایتل شماره (200) از معتبر بودن پیامک مطمئن شوید.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به منظور پیشگیری از هرگونه سوء استفاده، از واگذاری سیم‌کارت‌ (ثابت و اعتباری) به اشخاص ثالث بدون تنظیم رسمی سند انتقال خودداری نمایید.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در زمان خرید گوشی تلفن همراه، فروشگاه‌هایی را انتخاب نمایید که دارای پروانه کسب معتبر بوده و حتما فاکتور خرید ممهور را دریافت نمایید.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در هنگام خرید گوشی تلفن همراه دقت نموده، زیرا در صورت خرید گوشی مسروقه، در نهایت فردی که گوشی را بدون فاکتور خریداری نموده، تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همواره پیش از انجام تراکنش های اینترنتی از صحت نشانی وب‌سایت اعلام شده در پیامک‌ها یا تبلیغات اینترنتی اطمینان حاصل نمایید، زیرا ممکن است این نشانی‌ها ظاهری موجه داشته باشند، ولی شما را به سایتی جعلی هدایت نمایند.
"معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
alibagherikahkesh.blog.ir
موضوع حرام بودن نفت و اعلام علنی آن توسط فردی به نام مستر جیکاک که سال‌های سال خود را به عنوان یک روحانی شیعه معرفی کرده بود، مطرح شد.

مستر جیکاک همان جاسوس دست‌پرورده انگلیسی‌ها (ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻭیلیام نکس ﺩﺍﺭﺳﯽ و کاشف نفت مسجدسلیمان و اولین خریدار انحصاری نفت ایران در دوره قاجار با قرارداد 99ساله مهروموم‌ها) بود که در جریان کشف نفت در ایران،‌ فتوا به نجس بودن آن صادر کرد و سال‌های سال ﺩﺭ مسجدسلیمان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩ.

این آیت‌اللّه انگلیسی ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ به‌عنوان ﭼﻮﭘﺎﻧﯽ ﮐﺮ ﻭ ﻻﻝ ﺑﻪ‌ﻣﺪﺕ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻞ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ پرداخت ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺁﻥ، به‌عنوان ﯾﮏ بختیاری در ﻣﻨﻄﻘﻪ نفت‌خیز مسجدسلیمان ﺳاکن شده بود.

ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎ ﻓﻨﻮﻥ شعبده‌بازی ﻭ حربه‌های دیگر، ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮﺩﻡ محلی ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﻄﻮﻑ داشت ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ به‌عنوان یک ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺷﯿﻌﻪ، ﺟﺎ زد. برای این هدف، به آموختن فقه شیعه می‌پردازد. ﺍﻭ گیوه‌هایش ﺭﺍ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺍﺷﺎﺭه ﻋﺼﺎ ﺟﻔﺖ می‌کرد ﻭ ﺷﺎیعه ﮐﺮﺩه بود که ﺍﯾﻦ ﺍﺯ معجزات ﺍﻭﺳﺖ.

این روحانی جاسوس انگلیسی بعدها ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﺎﻃﺮﺍﺗﺶ، ﺗﻮﺿﯿﺢ می‌دهد که «آهنرباهایی ﺩﺭ گیوه‌هایم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه ﺑﻮﺩﻡ، ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭه ﻋﺼﺎ، گیوه‌ها ﺟﻔﺖ می‌شدند»!
alibagherikahkesh.blog.ir
جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم صبح امروز (چهارشنبه 21 آذرماه) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند، در ادامه روایتی از حاشیه‌های دیدار خانواده‌های شهدا با رهبر انقلاب را می‌خوانید:

سین اول
ساعت هنوز چند دقیقه‌ای به ۹ مانده است؛ مهمان‌ها پیش از ورود به حسینیه پذیرایی می‌شوند؛ خیلی ساده: یک شیرینی گل‌محمدی و یک لیوان شیرکاکائو. اصراری هم نیست که حتماً هر نفر یک شیرینی بخورد! برای همین، آن‌هایی که از راه دور آمده‌اند، چندنفر چندنفر نشسته‌اند و دارند به اسم صبحانه از خودشان حسابی پذیرایی می‌کنند! کمی جلوتر، خادم‌های حسینیه (اصرار دارم بگویم خادم، چون اینجا حسینیه است و هرکس خدمت می‌کند خادم) با ادب مهمان‌ها را راهنمایی می‌کنند.

روبه‌روی جایگاه، طبق معمول شلوغ‌تر است. بین رفت‌وآمدها و تلاش مهمان‌ها برای پیدا کردن بهترین جا، اولین چیزی که خیلی به چشم می‌آید «سادگی حسینیه» است. من فکر می‌کردم اینجا فقط زمینش ساده است (داستان همان زیلوهای معروف آبی رنگ که همیشه همه‌جا با آقا هستند)، ولی اینجا آسمانش هم همین شکلی است؛ خبری از لوسترهای آن‌چنانی و گچ‌بری‌های خاص نیست. لامپ‌های مهتابی قدیمی با ترتیبی از نظم و بی‌نظمیِ کنار هم، آسمان اینجا را روشن کرده‌اند. آری، اینجا «حسینیه‌ی امام خمینی» است؛ به همین سادگی، که گاهی اوقات ساده بودن قشنگ است!

سین دوم
ستون به ستون، جمعیت، آهسته‌آهسته صحن حسینیه را پُر می‌کند. پدران و مادران شهدا روی صندلی‌های دُورتادُور حسینیه، درست زیر پرچم‌های متبرک به نام ائمه نشسته‌اند. کنار من پدربزرگی همراه با نوه‌ی کوچکش ایستاده است. حدس زدم آن پدر باید پدر شهید باشد و آن پسر باید پسر شهید باشد. نوه اصرار داشت که جلوتر برود؛ همین‌طور هم شد و دست در دست پدربزرگ، از بین جمعیت، چند ستون جلوتر رفت؛ ولی آن‌قدر ازدحام بود که مجبور شدند چند قدمی برگردند و کمی جلوتر از ما بنشینند.

بین همهمه‌ی جمعیت، هرکس با لهجه و البته شیوه‌ی خاص خودش، صلوات چاق می‌کند. با هر صلوات، جمعیت نیم‌خیز می‌شود ولی فعلاً خبری نیست. پسری که لباس رزم پدر شهیدش را پوشیده، هم‌ردیف محافظ‌ها، همسایه‌ی جایگاه اصلی ایستاده است و سعی می‌کند بی‌حرکت، چشم در چشم ما، ادای محافظ‌ها را دربیاورد!

سین سوم
سؤال پشت سؤال؛ پُرتکرارترین سؤال این لحظه‌ها پرسش از ساعت است. وسط جمعیت هر چند دقیقه یک نفر بلند می‌شود و پاهایش را ماساژ می‌دهد. کاش یک نفر بود که می‌رفت پشت تریبون و شروع می‌کرد به نرمش دادن؛ مثل حیاط صحن باصفای دوکوهه، کنار حسینیه‌ی حاج همت، و اسم شهدا را می‌خواند: یک دو سه، و همه با هم می‌گفتند شهید!

بچه‌ها جلوتر از همه، حوصله‌شان سر رفته است و مدام بین پدرها و مادرها، بین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دست به دست می‌شوند. همهمه‌ها خیلی بیشتر شده است. صندلی و میز معروف آقا را که می‌آورند، انگار همه‌چیز جدی می‌شود و این می‌شود همه‌ی دکور؛ به همین سادگی!

سین چهارم
ساعت ۱۰ پرده کنار رفت؛ نه یک دقیقه زودتر نه یک دقیقه دیرتر! آرامِ دل خانواده‌های شهدا قدم به حسینیه گذاشت، همان‌جا بود که همه‌چیز به هم خورد؛ حتی آن پسری هم که می‌خواست ادای محافظ‌ها را دربیاورد، بی‌خیال شده بود و حالا رفته بود بالای نرده‌ها. جمله‌ی سردر جایگاه به‌صورت عملی تفسیر شد: «فَضّلَ اللهُ المُجاهدین عَلَی القاعِدین اَجراً عظیماً»

ما جلو رفتیم؛ یعنی خودمان که جلو نرفتیم، جمعیت ما را با خودش جلو برد. انگار ذات با امام بودن همین است که همه با هم رشد می‌کنند و جلو می‌روند! حتی همان پسر و پدربزرگ هم جلو آمدند. وقتی شنیدم پسر شهید به پدربزرگش گفت: «بابا اومد» یکهو دلم لرزید. آنجا بود که فهمیدم آقا چقدر دختر و پسر دارد و چقدر فرزندان شهدا دلشان برای پدرشان تنگ شده است!

سین پنجم

سکوت، مثل نور آفتاب دل‌انگیز پاییزی، همه‌جای حسینیه پهن شد. جمعیت، همراه آقا نشستند و قاری قرآن شروع کرد به تلاوت؛ از شهدا می‌خواند برای دل پدر و مادرها. آقا هم زیر لب آیات را زمزمه می‌کرد و با نگاهش به همه خوشامد می‌گفت؛ حتی به همان پسرهایی که روبه‌روی جایگاه، از دور دست تکان می‌دادند؛ آقا حواسش به همه بود.

بین تلاوت قرآن حواسم رفت به دوربین عکاس‌ها؛ یک قانون نانوشته‌ی اینجا همین است که عکاس‌ها که دوربین را بالا می‌گیرند، عکس شهدا هم بالا می‌آید. انگار همه می‌خواهند بگویند تنها نیامده‌اند؛ شهیدشان هم همراهشان آمده. اصلاً این حسینیه با شهداست که قشنگ است.

صدای آشنای مداحِ مدیحه‌ی «عشق یعنی یه پلاک» چشم‌ها را آسمانی کرد. ذکر «یا صاحب الزمان» حاج محمود کریمی که گُل کرد، صدای گریه‌ی مادران شهدا بلند شد. روضه به حضرت علی‌اکبر که رسید، پدران شهدا هم دیگر ساکت نماندند و آقا هم همراهشان شد؛ چقدر در این حسینیه ذکر «یا حسین» با شهدا می‌چسبد!

سین ششم
ساعت ۱۰:۳۰ آقا صحبتشان را شروع کردند؛ نه یک دقیقه زودتر نه یک دقیقه دیرتر! اول خوشامد گفتند، بعد هم شروع کردند به صحبت از قدر و منزلت شهدا. حسینیه، جغرافیای خاصی را تجربه می‌کرد؛ هم بوی شلمچه می‌آمد، هم بوی سوریه و سامرا، هم بوی مرز و شهدای مظلومش، هم عطر دل‌انگیز حریم حرم؛ از همه‌جا شهدا همراه خانواده‌هایشان آمده بودند!

میانه‌ی صحبت، آقا از ۴۰ سال ایستادگی امت و خانواده‌های شهدا که گفتند، نگاهم گره خورد به نگاه حضرت امام؛ که آنجا بود با همان عکس؛ با همان نگاه ساده؛ امامی که جمله‌ی نصب‌شده از او در بالادست مهمان‌ها، دل را آرام، قلب را مطمئن، روح را شاد و ضمیر را امیدوار می‌کرد: «ای شهیدان، در جوار حق تعالی آسوده‌خاطر باشید که ملت شما پیروزی شما را از دست نخواهد داد.»

«ره‌بر» در ادامه از یمن گفتند؛ از اشتباه دولت عربستان و نقشه‌های شوم شیطان بزرگ برای ایران و منطقه. تا آقا گفتند ان‌شاءالله به کوری چشم دشمنان، بیست‌ودوم بهمن‌ماه، جشن ۴۰ سالگی انقلاب با حضور مردم، پُرشورتر از همیشه برگزار خواهد شد، جمعیت یک‌صدا تکبیر گفتند.

بعد هم آقا فرمودند: پیام شهدای شما پیام بشارت است. شهدا مایه‌ی افتخارند. فرزندان شما ستون‌های این کشورند. اگر این شهدا نبودند، اگر این صبرها نبود، ما چنین وضعیتی نداشتیم.

سین هفتم
سلام آخر؛ صحبت‌ها که تمام شد نه‌تنها آن سربازی که با لباس سربازی آمده بود، که همه شعارشان این شده بود: «ما همه سرباز توایم خامنه‌ای ...»

جلوی جایگاه که خلوت‌تر شد، از نگاه همان پسر که لباس پدرش را پوشیده بود، خواندم که راه ادامه دارد. چند دقیقه‌ی بعد، دیگر کسی در حسینیه نبود به جز شهدا که خانه‌زاد این خانه‌اند؛ خانه‌شان همین‌جاست. شاید برای همین است که همه‌ی پدرها و مادرهایی که از شهرهای دور آمده بودند، این‌همه خوشحال و با انرژی از حسینیه بیرون می‌رفتند؛ دیدار پسر و پدر، پسر و مادر تماشایی بود!

محمدرسول ملاحسنی
نویسنده‌ی کتاب «یادت باشد»
alibagherikahkesh.blog.ir
🎊🎉🎊🎉🎊🎉
📢جشن بزرگ روز دانشجو
🌿🌿🌿🌿🌿
زمان :سه شنبه ۹۷/۹/۲۰ ساعت۱۳:۳۰
💐💐💐💐💐💐
مکان :سالن اجتماعات واحد
به همراه تجلیل از دانشجویان و گروه نمایش و........
✨✨✨✨✨
حوزه بسیج دانشجویی ---معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان
alibagherikahkesh.blog.ir
تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی
پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 1357 و به‌دنبال آن استقرار نظام جمهوری اسلامی به‌جای نظام ستم‌شاهی پهلوی، تغییر و تحول بنیادینی را در عرصه‌های گوناگون اجتماعی به وجود آورد، چراکه تحول در نظام از طریق تحول در بنیادها و ساختارها تحقق می‌یابد. در این راستا مقوله «فرهنگ» از جایگاه ویژه و پایگاه ممتازی برخوردار بوده، به‌طوری که تصور تغییر در نظام بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن، تصوری ناموجه است.
صدور پیام نوروزی امام خمینی «ره» را در اول فروردین 1359، باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست. ایشان در بند «11» این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، « تصفیه‌ى اساتید مرتبط با شرق و غرب» و « تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.
پس از تعطیل رسمی دانشگا هها در خردادماه، امام خمینی «ره» در 23/3/59 فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند که در قسمتی از فرمان ایشان آمده است:
«مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‌باشد، اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه‌گران که هم‌اکنون گاه‌گاه آثارش نمایان می‌شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‌فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند. ادامه این فاجعه که مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.»
در این فرمان، حضرت امام به عده‌ای از اساتید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مأموریت دادند تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحب‌نظر و متعهد، از میان اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی برای تشکیل شورایی دعوت کنند و برای برنامه‌ریزی رشته‌های مختلف و خط‌مشی فرهنگی آینده دانشگاه‌ها، براساس فرهنگ اسلامی انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی - اسلامی اقدام نمایند.
ستاد انقلاب فرهنگی طبق فرمان امام (ره) ملزم بود که در برخورد با مسائل دانشگاهی فعالیت‌های خود را بر چند محور متمرکز کند:
- تربیت استاد و گزینش افراد شایسته برای تدریس در دانشگاه‌ها،
- گزینش دانشجو،
- اسلامی کردن جو دانشگاه‌ها و تغییر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، به صورتی که محصول کار آنها در خدمت مردم قرار گیرد.
در شهریور ماه سال 62 با توجه به نظر امام خمینی (ره) مبنی بر لزوم ترمیم و تقویت ستاد و به‌خصوص حضور مسئولین اجرایی در آن و به دنبال پیشنهاد و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی از طرف رئیس جمهور وقت (حضرت آیت الله خامنه‌ای)، امام امت برخی از مسئولین اجرایی مانند نخست وزیر، وزرای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی را به ترکیب ستاد اضافه نمودند.
با بازگشایی دانشگاه‌ها و توسعه مراکز آموزشی و گستردگی فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ضرورت تقویت این نهاد بیش از پیش احساس شد، به‌طوری حضرت امام (ره) در آذر 1363 برای دومین بار ستاد انقلاب فرهنگی را ترمیم کردند و به این ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیبی جدید تشکیل شد. در بخشی از این فرمان آمده است:
«خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه‌دار غرب مبارزه کرد. اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم سه قوه، حجج اسلام آقای خامنه‌ای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجت‌الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم.»
سومین دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال 1375 برمی‌گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در تاریخ 14/9/75 با صدور پیامی ضمن تعیین ترکیب جدید اعضای شورای عالی بر اهمیت جایگاه و وظایف خطیر آن نیز تأکید نمودند، در این پیام آمده است:
«شورای عالی انقلاب فرهنگی که با تدبیر حکیمانه امام راحل عظیم‌الشأن به جای ستاد انقلاب فرهنگی پدید آمد، نقش فعال و مؤثری را در عرصه‌های امور فرهنگی کشور به‌خصوص دانشگاه‌ها ایفا کرد و برکات زیادی از خود به‌جای گذارد. اکنون با پیشرفت کشور در کار سازندگی و گسترش دامنه نیاز به دانش و تخصص و لزوم فراگیری علوم و فنون و پرورش محققان و نوآوران و استادان و متخصصان کارآمد، اهمیت این بخش از مسائل فرهنگی تأکید مضاعف یافته است. توسعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزش و آموزش عالی که پاسخ طبیعی به آن نیاز است و افزایش چشمگیر کمیت دانشجویی، به‌نوبه خود تکالیف تازه‌یی را بر عهده مسئولان امور فرهنگی کشور می‌گذارد که برتر از همه آنها اولاً کیفیت بخشیدن به مایه‌های علم و تحقیق در این مراکز و ثانیاً پرداختن به تربیت معنوی دانشجویان و هدایت فکر و عمل آنان است.»
در بخشی دیگر از این پیام، ضمن اشاره به هجوم فرهنگی همه‌جانبه دشمنان به ارزش‌های اسلامی و فرهنگ اصیل ملی و باورهای مردم آمده است:
«همه این حقایق مهم و هشدار دهنده، مسئولان فرهنگی کشور را به تدبیری برتر و اهتمامی بیشتر و تلاشی گسترده‌تر فرا می‌خواند و به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی را که در جهاد ملی با بی‌سوادی و عقب‌ماندگی علمی و تبعیت فرهنگی، در حکم ستاد مرکزی و اصلی است، به تحرک و نوآوری و همت‌گماری برمی‌انگیزد.»
alibagherikahkesh.blog.ir
اوایل صده سیزدهم هجری وقتی رضا خان به قدرت رسید، تلاش فراوانی کرد تا برای تأمین منافع و مطامع استعمارگران و عمال خارجی اقدامات جدّی انجام دهد. یکی از برنامه‌های وی نیز فروپاشی و نابودی عشایر بود. چراکه عشایر ایران دارای چنان قدرتی بودند که انگلیسی‌ها از آنان به شدت بیم و وحشت داشتند و بارها در جنوب کشور با انگلیسی‌ها جنگیدند. ایلات با علماء و روحانیون نیز ارتباط نزدیکی داشتند و در موارد بسیاری با فتواء و نظر علمای دینی به جنگ با بیگانگان و مستبدان اقدام می‌کردند.

از سوی دیگر در طول تاریخ ایران، اغلب حکومت‌هایی که تأسیس شدند، بنیانگذار و مؤسّس آن‌ها برخاسته از خاندانی اصیل، ریشه‌دارو بانفوذ بود و از پشتوانۀ مردمی بالا، مقبولیت و مشروعیت برخوردار بودند. امّا برخلاف رویه و سنّت معمول، خانوادۀ رضاخان از نفوذ و اعتبار لازم بین مردم برخوردار نبود و اجدادش فاتح جنگی، قهرمان ملّی و یا سمبل فداکاری نبودند. از همین رو در بین جوامع ایلی، روستایی و شهری فاقد پایگاه اجتماعی بودند. به همین دلیل انگلیسی‌ها به عمد از میان گزینه‌های مختلف برای حکومت، رضاخان را برگزیدند تا تبلیغات بلشویک‌ها را خنثی کنند. بلشویک‌ها هدف خود را به حکومت رساندن خلق‌ها و توده‌ها معرفی می‌کردند. انگلیسی‌ها نیز برای مقابله با این تبلیغات، رضاخان را که از طبقه پایین بود انتخاب کردند.

رضاخان می‌دانست که منفور خاندان با نفوذ، گروه‌های انسانی مختلف و عشایراست. به همین دلیل، برای سرکوبی عشایر یک انگیزه شخصی نیز داشت. از عشایر بسیار واهمه داشت. آن‌ها را رقیب پرقدرت و در عین حال مزاحم خود می‌دانست. عشایر، حاملان هویت و اصالت ایرانی نیز بودند. رضا خان با بحران‌های هویتی که داشت، ریشۀ اصالت و هویت ایرانی را هدف قرار داد. خاندان و گروه‌های عشایری را مورد حمله قرار داد. تلاش کرد، نه تنها اصالت‌ها و ارزش‌های دینی و میهنی را نابود سازد، بلکه حاملان و پاسداران آن‌ها را به ورطۀ نیستی بکشاند. در این راستا، عشایر که بخش مهمّی از جمعیت را به خود اختصاص می‌دادند، هدف بی‌رحمانه‌ترین و ناجوانمردانه‎ترین کشتارها و توطئه‌ها قرار گرفتند.

قیام بختیاری ها با رهبری علی مردان خان

سیاست‌ها و اقدامات رضاشاه، به تدریج زمینه نارضایتی و قیام عمومی ایل بختیاری را فراهم ساخت. در بهار سال 1308 شمسی، تعدیات و ظلم و ستم رضاه شاه، خون علی مردان خان و بسیاری از مردان ایل را به جوش آورده بود. از دست دادن گلّه و احشام، کنار گذاشتن اسب و تفنگ، زندگی زیر سقف خانه‌ای که در مکانی نامناسب بنا شده و به آن عادت نداشتند، گذاشتن کلاه پهلوی بر سر، پرداخت مالیاتی سنگین، دوری از ایل و خدمت به رضا شاه و ده‌ها تصور و فکر دیگر، چون خوره به جان جوانان بختیاری افتاده بود. عشایر از این همه ظلم و اجحاف به ستوه آمده بودند. فقط منتظر تلنگری بودند تا بپا خیزند و بر علیه ظلم رضا شاه وارد جنگ شوند.

