⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

بر اساس تصمیمات اخذ شده در خصوص رویکرد جدید خدمت سربازی (با عنوان سرباز ماهر) قرار شده است که در آن کارکنان وظیفه در طول خدمت با گذراندن آموزش مهارت آموزی حداقل یک مهارت فنی را فراگرفته تا زمینه اشتغال آن‌ها پس از پایان خدمت هموارتر شود. در سال جاری با تشکیل قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه ریزی‌های لازم برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

همچنین در اجرای طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه مقرر شد برای کارکنان وظیفه‌ای که قبل از اعزام به خدمت وظیفه دارای یک تخصص فنی خاص بوده‌اند و یا در مدت خدمت سربازی با به کارگیری تخصصی در نیروهای مسلح عملاً مهارت لازم را در فعالیت مربوطه کسب کرده‌اند و در عین حال فاقد گواهی‌نامه تخصصی هستند، گواهی‌نامه رسمی صادر شود.

در همین راستا با دعوت از سردار موسی کمالی مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی و گفت‌وگو با این مقام عالی به سوالات موجود در این حوزه که کاربران طی ارتباط با خبرگزاری مهر مطرح کرده بودند، پاسخ دادیم، در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید.

چه کمبودی در آموزش‌های سربازی احساس شد که سربازی ما به سمت مهارت‌آموزی رفت؟
سربازی وظیفه یا خدمت وظیفه عمومی چند هدف را دنبال می‌کند که یکی از اهداف این است که امکان مشارکت مردم را در دفاع فراهم کند، دومین هدف تأمین نیروی جوان، با انگیزه و باروحیه از مردم است یعنی الان بالغ بر ۷۰ درصد نیروهای مسلح جوان هستند. جوان هستند یعنی این ۷۰ درصد بخش عمده سربازها هستند و بخشی کادری هستند. سومین هدف بحث کادرسازی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی برای نظام است. در گذشته دو هدف اول به نحو احسن انجام می‌شد یعنی فرد می‌آمد و آموزش‌های نظامی و تخصصی که نظامی است را می‌دید چون کسی که می‌خواهد افسر شود آموزش تخصصی نظامی می‌بیند ولی در رابطه با این بخش سوم یا هدف سوم کمی کمرنگ بود.

هنگامیکه سردار باقری منصوب شدند این هدف را جزو برنامه‌های خود قرار دادند چون این احساس شد که مطالبه مقام معظم رهبری و نیاز جامعه است و لذا قرارگاه مهارت آموزی تشکیل داده شد که برای هدف سوم سربازی است. لذا این طور نیست که ماهیت سربازی تغییر کرده و اتفاق خاصی افتاده است.

منظور از مهارت آموزی چه مهارتی است؟
موضع مهارت‌آموزی و توانمندسازی و بعد اشتغال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نظام ما است. منظور از مهارت یکی مهارت‌های عمومی و یکی مهارت تخصصی است. مهارت عمومی که بیان می‌کنیم مهارتی است که همه با آن مشکل دارند، از وزیر تا نماینده مجلس و مسئول با آن مشکل دارند، مثلاً مسئول ما مهارت ارتباط با مردم را نمی‌داند، نمی‌داند چطور باید با مخاطبین ارتباط برقرار کند. این یک مشکل است که در همه سطوح وجود دارد.

دومین نکته بحث تخصصی است. فرد را می‌بینید که لیسانس و دکترا گرفته ولی در آن رشته توانایی و تخصص ندارد و تنها مدرک را دریافت کرده است و همین موضوع باعث می‌شود تا فرد نتواند کاری متناسب با مدرکی که گرفته است داشته باشد و دلیلش هم تنها نداشتن مهارت است.

سامانه مهارت سازان چه سامانه‌ای است؟
بعد از اینکه به سراغ وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی رفتیم که تولید مهارت داشتند سعی کردیم تا تمامی این مهارت‌ها را جمع کنیم و در سامانه‌ای به اسم مهارت سازان بارگذاری کنیم.

چه نهادهایی ماهرساز هستند؟
وزارت آموزش و پرورش ادعا می‌کند حدود یک میلیون دانش‌آموز دارد که این دانش‌آموزان در حوزه فنی و حرفه‌ای و هنرستان درس می‌خوانند و حدود هزار و ۴۵۰ تا دو هزار و ۲۰۰ ساعت فنی کار می‌کنند و سالانه حدود ۱۸۰ هزار نفر پسری هستند که به عنوان سربازی به سمت نیروهای مسلح می‌آیند.

وزارت علوم می‌گوید من چند دانشگاه مثل دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی و کاربردی دارم که در این دانشگاه‌ها بیش از هزار ساعت به جوانان مهارت‌آموزی درس می‌دهیم.

وزارت کار هست که این وزارت‌خانه هم با سازمان فنی و حرفه‌ای که دارد همین کار را انجام می‌دهد لذا جاهای مختلفی هستند که ماهرساز هستند و این کار را انجام می‌دهند.

طبق قانون همه مردها از ۱۸ سال و یک روز در شمول قانون قرار می‌گیرند و از ۵۰ سال و یک روز از شمول قانون خارج می‌شوند یعنی همه افرادی که زیر ۵۱ سال هستند در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی هستند و به عبارتی سرباز هستند

سامانه سرباز ماهر چه سامانه‌ای است؟
طبق قانون همه مردها از ۱۸ سال و یک روز در شمول قانون قرار می‌گیرند و از ۵۰ سال و یک روز از شمول قانون خارج می‌شوند یعنی همه افرادی که زیر ۵۱ سال هستند در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی هستند و به عبارتی سرباز هستند.

در سامانه سرباز ماهر گفتیم جوانان از ۱۸ سالگی در این سامانه ورود پیدا کنند و ثبت‌نام داشته باشند و هنگامیکه در این سامانه ثبت نام می‌کردند مسیری را که در سربازی (۱۸ تا ۲۴ ماهی) وجود دارد، طی می‌کنند تا به پایان خدمت می‌رسند.

برای پایان خدمت هم برای ساماندهی مشمولان و استفاده از مهارت‌های آنها سامانه‌ای دارید؟
بله، در پایان خدمت سامانه‌ای را طراحی کردیم به نام ماهرسان و در این سامانه سعی می‌کنیم تا به افرادی که خدمتشان تمام شده است مشاوره دهیم و برای پیدا کردن شغل آنها را راهنمایی کنیم و حتی برایشان کمک مالی هم داشته باشیم یا در جاهایی که مشکلی برای استخدام و تولید و کارآفرینی دارند، کمک کنیم.

در ماهرسان بناست جوانی که از سرباز ماهر سراغ ما آمده تا اشتغال در کنارش باشیم و به او کمک کنیم. این بحث که چه کار می‌خواهیم انجام دهیم و چطور ورود پیدا کردیم، یک بحث دارد.

هدف شما از مهارت آموزی چیست؟
ما می‌خواهیم به جوانان سه نوع آموزش بدهیم. آموزش عمومی، آموزش‌های اجتماعی و آموزش‌های تخصصی. آموزش عمومی همانند امداد و نجات است، این امر را به صورت جدی شروع کردیم و بنا داریم در یکی دو سال ۲۰۰ هزار نفر و بعداً همه سربازان این آموزش را ببینند. یکسری آموزش‌ها اجتماعی هستند، مثل آموزش کسب و کار، آموزش حقوقی، آموزش مالی، سبک زندگی و استفاده از فضای مجازی.

آموزش‌های تخصصی بسیار است. اولین کاری که کردیم مشاغلی که در کشور وجود داشت را جمع‌آوری کردیم. بعد مشاغلی که در دنیا وجود دارد و رسمیت دارد را جمع‌آوری کردیم. بعد مشاغلی که در نیروهای مسلح خودمان هست جمع‌آوری شود. ارتش دنیا را هم بررسی کردیم که چه مشاغلی دارند و آنها را جمع‌آوری کردیم. و در نهایت به ۵۷۰ مهارت رسیدیم که اگر یکی از اینها را جوان ما داشته باشد می‌تواند در بازار کار اشتغال داشته باشد.