در این راستا علی مردان خان در گرمسیر خوزستان با مردان ایلش به شور نشست و می‌خواست بداند اگر بخواهد قیام کند او را همراهی خواهند کرد؟ مردان ایلیاتی که تاکنون چنین تحقیر و مورد ظلم واقع نشده بودند، مردانه هم قسم شدند که تا پای جان او را همراهی خواهند کرد. به سرعت طوایف دیگری از چهارلنگ و هفت‌لنگ به او پیوستند. اولاد چراغعلی خان بابا احمدی برای رویارویی با رضا شاه بی‌تابی می‌کردند. بسیاری از خوانین جوان نیز هم‌دل و هم‌صدا با او طوایف را تحریک و تشویق نمودند که با وی همراه شوند. اخبار این خیزش مردمی به گوش دولتیان رسید. رزمندگان بختیاری در اولین اقدام خود «پل شالو» را منهدم و راه‌های ارتباطی را قطع کردند، تا در صورت حملۀ قوای دولتی غافلگیر نشوند.

با فرارسیدن موسم کوچ، علی مردان خان رزمندگانش را به ییلاق هدایت کرد. خشم مردم از رضا شاه و عمالش سبب گردید تا خان جوان و محبوب، همه جا با استقبال گستردۀ عموم مردم مواجه شود. مردم با ساز و دهل از وی استقبال و پیشاپیش نیروهایش، گوسفند قربانی و داوطلبانه آذوقه و مایحتاج مورد نیاز رزمندگانش را تأمین می‌کردند و جوانان به او می‌پیوستند.

با تلاش‌های بی‌وقفۀ علی مردان خان، قشونی از جوانان بختیاری تشکیل گردید که قلبشان سرشار از نفرت و کینه فراوان نسبت به رضا شاه بود. در همین ایام، به‌طور پیاپی، برخی کلانتران و معتمدان هفت‌لنگ نیز به دیدار علی مردان خان می‌آمدند و با وی به شور و تبادل نظر می‌پرداختند. با این رایزنی‌ها بخش مهمی از ایل محمود صالح، چهل چشمه را ترک گفتند و به علی مردان خان پیوستند و در دولت آباد استقرار یافتند.

علی مردان بختیاری در مشورت با همراهانش و با هدف انسجام بخشی بیشتر میان نیروهایش، دست به یک ابتکار زد و آن تشکیل یک هیات بود. این هیات که نام کامل آن هیأت اجتماعیۀ بختیاری بود متشکل از 12 نفر از سران و کلانتران بختیاری بود. در برخی نقل قول‌ها آمده که آ اسکندر بابا احمدی به‌عنوان رئیس هیأت انتخاب گردید. وظیفۀ هیأت سازماندهی نیروها و رهبری عملیات جنگی بود. هدف بزرگ هیأت نیز استیفای حقوق از دست رفتۀ عشایر بود. جوانان بختیاری برای اثبات وفاداری و پایبندی به قیام، به قرآن سوگند خوردند و برخی مهر و امضاء کردند.


سرانجام حرکت آغاز شد و در ابتدا یاران علی مردان خان شهرکرد را علی مردان خان با نیروهایش که تعداد آن‌ها 2000نفر بود و بر پرچم آنان عبارت لا اله الا الله، محمد رسول الله و علی ولی الله نقش بسته بود به تصرّف خود در آوردند. دولت طاغوت که از اقدامات شجاعانۀ سواران بختیاری به وحشت افتاده بود، یک ستون نیروی نظامی با وسایل موتوری به فرماندهی سرهنگ «محمد خان میمند» از راه تنگ «بیدکان» جهت مقابله با رزمندگان بختیاری اعزام کرد. سواران شجاع و مؤمن بختیاری به فرماندهی «نادرقلی خان» پسر سردار اشجع و «اسماعیل خان زراسوند» داماد لطفعلی خان امیر مفخم، با تصرّف «تنگ انجیره» و ارتفاعات مشرف بر دشت، در تنگ بیدکان مستقر شدند و با نبردی شجاعانه، قوای مزبور را درهم کوبیدند و به محاصره درآورند. قوای نظامی چند بار تلاش کردند تا با حمله به تنگ بیدکان قوای نظامی در محاصره را نجات دهند، اما با دادن تلفات زیاد ناکام ماندند. در نتیجه، نیروهای نظامی به فرماندهی سرهنگ محمد خان میمند مجبور شدند، در قلعۀ ابوالقاسم خان ضرغام در «سفید دشت» پناه بگیرند و به محاصره کامل در آمدند.

سرانجام رضاخان و دولتش با اعزام هواپیماهای جنگی چند نوبت مردم بی‌دفاع را در شهرکرد و مناطق نزدیک به میدان جنگ بمباران کردند. چراکه با اقداماتی که رزمندگان بختیاری انجام داده بودند، رضا شاه به شدّت وحشت‌زده و عصبانی شده بود. از سوی دیگر نیز بختیاری‌های ساکن در اصفهان نیز با تبلیغات وسیع خود، جنگ روانی به راه انداخته بودند و درصدد بودند ضمن تخریب روحیۀ نظامیان، مردم را به حمایت و پشتیبانی از قیام بختیاری‌ها تحریک و تشویق کنند. شاه که بسیار نگران بود مبادا بختیاری، اصفهان را تصرف نمایند و به سمت پایتخت حرکت کنند، خوانین مسن، با نفوذ و مشغول در دستگاه دولتی را تحت فشار زیاد قرار دادند تا اسباب تفرقه و پراکندگی سواران بختیاری را فراهم سازند.

چند روز بعد، در سه فرسنگی شهرکرد، جنگ خونینی صورت گرفت؛ ولی این بار نیز بختیاری‌ها شکست خوردند. اردوی دو هزار نفری بختیاری‌ها از زمان حرکت به طرف شهرکرد تا این نبرد نابرابر در حومۀ شهرکرد، نزدیک به چهل و چهار روز با ارتش تا دندان مسلح رضا شاه جنگید. با این که از مهمّات و اسلحه کافی و مجهزی برخودار نبودند، شجاعانه جنگیدند و علیرغم خلق حماسۀ وصف ناشدنی و رشادت‌های فراوان با سلاح‌های ابتدایی، پس از چند روز در مقابل قشون مجهز، زبده و تازه نفس رضا شاه شکست خوردند. تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیدند و جمع کثیری مجروح و عده‌ای نیز اسیر شدند تعداد زیادی از رزمندگان نیز از جمله، علی مردان خان از مهلکه جان سالم بدر بردند.

بعد از تصرّف شهرکرد و استقرار نیروهای نظامی در آن؛ علی مردان خان به همراه جمعی از یاران وفادارش به جنگ و گریز چریکی روی آورد و تلاش کرد خود را به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور پشت کوه موگویی برساند. قوای لرستان به فرماندهی سرتیپ مهدی قلی خان تاج بخش و سرهنگ رضاپور برای دستگیری خان، تا میانکوه وی را تعقیب کردند. علی مردان خان، از مناطق سخت و دشوار کینو و لپد عبور کرد. خان در بین مردم بسیار محبوب بود؛ به همین خاطر، مردم نه تنها با نیروی نظامی همکاری نمی‌کردند، بلکه برای جلوگیری از دستگیری خان، اطلاعات غلط به نیروهای نظامی می‌دادند.

در یکی از جنگ و گریزها علی‌مردان‌خان موفق گردید نیروهای دولتی را در تله انداخته و محاصره نماید. محاصره چند روزی طول کشید. آذوقه‌های نیروهای دولتی تمام شد سربازان از فرط گرسنگی. اسب‌های خود را کشتند و می‌خوردند. وقتی علی‌مردان از این موضوع باخبر شد. دستور داد مقدار زیادی غذا برای سربازان فرستادند این موضوع باعث بهت و حیرت سربازان گردید.

علی مردان خان از طریق گردنه‌های صعب‌العبور، راه سردشت را در پیش گرفت، تا به امامزاده احمد فدالهب رسید. سرهنگ صادق‌خان که مأمور دستگیری خان بود، در امامزاده احمد فداله، با علی مردان خان ملاقات کرد و از جانب دولت به وی اطمینان داد که در صورت تسلیم، خطری وی را تهدید نخواهد کرد. بسیاری از همراهان خان، با تسلیم شدن وی مخالفت کردند و بار دیگر بر وفاداریشان به خان تأکید ورزیدند. اما علی مردان خان که در جنگ‌های چریکی متحمّل تلفات زیادی شده بود، ادامۀ جنگ را بی‌فایده دانست و راضی به آسیب دیدن مردم نبود. خان به همراه جمع کثیری از یارانش، روانۀ سردشت شد و از آنجا راهی دزفول گردید. در دزفول، میهمان شخصی به نام خرّم گردید. اهالی دزفول نیز، در مدّت توقّف در دزفول، از وی حمایت کردند. وی مردم را به آرامش دعوت نمود و به اتّفاق سرهنگ صادق خان و نیروهایش، روانۀ اهواز و از آنجا به تهران منتقل و گرفتار زندان رضا شاه شد. بعد از مدّتی، تمامی رهبران قیام و اشخاص دستگیر شده، مورد عفو قرار گرفتند و به بختیاری روانه شدند. دولت احساس کرد که در آن شرایط، برخورد با عوامل قیام به صلاح نیست. با اخذ تعهد، آنان را آزاد، و مجازات و برخورد قهرآمیز با آن‌ها را، به زمانی دیگر موکول کرد. علی مردان خان، مجبور گردید در تهران اقامت کند و تحت نظر باشد.

علی مردان خان، مدّتی در تهران تحت نظر بود و مورد بازجویی قرار گرفت؛ اما اندکی بعد آزاد گردید؛ ولی مجبور بود در تهران اقامت کند و تحت نظر باشد. اگر چه، گزارش‌هایی وجود دارد که: وی چند نوبت به منطقه بختیاری مسافرت نمود. در این زمان دولت، در شرایطی نبود که بتواند برخورد تندی با علی مردان خان نماید یا بخواهد وی را مجازات کند. به این خاطر، وی را آزاد گذاشت و برخورد و مجازاتش را به آینده موکول کرد. با شرایطی که در سال 1312 شمسی به وجود آمد، دولت تشخیص داد که، حال بهترین فرصت برای دستگیری و مجازات عوامل قیام سال 1308 می‌باشد. در این راستا، علی مردان خان، در تاریخ 12 آذر 1312 و برای چندمین و آخرین بار، به همراه جمعی دیگر از بختیاری‌ها که تعداد آن‌ها به بیش از چهل نفر می‌رسید، بازداشت گردید.

علی مردان خان، چنان‌که گفته شد، در 12 آذر سال 1312 شمسی بازداشت گردید و به تهران فرستاده شد. در تهران، پس از بازجویی‌های اولیه، به زندان قصر منتقل شد. از آن پس، زندان قصر تهران، پذیرای یکی از جوانمردترین جوانان وطن گردید، راد مردی که حتی زندانبان نیز شیفتۀ اخلاق و مردانگی‌اش می‌شود. زندانیان نیز از این که دلاوری آزاد مرد، هم بند آنان گردید، بر خود می‌بالیدند و خرسند از این افتخار بودند. علی مردان که اتهامات وارده، یعنی تلاش برای نابودی رژیم پهلوی و قیام مسلّحانه را پذیرفته بود، جمعاً بیش از چهار سال در حبس بود. تااینکه سرانجام علی مردان خان که برای آخرین بار، در تاریخ 12 آذر 1312 و برای چندمین بار، (جمعاً بیش از چهار سال زندان بود.) به زندان افتاده بود به اتّفاق تعدادی دیگر از خوانین، در روز 17 آذر 1313 تیر باران گردید. تاریخ اعدام وی را، بعضی اسفند ماه همان سال نیز ذکر کرده‌اند. به همراه علی مردان خان، هفت نفر از خوانین دیگر نیز اعدام و بیش از 25 نفر نیز به حبس محکوم شدند.

ماجرای افشای ستم‌کاری برخی خوانین

در دوره انتقال قدرت از قاجاریه به رضاخان ، خوانین بختیاری که به واسطه درآمدهای نفتی و عواید ناشی از تصدی زمام امور شهرهای جنوب بسیار ثروتمند و قدرتمند شده بودند و حکومت مرکزی را فاقد قدرت و اقتدار می دانستند ، ظلم و اجحاف به بختیاری ها را به حد اعلا رسانده تا جاییکه اهالی چهار محال و پشتکوه متحده شده با تشکیل هیات اتحادیه چهارمحال و پشتکوه مبارزات طولانی و موثری را با خوانین آغاز کردند. طوایف چهارلنگ نیز که از ظلم و ستم ایلخانی به ستوه آمده بودند ، با طرح و تنظیم چندین شکایت و تلگراف به تظلم خواهی مبادرت کردند. علی مردان خان نیز که محبوب بختیاری ها بود، چندین شکایت نامه تنظیم و به ریاست مجلس شورای ملی ارائه کرد.






علی مردان خان در این شکوائیه بر چند نکته و موضوع تاکید و اشاره کرده است:
1- ظلم و ستم فراوان خوانین به بختیاری ها و استثمار بیرحمانه مردم
2- وابستگی خوانین به اجانب و بیگانگان
3- بی اعتنایی برخی خوانین به اصول مشروطیت و عدالتخواهی





در نهایت با پیگیری های مختلف منطقه چهارلنگ تجزیه و محمد تقی خان شجاع الممالک به سمت ایلخانی و علی مردان خان به سمت ایل بیگی چهارلنگ محمود صالح منصوب شدند. البته حکومت نیز قلباً راضی به تجزیه بختیاری بود زیرا با اینکار خوانین تضعیف می شدند. خوانین بختیاری در قبال اعتراض ها و شکایت های علی مردان خان ، عده ای از سران و ریش سفیدان طوایف و تیره های چهارلنگ را وادار و یا تطمیع کردند تا علیه علی مردان کارشکنی کرده و وی را ناتوان نشان دهند. آنها نیز تحت حمایت به ویژه سردار ظفر شکایت های متعددی را بر علیه علی مردان خان تنظیم و به مجلس و وزارتخانه های مربوطه ارسال می کردند.
alibagherikahkesh.blog.ir
روز دانشجو
بعد از کودتاى 28 مرداد 1332، رژیم وابسته پهلوى که توانسته بود با کمک اربابان امریکایى بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه هاى حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مقاومت مردم بطور کامل از بین نرفته و ایران در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهد داد.

نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا در سال 1332، راهى ایران گردید. در حقیقت او مى آمد تا نتیجه سرمایه گذارى بیست و یک میلیون دلارى را که سازمان جاسوسى امریکا سیاه در راه کودتا و سرنگونى دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند. ملت در حال افسردگى و از نفاق و تفرقه اى که استبداد توانسته بود در میان او ایجاد کند، ناراحت بود.
رهبرى نهضت مقاومت، قصد رساندن صداى اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که مى خواست با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام بدست آورد، خنثى کند. اجراى این برنامه به عهده کمیته هماهنگى دانشگاه تهران واگذار شده بود.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنیس رایت، کاردار جدید سفارت انگلیس در ایران، از روز 14 آذر 1332، آ‎غاز گردید. دانشجویان دانشکده هاى حقوق و علوم سیاسى، علوم دندان پزشکى، فنى، پزشکى، داروسازى در دانشکده هاى خود تظاهرات پرشورى علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم پهلوى که به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجویان نسبت به خود و اربابان امریکا از پیش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامى، در زد و خورد با دانشجویان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگیر و زندانى کردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژیم پهلوى براى اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند.
در یکى از کلاسهاى درس دانشکده فنى، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژیم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره مى گیرند و همین بهانه کافى بود تا وارد کلاس درس شوند و با ایجاد جو رعب و وحشت، محیط را براى بهره بردارى و گرفتن زهر چشم دانشجویان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجویان بى پناه سه تن از آنان را به شهادت مى رسانند.

حادثه 16 آذر 1332، بعنوان یک روز (مقاومت تاریخى) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم کوشش رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههاى سراسر ایران مراسم و تظاهراتى به یاد شهیدان آن روز برپا مى کردند.


شهید چمران در ر ابطه با حادثه 16 آذر مى گوید:
وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویى همه را به چشم مى بینم، صداى رگبار مسلسل در گوشم طنین مى اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک مى شنوم. دانشکده فنى خون آلود را در آن روز و روزهاى بعد به راى العین مى بینم........
نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا به ایران مى آید تا نتیجه بیست و یک میلیون دلار خرج کودتا را ببیند.)
" خصوصیت بالقوه دانشجویان در این است که با تحرک گرایش، استنباط و فهم خود فضا را تغییر مى دهند."

شرط اصلى در تضمین امروز و فرداى دانشجو میزان برخوردارى او از معنویات است. فارغ التحصیل دانشگاه ما باید نسبت به کشور و میهن خود وفادار و متعهد باشد. با رافت و عطوفت با انسان ها برخورد کند و تنها در اندیشه پر کردن جیب خود نباشد و براى رسیدن به این هدف، انس با خدا و چشیدن لذات ذکر و دعا و تضرع اجتناب ناپذیر است و این هدیه بزرگ را تشکل ها و انجمن هاى اسلامى باید به دانشجویان تقدیم کنند."
alibagherikahkesh.blog.ir
در خصوص جزییات بیشتر حمله تروریستی بلوار شهید ریگی چابهار گفت:در این حادثه تروریستی ۲ نفر شهید و سه نفر مجروح شدند .

حادثه تروریستی در شهرستان چابهار

وی ادامه داد: در پی این انفجار بلافاصله نیروهای امنیتی و امدادی در محل مستقر شدند و تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان وبلوچستان افزود: این بمب که در داخل یک خودرو کارگذاری شده بود سبب مجروح شدن چند نفر از هموطنانمان شد.



مرعشی تصریح کرد: نیروهای امنیتی در حال بررسی آخرین وضعیت هستند.

سخنگوی سپاه: تنبیه شدید در انتظار عوامل تروریستی چابهار

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رهگیری و تنبیه شدید آمران و مجریان حادثه تروریستی امروز در چابهار خبر داد.

تنبیه شدید در انتظار عوامل تروریستی چابهار

شورای تامین سیستان و بلوچستان پیرو حادثه ترویستی چابهار تشکیل جلسه داد

معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بنده عازم شهرستان چابهار هستم، هم اکنون جلسه شورای تامین استان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد:عبور و مرور هم به صورت عادی در حال انجام است و اوضاع تحت کنترل است.


آمار مجروحین به 43 نفر رسید

امینی فرد رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در گفتگو با خبرنگاران گفت: آمار مجروحین حادثه تروریستی امروز در چابهار به 43 نفر رسید.



وی ادامه داد:از این تعداد مجروحین ۸ نفر خانم و ۵ نفر کودک هستند.

وی افزود: تعدادی از مجروحین به صورت سرپایی مداوا شدند.



بازدید نماینده رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از مجروحین حادثه چابهار + عکس

فرهاد دادگر معاون بهداشتی دانشکده و نماینده تام الاختیار رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر بهمراه حجت الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه چابهار با حضور در بیمارستان امام علی(ع)چابهار از مجروحین حادثه چابهار عیادت کردند.



بازدید نماینده رییس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از مجروحین حادثه چابهار
عامل حادثه تروریستی چابهار به هلاکت رسید

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به حادثه تروریستی امروز چابهار گفت: عامل انتحاری کشته شده و فعلا هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را نپذیرفته است.

عامل انتحاری حادثه تروریستی چابهار به هلاکت رسید

حمله تروریستی به ستاد انتظامی چابهار

رحمدل بامری سرپرست فرمانداری چابهار نیز در خصوص جزییات بیشتر این خبر گفت: متاسفانه در این حادثه تروریستی تعدادی زن و کودک در بین مجروحین مشاهده می شود که به بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل شده اند و در حال حاضر یک نفر از مجروحین به دلیل شدت جراحات وارده به اتاق عمل منتقل شده است.




وی گفت : تصور دشمن این است که می تواند خللی در امنیت مردم ایجاد کند؛اما مردم پای نظام و ارزش‌های خود ایستاده اند.

وی در پایان گفت:فضای شهر چابهار هم اکنون آرام است و همه نیرو‌های عمل کننده هم در سطح شهر مستقر شده اند و جزئیات این حادثه در حال پیگیری است.

گفتنی است به رغم اعلام 3 شهید توسط سرپرست فرمانداری چابهار وزارت کشور تعداد شهدا را 2 نفر اعلام کرد.

*2 نفر در حادثه تروریستی امروز چابهار به شهادت رسیدند

سردار پاکپور :حادثه تروریستی چابهار حاصلی برای تروریست ها نداشت

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه بنده و فرمانده قرارگاه قدس سپاه در محل عملیات تروریستی هستیم، تاکید کرد: متاسفانه در این عملیات چند نفر از نگهبانان مقابل در ورودی ستاد فرماندهی شهید و زخمی شده‌اند.

سردار پاکپور با بیان اینکه شهر در امنیت کامل است، گفت: نیروهای سپاه در محل حضور دارند و هوشیار هستند.

وی اضافه کرد کرد: اخبار منتشره توسط برخی رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه فرمانده انتظامی چابهار در این عملیات تروریستی به شهادت رسیده، کذب است و اصلا خودروی انتحاری نتوانسته به داخل مقر فرماندهی انتظامی چابهار وارد شود.

* حضور سردار پاکپور در محل حادثه تروریستی چابهار

اسامی و تصاویر شهدای حادثه تروریستی چابهار

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اسامی شهدای حادثه تروریستی صبح امروز مقابل فرماندهی انتظامی شهرستان چابهار "ستوان دوم داریوش رنجبر" و "سرباز وظیفه ناصر درزاده" اعلام کرد.

حادثه تروریستی در شهرستان چابهار/حضور سردار پاکپور در محل حادثه تروریستی چابهار

شهید مدافع وطن داریوش رنجبر یکی از شهدای حادثه تروریستی چابهار سرباز وظیفه ناصر درزاده

شهید مدافع وطن سرباز وظیفه ناصر درزاده یکی از شهدای حادثه تروریستی چابهار

در این حادثه تروریستی داریوش رنجبر از پرسنل انتظامی شهرستان چابهار از دانشجویان دوره 25 دانشگاه علوم انتظامی امین ،مجرد، و ساکن استان فارس و همچنین سرباز وظیفه شهید ناصر درزاده ،مجرد، و اهل شهرستان نیکشر به درجه رفیع شهدت نائل آمدند.

تروریست‌ها ناکام شدند/چابهار همچنان رو به جلو

امروز همزمان با عملیات تروریستی، چندین پروژه توسعه‌ای در چابهار با سرمایه گذاری ١٧٠٠ میلیارد ریال کلید خورد.

حادثه تروریستی در شهرستان چابهار/شهر در امنیت کامل است/2تن شهید شدند + اسامی شهدا/فیلم و تصاویر

تروریست‌ها ناکام شدند/چابهار همچنان رو به جلو

عکس العمل به موقع و شجاعانه پلیس، عامل انتحاری را زمین گیر کرد

پایگاه خبری پلیس سیستان و بلوچستان در خصوص حمله تروریستی چابهار اعلام کرد، ساعت 9:30 صبح روز پنجشنبه 15/9/97 یک دستگاه خودرو وانت به قصد اقدام تروریستی و حمله به مقر انتظامی چابهار را داشت که ماموران با هوشیاری، اقدام به موقع و شجاعانه مانع ورود آن شدند.