بر چه اساسی مهارت‌ها را به سربازان یاد می‌دهید؟
مهارت‌ها را به صورت بومی به افراد آموزش می‌دهیم. مشاغل بومی هر استان را جمع‌آوری کردیم البته ادعا نمی‌کنیم صددرصد است اما تا اندازه زیادی جمع‌آوری کردیم. یعنی بعد از جمع آوری مشاغل و مهارت‌ها، نیازهای بومی هر استان را هم جمع آوری کردیم.

آیا برای یاد دادن مهارت‌ها اولویت دیگری به غیر از بومی بودن هم در نظر دارید؟
بله، یک کار دیگر انجام دادیم این است که کدام یک از این مشاغل الان در اولویت بازار کار هستند. یعنی یکسری مشاغل هستند که اگر فرد مهارت آن را داشته باشد سریع می‌تواند اشتغال یابد و بازار کار دارد؛ کار بعدی که انجام شد این است که از این مهارت‌هایی که آموزش می‌دهیم کدام یک آینده‌دار است.

بررسی کردیم و دیدیم برخی مشاغل در آینده کلاً بازار ندارند و جمع می‌شوند مثلاً حسابداری و بانکداری شاید الان بازار کارشان خوب باشد اما جزو مشاغل آینده نیست.

به غیر از مهارتی که به سرباز آموزش داده می‌شود، گذراندن دوره‌های مهارت آموزی به چه کار سرباز برای بعد از خدمت می‌آید؟

بنا داریم ان‌شاالله همین امسال به همه سربازان علاوه بر کارت پایان خدمت یک گواهی مهارت و اشتغال هم بدهیم و این جزو سابقه خدمت سربازی می‌شود.

یعنی جزو سابقه کار هم محسوب می‌شود؟
بله. این یک طرف قضیه است و طرف دیگر هم این است که در سامانه ماهرسانی که ایجاد کردیم فرد را با کد ملی وارد می‌کنیم.

ثبت نام یا ورود در سامانه ماهرسان چه حسنی دارد؟
اولاً اگر جایی نیاز به کارمند و کارگر دارد می‌فهمد این فرد در سپاه (به عنوان مثال) کار کرده و کار او آموزش عکاسی بوده و این آموزش را دیده است و او هم عکاس نیاز دارد از این فرد استفاده می‌کند. ثانیاً اگر ایشان تصمیم گرفت خود مؤسسه و شرکتی تأسیس کند، می‌فهمد همکارانی دارند که این تخصص‌ها را دارند و در ماهرسان هستند.

از طرف دیگر ما او را حضوری یا تلفنی کمک می‌کنیم که اگر دنبال شغل می‌گردید یا می‌خواهید خودتان مؤسسه‌ای بزنید فلان بانک می‌تواند به شما با درصد پایین وام بدهد.

دسترسی به سایت ماهرسان برای همه آزاد است؟
الان دسترسی به سامانه سرباز ماهر برای همه آزاد است و افراد می‌توانند ورود کنند و اطلاعات خود را ثبت کنند. سامانه ماهرسان فعلاً در حال طراحی نهایی است و با کمک یکی از بانک‌های کشور ان‌شاالله بعداً رونمایی می‌شود.

افرادی که به عنوان مربی می‌آیند از فیلتر خاصی رد می‌شوند؟
آموزش‌های ما را سازمان‌های ذیربط می‌دهند یعنی هلال‌احمر، امداد و نجات را آموزش می‌دهد. اگر قرار است از مربی داخلی استفاده کنیم مربیانی هستند که آنها برای ما آموزش دیدند مثلاً به سازمان ارتباطات گفتیم باید هزار و ۵۰۰ مربی برای ما آموزش دهید که تا الان حدود ۷۰۰ نفر آموزش داده است.

قرارگاه مهارت‌آموزی چه مشوق‌هایی برای سربازان در نظر دارد؟
حدود ۳۴ مشوق برای سربازان در نظر گرفتیم که در سه مقطع است. یکی قبل از سربازی است. دوم در حین خدمت و دیگری پس از خدمت است. در قبل از سربازی چیزهایی که سرباز قبل از سربازی نیاز دارد مثلاً دوست دارد سازمان خود را خودش تعیین کند. یکی می‌خواهد دفاع برود، یکی می‌خواهد سپاه برود، یکی می‌خواهد ارتش برود یا نیروی خود را خودش تعیین کند که هوایی باشد یا زمینی باشد یا اصلاً انتخاب کند که زودتر یا دیرتر به سربازی برود؛ این یک نوع مشوق است که مربوط به قبل از سربازی است.

حدود ۳۴ مشوق برای سربازان در نظر گرفتیم که در سه مقطع است. یکی قبل از سربازی است. دوم در حین خدمت و دیگری پس از خدمت است

محل خدمت چطور؟
شاید برای یک نفر مهم باشد که در کدام شهر خدمت کند. شاید درجه برای او مهم است. می‌خواهد بالاترین درجه سطح را بگیرد. شاید مرخصی برای او مهم است و می‌خواهد مرخصی بگیرد یا غیبت کرده می‌خواهد مورد بخشش قرار گیرد، اینها مشوق‌های حین خدمت است.

مشوق‌هایی هم برای پایان خدمت هست، به عنوان مثال در پایان خدمت می‌گوید من دوست دارم وام بگیرم، دوست دارم مشاوره بگیرم، دوست دارم در جایی استخدام شدم مدتی حق بیمه من را کارفرما ندهد. مسائل این چنینی وجود دارد لذا اینها ۳۴ مشوق هستند.

این مشوق‌ها در جایی در دسترس مشمولان و سربازان است؟
تمامی مشوق‌ها در سامانه سرباز ماهر هست و هر فرد بر اساس امتیازی که در دوره‌های مهارت آموزی کسب کرده است می‌تواند از برخی از این مشوق‌ها استفاده کند.

و یک توصیه به مشمولین
خواهش می‌کنم این را اعلام کنید که جوانان از ۱۵ سال به بالا که هنوز سربازی نرفتند حتماً در سامانه سرباز ماهر ورود پیدا کنند و اطلاعات و سوالهایی که خواسته شده را پر کنند و اگر مدارکی درباره طی دوره مهارت دارند یا حتی مدرک ندارند ولی تجربه دارند را آنجا وارد کنند که به درد سربازی و بعد از سربازی آنها می‌خورد.
alibagherikahkesh.blog.ir
نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه، ۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیئت رئیسه مجلس یازدهم برای سال اول آغاز شد.

در این نشست، محمدباقر قالیباف حائز اکثریت آرای وکلای ملت شد و با ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۷رأی برای سال نخست اجلاسیه یازدهم بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد.

سیدمصطفی آقا میرسلیم و فریدون عباسی دوانی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس موفق به کسب ۱۲ و ۱۷ رأی شدند.
alibagherikahkesh.blog.ir
https://www.isna.ir/amp/99030502323/
دوستان جهت دیدن این گزارش روی لینک کلید کنید
alibagherikahkesh.blog.ir

                                       بسمی تعالی

باتوجه به روند شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان و باتوجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده در شهرستان مسجدسلیمان به دلیل انکه عموم مردم این شهر دارای طبقه اقتصادی متوسط رو به پایین هستند که با تعطیلی کارها به دلیل این بیماری منحوس جهت تهیه نان شب خانواده خود دچار مشکل هستند بران شدیم تا با جمع اوری کمک های مردمی اقدام به تهیه چندین وعده غذای گرم درمیان عزیزان داشته باشیم از کلیه خیرین تقاضا مندیم جهت کمک اعلام امادگی فرمایند ،عزیزان همچنین میتوانند با حضور در محل نظارت مستقیم بر پخت و توزیع غذا داشته باشند ،لازم به ذکر است مرحله اول این طرح با کمک جوانان شهرمان با پخت ۵۰۰۰ پرس غذای گرم صورت پذیرفت و هم اکنون نیز قسمتی از مواد اولیه تهیه گردیده و نذورات عزیزان جهت تهیه گوسفند قربانی جهت پخت غذا به کارگیریی خواهد شد .