*دستگیری مرتبطان حادثه تروریستی چابهار در دست اقدام است



عامل انتحاری که موفق به ورود به مقر انتظامی نشده بود، اقدام به انفجار خود نمود که متاسفانه در این حادثه، دو نفر از عوامل انتظامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند همچنین عامل انتحاری نیز به درک واصل شد.

گفته می شود بر اثر این انفجار شیشه های ساختمان‌های اطراف شکسته شده است.

*واکنش های مقامات کشوری و استانی در پی حمله ترورستی در چابهار

عیادت مسئولین از مجروحین حادثه تروریستی چابهار

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر بهمراه معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرمانده منطقه انتظامی استان، فرماندار و مدیرعامل منطقه آزاد و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان چابهار در بیمارستان امام علی (ع) حضور و از مجروحین حادثه تروریستی چابهار عیادت کردند.
alibagherikahkesh.blog.ir
روز گذشته تجمع دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر با حاشیه‌هایی همراه شد و حتی فیلم تصاویری از درگیری بین دانشجویان در فضای مجازی منتشر شد.یکی از این تصاویر پرسروصدا مربوط چندتن از دانشجویان بود که رسانه‌های ضدانقلاب آن را به عنوان حمله‌های بسیجیان منتشر کردند.

مصادره دانشجوی بسیجی توسط آمدنیوز!

در همین رابطه به سراغ دانشجوی مضروب دانشگاه(صاحب عکس فوق) رفتیم و از او درباره جزئیات این اتفاق پرسیدیم. محمدمهدی تاجیک دانشجوی ورودی سال ۹۴ رشته مکانیک و دبیر تشکیلات انجمن اسلامی (دفتر تحکیم وحدت) در این باره به خبرنگار ما گفت که این اعتراضات برنامه‌ریزی شده بود. به طوری که روز دوشنبه ۱۲ ام آذر ماه، پوستری با مضمون دعوت دانشجویان برای حضور در یک تجمع غیرقانونی در فضای مجازی پخش شد و در زمان کوتاهی به صورت شبنامه در خوابگاه های دانشگاه امیرکبیر و بعضی از دانشکده‌های دانشگاه توزیع شد.

مصادره دانشجوی بسیجی توسط آمدنیوز!

تاجیک همچنین تاکید می‌کند که این عده حتی پوسترشان را هم در کانالی که تحت عنوان «اعتراض به غذای سلف» به راه افتاده بود پخش کردند اما در زمان تجمع، هرچند شعارها قرار بود صنفی باشد یکباره رنگ و بوی سیاسی گرفت و در مقابل آن‌ها بچه‌های انقلابی به میان آمدند و با شعارهایی به آن‌ها یادآوری کردند که وضعیت امروز حاصل رأیی است که سال گذشته دادید و نشریات و تابلوهای دانشگاه را هم به آن اختصاص دادید.

مصادره دانشجوی بسیجی توسط آمدنیوز!

محمدمهدی تاجیک دانشجوی مضروب

آغاز تحرکات ضد نظام زیر سایه «پروژه اصلاحات»/ آیا «جریان خاص» به عاقبت منافقین دچار خواهد شد؟

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر درباره شروع درگیری‌ها هم می‌گوید ما با پرچم ایران مشغول شعار دادن بودیم که یکی از اعضای انجمن موسوم به ترقی‌خواه، پرچم را از بچه‌های ما گرفت و پس از شکستن چوب پرچم آن را به سمت خواهران بسیجی که در گوشه‌ای ایستاده بودند، پرتاب کرد و باعث جراحاتی برای این دانشجو شد.
منبع :فارس
alibagherikahkesh.blog.ir
مستند «نیمه شب 24 آوریل» ساخته جواد موگویی، در جشنواره مقاومت 97 اکران و با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد. به همین بهانه، گزارشی از این مستند را که سال 95 منتشر شد، بازنشر می‌شود.

بخشی از مطالبات فرهنگی، ارتقاء سطح «آگاهی عمومی» در عرصه دیپلماسی بین الملل است. بیشمار مجله، روزنامه و... توسط کلونی‌های رسانه‌ای منتشر می‌شود اما به جای تزریق «آگاهی عمومی»، به صورت معکوس به غفلت عمومی دامن می‌زنند. از حقوق اساسی مردم، دانستن و آگاهی به امور دیپلماتیک، در عالی‌ترین سطوح سیاست بین الملل است. اما با صعود انقلاب در اغلب عرصه‌های بین الملل، حق اساسی دانستن و ارتقاء آگاهی عمومی بیشتر از مردم سلب می‌شود.



در رخوت اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی است که تفاوت فاحش ایدئولوژیک میان چند نسل پس از انقلاب شکل می‌گیرد. در شرایط کنونی پدران باید به فرزندان پاسخ مبسوط دهند که چرا انقلاب کردند؟ چرا هشت سال جنگیدند؟ چرا در مقابل انگلیس، آمریکا و اسرائیل ایستادند؟ و خیلی چراهای دیگر...



در صورتیکه در ایالات متحده هیچگاه پدران به نسل‌های بعد از خود ،بابت انتخاب سیاسی حکومتشان پاسخی نخواهند داد، با اینکه ایالات متحده در هر کنش میلیتاریستی، کودتاهای مهم و در براندازی مخلمی یا نرم، در سایر کشورهای مستقل جهان دخالت مستقیم و یا غیر مستقیم داشته است! نسل های امروز آمریکایی هیچگاه پدرشان را بابت انجام و اجرای کودتای بیست و هشت مرداد ملامت نمی‌کنند!



نسل امروز آمریکایی هیچگاه، پدرشان را بابت کشتار بیشمار «ویت کنگ»ها طی یک جنگ فرسایشی زیر تیغ انتقاد نمی‌برد و آنها را استیضاح نمی‌کند و همچنان در سراسر جهان میلیونها انسان،با گلوله آنگلوساکسونی کشته می‌شود اما در ایالات متحده سئوالی پرسیده نمی شود و کسی از این همه کشتار به خشم نمی‌آید.



تفاوت فاحش فرهنگ سیاسی آمریکایی‌ با فرهنگ سیاسی ایرانی در عرصه بین الملل، پرداخت داده‌های بین المللی است که برای درک هر رخداد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی و... ، آمریکایی‌ها به بی‌نهایت منابع مکتوب و مستند دسترسی دارند. از این رو فرزندانی که پدرشان در ویتنام بودند بابت باطل یا بر حق بودنشان سئوالی نپرسیدند! یا نسل بعدی شهروندان آمریکایی هیچگاه از پدرانشان سئوالی نخواهند پرسید که چرا به عراق حمله کردید؟چرا در افغانستان شهروندان بسیاری را کشتید؟



اما در کشور ما متاسفانه «سیاست خارجی پستویی» موجب می شود که شهروند ایرانی، اطلاعات دقیقی از روند کشت گلابی‌های بین المللی نداشته باشند. با گذشت مدتها از توافق هسته‌ای، شهروندان دقیقا نمی‌دانند گلابی موردنظر را از کدام باغ تهیه کنند. در صورتیکه در ایالات متحده برای ماجرای مک فارلن، 41500 صفحه کتاب نوشته شده است و سیاستمدار سعی نمی‌کند با تشبیه حرکت سیاسی خود به یک میوه، آگاهی عمومی را مخدوش کنند.



ثمره داخلی تصمیمات دولتی، خواه سیب خواه گلابی، اعتباری برای مردم ندارد. در بلند برای مردم، دیپلماسی خارجی دولت، نسبت به تصمیمات داخلی در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد. آنچه برای شهروندان اصالت ندارد «سیاست پستویی» است؛ با تاکید بر ناگفته های قدم زنان با جان کری...




دولتمردان آمریکایی در هر مذاکره و نشستی، تمام گفتگو هایشان را پس از ضبط، پیاده کردن، در اختیار مردم قرار می دهند. بیست و شش هفت سالی است که در دولت‌های مختلف، اغلب مذاکرات و مصالحات در «پستوهای سیاسی» می‌گذرد و مردم از متن واقعی اتفاقات مطلع نیستند. در چنین شرایطی طبیعی است که مردم اعتماد خودشان را به دولت ها از دست خواهند داد، چون نسبت به عملکرد خارجی دولت تحلیلی ندارند.



طبیعی است که به دلیل عدم مدیریت فرهنگی آدمیزادی و اینکه اغلب رسانه های داخلی به موضوعات کلان، کم دقتی و کم توجهی می کنند، نسل سوم نمی‌تواند برای نسل چهارم دلایل استمرار آمریکایی ستیزی را به درستی تبیین کند. نسل سوم نمی‌تواند برای نسل چهارم، سراسر تاریخ استعمار زده این سرزمین را تشریح کند و مدیران فرهنگی به جای اعتلای منطقی فرهنگ تاریخی و تاریخ فرهنگی چسبیده اند به دامان کن و اسکار.

نسل چهارم سئوال مطرح می کند چرا توافق با آمریکا غلط است و نتیجه نخواهد داشت؟ نسل سوم پاسخی ندارد و با گفتن تاریخ به صورت غلط و نادرست، آنهم به صورت شفاهی، حوصله نسل چهارم را سر می‌برد. اگر فرهنگ، فرهنگ بود و اگر مدیران فرهنگی واقعا مرد همین میدان بودند دیگر نیازی نبود برای نسل چهارم توضیح دهیم که چرا دلداده کدخدا نیستیم! به همین دلیل است که بارها حرکت مستندساز برخواسته از جشنواره عمار را ستایش کرده‌ایم. چون بخشی از عملیات قوی رسانه ای آنها ثبت حقیقی تاریخ سیاسی است.

در این وانفسا و در دوران سیاسی پنهان کاری، عده‌ای مستند ساز جوان با دست خالی و بدون پشتوانه دردوران تاریخ نهان سازی تکنوکرات‌ها، تلاش می کنند برگ‌های پنهان از توافقات بین المللی عقلا که در کتابخانه‌های شخصی و پستوهای سیاسی پنهان شده را عیان کنند، تا بلکه تاریخ به لطف تک برگ‌های باقی مانده با جزئیات دقیق تری در دسترسی نسل چهارم قرار گیرد.

شنبه 24 آوریل

مستند نیمه شب 24 آوریل آخرین ساخته جواد موگویی نگارشی بصری از چند رویداد بسیار مهم در عرصه بین الملل است. این اثر از جمله آثار نمونه‌ای است که با خون دل ساخته شده تا نسل چهارمی‌ها به درکی تاریخی از پروژه نفوذ از سال 1357 و عدم نتیجه در مذاکره با کدخدا برسند.


در انقلاب دوم به تعبیر امام خمینی (ره)، سفارت آمریکا توسط دانشجویان تسخیر شد. این تسخیر در واقع فتح مرکز اطلاعاتی و امنیتی CIA در قلب تهران بود. مستند با گزیده گویی روایات به سراغ رویدادهای مهمتری می‌رود. و سازنده این اثر به این مهم توجه دارد که در مواجه سیاسی، تحلیل واکنش های دشمن، تاریخ سازتر خواهد شد.
پس از گذشت شش ماه از تسخیر سفارت گروه ویژه‌ای برای حمله به ایران و آزادی گروگانها تشکیل می شود که «دلتا فورس» (نیروی دلتا) نام داشتند و عملیات «ایگل کلا» (پنجۀ عقاب) را طرح ریزی کردند. این گروه ویژه طبق اظهارات چارلی بکویث ، فرمانده عملیات، 132 نفری بود که در نیمه شب 5/2/59 شمسی در صحرای طبس با شکست مواجه شدند. آنطور که در این مستند اشاره می شود، ابتدا یکی از هلی کوپترها به دلیل اشکال فنی پس از چهل مایل پرواز در خاک ایران مجبور شد به ناو هواپیما «برنیمیتز» که در دریای عمان مستقر بود، بازگردد.هلی کوپتر دوم نیز به دلیل اشکال فنی دیگری، در محلی نزدیک کرمان فرود آمد. شش هلی کوپتر در محل مقرر در صحرای طبس فرود آمدند یکی دیگر از هلی کوپترها پس از سوخت گیری در حالی که از زمین بلند می‌شد با بدنۀ یکی از هواپیماهای سی ـ 130 برخورد کرد و انفجار عظیمی رخ داد که به کشته شدن تعدادی از کماندوها منجر شد. بروز این حادثه عملیات نجات را متوقف کرد و اعضای گروه نجات در حالی که اجساد سوخته شدۀ 9 تن از یاران شان را پشت سرگذاشته بودند با سرعت محل را ترک کردند.


مستند « نیمه شب 24 آوریل» با جامپ های اطلاعاتی و میان نویس های قابل اعتنا به صورت آوانگاردی از وقایع طبس عبور می‌کند و وارد موضوعات حساس تری می‌شود. بدنه دراماتیک اثر از آنجایی شکل می‌گیرد که نیروهای سپاه یزد وارد عمل شده‌اند و شهید بلند آوازه «محمد منتظرقائم» مسئولیت حفاظت از هلکوپترهای آمریکایی را بر عهده گرفته است. اما پس از ساعاتی از رویداد طبس بنی صدر که فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت دستور بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی را می‌دهد. در این حادثه محمد منتظر قائم به شهادت می رسد اما به لطف تلاش او برخی اسناد در این هلکوپترها کشف می شود.


توسعه نبوغ آمیز مینی مال روایت یا با لحنی خودمانی‌تر، گزیده‌گویی، هیجان عجیبی را چاشنی این مستند می‌کند، بدون آنکه آدرس غلط به مخاطب بدهد و یا لحظه‌ای از مسیر اصلی روایت خارج شود و بدون هیچ دریغ و کاستی، از ماجرای هدایت بنی صدر توسط آمریکایی‌ها از نوفل لوشاتو – تا تهران پرده برمی‌دارد. کارگردان اصرار استفاده از شاهدان عینی را ندارد و مهمترین سند به جا مانده را، یکی از فعال اصلاح طلب در کتاب خاطراتش منتشر کرده است. موگویی، تا نیمه مستند،اثبات می کند که بنی صدر از همان نوفل لوشاتو همکاری‌اش را با آمریکایی آغاز کرده است و اسناد مکشوفه لانه جاسوسی این موضوع را اثبات کرده است، اما برگ‌های دیگری از این سند خیانت به جا مانده است که در نیمه دوم و سوم مستند بدان پرداخته می‌شود.
مستند « نیمه شب 24 آوریل» با شاهدان عینی ثابت می‌کند که رهبر در سایه اصلاحات «م.خ» اجازه نداد اسناد مکشوفه از لانه جاسوسی درباره همکاری بنی‌صدر با ماموران امنیتی اطلاعاتی آمریکا منتشر شود و کمی بعد بنی صدر موفق می شود با یازده میلیون رای به مقام ریاست جمهوری برسد.
نبوغ کارگردان در این است که در کمترین فرصت ممکن، موضوع خیانت و همکاری «پدر معنوی دولت اصلاحات» با بنی صدر اثبات می‌کند. در واقع انتشار این اسناد در آن زمان سبب می‌شد که بنی صدر رئیس جمهور نشود و عدم تائید صلاحیت بنی صدر، سرنوشت جنگ را در همان زمان تغییر می‌داد و خیلی اتفاقات دیگر نمی افتاد. بخش سوم مستند از سایر بخش‌های آن مهمتر است.. موضوع اول نقشه آمریکایی‌ها برای آزادی گروگانها، اثبات مراده اطلاعاتی بنی صدر و ماموران سیا و جمع بندی فیلم از همه جالب‌تر است که شیخ در سایه اصلاحات با علم به اینکه بنی صدر با ماموران سیا مراوده اطلاعاتی و امنیتی داشته او در رفتاری تعمدی ، چنین اطلاعاتی را افشا نمی‌کند.

مستند« نیمه شب 24 آوریل» در مدت زمان کوتاهی مخاطبش را در مقابل رگباران اطلاعات تاریخی بسیار غنی و سرنوشت سازی قرار می‌دهد و در این رگباران از سه موضوع مهم رمزگشایی می‌کند. اما نکته چهارم در میان مثلث اطلاع رسانی مستند ،ضلع آگاهی بخشی است که در ذهن مخاطب شکل می گیرد، ضلعی با عنوان اهمیت نفوذ.

با اینکه مستند صرفا به وقایع نگاری و داده پردازی و بهره بهری شهود عینی می پردازد اما ضلع چهارم این مستند در سلول های خاکستری مخاطب شکل می‌گیرد . آمریکایی‌ها در سال 1359 با اتکا به نیروی نفوذی داخلی جرات کردند اقدام به انجام عملیات پنجه عقاب کنند. عملیاتی که با حمایت یک شبکه گسترده نفوذ انجام می‌شدکه بالاترین مقام اجرایی کشور در این علمیات ضدایرانی همراه و شریک آنها بود. این بخش از تاریخ را با چنین استدلال هایی که کارگردان در اختیار بیننده می گذارد نباید فراموش کرد. اساسا چنین مستندهایی ساخته می شود تا حافظه تاریخی ملت تقویت شود و با دیدن این مستند این سئوال پیش می‌آید قرار داد الجزایز و مفاد آن چه شد؟ چه کسانی آنرا امضا کردند و هزاران سئوال دیگری که برای علاقه مندان تاریخ محفوظ باقی خواهد ماند.

با ساخت چنین مستندهایی در تدام یک موج منطقی، می توان امیدوار بود تاریخ انقلاب و استعارسیزی به خوبی به نسل چهارم و پنجم منتقل شود. نیروهای انقلابی، به شکلی انقلابی و با کمترین پتانسیل ممکن در سطوح مختلفی اقدام به جمع آوری تاریخ در قالب بسته های هنری کرده اند تا با وجود عدم ثبت رویدادهای انقلابی، محتوایی قابل استناد را برای اثبات استعمار با مدل کیف انگلیسی و چمدان و چماق آمریکایی تولید کنند تا در قالب همین روایت دلایل استقلال منتج از انقلاب و عدم تن دادن به خواست دشمنان انقلاب درک شود.
alibagherikahkesh.blog.ir
رهبرانقلاب در حاشیه درس خارج فقه امروز از طلبه ای که روز گذشته با اوقات تلخی صحبتی را در رابطه با اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در میان گذاشته بودند عذرخواهی کردند و فرمودند: دیروز یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشسته‌هایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من. [البته] این محبت است، منتها اشکالش این بود که سر من داد میکشید. من هم به ایشان یک قدری تند گفتم آقا! چرا داد میکشید؟! به هر حال ما خواستیم از ایشان هم معذرت خواهی کنیم.
محسن مهدیان روزنامه نگار در رابطه با صحبت های اخیر رهبرانقلاب در جلسه درس خارج فقه امروز نوشت: این ماجرا و این رفت و برگشت کلامی؛ درسی است آموزنده در سیاست و اخلاق. مرور کنیم.

یکم. یک طلبه در نهایت محبت و دلسوزی، بر سر امامش فریاد می کشد و اعتراض می کند.

دوم. رهبرانقلاب نسبت به تندی طلبه تذکر پدرانه می دهند و بعد از همین تذکر نیز عذرخواهی می کنند.

سوم. رهبر انقلاب، اعتراض طلبه را #پشت_بلندگو می آورند تا اگر دیگرانی هم معترض باشند، صدای اعتراض شان شنیده شود و عذرخواهی خودشان را هم نه به گوش طلبه که علنی می کنند تا فرهنگ حکمرانی شود.

چهارم. موضوع را توضیح می دهند تا مَدرَس پاسخگوئی برای مسئولین جمهوری اسلامی باشد. دقت کنیم که طلبه محترم سوال نکردند، اعتراض داشتند. رهبری توضیح دادند تا شبهه برطرف شود و موجب عصبانیت و اعتراض فراهم نشود و اما یک جمله که توضیحش بماند برای بعد.

خیلی وقت ها بلند شدن صدای اعتراض و فریاد کشیدن برسر امام و بعد از آن به "پشت بلندگو" کشیدن ماجرا، ناشی از کم کاری من و امثال منست که در نقش رسانه ای مان کوتاهی می کنیم.
alibagherikahkesh.blog.ir
محمود پاک نیت درباره خاطره‌ رهبر انقلاب از سریال «روزی روزگاری» ساخته امرالله احمدجو، که پاک‌نیت در آن نقش حسام بیگ را ایفا می‌کرد گفت: «ایشان ضمن اعلام نظر مثبت‌شان درباره این سریال از تاثیر یک جمله که در فیلمنامه این مجموعه بود صحبت کردند و آن را مسئله مهمی عنوان کردند که باید در سایر آثار تلویزیونی نیز به آن اهمیت داده شود.»

بازیگر سریال «پس از باران» ادامه داد: «ایشان فرمودند در سریال «روزی روزگاری» حسام‌بیگ وقتی می‌گوید" بیگ‌اش را هم بگو" یعنی احترام برایش مهم است، آدمی که یک راهزن است اما برایش مهم است که وقتی اسمی از او می‌برند بدون پسوند و پیشوند آن را نگویند و از اینکه مرادبیگ اسم او را به طور کامل صدا می کند خوشش می‌آید چرا که آن را نوعی احترام می‌پندارد و از این موضوع احساس رضایت می‌کند.»

بازیگر سریال «شهرزاد» همچنین اضافه کرد: «ایشان تاکید زیادی روی حفظ احترام در مجموعه‌های تلویزیونی داشتند و مثالی از سریال «روزی روزگاری» عنوان کردند. در واقع ایشان دیالوگ‌های این سریال را محترمانه دانستند و معتقد بودند این احترام باید در همه برنامه و سریال‌های تلویزیون جاری باشد.»

روایت جالب محمود پاک‌نیت از خاطره رهبری از یک سریال

یکی از موضوعاتی که رهبری نسبت به آن توجه نشان داده‌اند، تولید برنامه‌های امیدبخش و تصویرنمایی روشن و روحیه‌بخش به اقشار جامعه بوده است، پاک نیت همچنین درباره این مبحث که در این دیدار درباره‌اش صحبت شد نیز بیان کرد: «ایشان تاکید کردند برنامه‌های شادی برای مردم ساخته شود چون مردم نیاز به شادی و خنده دارند. همچنین فرمودند مسائلی که گریه‌آور است و در آنها غم وجود دارد را سعی شود کمتر مورد توجه قرار بگیرد. البته باز هم تاکید کردند حتی در شوخی‌ها و طنز هم جوانب احتیاط رعایت شود و خدای ناکرده به کسی توهینی نشود.»
alibagherikahkesh.blog.ir
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه 12 آذر در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، گفت: این ایام مصادف است با شهادت مرحوم مدرس که ایشان انسان نادری در تاریخ ایران بودند چرا که فقیهی ملا و یک اسلام‌شناس دردمند نسبت به منافع ملی و آینده‌نگر برای توسعه کشور ما در آن شرایط سخت جنگ جهانی بودند که البته نقش بی‌بدیلی داشتند و به همین دلیل در تاریخ ماندگار هستند، لذا سند جامعی وجود دارد که امروز به نام روز مجلس نامگذاری شود.

وی افزود: در ابتدای کار این دوره مجلس این موضوع مشخص بود با چالش های مزمنی مواجه بود به همین دلیل نظر نمایندگان این بود در حل چالش‌ها معطوف شویم و کمتر به قانونگذاری بپردازیم عمده‌ چالش‌هایی که وجود دارد وجود دولت پهنی است که هزینه زیادی را برای کشور دارد و این حجم گستردگی منافع کشور را هدر می‌دهد، لذا دولت باید کوچک می‌شد که یک گام در برنامه ششم برداشته شد و دولت مکلف شد تا 15 درصد از حجم خود را بکاهد البته اگر دولت بخواهد که مفید‌تر عمل کند باید چابک‌تر شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: به من گفتند که در معاونت استخدامی این روند در حال پیشروی است، البته نظام بودجه‌ریزی نیز خیلی قدیمی است و باید بر اساس عملکرد صورت بگیرد که البته یک کار مستمر توسط دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد که هم اکنون آماده است که در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: نقدینگی یکی از معضلات کشور است به قبل از حوادث اخیر درباره مسائل ارزی نیز این امر هویدا بود که حجم زیادی نقدینگی در کشور وجود دارد، لذا مرکز پژوهش‌ها و مجلس هم برای جذب نقدینگی طرح‌های مالیاتی مفیدی ارائه دادند البته فکر نمی‌کنم که حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد چرا که سه سال از تصویب این قانون می‌گذرد.

لاریجانی گفت: اخیرا در شورای هماهنگی قوای سه‌گانه اختیاری واگذار کردیم که این کار در جهت آبادانی کشور صورت بگیرد که یکی از موضوعات مهم مسئله بانک‌ها بود و از سال 94 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تحقیقات مفصلی انجام داد لذا اکنون کاملا مشخص است که باید برای حل این مشکل چه کرد.

نرخ سود بانکی مخل تولید کشور است

رئیس مجلس گفت: جنس این کار از راه تنقیح امکان‌پذیر است، نرخ سود بانکی مخل تولید کشور است و عمده مسائل کشور به این چالش برمی‌گردد که این امر که در شورای میان سه قوه حل شود.

وی افزود: در موضوع کاسپین دیدید که این مشکل چگونه چندین میلیون مردم را درگیر کرد و جلسات مختلفی میان مجلس و دیگر قوا صورت گرفت تا این معضل جمع شود.

لاریجانی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی افق آینده‌ای روشنی دارد که این امر در مرکز پژوهش‌ها انجام شد. ما در بودجه امسال در رابطه به دولت اختیاری دادیم البته هنوز تحرکی ندیده‌ایم و اگر این گام به موفقیت برسد، می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم.

وی با اشاره به موضوع حل آب ادامه داد: موضوع آب نیاز به همیاری قوای مختلف دارد، لذا چنین مسائل مختلفی مجلس را درگیر کرده که در برخی از این مشکلات قانون‌گذاری صورت گرفت و برخی از آنها میان قوای سه‌گانه حل شود.

لاریجانی افزود: برخی مسائل احتیاج به قانونگذاری دارد و ما نیز 128 قانون مصوب کردیم که برخی مهم است و بعضی دیگر هم در جهت اصلاح امور صورت گرفته است، البته یک کار زیربنایی نیز در مجلس آغاز شده و آن تنقیح قوانین است چرا که ما قوانین زیادی داریم که منسوخ شده است که البته معاون حقوقی رئیس جمهور در این زمینه با ما همکاری می‌کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسید اشتغال پایدار در روستاها بود که ما از رهبری اجازه گرفتیم تا از صندوق توسعه یک و نیم میلیارد وام بگیریم و بانک‌ها نیز به همین میزان بودجه اختصاص دهند تا این محصولات در اختیار کسانی قرار بگیرد که می‌خواهند در روستاها کار کنند لذا اگر این اقدام بتواند جوانان را طی ایجاد شغل‌ها در روستاها نگه دارد می‌توانیم آن را ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: نظام جامع فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر اقدامات مهم ما بود،‌ به نظر می‌رسد که هرم نیروی انسانی از نظر تخصصی وارونه است به این معنا به جای آنکه متخصص کم باشد و تکنیسن بیشتر این موضوع جا به جا شده است.

لاریجانی ادامه داد: از دیگر قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسیده است، قانون مدیریت مصرف سوخت‌، قانون استاندارد، برنامه ششم، صدور چک، حقوق کودک و نوجوان، کاهش اعدام، حمایت از حقوق معلولان، بودجه، لایحه هوای پاک و خاک است که می‌توان به آنها اشاره کرد قانون ممنوعیت بازنشستگان از دیگر قوانین مهم بود که سر و صدای زیادی کرد.

رئیس مجلس گفت: همچنین قانون مکانیزه، بانک‌ها کارشان نیز تمام شده است قانون تجارت نیز به پایان رسیده و حدود 1200 ماده دارد.

قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی تقریبا به اتمام رسیده است/ برگزاری 28 جلسه برای حل چالش های کشور

وی گفت: قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز تقریبا به اتمام رسیده و یکی از اقدامات مهم ما این بود که 28 جلسه برای حل چالش‌ها برگزار کردیم که برخی از آنها احتیاج به قانون‌گذاری داشت و برخی دیگر نیازمند همیاری میان قوای سه‌گانه داشت.

لاریجانی افزود: فضای مجازی یکی از محورهای مهم جلسات ما بود و ما در این جلسات به بحران‌آب، سرمایه‌گذاری، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بازار نفت و گاز، ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی، مناطق زلزله‌زده، معضلات ارزی، بانک‌ها پرداختیم.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین درباره صندوق فرهنگیان و هدفمندی یارانه‌ها نیز بحث‌هایی داشتیم و حدود 2700 پرونده در دیوان محاسبات بود که 1100 از آن رای محکمه را کسب کرده است.

لاریجانی در خصوص عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ، گفت: عملکرد مجلس را باید از وجوهی که در بعد نظارت، قوانین و حل مسائل کشور است، مورد ارزیابی قرار داد. همانطور که قبلا هم گفتم برخی از مسائل را مجلس می‌تواند حل کند و آن شامل قانون‌گذاری‌هایی است که بار مالی نداشته باشد، چون اگر بار مالی داشته باشد مورد انتقاد شورای نگهبان قرار می‌گیرد. بسیاری از چالش‌های کشور هم بار مالی دارد بنابراین باید وفاق بین قوه مقننه و قوه مجریه در حل مسائل به وجود آید.

رئیس مجلس افزود: به عنوان مثال مسئله آب مشکل بزرگ استان‌های مختلف است و یا مسئله محیط زیست مانند موضوع دریاچه ارومیه از جمله مسائلی هستند که طرح کردن آن ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد، بنابراین باید حتما با وفاق با دولت و یا ارائه لایحه و حل مسئله به نحوی که قوانین اجازه می‌دهد انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: برخی از این مسائل احتیاج به قانون داشت، در بخش نظارت هم تحقیق و تفحص‌های لازم سوالات نمایندگان یا استیضاح وزرا انجام شده است.

وی ادامه داد: گاهی نمایندگان و کمیسیون از ماده 234 استفاده می‌کنند که استنکاف از قانون است که برخی از موارد آن در مجلس تصویب و به قوه قضاییه ارائه شده که مجلس هم پیگیر آن بوده است، اما بخش آصلی کار در حال حاضر حل مشکلات مردم است، کشور به خاطر شرایطی که داشته درگیر چالش‌هایی شده است و مقدار زیادی از وقت ماه در حال حاضر صرف حل این مسائل است.

تلاطمی که در مسئله ارز به وجود آمد، تاثیر بسیاری در مسائل دیگر داشت

رئیس مجلس گفت: تلاطمی که در مسئله ارز به وجود آمد، تاثیر بسیاری در مسائل دیگر داشت، و حل آن زمان زیادی را به خود اختصاص داد، هم کمیسیون اقتصادی و هم مجلس، هم بخش‌های دیگر مجلس درگیر بودند تا بتوانند به یک نظر مشترک رسیده و تصمیماتی در خصوص 12 بند مصوب گرفته شود که پس از اجرا باعث شد که یک ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شود. مسائلی که در حال حاضر وجود دارد باید در بازه زمانی مشخصی مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت خودرو در کشور بیان کرد: خودروسازان به ویژه قطعه‌سازان مشکلات عدیده‌ای داشتند که بر اساس آن این احتمال وجود داشت که ده‌ها هزار نفر از کار برکنار شوند؛ مجلس در این باره جلسات و کمیسیون‌های ویژه‌ای را برگزار کرد که به یک چارچوب مشخص رسیدیم که در روزهای آتی باید حتما محقق شود تا خودروسازی هم شرایط عادی‌تری را پیدا کند، شرایطی که در پدید‌ آمدن آنها عناصر خارجی و داخلی بسیاری دخیل بودند.

رئیس مجلس درباره انتقاداتی که به عملکرد هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه در خصوص مصوباتش درباره FATF و جایگاه این هیئت ارائه کرده است گفت: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه مهم دارد؛ نخست مواردی که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند، وظیفه دوم مجمع جنبه نظارتی دارد یعنی در وظایف رهبری آمده است که سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ کند، بنابراین ابتدا مواد خام آن را در مجمع تدوین می‌کنند و پس از ارائه نظراتشان رهبر انقلاب بر مبنای صلاح دید آن را ابلاغ می‌کنند؛ در کنار این دو وظیفه وظایف جانبی هم دارد.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب بخش نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را هم که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار کردند، در این دوره رهبر این اختیار را به مجمع دادند که هیئتی را انتخاب کنند که این مسئولیت نظارت بر سیاست‌های کلی را انجام دهد.

وی افزود: اما اشکالی که در اینجا وارد است متوجه روش اجراست که در این قضیه که مثل قانون گذاری ایهام ایجاد کرده است، حتی برخی از لفظ مجلس سنا برای آن استفاده می‌کنند که این نقش قانون‌گذاری نمی‌تواند داشته باشد؛ در روش اجرای آن هم اگر هیئت نظارت نظراتی را بر اجرای سیاست که می‌تواند اعمال کند که بعد از بررسی و صلاح دید کمیسیون‌ها تصویب و به شورای نگهبان ارائه می‌کند که بعد از توافق بین شورای نگهبان و کمیسیون‌ها وارد مجلس شده و بعد از بررسی و صلاح دید به مرحله اجرا می‌رسد؛ بنابراین اگر مراحل قانونی اجرا شود دیگر جایی برای اختلاف وجود ندارد.

زمان مناسبی برای تغییر قانون اساسی نیست

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که برخی از نمایندگان تقاضای بازنگری در قانون اساسی و همین طور تشکیل مجلس دوم گفت: این تقسیم بندی در برخی از دُول وجود دارد، اینکه در قانون اساسی اموری وجود دارد که باید متناسب با شرایط تغییر کند، سالهاست که مطرح است، اما در شرایط فعلی اگر ما بخواهیم وقتمان را به این مسئله اختصاص دهیم، تصور نمی‌کنم زمان مناسبی برای این کار باشد، در حال حاضر چالش عمده ما مسئله تحریم‌ها و شرایط داخلی کشور است و فعلا بن‌بستی هم در قانون اساسی نیست و می‌شود با تدابیری که رهبر معظم انقلاب می‌اندیشند این مسائل را حل کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: من فکر می‌کنم ما باید حتما از این شرایط عبور کنیم تا بتوانیم به این مسائل بپردازیم، مسائلی که الان در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند، اولویت دارد و ایجاد تغییر در قانون اساسی کار ساده‌ای نیست؛ نظاماتی در قانون اساسی وجود دارد که باید مجلس جدیدی تشکیل شود و پس از آن به تایید رهبر برسد و بررسی‌های لازم برای آن انجام شود که همه مراحل مستلزم یک زمان طولانی است، ما مسائل مهمتری مانند حل مسائل کارخانه‌ها داریم و در حال حاضر نمی‌توانیم وقت خود را به تغییر قانون اساسی اختصاص دهیم.

افزایش حقوق برای سال دیگر شامل کارگران هم خواهد شد

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم دارد و آیا این افزایش حقوق شامل کارگران هم می‌شود؟ تاکید کرد؛ این افزایش حقوق علاوه بر کارمندان حتما شامل کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تغییری در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم، بله این افزایش حقوق از نظر من هم کافی نیست اما وضع کشور اینطور است، باید یک حالت پله‌کانی برای آن در نظر گرفت و در مجلس به این مسائل خواهیم پرداخت و در مورد اینکه باید وضعیت افراد دیگر را هم در نظر گرفت، نظرات مختلفی وجود دارد، یک نظری را مرکز پژوهش‌ها مدت‌هاست که مطرح کرده است و آن هم تغییراتی در مورد مسائل مختلف انرژی است که هنوز ما با دولت به تفاهمی نرسیده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: نظر دیگر درباره بسته‌های حمایتی است که یک نوع کمک‌رسانی به اقشار مختلف است، کلیت ارائه بسته‌ها مورد بررسی قرار گرفت که کمک‌هایی به اقشار مختلف جامعه برای رفع برخی از نیازها شود. در بحث بودجه حتما به این بخش‌ها توجه ویژه‌ای شده و درباره آن حتما تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: اروپایی‌ها در گذشته پس از خروج آمریکا از برجام اصرار به ادامه حضور ایران در این توافق داشتند، ولی خودشان تعهدات خود را به موقع انجام ندادند. در عین حال راهکارهایی را مطرح کردند که این راهکارها گاهی دچار تغییر شده است؛ ایران در حال رصد اقدامات اروپا است و در شورای هسته‌ای نیز درباره این موضوع بحث می‌کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و عنصر مزاحمی در این بین مشکلاتی ایجاد کرده است، سوال اینجاست که آیا دیگران خواهان پایبندی به این توافق هستند یا خیر؟

وی ادامه داد: طرف‌های دیگر برجام همچنان اصرار دارند که به این تعهد پایبند هستند، ولی ایران تا به امروز این موضوع را مشاهده نکرده است. آنها می‌گویند از نظر اجرایی در عمل به تعهداتشان مشکلاتی دارند. شاید هم این ادعا درست باشد، چرا که امروز مسئله اقتصادی در دنیا موضوع خیلی مهمی است و به یک ابزار تبدیل شده است و همواره از این ابزار استفاده می‌شود؛ به طور مثال پس از جنگ سرد تیغ اقتصاد موضوع بسیار مهمی شده است.

اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسد، تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد

لاریجانی تاکید کرد: ایران و طرف‌های دیگر معاهده هنوز در حال مذاکره هستند و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، اقدامات لازم انجام خواهد شد و در غیر این صورت در این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه مقننه درباره احتمال تعیین ضرب‌العجل برای اروپا در موضوع برجام، گفت: وزیر خارجه کشورمان تأکید کردند که در حال مذاکره با طرف‌های دیگر برجام هستیم که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

امروز زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست

لاریجانی درباره استیضاح وزیر امور خارجه تصریح کرد: مسئله استیضاح جزء حقوق نمایندگان است، ممکن است جمع مجلس امری را به مصلحت ندانند، ولی نمی‌شود این موضوع را به اقلیتی حاضر در مجلس تحمیل کرد؛ چرا که آنان نیز می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، بنابراین این موضوع اتفاق خارج از روالی نیست.

رئیس مجلس افزود: زمانی که استیضاح مطرح می‌شود، در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این بین ممکن است آنها متقاعد شوند و اینکه مصلحت تشخیص داده شود، کار مجلس است، برخی نمایندگان معتقدند که امروز زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست، ولی به هرحال اختلاف همیشه وجود دارد و افرادی به شکل دیگری فکر می‌کنند.

وی درباره صحبت‌های وزیر امور خارجه درباره پولشویی گفت: نکته‌ای که آقای ظریف بیان کردند، مقدمه و مؤخره‌ای داشت، در ابتدا گفته بودند بیشتر کسانی که درباره لایحه CFT از روی عقیده خود و صادقانه نظر می‌دهند، ولی برخی از آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشند که شاید اگر موضوع دوم را بیان نمی‌کردند بهتر بود که گاهی سیاستمداران نکاتی را بیان می‌کنند که ایشان می‌توانست این موضوع را مطرح نکند.

رئیس قوه مقننه درباره چشم‌انداز بودجه سال آینده و جایگاه ارز، افزود: باید براساس شرایط فعلی انتظارات خود را متعادل کنیم، موضوع فروش نفت و مسائلی که از جمله تنگناهای صادرات و واردات به وجود آمده، تأثیراتی در قیمت‌ها خواهد گذاشت؛ کما اینکه در چند روز گذشته قیمت نفت به طور مثال 70 دلار بود و امروز به پایین‌تر از آن رسیده که نتیجه می‌گیریم این موضوع تأثیرگذار است که باید نظری که نزدیک‌ به واقعیت است را بپذیریم.

لاریجانی ادامه داد: برخی از این تنگناها که برای کشور به وجود آورده‌اند، به طور مستقیم روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد که باید برای آن فکری کرد. ولی آنچه مهم است، ما برای نیازهای اساسی مردم تلاش کنیم تا ارزی با قیمت پایین برای آنها اختصاص یابد تا تأثیر زیادی روی قیمت‌ها از جمله بهداشت، درمان و غذا نگذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این باره دو نظریه مطرح است، گفت: برخی معتقدند قیمت‌ها را یکسان و یارانه‌ها را بیشتر کنیم و برخی دیگر این اقدام را تورم‌زا می‌دانند. نظری که امروز مقبول واقع شده، این است که قیمت پایین را بپذیریم، چرا که تورم بیشتر باعث آسیب به کشور خواهد شد.

وی در ادامه، با بیان اینکه باید تلاش کرد تا به موضوع آبادانی کشور لطمه‌ای وارد نشود، تصریح کرد: زمانی که درآمدهای شما کاهش پیدا می‌کند، حقوق و مزایا و نیازهای کشور در ابعاد گسترده مشکل پیدا می‌کند، بنابراین فشار آن به بخش عمرانی وارد می‌شود و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به رویکرد مسئولان طی سال‌های گذشته در سازمان برنامه، گفت: آنها رویکردشان انواع اوراق‌های یکساله، دوساله و ... بود که حتما در جریان هستید که پیمانکاران چه مشقت‌هایی را برای نقد کردن این اوراق داشتند، پیشنهاد ما این بوده است که طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را واگذار کنیم و امسال هم با فشار بیشتر ساز و کارهای بیشتری را فراهم کنیم که از این 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام واگذاری‌هایی صورت گیرد؛ چرا که طرف مقابل هم با اضافه کردن سرمایه‌های دیگر به این مبلغ رونق اقتصادی به وجود می‌آورد.

لاریجانی ادامه داد: باید برای طبقات پایین‌تر کشور ساز و کارهایی فراهم کنیم تا با توجه به فشارهای امروز خیلی در مشقت قرار نگیرند که از جمله می‌توان به کارگران، کشاورزان و افرادی که در وضعیت مناسب اقتصادی قرار ندارند، اشاره کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری هم اقداماتی صورت گیرد. امروز با توجه به گذراندن قانون پنجره واحد و موظف کردن دولت برای حذف قوانین دست و پا گیر، همچنان رتبه خوبی نداریم که نشان می‌دهد در این زمینه کارهای دقیقی صورت نگرفته است که این از بخش‌های مهمی است که می‌تواند فضای کسب و کار را تسهیل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی مشکلات مردم به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی قوانین یا درست اجرا نشدن آنها نظر شما نسبت به این موضوع چیست، گفت: چند روزی است که درباره نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان مسائلی مطرح می‌شود که برخی آن را به درستی اجرا نمی‌کنند، در صورتی که این قانون قابلیت اجرا و ضمانت اجرایی دارد و در صورت تخلف دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی با آنها برخورد می‌کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: به طور مثال شهرداری‌ها اعلام می‌کردند که این قانون به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما با استعلام از معاونت قوانین مجلس متوجه شدند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل آنها هم می‌شود؛ لذا اگر قانونی ضمانت اجرایی نداشته و یا مشکلی در اجرا دارد، می‌توانند با کمک معاونت قوانین مجلس این موضوع را حل کنند؛ همانگونه که دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا اخیرا به دلیل ابهام در بخش قیر استعلام و سوالی را مطرح کرد و مشکل حل شد.

لاریجانی افزود: امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به بحث سرمایه‌گذاری داریم و اکنون دولت در بخش فرسوده سرمایه‌گذاری‌هایی را کرده است که در بسیاری از موارد قانون وجود دارد، تنها باید روند اجرای آن تسهیل شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به سپری شدن سه چهارم زمان مجلس دهم، به نظر شما اکنون این مجلس در کجا قرار دارد، گفت: مجلس از نمایندگانی تشکیل شده که مردم به آنها رأی داده‌اند و براساس قانون وکلای ملت نمی‌توانند وظایف خود را به شخص دیگری واگذار کنند؛ لذا عامل به فرد است و هر کسی که در مجلس تلاش کند، می‌تواند کار را پیش ببرد.

وی تأکید کرد: با توجه به تجربه بنده در این 40 سال انقلاب اسلامی، هرکسی فکر کند می‌تواند 80 درصد کار را جلو ببرد، همانگونه که برخی از نمایندگان مجلس اکنون به طور فعال برای حل مشکل مردم طرح‌هایی را ارائه می‌دهند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: آقای فرهنگی برای اصلاح بودجه و حل مشکل مردم طرحی را ارائه کرد، حال مجلس این موضوع را بپذیرد یا نپذیرد. اما کار درستی انجام شده یا آنکه کاتب و قاضی پور طرح‌هایی را ارائه می‌کنند و اینها فعال هستند که بسیار خوب است.

لاریجانی اظهار کرد: برخی چالش‌های امروز با قانونگذاری حل می‌شود، اما وقت بسیاری از نمایندگان برای حل مشکل حوزه انتخابیه آنها سپری می شود، زیرا آنها بیشتر در ارتباط با مردم هستند و مردم مشکلات خود را برای آنها بازگو می‌کنند و نمایندگان هم دردمندانه مشکل مردم را پیگیری می‌کنند. البته شاید در صحن مجلس این پیگیری‌ها به قانون تبدیل نشود، اما به کشور آرامش می‌دهد.