جهت هرگونه هماهنگی و نظارت در محل نظرات این پست اعلام بفرمایید

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir
با توجه به آیات و روایات در می‌یابیم که اهل ایمان در پرداخت خمس و زکات خود اهل رعایت هستند و زمان مشخصی مانند ماه مبارک رمضان را به عنوان سال خمسی خود مشخص می‌کنند تا با پرداخت آن به زندگی خود برکت دهند.

در مورد زکات نیز این گونه است؛ البته پرداخت زکات بر همه واجب نیست، به غیر از زکات فطره که آن هم شرایط خاصی دارد.

این موضوع باعث شد تا این هفته سوالاتی از این دست را بررسی کنیم؛ مثلاً اینکه زکات چیست؟ زکات را چه کسی باید پرداخت کند؟ سال خمسی چگونه محاسبه می‌شود؟ اصلاً خمس و زکات (زکات فطره) به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در ادامه پاسخ به برخی از این سوالات و آنچه را که بعضی مخاطبان از ما پرسیده‌اند، بخوانید. در این بین یک سوال هم درباره کفاره روزه پاسخ داده شده است.

آیا پرداخت خمس واجب فوری است؟ (یعنی اگر شخص سر سال خمسی، خمس اموالش را جدا نموده باشد، آیا لازم است همان وقت آن را به مرجع خود تحویل دهد یا این‌که فاصله بین جدا کردن و پرداخت کردن اگر متعارف باشد، اشکال ندارد؟

پرداخت خمس فوریّت دارد و اگر پرداخت فوری مشکل است می‌تواند تا زمان امکان پرداخت، از طریق تماس تلفنی اجازه بگیرد.

سلام من یک مقدار طلا برای جهیزیه فرزندانم کنار گذاشتم. آیا باید خمس آنها را پرداخت کنم، الان کالایی خریداری نمی‌کنم چون ممکن است تا زمان ازدواج بچه‌ها آن وسایل را دوست نداشته باشند.

اگر براى تهیه وسایل مورد نیاز در آینده نزدیک (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس نتوانید آن‌ها را تهیه کنید، خمس ندارد.

آیا پول دیه تصادف خمس دارد؟

دیه خمس ندارد.

زکات به چه مالی و چقدر به هر مال تعلق می گیرد؟ اصلاً زکات چیست؟

بنا بر فتوای مراجع عظام تقلید، زکات بر ۹ چیز گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند واجب است.

زکات گندم، جو، خرما و کشمش وقتى واجب مى شود که به مقدار ۸۴۷ کیلوگرم برسند و در این صورت اگر غالباً از آب باران یا نهر آبیاری شوند، یک دهم و اگر غالباً با آب چاه و مانند آن آبیاری شوند یک بیستم و چنانچه از هر دو به طور مشترک استفاده شود، یک پانزدهم از آن محصول به عنوان زکات پرداخت می‌شود.

همچنین در زکات شتر، نصاب مختلفی دارد؛ هنگامی که تعداد شتر به پنج برسد زکات آن یک گوسفند است و تا شماره شتر به این مقدار نرسد زکات ندارد. پس از آن برای هر پنج شتر یک گوسفند، اضافه می‌شود تا شماره شتر‌ها به ۳۰ برسد که زکات آن یک شتر است. نصاب اول گوسفند، چهل رأس است و در این صورت زکات آن یک گوسفند است و تا تعداد گوسفندان به چهل نرسد زکات ندارد. نصاب دوم آن، ۱۲۱ رأس است که زکات آن دو گوسفند است. نصاب سوم، ۲۰۱ رأس است که زکات آن سه گوسفند است؛ و برای موارد بالاتر از آن، باید آن‌ها را صد تا صد تا حساب کنید و براى هر صدتاى آن‌ها یک گوسفند بدهید.