رئیس مجلس با بیان اینکه سنخ کار بیشتر نمایندگان رفع مشکلات مردم است افزود: برخی مشکلات هم برای حل نیاز به هماهنگی سران قوا دارد؛ همانطور که برای رفع مشکل ارز 12 بند در شورای اقتصاد سران قوا قرار داده شد، البته بخشی از این اقدامات مربوط به مجلس است، زیرا در مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌ها و ... این مسائل بررسی و کارشناسی شده است.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل ریلی در کشور هم بیان کرد: یکی از مشکلات حمل و نقل ریلی و ما کمبود منابع داریم، اما قرار شد 7 الی 8 میلیارد سرمایه‌گذاری ریلی از طریق فاینانس انجام شود، ولی دولت باید 15 درصد اول آن را می‌داد که این کار را نکرد و بنده از رهبری معظم خواستم تا این مبلغ را از صندوق توسعه ملی بپردازیم.

اکنون شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست/ما نمی‌خواهیم به دیپلماسی بزک اعتماد کنیم

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا بارها صحبت از مذاکرات بی‌قید و شرط با ایران را انجام داده، آیا به نظر شما می‌توان مذاکرات مجددی مانند برجام 2 با آمریکا داشت، گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا 2 سنخ دارد، یکسری حرف بی‌حساب و کتاب و جسارت به ملت ایران که گفتن حرف‌های سخیف باعث مباهات نیست.

لاریجانی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا بعد هم اعلام می‌کند آماده مذاکره است، اما این کشور به تعهد و قواعد پایبند نیست؛ مگر ما مذاکره نکردیم؟ زمانی که کشوری توافق بین‌المللی را زیرپا گذاشته و اجرا نمی‌کند، چه باید کرد؟

رئیس مجلس تأکید کرد: این سخنان رئیس جمهور آمریکا یک شگرد است و باطناً به دنبال مذاکره نیست، زیرا از یکسو حرف‌های سخیف آنها گفته می‌شود و از سوی دیگر مگر ما طی سال‌ها بحث یک توافق‌نامه انجام ندادیم و همکاری نکردیم؟ لذا این کشور به توافق هسته‌ای بازگشته و یک گام بردارد تا ما تصمیم بگیریم.

وی در ادامه همین سخنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، ایران با آن مذاکره می‌کند، بیان کرد: اکنون شرایط را برای مذاکرات مهیا نمی‌بینیم. بیشتر حالت تفنن دارد و ما نمی‌خواهیم به دیپلماسی بزک اعتماد کنیم. اگر آقایان معتقدند به مذاکره، یک قدم برداشته و حسن نیت نشان دهند، اما آنها حرف‌های سخیف می‌زنند و این سخنان سطح دیپلماسی آنها را پایین آورده است.

گفت‌وگوی ملی احتیاج میز و صندلی ندارد

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اراده جریان‌های سیاسی برای گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: معتقدم که گفت‌وگوی ملی احتیاج میز و صندلی ندارد بلکه نیازمند اراده احزاب است، نمونه‌ای از اختلاف‌نظرهایی که در مجلس وجود دارد، در بیرون هم هست و با توجه به مشکلات کشور در برابر حریف خارجی، هرچه انسجام بیشتری میان احزاب باشد بهتر است و فکر می‌کنم که دوستان این بلوغ را دارند تا با حفظ انسجام به دولت کمک کنند.

وی افزود: من مذاکره‌ای با جناح‌ها نداشته‌ام، اما برخی از دوستانی که در مجلس هستند اظهار علاقه می‌کنند، اما بنده‌ گفت‌وگوی مستقیمی نداشته‌ام که پاسخ درستی در این زمینه ارائه کنم.

سازوکار مالی اروپا ارتباطی با FATF ندارد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر FATF و CFT به نتیجه نرسند می‌توانیم به ساز و کار اروپا امید داشته باشیم، گفت: ساز و کار مالی اروپا خیلی ربطی به این موضوع ندارد و اینکه بانک‌های اروپایی می‌گویند که شرط ما این است که مسائل حل شود، به دلیل فشارهای آمریکاست، لذا در حال حاضر مسئله‌ای که ما با آن مواجهیم این است که اروپا به نظر نهایی برسد و تصمیم خود را به ما بگوید در رابطه با روابط FATFو CFT باید بگویم که آنها مسیر قانونی خود را طی می‌کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط موجود ما در برجام خواهیم ماند و یا خیر، خاطرنشان کرد: بستگی به زمان و شرایط دارد، زمانی که‌ آمریکا از برجام خارج شد، ما نیز حق خروج داشتیم، اما براساس شرایط این کار را انجام ندادیم و اینکه حقمان را کی مصرف کنیم، بستگی به شرایط دارد.

رئیس مجلس درباره دیدار رئیس جمهور چین و آمریکا و نظرش درباره کشور چین، گفت: البته من از سوال شما دقیقا متوجه نشدم که کی با کی مذاکره کرده است، اما اینکه چین جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را در اقتصاد بگیرد، کار خوبی است. ما نیز با این کشور رابطه بلندمدتی داریم و بنده چند سال پیش که به چین رفته بودم، رئیس جمهور این کشور گفت که روابط راهبردی با ایران پایه‌گذاری کرده‌ایم که این دارای معنا است. همچنین وی در سفری که به ایران داشت نیز مجددا این جمله را تکرار کرد.

وی ادامه داد: چین کشور تأثیرگذاری است و در حوزه های مختلف امکاناتی دارد و ما از نقش آفرینی این کشور در ایران استقبال می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش درآمدهای دولت و با توجه به افزایش قیمت ارز اظهار کرد: باید دید که درآمدهای دولت چقدر افزایش پیدا کرد، چرا که عمده منابع مالی مربوط به کالاهای پزشکی و مایحتاج مردم است و بودجه نیز براساس نرخ ارز 4000 تومانی بود که تفاوت 200 تومانی داشت.

لاریجانی افزود: درآمد بازار ثانویه نیز چندان مربوط به دولت نیست و بنده به دیوان محاسبات گفته‌ام که این امر را بررسی کنند، البته ما کاهش فروش نفت را داشته‌ایم و برخی از درآمدهای مالیاتی و واگذاری‌ها نیز ممکن است به نتیجه نرسیده باشند، لذا باید ببینیم که درآمدهایی که در بودجه پیش بینی شده بود محقق شده است و یا خیر.

فعلا بحثی درباره بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی در سال 98 نداریم

رئیس مجلس در رابطه با دو نرخی شدن بنزین در بودجه سال 98 اظهار کرد: فعلا بحثی درباره بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی در سال 98 نداریم و کارت سوخت ممکن است ابهام‌هایی را ایجاد کند، اما در واقع باید جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

وی افزود: اما درباره اینکه چگونه باید جلوی قاچاق را گرفت ما مُصریم که به مردم فشار نیاید و البته راه‌هایی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بنده با برخی از اقتصاددانان و فعالان حوزه اقتصاد در رسانه جلسه‌ای داشته‌ام و آنها پیشنهاداتی داده‌اند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند و جلوی قاچاق گرفته شود، به نحوی که به مردم فشار نیاید؛ لذا یک معامله سه وجهی ایجاد شد که به نظر می‌رسید منجر به تورم می‌شود، در هرحال این مسئله در حال بررسی است.

لاریجانی درباره اظهارات ظریف و رحمانی فضلی درباره پولشوئی و پول‌های کثیف اظهار کرد: دو مسئله مطرح است که آیا در کشور به قول آقای رحمانی فضلی پولشوئی و یا پول کثیف داریم؟ بله هست، که باید راه حل آن مطرح شود.

رئیس مجلس ادامه داد: مردم انتظار دارند که مسئولان اعلام نظر کنند و یا مشکلات را حل کنند. گاهی می‌بینیم که در رسانه‌ها مسئولان می‌گویند فلان چیز قاچاق در دست برخی است و آن را گرد می‌کنند، بیان چنین حرف‌هایی چه خاصیتی دارد، مسئولان باید راه‌حل ارائه بدهند، اگر صحبت از دست‌های آلوده و پول کثیف می‌کنند، به هرحال دولت هستند و با مجلس همکاری کنند تا فرد خاطی اعدام شود.

وی افزود: فکر می‌کنم که یک عملیات روانی را در کشور شاهد هستیم که در درون دروغ زیاد گفته می‌شود، عده‌ای هم به جای حل مشکل روی آن می‌گذارند و به مردم تحویل می‌دهند، این دوستان اگر در قوه قضائیه هستند رسیدگی کنند چرا اعمال نظر می‌کنند؟ اگر هم در قوه مجریه هستید راه‌حل بدهید و اگر هم که در قوه مقننه هستید خب طرح بدهید. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد؟

برگزاری رفراندوم برای موضوعات تخصصی کار مشکلی است

لاریجانی درباره انجام رفراندوم لوایح FATF گفت: برگزاری رفراندوم برای موضوعات تخصصی کار مشکلی است، چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضائیه و دولت بحث را حلاجی کنند.

وی ادامه داد: از ۴ لایحه مربوط به FATF، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و ۲ لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، پس از طرح در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود، اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم، گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش در جمعی در کرمانشاه به این مسئله اشاره کردند و به نظر بنده هم کار خوبی است، اما شرایط امروز ما آمادگی این تغییر را ندارد و برای این تغییرات ظرف زمانی کشور مناسب نیست.

لاریجانی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تعطیلات مجلس شورای اسلامی تا این حد زیاد است، بیان کرد: تعطیلات مجلس مطابق آیین نامه است و پس از سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند که البته در آنجا هم تا نیمه‌های شب اقداماتی انجام می‌دهند و تعطیل نیستند و در آنجا مشغول کار هستند.

وی درباره ضرورت وحدت ملی در شرایط فعلی کشور گفت: در شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری وحدت ملی اهمیت دارد و باید هر گامی در زمینه افزایش وفاق کشور برداشته شود.

لاریجانی ادامه داد: این کار در سطح حکومت انجام شده است و سران قوا مرتب جلساتی را جهت هماهنگی اوضاع کشور برگزار می‌کنند و اختلاف نظر‌های گروه‌های مختلف هم در آنجا مطرح می‌شود و در کل نمی‌توانم بگویم که جریان‌های سیاسی مختلف با هم اختلاف نظر ندارند، اما اقدامات زیادی برای افزایش این وحدت ملی انجام می‌شود.

وی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است مسائل سال ۸۸ حل و فصل شود، گفت: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی و توسط آقای شمخانی در حال پیگیری است و آنان این مسئله را دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس درباره طرح اردوغان برای تغییر ساختار شورای امنیت مبنی بر اینکه دنیا بزرگتر از ۵ کشور است، تصریح کرد: این بحث جدیدی نیست و در گذشته هم ضرورت این نکته بار‌ها مطرح شده است.

وی ادامه داد: زمانی که شورای امنیت یکجانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را از دست می‌دهد و در جنگ عراق این مسئله را مشاهده کردیم و در شرایط فعلی هم اقدام درخوری برای حل مشکلات کشورهایی، چون یمن صورت نمی‌گیرد، البته تغییر ساختار شورای امنیت به سادگی رخ نمی‌دهد و مقداری زمان می‌برد تا این مسئله حل شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: زمانی که شورای امنیت یکجانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را از دست می‌دهد و در جنگ عراق این مسئله را مشاهده کردیم و در شرایط فعلی هم اقدام درخوری برای حل مشکلات کشورهایی، چون یمن صورت نمی‌گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و اقدامات مجلس در خصوص بهبود فضای کسب و کار گفت: قانون تسهیل فضای کسب و کار در همین راستا تصویب شد. اقداماتی را برای رفع قوانین مزاحم انجام داده‌ایم و به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده‌ایم در راستای تسهیل فضای کسب و کار قوانین مزاحم را اعلام کند.

وی ادامه داد: همچنین از معاونت حقوقی رئیس جمهور خواسته ایم در راستای حذف آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مزاحم عمل کند، در شورای هماهنگی اقتصادی نیز این موضوع مطرح و مقرر شد در این راستا اقدام شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود شورای هماهنگی قوا به قانون گذاری بیان کرد: ما به این موضوع مقید هستیم که در شورای هماهنگی قانون گذاری نشود، زیرا به مصلحت هم نیست که نهادی مرجع قانونگذاری شود، در خصوص تصمیم شورای هماهنگی پیرامون چک تضمینی، بانک مرکزی برای کنترل پولشویی پیشنهاداتی داشت، زیرا معتقد بود ۸ هزار میلیارد تومان پولشویی از طریق چک‌های تضمینی انجام می‌شود. شورای هماهنگی معتقد بود این مساله باید از طریق بانک مرکزی حل شود، اما بانک مرکزی اعلام کرد نیاز به پشتوانه دارد، به همین دلیل شورای هماهنگی در این خصوص تصمیم گیری کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در برخی مسائل دولت می‌تواند به تنهایی تصمیم گیری کند، اما در شورای هماهنگی همفکری انجام می‌شود به عنوان مثال در مورد تصمیمات ارزی نیاز به هماهنگی با قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی بود. مثال دیگر اینکه سپرده گذاری ارزی نیاز به قانون گذاری نداشت و بانک مرکزی می‌توانست این کار را انجام دهد، اما مجلس برای جذب اعتماد مردم ورود کرد و مواردی که نیاز به قانون گذاری است باید به مجلس ارائه شود.

از کسی دلگیر نیستم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی کفایت ریاست مجلس به این خاطر که تصور می کنند رئیس مجلس قصد جبران مافات برخی مواضع آنها را دارد، گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی ها و ضمیرخوانی ها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه دین این است که تا جایی که می توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.

رئیس مجلس در پاسخ سوال خبرنگار مبنی بر اینکه این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان کرد: تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده ایم که تا جایی که می توانیم مشکلات اصلی کشور را برطرف کرده و مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

رئیس قوه مقننه در پایان با اشاره به مشکلات یمن خاطرنشان کرد: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت این قضیه آسیب به منطقه است.
alibagherikahkesh.blog.ir
به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، تصریح کرد: در هفته‌ها و روز‌های گذشته، هجمه علیه قوه قضاییه شدت یافته و دشمن در بیرون از مرز‌ها مطالب خلافی را القا می‌کند که متاسفانه افرادی در داخل نیز با انتشار گزارش‌ها و اخبار نادرست و تحلیل‌های غیرواقعی، همان سخنان را تکرار می‌کنند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

کشور‌های خارجی در برخورد با ایران، ردای تکبر را از تن به در کنند

رئیس قوه قضاییه با اذعان به اینکه دستگاه قضایی نیز همانند همه دستگاه‌ها مسلماً اشکالاتی دارد و ممکن است رسیدگی‌های یک قاضی در پرونده‌ای واجد برخی نقص‌ها باشد یا یک ضابط دادگستری در جایی مرتکب تخلفی شود، برخی مطالب علیه قوه قضاییه را صد در صد خلاف و ناصواب دانست و اظهار کرد: چندی قبل، وزیر امور خارجه انگلیس قبل از سفر به ایران با لحنی تکبرآمیز به دولت جمهوری اسلامی هشدار داده بود که از حبس دو تابعیتی‌ها خودداری کنید. این نحوه برخورد یادآور برخورد‌های کشور‌های استعماری در قرون گذشته است ولکن توجه ندارند جمهوری اسلامی با دولت‌های طاغوتی سابق که با یک هشدار بیگانگان تنشان می‌لرزید، تفاوت دارد و این دولت با استقلال کامل عمل می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه همه قوا در جمهوری اسلامی مستقل هستند، تاکید کرد: کشور‌های خارجی، باید ردای تکبر را از تن به در کنند و مقاماتی نظیر وزیر خارجه انگلیس بدانند در جایگاهی نیستند که بخواهند به قوای نظام اسلامی در انجام وظایفشان هشدار دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: به دلیل همین تکبرورزی در گفتار و رفتار، با وجود تقاضای مکرر وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با مسئولان قضایی جمهوری اسلامی، هیچ یک از مسئولان دستگاه قضا وقت ملاقات ندادند تا امثال آقای هانت متوجه شوند با مردم و مسئولان ایران باید با لحن و ادبیات شایسته صحبت کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه علاوه بر مباحث سیاسی، برخی اظهارات آن‌ها به لحاظ قضایی و حقوقی نیز نادرست است خاطر نشان کرد: دو تابعیتی بودن در جمهوری اسلامی جرم نیست و کسی در ایران صرفاً به دلیل دو تابعیتی بودن تعقیب و زندانی نمی‌شود. افرادی که مورد اشاره مسئولان خارجی هستند، در کشور ما اقداماتی بر خلاف امنیت مرتکب شده اند یا دست به جاسوسی زده اند که تعقیب آن‌ها به دلیل ارتکاب این جرایم است و هیچ ربطی به دو تابعیتی بودنشان ندارد.

دلیل هجمه‌ها علیه دستگاه قضایی، ایستادگی در مقابل نفوذ است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دو تابعیتی بودن صرفاً برخی آثار حقوقی و قضایی دارد، اما فاقد وصف مجرمانه است، ادامه داد: تنها دلیل این هجمه‌های سنگین علیه دستگاه قضایی این است که در برابر نفوذ دشمن ایستاده ایم و بسیج نیرو‌ها و صرف میلیون‌ها دلار از سوی کشور‌های غربی برای تخریب مسئولان قضایی جمهوری اسلامی صرفاً به دلیل همین ایستادگی در برابر نفوذ است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به هشدار‌های مکرر رهبر معظم انقلاب طی دهه‌ها و سال‌های گذشته در خصوص مسئله نفوذ، تصریح کرد: دشمن از هر منفذی اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای نفوذ استفاده می‌کند و در حال حاضر نیز همه عوامل خود را بر این هدف متمرکز کرده است، بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که نظام جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهد و نظام قضایی و امنیتی با کسانی که در داخل برای دشمن کار می‌کنند یا بسترساز دخالت‌های دشمن در امور جمهوری اسلامی هستند، برخورد کند.

انگلستان به ایران از زمان طاغوت تا کنون بدهکار است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی غرب و اختاپوس رسانه‌ای آن‌ها تلاش دارند این موضوعات را به مسائل مالی فی مابین کشور‌ها ربط دهند، اظهار کرد: البته کشوری مانند انگلیس به ایران بدهکار است و از زمان طاغوت پول‌هایی را برای سلاح دریافت کرده اند که جزء بدهی‌های آن‌ها به ملت ایران است، اما این موضوعات هیچ ارتباطی با مسائل قضایی ندارد و نظام قضایی و نیرو‌های امنیتی صرفاً با عوامل نفوذ، فارغ از تابعیتشان در چارچوب قانون برخورد می‌کنند. غرب هم لازم است بداند که سرمایه گذاریش برای نفوذ بی فایده است و دستگاه قضایی با این قبیل فشار‌ها و سخنان بی اساس از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به برخی هجمه‌های دیگر به دستگاه قضایی به دلیل برخورد‌های اخیر با مفسدان اقتصادی گفت: مقابله با مفاسد اقتصادی از سال‌ها قبل وجود داشته و موارد متعددی را نیز مورد رسیدگی قرار داده ایم منتها این برخورد‌ها در چند ماه گذشته که دشمن فشار غیرمعمولی را علیه ملت ایران روا داشته و برای تسلیم کردن مردم و نظام جمهوری اسلامی تمام نیروی خود را به میدان آورده است، تشدید شده، زیرا عده‌ای با سوء استفاده از فضای متلاطم بازار به دنبال کسب منفعت و انباشت ثروت از جیب مردم بوده اند که این امر به هیچ عنوان برای نظام قابل تحمل نیست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به انتقادات از شدت برخوردها، افزود: جای تعجب است که برخی برای مفسدان اقتصادی دلسوزی می‌کنند، اما هیچ توجهی به میلیون‌ها شهروندی که زندگی شان به واسطه سودجویی مفسدان تحت فشار‌های غیرقابل تحمل است، ندارند. کارگر و کارمندی که امروز هزینه هایش گاه تا صد در صد افزایش یافته و سودجویی عده‌ای در به وجود آمدن این شرایط بی تاثیر نبوده است، باید چگونه زندگی کند؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی انتقاد می‌کنند که چرا محاکمات مفسدان اقتصادی با سرعت انجام می‌شود؟ اولاً هیچگاه قانون و موازین شرع را فدای سرعت نکرده ایم، ثانیاً این سرعت در رسیدگی برای انسان‌های صبور و نجیبی که چهل سال پای انقلاب خود ایستاده اند و امروز اقدامات برخی مفسدان اقتصادی زندگی شان را متلاطم کرده است چندان سرعت بالایی به حساب نمی‌آید.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه منکر نقش و تاثیر دشمن در فشار‌های اقتصادی نیستیم و معتقدیم که آن‌ها همان مدل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: اشتباه دشمن این است که مردم ایران و بستر ایمانی نظام جمهوری اسلامی را برای پیاده سازی آن مدل در نظر نگرفته است. با این وجود، بحث اقدامات دشمن خارجی یک عامل است، اما از سودجویی عده‌ای برای متلاطم کردن بازار ارز، سکه و طلا و احتکار نامحدود نمی‌توان چشم پوشی کرد، زیرا این اقدامات دقیقاً آب به آسیاب دشمن ریختن است و وظیفه شرعی، قانونی و انسانی دستگاه قضایی برخورد با این مفاسد است.

برخی به خاطر بغض از دستگاه قضایی، حقوق مردم را نادیده می‌گیرند

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای که خود را مدافع آزادی و اصلاحات می‌دانند، حاضرند به خاطر حقد و بغض نسبت به دستگاه قضایی، حقوق مردم را نادیده بگیرند. امروز در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی قوانین خاص داریم و حتی اگر این قوانین نیز وجود نداشت باز هم دادستان‌ها باید از جنبه حقوق عمومی به این موضوعات ورود می‌کردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اظهارات در خصوص رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی، این اظهارات را کذب و بی اساس خواند و تصریح کرد: متاسفانه برخی در مقام دفاع و دلسوزی برای مفسدان اقتصادی، حرف‌های نامربوطی زده اند از جمله اینکه گفته اند رسیدگی به جرایم مستوجب اعدام در این پرونده ها، نباید یک مرحله‌ای باشد. این در حالی است که علاوه بر تصریح قانونی، در استجازه‌ای هم که از رهبر معظم انقلاب داشتیم موارد اعدام، استثنا شد و در مورد اخیر نیز که مجازات اعدام به مرحله اجرا درآمد، پرونده برای تایید حکم به دیوان عالی کشور ارسال شده بود و به هیچ عنوان رسیدگی یک مرحله‌ای نبود.

آیت الله آملی لاریجانی با طرح این پرسش خطاب به منتقدان که «چرا برای رسیدن به اهداف نادرست خود دروغ می‌گویید؟»، به برخی اظهارات در خصوص لزوم علنی بودن دادگاه‌ها اشاره کرد و گفت: گمان عده‌ای این است که معنای علنی بودن رسیدگی، پخش مستقیم روند محاکمه است. چنین اظهاراتی کاشف از جهل و بی اطلاعی برخی افراد از قوانین است. علنی بودن رسیدگی یک مقوله است و جواز انتشار آن بحث دیگری است. حتی اگر یک قاضی تشخیص بدهد که دادگاه به صورت علنی برگزار شود باز هم تا زمان قطعیت رای کسی حق انتشار جزییات روند رسیدگی را ندارد. متاسفانه برخی با این میزان اطلاعات حقوقی خود، قوه قضاییه را به بی اطلاعی از قوانین متهم می‌کنند!

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در خصوص مفاسد اقتصادی کارنامه روشنی دارد و در موارد اخیر نیز به خوبی با رعایت قوانین و موازین شرعی به پرونده‌ها رسیدگی کرده است، یادآور شد: اصولاً در صورت حاکمیت شرایط مقرر در شرع برای محاکمات، باید رسیدگی‌ها یک مرحله‌ای باشد و ما در اسلام جز در موردی که اشتباه قاضی محرز شود، رسیدگی دو مرحله‌ای نداریم. با این وجود در محاکم فعلی برای رعایت احتیاط و از باب اینکه فراهم آوردن برخی شرایط از جمله "مجتهد بودن همه قضات" بنابر لزوم آن، مقدور نیست، رسیدگی‌ها دو مرحله‌ای است.

الزام قاضی در صدور رای به آنچه برخلاف نظر اوست، جایز نیست

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به یکی دیگر از انتقادات به قوه قضاییه مبنی بر دخالت مقامات قضایی در پرونده‌ها و نقض اصل بی طرفی، تصریح کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی مستقل است و قاضی نیز در صدور رای استقلال دارد. بنده نیز نه تنها طی سال‌هایی که در قوه قضاییه مسئولیت داشته ام بلکه پیش از آن نیز همواره مبنایی که در باب قضا پذیرفته ام این بوده است که الزام قاضی مجتهد یا مقلد به آنچه برخلاف نظرش در صدور رأی است، به هیچ عنوان جایز نیست. حتی برخی مسئولان سابق در دستگاه قضایی معتقد بودند که قاضی مأذون را می‌توان الزام کرد، اما بنده در خصوص قاضی مأذون نیز معتقدم که الزام جایز نیست و در این سال‌ها نیز بر همین اساس حرکت کرده ام.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: طی نه سال اخیر در دستگاه قضایی هرگز نظری را به هیچ قاضی تحمیل نکرده ام و حتی در برخی پرونده‌های کلان و ملی نیز که نظر خود را داشته ام به قاضی رسیدگی کننده تاکید کرده ام که جز بر مبنای قانون و شرع و آنچه خود به آن رسیده است حکم نکند وآخرت خود را برای پیروی از دستور کسی نفروشد. خوشبختانه قضات ما نیز قضات محکمی هستند که پای تشخیص خود می‌ایستند و بر این اساس اظهارات افرادی که می‌گویند بیشترین نقض بی طرفی از سوی مسئولان قضایی رخ می‌دهد، کاملاً کذب و بی اساس است. انتظار می‌رود دادستان‌ها به این قبیل دروغ پردازی‌ها علیه دستگاه قضایی ورود کنند، زیرا عده‌ای ظاهراً فضا را برای جولان علیه قوه قضاییه باز دیده اند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: کسانی که چنین ادعایی دارند بگویند که کدام مقام قضایی در چه مورد یک قاضی را به صدور رأی بر اساس آنچه خلاف نظر خودش بوده است، ملزم کرده؟ دادستان‌ها با رسیدگی به چنین اکاذیبی باید مسیر این قبیل ادعا‌ها و دروغ پردازی‌ها را ببندند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اظهارات دیگر گفت: متاسفانه مسئولی مدعی شده که دستگاه قضا در مورد پیام رسان‌ها در فضای مجازی به وظیفه خود عمل نکرده است. در این زمینه باید گفت که آیین نامه‌های مورد نیاز تهیه و ابلاغ شده و شعب ویژه نیز در سراسر کشور به این امر اختصاص یافته است. این چه اکاذیبی است که گفته می‌شود میزان عمل دستگاه قضایی در این عرصه، صفر بوده است؟!

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه چنین دروغ‌هایی برای تبرئه یک وزیر یا وزارتخانه به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: دادستان‌ها باید از افرادی که چنین سخنانی را بر زبان می‌آورند درخواست ارائه ادله کنند. ما علاوه بر تعیین شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به فضای مجازی، در تهران چند شعبه را صرفاً به موضوع پیام رسان‌ها اختصاص داده ایم. چگونه می‌توان شاخص عمل دستگاه قضایی در این حوزه را صفر دانست؟

کسانی که مدعی شکنجه کارگران بودند، ادله ارائه کنند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اقدامات دشمن و برخی اذناب آن‌ها برای دریافت پول و امتیاز از دشمنان بیشتر قابل هضم است تا اظهار نظر یک مسئول در داخل علیه دستگاه قضایی، اظهار کرد: در جای دیگری یک خبرنگار مدعی شده است که کارگری به دلیل مطالبه حقوق خود مورد شکنجه و یا ضرب و شتم قرار گرفته و این مسأله محرز است. ما موضوع را پیگیری کردیم و حسب گزارش‌ها به چنین چیزی نرسیدیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر چنین ادعایی درست باشد باید با آن مامور و مسئول مافوقش به شدت برخورد شود، اما بر حسب گزارش‌ها این موضوع کذب بوده وکسانی که چنین ادعایی دارند باید ادله ارائه کنند، زیرا نمی‌توان به راحتی این چنین سخنی گفت و خوراک برای دشمنان فراهم کرد. ما بر ضرورت رسیدگی‌ها و رفتار‌های عادلانه و قانونی همواره تاکید داریم، اما قابل پذیرش نیست که هرکسی از راه می‌رسد اتهامی را علیه دستگاه قضایی مطرح کند.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: عده‌ای نیز کمر به تخریب مسئولان قضایی بسته اند و شایعاتی را در مورد زندگی و دارایی این مسئولان منتشر می‌کنند. این در حالی است که خود شایعه کنندگان باید پاسخگوی میلیون‌ها دلاری باشند که دریافت کرده اند و امروز به جای پاسخگویی به اتهامات خود، دیگران را تخریب می‌کنند تا خود را تطهیر کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح به مردم از سوی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها و همچنین برخورد با مجرمان و کسانی که به شایعات دامن می‌زنند، به برخی اظهارات دیگر در خصوص نظام قضایی اشاره کرد و گفت: در میانه این بحث‌ها نیز عده‌ای مباحث مبنایی را مطرح می‌کنند؛ چنانکه یک فاضل بزرگوار در قم اخیراً در اصل نظام قضایی اسلامی تشکیک کرده که البته این یک بحث دقیق و فنی است که مجال دیگری می‌طلبد منتها به اختصار باید عرض کنم که مگر همه ضمایر پنهان در آیات و روایات را کشف کرده ایم که حالا بتوانیم سخن دین در باب وجود نظامات از جمله نظام قضایی را انکار کنیم؟

دلیلی مبنی بر عدم وجود نظام قضایی در اسلام نداریم

رئیس قوه قضاییه افزود: همه آنچه در قرآن و روایات آمده است بر ما مکشوف نیست و ممکن است ما از مقابل برخی آیات به سادگی عبور کنیم در حالیکه یک، ولی حق از لایه‌های باطنی آن آیه معارف اعتقادی و عملی نهفته را استخراج کند و برای ما مکشوف شود. تبیان کل شی بودن قرآن و اینکه هرآنچه برای بشر مورد نیاز باشد در قرآن کریم وجود دارد، سخن قابل توجهی است که در جای خود باید مورد بحث و تحقیق محققان قرار گیرد در هر صورت اینکه گفته اند نظامات اقتصادی، سیاسی، قضایی و حقوقی در اسلام وجود ندارد نیز هیچ دلیلی ندارد.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.
alibagherikahkesh.blog.ir
نشست خبری خداحافظی سیدجلال حسینی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس از تیم ملی فوتبال ایران با حضور حمیدرضا گرشاسبی، برانکو، حسین ماهینی، ایگور پانادیچ، ایرج عرب و مارکو امروز سالن روابط عمومی باشگاه پرسپولیس با 100 خبرنگار برگزار شد.

برگزاری نشست خبری خداحافظی سید جلال حسینی از تیم ملی فوتبال

در ابتدای این نشست پندار خمارلو بیانیه باشگاه پرسپولیس را درباره خداحافظی سید جلال حسینی قرائت کرد.
پندار خمارلو اعلام کرد محور این نشست برای خداحافظی سید جلال است و سعی کنید بیشتر درباره این موضوع بپرسید و کمتر از برانکو و گرشاسبی سوال کنید.
حدود ۵۰ خبرنگار به صورت ایستاده در سالن نشست خبری حضور داشتند.
برگزاری نشست خبری خداحافظی سید جلال حسینی از تیم ملی فوتبال

گزیده صحبت های گرشاسبی مدیر عامل باشگاه پرسپولیس:

اگر میدانستیم جای بزرگتری را برای نشست انتخاب می کردیم.
سید جلال اسطوره و بزرگ تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس است.
یکی از بهترین تصمیم های خوب سید جلال خداحافظی بدون اعتراض از تیم ملی است.
او به تصمیم های اتخاذ شده احترام می گذاشت و همیشه به دنبال آرامش برای هوداران بود.
او ۱۲ سال در تیم ملی فوتبال ایران بود به سختی برای این تیم زحمت کشید ولی به راحتی از این تیم کنار گذاشته شد.
او در سختی ها به عنوان یک بزرگ به تیم پرسپولیس کمک کرد و اگر او نبود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا نمی رسید.
حسین ماهینی به دلیل عشقش به سید جلال حسینی به نشست خبری آمده است.
سید جلال اگر برایمان برابر الجزایر گلزنی نمی کرد سرنوشت ما دگرگون می شد.
سید جلال به من گفت تیم ملی من پرسپولیس است.
برانکو ساعت ها با او حرف زد تا او بتواند خداحافظی از تیم ملی را هضم کند.
از سید جلال حسینی تشکر می کنم و دوست دارم به دلیل خوبی هایش او را ببوسم.
سید جلال حسینی حقش حضور در تیم ملی بود.
سید جلال با کمبود ها همیشه توانسته به باشگاه کمک کند و همیشه سبب خوشحال هواداران پرسپولیس بوده است.
برگزاری نشست خبری خداحافظی سید جلال حسینی از تیم ملی فوتبال

گزیده صحبت های برانکو سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس:

حضو پرشور رسانه ها احترام آنها به سیدجلال را نشان می دهد.
سید جلال همچنان عضوی از خانواده ما است.
می خواهم به او برای فداکاری هایش نسبت به تیم ملی تبریک بگویم.
سید جلال افتخار خانواده ما و خودش و رکورددار قهرمانی در تاریخ لیگ برتر ایران است.
او همچنان برای ادامه کارش در فوتبال ایران وظایف سنگینی دارد.
مربی باتجربه ای هستم که ستاره های جهانی را تربیت کردم و بهترین بازیکن جهان شاگردم بوده است.
بازیکنی که در بهترین تیم های جهان بازی کرده است.
مودریچ بهترین بازیکن جام جهانی و یکی از شانس های کسب جایزه بهترین بازیکن جهان است.
سید جلال بهترین بازیکنی است که او را تمرین داده ام و هم ردیف مودریچ است.
سید جلال دست راست من در تمرین بوده است و از او تشکر می کنم.
او بزرگ ترین کمک برای همه ما بوده است و برهمین اساس نتایج خوب و درخشانی کسب کرده ایم.
این موفقیت ها به دلیل همکاری سید جلال حسینی و سایر بازیکنان است.
از طرف بازیکنان و کادرفنی یک یادگاری را تقدیم سید جلال می کنم.
به رسم‌یادبود هدیه کوچکی به سید جلال برای تلاش هایش در تیم ملی و پرسپولیس تقدیم می کنم.
برگزاری نشست خبری خداحافظی سید جلال حسینی از تیم ملی فوتبال

گزیده صحبت های سید جلالی حسینی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس:

هیجان زده هستم و هیچگاه فکر چنین موقعیتی را نمی کردم.
چند ماه پیش این تصمیم را گرفته بود و همیشه دو دل بودم.
پس از صحبت هایی که با برانکو انجام دادم تصمیم به خداحافظی گرفتم.
از برانکو،قلعه نویی ،دایی،قطبی و کی روش که ۷ سال شاگردشان بودم تشکر می کنم.
از هوداران تیم باشگاه ملوان بندر انزلی و سپاهان به عنوان یک بازیکن تشکر می کنم.
من هوداران پرسولیس شرمنده کردم چرا که نتوانستیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شویم ولی باز تلاش می کنیم تا این بار قهرمان آسیا شویم.
رویای هر بازیکنی جام جهانی است که یک بار در آن بازی کردم و برای دومین بار هم خیلی تلاش کردم چراکه حضور در جام جهانی روسیه رویای من بود.
از خانواده ام و همسرم خیلی تشکر می کنم برای زحماتی که پیش از جام جهانی برای من کشیدند.
در لیگ ایران از فردا خبر ندارید و من نمی دانم فردا کدام بازیکن ما مصدوم است.
هواداران ما در کل دنیا بی نظیر هستند و از روزی که خط خوردم کنار من بودند و به من روحیه دادند.
شرمنده هواداران هستم و امیدوارم برای ادامه فصل بیشتر تلاش کنم تا هواداران خوشحال شوند.
هواداران ناراحت هستند اما می خواهم تلاش کنم تا آنها را شاد کنند.
از فردای خود نمی توانید خبر داشته باشید و باید کنار تیم باشم تا هواداران خوشحال شوند.
درباره تمدید قرارداد من از برانکو و گرشاسبی سوال کنید.
خودم دوست دارم تنش ها کمتر شود و هواداران ما همیشه حامی تیم ملی بوده اند.
اکنون می خواهیم به مسیر سختمان با پرسپولیس ادامه بدهیم.
حتی اگر برانکو هم سرمربی تیم ملی شود روی تصمیم خودم هستم.
من طلبی از فدراسیون فوتبال برای پاداش ها ندارم.
برگزاری نشست خبری خداحافظی سید جلال حسینی از تیم ملی فوتبال

برانکودر زمان اهدای هدایا به سید جلال : من باید از سید جلال عذرخواهی کنم که او را از تیم ملی خط زدم

گرشاسبی در زمان اهدای هدایا به سید جلال گفت : هدیه ای از سوی همسرت به تو اهدا می کنم و امیدوارم این هدیه را نفروشی.

در ادامه هدایایی از سوی گرشاسبی، برانکو و باشگاه پرسپولیس به سید جلال اهدا شد.

گزیده صحبت های حسین ماهینی بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس:

همراه با سید جلال حسینی ۱۳۸۴هم تیمی بودم.
او همیشه برای دیگران الگو بوده است.
خوشحالیم که کاپیتانی به این بزرگی داریم و توانسته درچند سال اخیر کمک ما بکند.
امیدوارم در چند سال اینده هم در پرسپولیس بماند و به ما کمک کند.
alibagherikahkesh.blog.ir
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (آذر ماه) حضرت آیت الله خامنه‌ای را منتشر کرد.

گذاشتن قرآن روی زمین

س۱. آیا گذاشتن قرآن روی زمین اشکال دارد؟

ج. اگر به نظر عرف این کار بی احترامی به قرآن محسوب شود، جایز نیست.

وظیفه مردم نسبت به اقدامات غیر قانونی دیگران

س۲. کسی که پدرش اجناس را غیر قانونی وارد کشور می‌کند و این کار به اقتصاد کشور آسیب می‌زند؛ آیا وظیفه‌ی او اطلاع رسانی به نهاد‌های مربوطه هست؟

ج. در هر صورت وظیفه‌ی فرزند - با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر - امر و نهی زبانی است و در صورت نیاز به مراتب بالاتر، موضوع را به مسئولان مربوطه در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهد.

خرید آلات موسیقی

س۳. من می‌خواهم گیتار بخرم و برای خودم آهنگ بزنم، نه این که برای فساد یا غنا استفاده کنم. آیا مشکل شرعی دارد؟

ج. هر چند نوازندگی اگر لهوی* نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.

* یعنی به سبب ویژگی‌هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.

جواب سلام در حال نماز

س۴. اگر در وسط نماز کسی به انسان سلام کند، چطور باید پاسخ او را بدهد؟

ج. باید فوراً مثل سلامی که به او شده جواب بدهد، به گونه‌ای که سلام مقدم باشد، مثلاً اگر به او گفت: «سلام علیکم» در جواب بگوید: «السَلام عَلَیکم» یا «سَلامُ عَلَیکم» و نباید بگوید: «عَلَیکم السَلام».

غیبت کسی که راضی به آن است

س۵. اگر کسی به ما گفته باشد هر چه پشت سر من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟

ج. حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است.

غذای آغشته به خون در دهان

س۶. گاهی اوقات هنگام غذا خوردن، داخل دهان مان را دندان می‌گیریم و دهانمان خون می‌آید، در این حال اگر خون به غذا اصابت کند، آیا نجس می‌شود؟

ج. بنابر احتیاط از خوردن آن غذا اجتناب گردد.

غیبت کودک ممیّز

س۷. غیبت کودک ممیز چه حکمی دارد؟

ج. غیبت بچه ممیز، حرام است.

دفن میت در مسجد

س۸. آیا جایز است در مسجد، مسلمانی را دفن کنیم؟ اگر فردی وصیت کرده باشد باید به وصیت دفن او در مسجد عمل شود؟

ج. اگر هنگام اجرای صیغه‌ی وقف مسجد، دفن میت توسط واقف استثنا نشده باشد، دفن در مسجد جایز نیست.

غسل توبه

س۹. آیا توبه‌ی از گناهان غسل دارد؟ نحوه‌ی غسل به چه شکل است؟

ج. برای توبه از گناهان مستحب است غسل کند و فرقی در انجام آن با دیگر غسل‌ها نیست، فقط نیت فرق می‌کند.

مصرف خمس در تعمیر مسجد

س۱۰. آیا خمس خود را شخصاً می‌توانم برای مصرف تعمیر مسجد بدهم؟

ج. در امر مذکور باید از تبرّعات و زکات و سایر وجوه خیریه استفاده نمود و در شرایط فعلی استفاده از خمس در این باب اجازه داده نمی‌شود.

غسل روز چهلم بعد از زایمان

س۱۱. زنی که فارغ شده باشد در روز چهلم چه غسلی بر او واجب است؟

ج. غسلی مخصوص روز چهلم، بر زن واجب نیست.

مسّ تربت در حال عادت

س۱۲. در دوره عادت ماهیانه و یا بدون وضو می‌توان با تسبیح تربت ذکر گفت؟ یا بر مهر تربت سجده کرد؟

ج. اشکال ندارد، مگر این که اسماء متبرک روی آن نوشته شده باشد.

ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی

س۱۳. در ایام حیض و جنابت آیا خواندن قرآن و یا فرستادن ذکر صلوات و امثال آن کراهت دارد؟

ج. قرائت آیاتی که سجده واجب دارد بر جنب و حائض حرام است و قرائت سایر آیات در غیر اوقات نماز برای حائض کراهت دارد؛ ولی در اوقات نماز مستحب است خود را تطهیر کند، و وضو بگیرد و قرآن بخواند، یا مشغول ذکر باشد و برای کسی که جنب است، مکروه است بیش از ۷ آیه از آیاتی را که سجده واجب ندارد، قرائت کند.

قطع اتصال مسافر در صف اول جماعت

س۱۴. نماز شکسته مسافر در صف اول نماز جماعت برای دیگر مأمومین که از سمت راست یا چپ توسط او (مسافر) به امام جماعت متصل می‌شوند، در رکعت دوم به بعد، چه حکمی دارد؟

ج. اگر اتصال صفوف دیگر مأمومین باقی بماند، یا پس از تمام شدن نماز قصر، بلا فاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد.

فراموش کردن نماز میت

س۱۵. نماز میت را فراموش کردیم و پس از یک هفته یادمان افتاد، تکلیف چیست؟

ج. باید تا وقتی جسد او از هم نپاشیده، با مراعات شرط‌هایی که برای نماز میت در رساله‌های عملیه بیان شده، به قبرش نماز بخوانند.

ارث بردن زن بیوه از شوهرش در زمان عده طلاق رجعی

س۱۶. زنی که در عدّه‌ی طلاق رجعی است و در زمان عدّه، شوهرش بمیرد، آیا از همسر، ارث می‌برد؟

ج. ارث می‌برد.
alibagherikahkesh.blog.ir
3 دسامبر؛ روز جهانی معلولین
معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود.
نامگذاری روز جهانی معلولین
روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۳ دسامبر برگزار می‌شود.

هدف از نامگذاری روز جهانی معلولین
هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهیهایی بوده است که می‌بایست از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیتهایی در زندگی خود مواجه می‌شوند. در طی بیست سال اخیر کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است. یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سالهای ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد.

معلول کیست؟
معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی، و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد. این گروه، شامل ناشنوا، نابینا، و معلول جسمی، حرکتی و ذهنی می باشد. آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که تا سال 1378، ده درصد از جمعیت جوامع صنعتی و دوازده درصد ازجمعیت جوامع روبه توسعه را، افراد معلول تشکیل می دهند. در ایران، حدود سه درصد به نوعی دچار معلولیت های جسمی جزئی یا کلی هستند. معلولیت، گاه به علت نبود در مان مناسب، در طول زندگی و تا پایان عمر، با این گونه افراد خواهد بود.

احترام، نه ترحم
آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط با آنها، باید همراه احترام باشد و از ترحم به ایشان دوری گزید. تفاوت این دو نوع رفتار در این است که در اولی، طرفِ موردِ احترام، انسانی بزرگ به شمار می آید؛ اما در گزینه ترحم، مخاطبْ انسانی ذلیل و خوار شمرده می شود که باید همواره دست او را گرفت و به شخصیت و روحیات وی، اندک توجهی نمی گردد. به یاد داشته باشیم آنچه توانایی را می سازد، اراده است و اراده اگر بخواهد جاری شود، هیچ بهانه ای را نمی شناسد.

آموزش و فرهنگ
معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود. از شمار این اقدامات، می توان تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطح مختلف هستند، و خواندنی هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.

اشتغال افراد معلول,روز جهانی معلولین,3 دسامبر روز جهانی معلولین
بیشتر افراد معلول نمی توانند از امکانات تفریحی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب کنند

اشتغال افراد معلول
اشتغال هر فرد، موجب استقلال اقتصادی او می شود. داشتن شغل، به شخص هویت و تشخّص اجتماعی بخشیده و در او، اعتماد به نفس به وجود می آورد. متأسفانه تعداد زیادی از معلولان، به رغم گذراندن دوره های تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم، نمی توانند به اشتغال مناسب برسند.

در زمینه اشتغال زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و گاه میزان بیکاری میان معلولان، دو برابر بیکاران عادی است؛ در صورتی که براساس قانون، دولت موظف است سه درصد از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد، ولی این قانون تاکنون به صورت مطلوب اجرا نشده و شاهدیم که موضوع اشتغال معلولان، با بی مهری روبه رو گردیده است. به ناچار تعداد قابل توجهی از آنان، باید بیشترین وقت خود را در میان خانوده سپری کرده و زندگی خود را به سختی ادامه دهند.

مشارکت اجتماعی معلولین
افراد معلول باید در تصمیم گیری ها، به ویژه درخصوص سازمان هایی که اعضای آن از معلولان تشکیل شده، یا معلولان در آن عضویت دارند و برای معلولان خدمت رسانی می کنند، مشارکت جدی و تاثیرگذار داشته باشند. کمک به تشکیل گروه های خودیار به منظور حمایت و توسعه جامعه خاص معلولان، از مهم ترین اقدامات برای مشارکت این گروه می باشد.

تشکیل جوامع خاص معلولان نیز می تواند پاسخگوی نیازهای آنان باشد. از سوی دیگر، وجود چنین تشکیلاتی، موجب می شود تا افراد ضمن برخورداری از رابطه اجتماعی، استقلال اقتصادی، احترام اجتماعی، دسترسی به خدمات تخصصی، و نیز زندگی زناشویی و تشکیل خانواده، بتوانند دیدگاه ها و ایده هایشان را مطرح، و در مورد مسایل مربوط به زندگی خود، تصمیم گیری کنند.

تفریح و سرگرمی معلولین
توجه به تفریح و ورزش، موجب سلامت جسمی و بهداشت روانی بخش عظیمی از نیروی خلاق معلولان را فراهم می آورد. بیشتر این افراد نمی توانند از امکانات تفریحی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب کنند؛ چرا که محیط های تفریحی و ورزشی، با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان متناسب نیست. شایسته است که مسئولان، درصدی از امکانات رفاهی و ورزشی را به معلولان اختصاص دهند، تا آنها نیز مانند سایر افراد جامعه، از این امکانات استفاده نمایند.

یاری به معلولان
کمک و یاری رساندن به هم نوع، فضیلتی است بزرگ و در اسلام سفارش زیادی به آن شده است. البته این کمک باید به حال کمک گیرنده مفید باشد و موجب ناراحتی او نشود. کسانی که با انگیزه خودنمایی، ارضای حس خود بزرگ بینی و فخرفروشی به دیگران کمک می کنند، راه خطا می روند. در این میان، کمک به افراد معلول، برداشتن همه موانع و مشکلات نیست، بلکه کمک به انجام کاری است که این افراد از عهده آن برنمی آیند. فراهم ساختن امکانات شرکت واقعی معلولان جسمی در زندگی اجتماعی، در آن ها دلگرمی، اعتماد به نفس و نشاط می آفریند.
alibagherikahkesh.blog.ir
زندگینامه میرزا کوچک خان جنگلی:
نام: میرزا یونس
معروف به میرزا کوچک خان
تولد : ۱۲۵۷ شمسی
محل تولد : محله استادسرا در رشت
تاریخ فوت: ۱۳۰۰ شمسی

زندگینامه کامل میرزا کوچک خان جنگلی:
یونس فرزند میرزا بزرگ که از روحانیون رشت بود در خانواده‌ای متوسط و مذهبی چشم به جهان گشود. پدر و مادر وی از خاندان رشوند‌های الموت قزوین بودند.
میرزا کوچک خان دارای دو خواهر به نامهای کربلایی خانم و سارا خانم و دو برادر به نامهای میرزا محمدعلی خان و میرزا رحیم خان بود، که هر دو بعد از میرزا وفات یافتند.

بنا به گفته ها، میرزا کوچک خان جنگلی مردی قوی بنیه، زاغ چشم و دارای سیمایی متبسم بود، و از نظر اجتماعی مردی با ادب، فروتن، خوش برخورد، مومن به اصول اخلاقی، صریح اللهجه، طرفدار عدل و آزادی و حامی مظلومان بود.
میرزا کوچک خان جنگلی اهل ورزش بود و از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری می‌کرد. وی در سنین آخر عمرش همسری برگزید.

تحصیلات میرزا کوچک خان جنگلی:
میرزا کوچک خان تحصیلات اولیه خود را در مدرسه حاج حسن، واقع در صالح آباد رشت و نیز مدرسه جامع که در آن موقع رونق خوبی داشت، گذراند. پس از آن به قزوین رفته و در مدرسه صالحیه تحصیل دروس حوزوی را ادامه داد سپس به تهران عزیمت کرد و در مدرسه محمودیه به تحصیلات خویش ادامه داد.
پایه آموزش حوزوی، می‌توانست وی را در سلک یک روحانی تربیت کند، امّا حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغییر داد و او را به راهی دیگر کشاند.
همچنین این تغییر در مسیر زندگی وی را می توان تاثیر پذیری استاد وی،مرحوم خلخالی، که شیخ یونس عمده تحصیلات خود را نزد او گذراند دانست.

استاد خلخالی مردی وارسته و نیک محضر بود و کلامش تأثیر عجیبی در مخاطبان می نهاد.
در کلاس، تنها به درس قناعت نمی کرد و در هر فرصتی سخن از مدینه فاضله به میان می آورد، از جامعه عاری از ظلم و جور و فقر و فساد، و از انسان کامل و کمالات و فضایل او صحبت می کرد.
سخنان این استاد چنان اثری در یونس نهاد که او را در فکری عمیق فرو برد و از آن موقع به دنبال راهی برای بنا کردن مدینه فاضله و پاک کردن جامعه از زشتی ها و پلیدی ها بود.

اولین گامهای میرزا کوچک خان جنگلی:
میرزا کوچک خان جنگلی در زمان اقامتش در تهران با اوضاع و احوال اجتماع آن دورانِ جامعه بیشتر آشنا شد. پس از بررسی وقایع و اوضاع آن دوره احساس کرد که موقع تلاش فرا رسیده و هرگونه فعالیتی برای روشن ساختن افکار عامه و مبارزه با زور و استبداد در سرنوشت مملکت و مردم مؤثر خواهد افتاد. لذا به رشت مراجعت کرد و بلافاصله در میان دوستان و آشنایان، مخصوصا طلاب مدرسه حاجی حسن، شروع به تبلیغ روشنگری نمود.
در همان ایام سید عبدالمجید، خطیب آزادی خواه، در تهران به قتل رسید. میرزا با استفاده از این حادثه فعالیت های خود را تشدید کرد.
احساسات مردم را برانگیخت و به یاری یکی از طلاب، انجمن تحت عنوان «مجمع روحانیان» تأسیس نمود و آماده مبارزه با عوامل استعمار و استبداد و نابسامانی شد.

در سال ۱۲۸۶ شمسی، در گیلان به صفوف آزادی خواهان پیوست، در فتح قزوین شرکت داشت و برای سرکوبی محمدعلی شاه روانه ی تهران شد.
روس‌ها مدتی او را از رشت تبعید کردند. در سال ۱۲۹۳ ه‍.ش میرزا که تازه از تبعید آزاد شده و به رشت آمده بود به شدت تحت تأثیر ظلم و ستم نیروهای روس بر مردم گیلان قرار گرفت و تصمیم گرفت که به کمک دوستان مشروطه خواه خود دوباره دست به قیام بزند.
اما این بار علاوه بر مطالبه آرمان‌های آزادی خواهانه مشروطه که آن را بر باد رفته می‌دید به دنبال نجات ایران و علی‌الخصوص گیلان از اشغال آشکار نیروهای نظامی نیز بود.

افکار میرزا توانست در دل قشرها و طبقات گوناگون مردم گیلان نفوذ کند.
افرادی نظیر دکتر حشمت و میرزا حسین کسمایی که از چهره‌های تحصیل کرده و فرهیخته گیلان بودند، و یا حسن آلیانی و شیخ علی شیشه بر که از طبقات معمولی جامعه بودند در میان طیف طرفداران میرزا دیده می‌شوند؛
و بجز این‌ها میرزا توانست از حمایت چند تن از بازرگانان و کسبه معتبر از جمله حاج احمد کسمایی نیز برخوردار شود.

تاریخ‌نگاران عمدتاً قیام جنگل را به دو دوره مجزا تقسیم می‌کنند:
دوره ی نخست: در ابتدا به مدت دو سال و به مرکزیت فرماندهی در کسما، و سپس به مدت نزدیک به چهار سال به مرکزیت رشت و به صورت یک حکومت جمهوری مستقل در کل ایالت گیلان بوده است.
دوره دوم: مصادف با نزدیکی طرفداران بلشویک‌ها به میرزاکوچک می‌باشد.

سرانجام میرزا کوچک خان جنگلی,زندگینامه میرزا کوچک خان جنگلیتصاویر میرزا کوچک خان جنگلی
انسجام تشکیلاتی میرزا کوچک خان جنگلی:
میرزا کوچک خان در ابتدای کار، مبارزه را نوعی وظیفه تشخیص داد. او با همراهی سایر آزادی خواهان، مجمع روحانیان را تشکیل داد و با تهیه چند قبضه اسلحه، فنون جنگی و نظامی را به یاران خود آموخت.
میرزا با مشورت دوستان و به اقتضای زمان خود، شیوه مسلحانه را برای ادامه مبارزه برگزید.

نهضت مشروطیت میرزا کوچک خان جنگلی:
در ماجرای نهضت مشروطه، آزادی خواهان گیلان بعد از تحصن در کنسولگری عثمانی اقدام به قتل حاکم گیلان نمودند و زمام امور آن سامان را به دست گرفتند. میرزا کوچک نیز با آنان همراه شد و در رأس گروهی در فتح قزوین و تهران شرکت داشت. پس از آن که مشروطه خواهان محمدعلی شاه را از سلطنت خلع نمودند، میرزا همکاری خود را با آنان ادامه داد ولی شغل دولتی نپذیرفت. محمدعلی شاه با حمایت روس ها دست به تحریک ترکمن ها زد. در این هنگام مجاهدین، مأمور جنگ با ترکمن ها شدند. میرزا کوچک خان به سرپرستی یکی از گروه ها خود را به جبهه رسانید و در بندر گز مورد حمله قرار گرفت و خود نیز مجروح شد.

هیأت اتحاد اسلام:
میرزا کوچک خان جنگلی پس از ناامید شدن از همراهی صاحبان ثروت و موقعیت در تهران، به همراه علی خان دیوسالدر به گیلان بازگشت و در راه به دلیل اختلاف نظر از او جدا شد و ابتدا به لاهیجان رفت. در لاهیجان با دکتر حشمت که به کار پزشکی اشتغال داشت تماس گرفت و موافقت او را در خصوص نهضت جلب کرد. سپس مخفیانه با عده ای از روشن فکران و آزادی خواهان و اعضای حزب دموکرات و حزب اتفاق و ترقی تماس گرفت و آنان را در مسیر اندیشه ها و اقدامات خود قرار داد. اغلب این افراد با قبول تعهداتی برای کمک به میرزا کوچک خان جنگلی، خواستار شروع فوری فعالیت شده، او را ترغیب و تشویق می کردند.

میرزا کوچک خان جنگلی هنگامی که در تهران به سر می برد، با چند تن از رجال خوش نام وابسته به «گروه اتحاد اسلام» تماس گرفت.
این سازمان که به زعامت سیدجمال الدین اسدآبادی شکل گرفته بود، هدف آن گردآوردن تمام مسلمانان جهان زیر یک پرچم و متحد ساختن آنها برای مبارزه با استعمار و کسب قدرت و ایجاد یک وزنه سیاسی برای دنیای اسلام بود.
در ایران افرادی همچون سیدرضا مساوات، سیدحسن مدرس، طاهر تنکابنی و چند نفر دیگر از طرف داران این سازمان بودند.

میرزا کوچک خان جنگلی بعد از مشورت با این افراد به این نتیجه رسید که کانون ثابتی بر ضد تجاوز و بیدادگری خارجیان و عمال داخلی آنها به وجود آورد و از شدت ظلم و فشار بکاهد. بدین ترتیب میرزا، نهضتِ خود را هیأت اتحاد اسلام نامید.

آغاز نهضت میرزا کوچک خان جنگلی:
میرزا کوچک خان و هم فکرانش پس از فراهم شدن زمینه مبارزه علنی با عوامل استعمار و استبداد با صدور بیانیه ای نهضت را آغاز نمودند.
در این بیانیه برای اعلام طرز تفکر و اهداف و آرمان های خود چنین نوشتند:
ما قبل از هرچیز، طرفدار استقلال ایران هستیم؛ استقلالی به تمام معنی کلمه... با هیچ کس نظر دوستی و دشمنی نداریم. با دولت ایران دوستیم و با دشمن این آب و خاک با تمام خصومت دشمن،... بعد از احراز استقلال، اصلاحات اساسی مملکت و رفع فساد تشکیلات دولتی نقطه نظر ماست؛ چرا که هرچه بر سر ایران آمده از فساد تشکیلات است و بس...

پس از آن که مردم از حرکت میرزا کوچک خان و دوستانش آگاه شدند، فوج فوج به او پیوستند و بدین وسیله نهضت جنگل توسعه یافت.
شماری از افسران برای تربیت افراد و تعلیم فنون نظامی آنان استخدام شدند. در سال ۱۲۹۹ کنگره ای در کسما تشکیل شد و جنگلی ها در این کنگره مشی آینده خود را تصویب کردند. ابتدا همراهان میرزا هفده تن بودند که بعدها با پیوستن مبارزان کرد و دیگر مبارزان؛ عده آنها افزوده شد.

حاکمیت تدریجی جنگلی ها بر گیلان:
نیروهای جنگل با سرکوب مخالفان و شکست نیروهای قزاق، بر مناطق مختلف گیلان سیطره پیدا کردند.
گرچه عده ای از متنفّذان و مالکان عمده محلی به مخالفت با نهضت برخاستند ولی علی رغم تلاش هایی که انجام دادند، کاری از پیش نبردند.
روز به روز نفوذ جنگلی ها گسترش یافت و تشکیلات آن وسعت گرفت.
در گوراب زرمیخ مدرسه نظامی تشکیل شد، در کسما مرکز تشکیلات اداری و مالی و در لاهیجان نظام ملی تأسیس شد. هیأت اتحاد اسلام به کمیته ای ۲۷ عضوی تبدیل گشت. جوانان گیلان برای آموزش فنون نظامی به گوراب زرمیخ روی آوردند.

انتشار نشریه جنگل:
یکی از کارهای «هیأت اتحاد اسلام» که علاقه و اشتیاق میرزا کوچک خان و اطرافیان او را به کارهای فرهنگی و تبلیغاتی به خوبی نشان می دهد، انتشار نشریه جنگل بود. شماره اول نشریه به مدیریت غلامحسین کسمایی در شوّال ۱۳۳۵ ق انتشار یافت.
چند شماره را نیز حسین خان کسمایی، که از مجاهدان معروف جنگل بود، سرپرستی کرد و سپس مدیریت آن را دوباره به غلامحسین کسمائی سپرد.

زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی,تصاویر میرزا کوچک خان جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی

انگلیس به دنبال حاکمیت بر خزر:
در زمانی که نهضت جنگل روز به روز قوّت و قدرت بیشتری پیدا می کرد؛ انگلیسی ها تصمیم گرفتند برای استقرار حاکمیت خود در دریای مازندران و دست یافتن به مخازن نفت، قفقاز را مورد حمله قرار دهند.

ژنرال دنسترویل فرمانده قوای انگلیس و عامل اجرای این تصمیم در خاطرات خود چنین می گوید:
«تحصیل سیادت و حاکمیت بحر خزر آخرین مقصود، و از جمله تصمیمات قطعی ما بود. من یقین داشتم که حکومت متبوع من معتقد خواهد شد که حقّ نظارت و تفتیش بحر خزر فقط در درست کسی خواهد بود که شهر بادکوبه را در تصرف داشته باشد».

دنیس رایت هدف انگلیسی ها را چنین توصیف می کند:
«هدف آن بود که مقاومت گرجی ها و ارامنه محل در برابر ترکان عثمانی تقویت گردد و دشمن از رسیدن به حوزه های نفتی باکو محروم شود».

پس از توافق جنگلی ها با روس ها، سران نهضت به رشت آمدند و در این شهر اعلام حکومت جمهوری کردند. آنان ضمن انتشار اعلامیه ای با عنوان «فریاد ملت مظلوم ایران از حلقوم فداییان جنگل» به مفاسد دستگاه حاکمه ی ایران و جنایات انگلیسی ها اشاره کردند. و در پایان نظریات خود را به شرح ذیل اعلام داشتند:
جمعیت انقلاب سرخ ایران، اصول سلطنت را ملغی کرده، جمهوری را رسماً اعلام می نماید.
حکومت موقت جمهوری، حفاظت جان و مال عموم اهالی را به عهده می گیرد.
هر نوع معاهده و قراردادی را که قدیماً و جدیداً با هر دولتی منعقد شده است، لغو و باطل می شناسد.
حکومت موقت جمهوری، همه ی اقوام بشر را یکی دانسته، تساوی حقوق درباره ی آنان قائل است و حفظ شعایر اسلامی را از فرایض می داند.

شکست مذاکرات و حمله روس ها و انگلیسی های ضدانقلاب:
پس از این که مذاکرات انگلیسی ها با نیروهای جنگل به نتیجه نرسید انگلیسی ها با همکاری قوای ضدانقلابِ روس تصمیم به جنگ و از بین بردن جنگلی ها گرفتند.
انگلیسی ها پشتیبانی مالی نیروهای ضد بلشویکی روس را به عهده گرفتند. مبارزان جنگل که شمار آنها به سه هزار نفر می رسید، در منجیل موضع گرفتند.
نیروهای روس و انگلیسی راه قزوین تا منجیل را بدون مانع طی کردند. جنگ در بالای پل سابق منجیل آغاز شد و با پیروزی بیگانگان و شکست مبارزان ادامه یافت.
انگلیسی ها بر رشت و انزلی مسلط شدند و جنگلی ها را تحت فشار قرار دادند.

مذاکره مجدد و امضای معاهده:
ژنرال دنسترویل با میرزا کوچک خان معاهده ای امضا کرد و مأموران انگلیسی کمک های انگلیسی را به بادکوبه و سرزمین های مورد نظر در آسیای مرکزی رساندند.
این مأموریت با شکست مواجه شد اسرا مبادله شدند و افسران آلمانی، اطریشی و ترک که به تعلیم مبارزان جنگل مشغول بودند جنگل را ترک کردند. انگلیسی ها بعد از چند ماه معاهده را زیر پا گذاشتند.

نفوذ افراد کمونیست و تغییر ماهیت نهضت جنگل:
هیأت اتحاد اسلام با پیوستن افرادی چون احسان الدخان و کاسر قربان از کردستان و ایوکف، ترونین، یولوکلین، آقایوف... از روسیه و حیدرکان عواوغلی از قفقاز تغییر ماهیت داد و به یک تشکیلات پیچیده که در آن کمونیست ها قدرت بیشتری یافتند مبدل شد؛ تشکیلاتی که گاه بر خلاف میل میرزا کوچک خان به عملیاتی خاص دست می زدند و این چپ روی ها را به نام میرزا کوچک تمام می کردند.

دولت مرکزی و سرکوب نهضت جنگل:
وثوق الدوله بعد از این که به نخست وزیری رسید با دادن وعده حکومت گیلان به میرزا کوچک خان از باب مذاکره در آمد، ولی میرزا قبول نکرد و لذا او تصمیم به سرکوب گرفت.
بریگاد قزاق مأمور سرکوب نهضت جنگل می شود. کیکاچتیکوف رئیس قزاقان با هدف تهدید و تطمیع سردار جنگل نامه ای به او می نویسد و از او می خواهد تسلیم شود ولی میرزا کوچک خان قبول نکرده، می گوید: «افرادی که دارای شرافت قولی نیستند ملاقات کردن با ایشان از قاعده عقل بیرون است. فقط بین ما و شما باید خدا حکم فرماید».

سقوط جنگلیان"
بدون شک خود جنگلیان نخستین و مهم ترین عامل سقوط خود شدند؛ زیرا عده ای می خواستند از درون این حرکت مستحکم نشده به سروری و آقایی برسند.
عده ای می خواستند جانشین زمین داران و مالکانی شوند که اصولاً حرکت جنگل بر ضد آنها شکل گرفت.
معدودی نیز غارت و چپاول پیشه کردند.
و مجموعا حرکات این عده با توافق های جهانی همراه شد و به شکست نهضت منتهی گشت.
در سال ۱۳۰۰ ش (تنها چند ماه پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹) رضاخان (سردار سپه) مأمور سرکوب میرزا و تشکیلات جنگلیان شد.
عده ای از سران جنگل به حضور رضاخان می رسیدند و اعلام تسلیم و انزجار می کردند. وابسته نظامی کنسولگری شوروی نیز قدم به قدم به عنوان راهنما با رضاخان حرکت می کرد.
خالوقربان، از مهم ترین فرماندهان جنگل، خود به نزد سردار سپه رفت و تپانچه خود را تحویل داد. دیگران نیز چنین کردند. این در جایی بود که میرزا هم چنان در جنگل بود و در فکر مقاومت.

مذاکره نمایندگان سردار جنگل با سردار سپه:
در آبان سال ۱۳۰۰ ش جلسه ای با حضور عبدالحسین شفایی و محمدعلی خمامی برگزار شد. سردار سپه از میرزا، تجلیل و از زحمات او قدردانی کرد، و می گفت:
«اکنون من قیام کرده ام و همان منظور انقلابیون جنگل را تعقیب می کنم... بهتر است میرزا با ما همکاری کند».
میرزا حاضر به تسلیم شد و قرار شد تا مذاکره نهایی، دو روز آتش بس اعلام شود؛ اما جنگی که در این فاصله در ماسوله رخ داد این توافق را دره شکست.

شکست نیروهای جنگل در درگیری های مناطق مختلف:
رضاخان که همه امکانات را برای پیروزی در دست داشت، عملیات جنگی را نقطه به نقطه گسترش داد و با هر درگیری عده ای از جنگلیان تسلیم می شدند. کسانی هم که مقاومت می کردند، کشته یا اسیر می شدند؛ چرا که نه پناهگاهی مانده بود و نه سازمانی.
بعد از فرار کردن یا تار و مار شدن نیروهای جنگل میرزا کوچک خان با جمع کردن نیروهای خود همه را به تسلیم توصیه می کند و لذا نیروهای باقی مانده تسلیم می شوند و حتی دکتر حشمت بعد از تسلیم شدن اعدام می شود.
بعد از این واقعه میرزا در ادامه مبارزه راسخ تر شده، نیروهای خود را به مقاومت فرا می خواند.

آخرین دیدار میرزا کوچک خان جنگلی با همسرش:
میرزا کوچک خان جنگلی، پیش از آنکه در ۱۱آذرماه ۹۲سال قبل کشته شود و دربار رضاخان با سر بریده او عکس بگیرند، به خانه مراجعت کرد تا برای آخرین بار همسرش را ملاقات کند.

جریان آخرین دیدار میرزا و همسرش را ابراهیم فخرایى در کتاب سردار جنگل، از قول یکى از نزدیکان میرزا که در خانه میرزا حضور داشت این طور روایت می کند:
اوضاع مان از همه جهات مغشوش و نا معلوم است. خطر از همه سو احاطه مان نموده و در معرض طوفان حوادث قرار گرفته ایم. جریانات آینده بقدر کفایت مبهم و تاریک به نظر می رسد و امکان این هست که باز تاریک تر شود و تو گناهی نداری جز اینکه همسر من هستی و سزاوار نیست بی سرپرست و بلاتکلیف بمانی و زندگی ات سیاه و تباه شود یا خدای نکرده در معرض خطر قرار بگیرد. در حقیقت حیف است که هنوز از گلستان زندگی گلی نچیده دچار خزان حوادث شوی و از طراوت و جوانی ات بی بهره بمانی در حالی که (طلاق) حلال همه ی این مشکلات است و تو بعد از طلاق به حکم شرع و عرف مجاز خواهی بود شالوده نوینی را برای زندگی آینده ات بریزی.

همسرش گفت من این پیشنهاد را نمی پذیرم. زیرا مایل نیستم به پیمان شکنی و بی وفائی متهم شوم، قبول این تکلیف در حقیقت به معنی تن در دادن به ملامت ها و سرزنش های مردم است. من اگر این پیشنهاد را بپذیرم مردم به من چه خواهند گفت. آیا نمی گویند هنگام خوشی و اقبال روزگار، با شوهرش انباز بود اما زمان بروز مصیبت ناسازگار گشته است؟

نه نه – تسلیم به چنین امری به من گوارا نیست. من زن بی حقوقی نیستم و تو را هنوز روی پله شهرت و افتخار می بینم. درست است که بین زنان، افراد هوس باز و پیمان شکن نیز یافت می شوند لیکن اکثریت با افراد باگذشت و با حقیقت و با شخصیت است که لوح ضمیرشان از وسوسه های شیطانی پاک و منزه است من که به مراتب از فرزانگی ات آگاهم از آنچه بر من گذشته است تاسفی ندارم و به آنچه به من وارد خواهد شد نیز راضی هستم زیرا به خدای عادل رئوف توکل دارم و همه پستی ها و بلندی ها و تحولات را از سرچشمه مشیت او می نگرم.

من با زندگی ساده و شرافتمند توام با فقر و قناعت خو گرفته ام و چون آمیخته به ریا و تصنع نیست، آن را محبوب و لذت بخش می شمارم و معتقد هستم که بهترین لذات جهان هستی، راحتی روح و آسایش وجدان است.

تو اگر زنده بمانی خدای بزرگ را سپاسگزار خواهم بود از اینکه به کالبدم روح تازه دمیده است و اگر از پای در آئی که طلاق خدایی خود به خود جاری شده است- با این همه محال است به پیوند دیگری در آیم و شخص دیگری را به همسری برگزینم و مطمئن خواهی بود که عهد خود را تا لب گور ادامه خواهم داد { این را گفت و های های گریست و اشک از دیدگانش جاری شد }.

میرزا از این حالت همسرش، سخت منقلب و متاثر گردید و از او پوزش طلبید و شخصیت و نجابتش را ستود و گفت: درس ادب و انسانیت را باید از طبقه شما آموخت زیرا روح و قلبتان از درک حقایق زندگی سرشار است. من زنی به نجابت و سلامت نفس و قدرت فهم و درایت تو کمتر دیده ام با اینکه دهقان زاده ای بیش نیستی معهذا می بینم که در خلال گفته هایت حقایق غیرقابل انکاری نهفته است.

از اینکه وضع مادی ام اجازه نداد که یک زندگی آسوده ای مطابق شانت فراهم کنم شرمنده ام و از اینکه در شدائد روزگار و دشواری های وارده بر من همچون کوه ثابت و پایدار مانده و با این همه، ذره ای از غم خواری و مهر و محبتت نکاست از تو سپاسگذارم . معنی همسر و شریک همین است نه آنچه به دروغ بعضی ها ادعا می کنند، چه بسا زنان محیلی که به غلط و از روی خودستائی متظاهر به صفاتی می شوند که از آنها به کلی عاری اند و چه بسا زنان پارسائی که با داشتن همه ی سجایای اخلاقی ادعائی ندارند و لب از لب نمی گشایند. من تو را به نام یک زن شرافتمند و انسانی که در درجه کمال است می ستایم و از داشتن چون تو همسری که حقایق زندگی را با همان مقدار شعور دهقانی اش درک می کند به خود می بالم. شاید این هم جزء مشیت الهی باشد که امید و آرزوهای چندین ساله ام زیر تلی از حوادث و آلام زندگی مدفون شوند ولی این آخرین کلام را باید بدانی که چون همسرت دزد نبود لاجرم از مال دنیا نیز چیزی نیاندوخت خیلی چیزها درحقم گفته اند اما تو که از همسرت حتی برای روزگار نامعلوم و ابهام آمیز آینده ات کوچکترین ذخیره ای دراختیار نداری بهتر از هرکس دیگر می توانی درباره ام قضاوت کنی من از تو راضی ام که هیچگاه من را مورد مواخذه و سرزنش درباره آن چه نداشته ام قرار نداده ای و از خدای بزرگ خواهانم که از این بزرگواری و کف نفس که مظهر تقوی و فضیلت است از تو راضی باشد تنها چیزی که از دارائی دنیا در اختیار دارم یک ساعت طلا است که یادگار هدیه انور پاشا است من اینک آن را به تو می بخشم که هر وقت زنگ ش به صدا در آمد به خاطرات گذشته رجوع کنی و همسر آزرده و حسرت بر دل مانده را به یاد آوری!
این را گفت و با چشمانی اشک آلوده از همسرش خداحافظی کرد.

مرگ میرزا کوچک خان جنگلی:
میرزا همراه با تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ، جهت رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو (حاکم خلخال)، که همیشه از میرزا حمایت می‌کرد، به طرف کوه‌های تالش حرکت کردند، ولی گرفتار بوران و طوفان گردیدند و سرانجام زیر فشار سرما و برف در ۱۱ آذر ۱۳۰، درحالی که میرزا، هوشنگ را به کول گرفته بود، هر دو در کوهستان جان دادند.

همسر میرزا کوچک خان جنگلی,زندگینامه میرزا کوچک خان جنگلیمیرزا کوچک خان جنگلی
فردی از کردها که عازم گیلان بود در راه پیکر آن دو را یافت و سعی نمود نجاتشان دهد ولی بی فایده بود و با عجله به خانقاه آمد و با کمک اهالی بدن هایشان را به خانقاه آوردند.
سالار شجاع مانع دفن اجساد شد و به دستور او رضا اسکستانی سر میرزا را از بدن جدا ساخت. سر میرزا توسط خالوقربان به سردار سپه تقدیم شد.
جسد بدون سر میرزا کوچک خان در گورستان دهکده به خاک سپرده شد. سر میرزا کوچک‌خان را در مجاورت سربازخانه رشت، در جایی که معروف به انبار نفت نوبل است، تا مدت‌ها در معرض تماشای مردم قرار داده
و سپس خالو قربان که از یاران سابق میرزا و از هواداران سردار سپه بود، سر میرزا را به تهران به نزد سردار سپه فرستاد.

سر میرزا را به دستور سردار سپه در گورستان حسن‌آباد دفن کردند. بعد یکی از یاران قدیمی میرزا به نام کاس آقا حسام سر میرزا را محرمانه از گورکن تحویل و به رشت برده و در محلّی موسوم به سلیمان داراب به خاک سپرد.
در شهریور ۱۳۲۰ و هنگام استعفای رضاشاه آزادی خواهان گیلان قصد داشتند جسد بدون سر میرزا را با تشریفات شایسته از خانقاه به رشت حمل کنند، ولی مأموران جلوگیری کردند. در نتیجه به جهت پیشگیری از برخورد، جسد میرزا را بطور عادی به رشت حمل و در جوار سر دفن کردند.
از آن تاریخ هر سال در روز ۱۱ آذر مراسمی ساده در مزار او در سلیمان داراب رشت برگزار می‌شود.
alibagherikahkesh.blog.ir
سید حسن مدرس,زندگینامه سید حسن مدرس
زندگینامه ی شهید آیة الله سید حسن مدرس رحمت الله علیه(1)
فقیه مجاهد و عالم پرهیزگار آیة الله سید حسن مدرس یکی از چهره‎های درخشان تاریخ تشیع بشمار می‎رود که زندگی و اخلاق و رفتار و نیز جهت گیری‎های سیاسی و اجتماعی وی می‎تواند برای مشتاقان حق و حقیقت نمونه خوبی است. او موقعیت خود راسراسر در راه اعتلای اسلام نثار نمود و در جهت نشر حقایق اسلامی و دفاع از معارف تشیع مردانه استوار ماند.
همان گونه بود که می‎گفت و همانطور گفت که می‎بود. سرانجام به موجب آنکه با عزمی راسخ چون کوهی استوار در مقابل ستمگران عصر به مقابله برخاست و سلطه‎گری استعمارگران را افشا نمود جنایتکاران وی را به ربذه خواف تبعید نمودند و در کنج عُزلت و غریبی این عالم عامل و فقیه مجاهد را به شهادت رسانیدند.
این نوشتار اشاره‎ای کوتاه به زندگی ابرمردی است که بیرق مبارزه را تنها در تنگنا به دوش کشید و شجاعت تحسین برانگیزش چشم بداندیشان و زمامداران خودسر را خیره ساخت و بیگانگان را به تحیّر واداشت.اگر ما به ذکر نامش می‎پردازیم و خاطره‎اش را ارج می‎نهیم بدان علت است که وی پارسایی پایدار و بزرگواری ثابت قدم بود که لحظه‎ای با استبداد و استعمار سازش نکرد و در تمامی مدت عمرش ساده زیستن، تواضع، قناعت و به دور بودن از هر گونه رفاه طلبی را شیوه زندگی خویش ساخت و از طریق عبادت و دعا و راز و نیاز با خدا، کمالات معنوی را کسب کرد.
ولادت و تحصیلات
شهید سید حسن مدرس بر حسب اسناد تاریخی و نسب نامه‎ای که حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی (ره) تنظیم نموده از سادات طباطبایی زواره است که نسبش پس از سی و یک پشت به حضرت امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ می‎رسد. یکی از طوایفی که مدرس گل سرسبد آن به شمار می‎رود طایفه میرعابدین است این گروه از سادات در دهکده ییلاقی «سرابه» اقامت داشتند.
سیداسماعیل طباطبائی (پدر شهید مدرس) که از این طایفه محسوب می‎گشت و در روستای مزبور به تبلیغات دینی و انجام امور شرعی مردم مشغول بود، برای آنکه ارتباط طایفه میرعابدین را با بستگان زواره‎ای قطع نکند تصمیم گرفت از طریق ازدواج پیوند خویشاوندی را تجدید و تقویت کرده، سنت حسنه صله ارحام را احیا کند. بدین علت نامبرده دختر سید کاظم سالار را که خدیجه نام داشت و از سادات طباطبائی زواره بود به عقد ازدواج خویش درآورد.
ثمره این پیوند با میمنت فرزندی بود که به سال 1278 ق. چون چشمه‎ای پاک در کویر زواره جوشید. پدر وی را حسن نامید. همان کسی که مردمان بعدها از چشمه وجودش جرعه‎هایی نوشیدند. پدرش غالباً در «سرابه» به امور شرعی و فقهی مردم مشغول بود ولی مادر و فرزند در زواره نزد بستگان خویش بسر می‎بردند تا آنکه حادثه‎ای[1] موجب شد که پدر فرزندش را که شش بهار گذرانده بود در سال 1293 به قمشه نزد جدش میرعبدالباقی ببرد و محله فضل آباد این شهر را به عنوان محل سکونت خویش برگزیند. این در حالی بود که میر عبدالباقی قبلاً از زواره به قمشه مهاجرت کرده و در این شهر به فعالیتهای علمی و تبلیغی مشغول بود.[2]
سید عبدالباقی بیشترین نقش را در تعلیم سید حسن ایفا نمود و او را در مسیر علم و تقوا هدایت کرد و به هنگام مرگ در ضمن وصیت نامه‎ای سید حسن را بر ادامه تحصیل علوم دینی تشویق و سفارش نمود زمانی که سید عبدالباقی دارفانی را وداع گفت مدرس چهارده ساله بود.[3] وی در سال 1298 ق. به منظورادامه تحصیل علوم دینی رهسپار اصفهان گردید و به مدت 13 سال در حوزه علمیه این شهر محضر بیش از سی استاد را درک کرد.[4] ابتدا به خواندن جامع المقدمات در علم صرف و نحو مشغول گشت و مقدمات ادبیات عرب و منطق و بیان را نزد اساتیدی چون میرزا عبدالعلی هرندی آموخت.
در محضر آخوند ملامحمدکاشی کتاب شرح لمعه در فقه و پس از آن قوانین و فصول را در علم اصول تحصیل نمود. یکی از اساتیدی که دانش حکمت و عرفان و فلسفه را به مدرس آموخت حکیم نامدار میرزا جهانگیر خان قشقایی است.[5]
مدرس در طول این مدت در حضور آیات عظام سیدمحمدباقر درچه‎ای و شیخ مرتضی ریزی و دیگر اساتید در فقه و اصول به درجه اجتهاد رسید و در اصول آنچنان مهارتی یافت که توانست تقریرات مرحوم ریزی را که حاوی ده هزار سطر بود، بنگارد. شهید مدرس چکیده زندگینامه تحصیلی خود را در حوزه علمیه اصفهان در مقدمه شرح رسائل که به زبان عربی نگاشته، آورده است.
وی پس از اتمام تحصیلات در اصفهان در شعبان 1311 ق. وارد نجف اشرف شد و پس از زیارت بارگاه مقدس نخستین فروغ امامت و تشرف به حضور آیة الله میرزای شیرازی در مدرسه منسوب به صدر سکونت اختیار نمود و با عارف نامدار حاج آقا شیخ حسنعلی اصفهانی هم حجره گردید.
مدرس در این شهر از جلسه درس آیات عظام سید محمد فشارکی و شریعت اصفهانی بهره برد و با سید ابوالحسن اصفهانی، سید محمد صادق طباطبائی و شیخ عبدالکریم حائری، سید هبة الدین شهرستانی و سید مصطفی کاشانی ارتباط داشت و مباحثه‎های دروس خارج را با آیة الله حاج سید ابوالحسن و آیة الله حاج سید علی کازرونی انجام می‎داد.
سید حسن مدرس,زندگینامه سید حسن مدرس
مدرس به هنگام اقامت در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته به کار می‎پرداخت و درآمد آن را در پنج روز دیگر صرف زندگی خود می‎نمود. پس از هفت سال اقامت در نجف و تأیید مقام اجتهاد او از سوی علمای این شهر به سال 1318 ق. (در چهل سالگی) از راه ناصریه به اهواز و منطقه چهارمحال و بختیاری راهی اصفهان گردید.
دوران تدریس
مدرس پس از بازگشت از نجف و اقامت کوتاه در قمشه خصوصاً روستای اسفه و دیدار با فامیل و بستگان، قمشه را به قصد اقامت در اصفهان ترک و در این شهر اقامت نمود. وی صبحها در مدرسه جدة کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جدة بزرگ درس منطق و شرح منظومه می‎گفت و در روزهای پنجشنبه طلاب را با چشمه‎های زلال حکمت نهج‎البلاغه آشنا می‎نمود. تسلط وی به هنگام تدریس در حدّی بود که از این زمان به «مدرس» مشهور گشت.
وی همراه با تدریس با حربة‌ منطق و استدلال با عوامل ظلم و اجحاف به مرم به ستیز برخاست و با اعمال و رفتار زورمداران مخالفت کرد.
زمانی پس از شکست کامل قوای دولت در درگیری با نیروهای مردمی، اداره امور شهر اصفهان به انجمن ولایتی سپرده شد. صمصام السلطنه که به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عشایر بختیاری نقش مهمی در ماجرای مشروطیت داشت در رأس حکومت اصفهان قرار گرفت و در بدو امر مخارج قوا و خساراتی را که در جنگ با استبداد قاجاریه به ایشان وارد آورده بود به عنوان غرامت از مردم اصفهان آنهم با ضربات شلاق طلب نمود. مدرس که در جلسه انجمن ولایتی اصفهان حضور داشت و نیابت ریاست آن را عهده دار بود با شنیدن این خبر بشدت ناراحت شد و گفت حاکم چنین حقی را ندارد و اگر شلاق زدن حدّ شرعی است پس در صلاحیت مجتهد می‎باشد و آنها (حاکمان قاجار) دیروز به نام استبداد و اینها امروز به نام مشروطه مردم را کتک می‎زنند.
صمصام السلطنه با مشاهده این وضع دستور توقیف و تبعید مدرس مبارزه را صادر کرد امّا وقتی ماجرای تبعید این فقیه به گوش مردم اصفهان رسید کسب و کار خود را تعطیل و به دنبال مدرس حرکت کردند. این وضع کارگزاران صمصام را بشدت نگران کرد و خشم مردم، حاکم اصفهان را ناگزیر به تسلیم نمود و با اجبار و از روی ناچاری در اخذ مالیات و دیگر رفتارهای خود تجدید نظر کرد و مدرس هم در میان فریادهای پرخروش مردم که می‎گفتند «زنده باد مدرس»، به اصفهان بازگشت.
مدرس در ایام تدریس به وضع طلاب و مدارس علمیه و موقوفات آنها رسیدگی می‎کرد و متولیان را تحت فشار قرار می‎داد تا در آمد موقوفات را به مصرف طلاب برسانند. تسلیم ناپذیری او در مقابل کارهای خلاف و امور غیر منطقی برگروهی سودجود و فرصت طلب ناگوار آمد و تصمیم بر ترور او گرفتند. امّا با شجاعت مدرس و رفتار شگفت‎انگیز او این ترور نافرجام ماند و افراد مذکور در اجرای نقش مکارانة خودناکام ماندند.[6]
آیة الله شهید سید حسن مدرس در سنین جوانی به مقام رفیع اجتهاد رسید و از لحاظ علمی و فقهی مجتهدی جامع الشرائط، صاحب فتوا و شایسته تقلید بود و هر چند حاضر به چاپ رساله علمیه خود نشد، در فقه و اصول و سایر علوم دینی آثاری مفصل و عمیق از خود به یادگار نهاد و آیة الله العظمی مرعشی نجفی (ره) تألیفات فقهی او را ستوده و افزوده است که: از مدرس اجازه نقل حدیث داشته است.[7]
آیة الله حاج سید محمدرضا بهاء‎الدینی در مصاحبه ای اظهار داشته است مرحوم مدرس یک رجل علمی و دینی و سیاسی بود و این گونه فردی مهمتر از رجل علمی و دینی است. زیرا این مظهر ولایت است که اگر ولایت و سیاست مسلمین نباشد دیگر فروع اسلامی تحقق کامل نمی‎یابد.[8]
مدرس با ورود به تهران در اولین فرصت درس خود را در ایوان زیر ساعت در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری کنونی) آغاز نمود و تأکید کرد که کار اصلی من تدریس است و سیاست کا ر دوم من است.[9] وی در 27 تیر ماه 1304 ش. که عهده‎دار تولیت این مدرسه گشت برای اینکه طلاب علوم دینی از اوقات خود استفاده بیشتری نموده، و با جدیت افزونتری به کار درس و مباحثه بپردازند برای اولین بار طرح امتحان طلاب را به مرحله اجرا درآورد و به منظور حسن اداره این مدرسه، نظام نامه‎ای تدوین کرد و امور تحصیلی طلاب را مورد رسیدگی قرار داد و برای احیا و آبادانی روستاها و مغازه‎های موقوفه مدرسه زحمات زیادی را تحمل کرد.
عصرهای پنجشنبه اغلب در گرمای شدید تابستان به روستای اطراف ورامین رفته و خود قناتهای روستاهای این منطقه را مورد بازدید قرار می‎داد و گاه به داخل چاهها می‎رفت و در تعمیر آنها همکاری می‎کرد و از اینکه با چرخ از چاه گل بکشد هیچ ابایی نداشت. 10
در این مدرسه شخصیتهایی چون آیة الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، آیة الله سید مرتضی پسندیده (برادر بزرگتر حضرت امام)، شیخ محمد علی لواسانی و... تربیت شدند.11
alibagherikahkesh.blog.ir
روز مجلس,۱۰ آذر روز مجلس,سالروز شهادت آیت‌ الله سید حسن مدرس
۱۰ آذر روز مجلس
۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس، با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز مجلس نامگذاری شد.
پس از انقلاب، مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد. اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد سال ۱۳۵۹ با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی (ره) شروع به کار کرد.
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی محلی است برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی،تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضایی.

تجربه گرانبهای موفقیت اندیشه مدرس و تجربه گرانبهاتر پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی؛ ملت و مجلس ایران را بر آن داشت تا با استفاده از همین تجربه‌ها و همین درس های ارزشمند بتواند در برابر قدرت‌های شیطانی بایستد.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای، روز ۱۰ آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.

مملکت اصل و بنایش ملت است و مجلس مکانی است که این ملت در آن جمع شده‌اند. عظمت هر ملت همان عظمت مجلس و عظمت مجلس همان عظمت ملت است. مجلس و نمایندگان آن باید همواره به یاد داشته باشند تا با صرفنظر از تعلقات حزبی در راستای منافع ملی و مصالح وطنی کشور خود حرکت کنند.
alibagherikahkesh.blog.ir