نصاب طلا، بیست مثقال شرعی است که بنابر قول مشهور حدود هفتاد گرم می‌شود و در این صورت زکات آن ۵/۲ درصد است؛ هر چهار مثقال شرعی که به آن زیاد شود، ۵/۲ در صد طلای اضافی را باید به عنوان زکات بدهد. نصاب نقره، ۱۰۵ مثقال معمولى است که بنابر قول مشهور حدود ۴۸۴ گرم می‌شود و اگر نقره به این مقدار برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید ۵/۲ درصد آن را بابت زکات بدهد. هر ۲۱ مثقال معمولی که به این مقدار زیاد شود، ۵/۲ درصد نقره‌ اضافی را باید به عنوان زکات بدهید
آیا سهامی که از طریق بورس خریداری شده، خمس دارد؟

طبق نظر همه مراجع تقلید، سر سال باید خمس آن پرداخت شود؛ چون حکم سرمایه را دارد.

من دو ماه سر بارداری و یک ماه سر شیر دهی روزه خوردم. چقدر باید کفاره بدهم؟

اگر شخص بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد. اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است؛ یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است.

آیا به لباس‌ها و رختخواب‌های استفاده نشده در سال خمس تعلق می‌گیرد؟

لوازمی که با استفاده از آن‌ها عین آن باقی می‏ ماند مثل فرش و غیر آن خمس ندارد. ولی از نیاز‌های مصرفی روزمره مانند برنج و روغن و غیره، آنچه اضافه بیاید و تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد.

به مالی که برای آینده پس انداز کرده ایم، هم خمس تعلق می‌گیرد؟

آیت اللّه بهجت: اگر بدون پس انداز کردن، نمى توانند وسایل مورد نیاز خود را در آینده تهیه کنند؛ چنانچه پس انداز کوتاه مدت (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.

آیت اللّه خامنه اى: اگر براى تهیه وسایل مورد نیاز در آینده نزدیک (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن نتواند آن‌ها را تهیه کند، خمس ندارد.

اشخاصی که پول برای فرزندان پس‌انداز می‌کنند و هدف آن‌ها فرار از خمس نیست؛ الف: اگر فرزندان آن‌ها بالغ نباشند، چون پدر حق وکالت و اجازه دخل و تصرّف دارد، آیا به این پول خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟ ب: اگر به علت نیاز زندگی از پول پس‌انداز فرزندان استفاده شود و مجدداً جایگزین شود، آیا به پول اولیه، خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟

اگر واقعاً به آن‌ها هبه کنند و مناسب شأن هبه کننده باشد، خمس ندارد؛ ولی دخل و تصرّف در آن منوط به این است که برای طفل زیان یا مفسده‌ای نداشته باشد، اما اگر هبه نشده است و صِرفاً پس‌انداز به نام آنهاست خمس دارد.

من مقلد حضرت آیت الله خامنه‌ای هستم. آیا به پاداش و حق مرخصی بعد ازبازنشستگی خمس تعلق می گیرد یا خیر؟

حق سنوات (پاداش بازنشستگی) خمس ندارد. ولی پولی که در برابر کار کردن به کارمند داده می‌شود مانند پول مرخصی‌ها در صورتی که تا سر سال خمسی باقی بماند و صرف در مؤونه (نیاز و احتیاجات) نشود، خمس دارد.
alibagherikahkesh.blog.ir
ماه میهمانی خدا هم با تمام برکاتی که داشت به پایان رسید و تنها حسرت را برای ما به یادگار گذاشت حتی اگر خیلی‌ها از این ماه فیض برده باشند غم بزرگی آن‌ها را فرا خواهد گرفت انس با ماه رمضان و قرآن، روزه داری، شب زنده داری‌ها و کار‌های خیری که هزار برابر ماه دیگر دارای فضلیت و ثواب است و در‌های بهشت به روی همه گشوده شد؛ در ماه رمضان زمین و آسمان، عرش و کائنات و بهشت با هم پیویند خورده بودند افسوس که این خان بزرگ الهی به پایان رسید.

فضیلت شب آخر ماه مبارک رمضان + متن کامل دعای وداع با ماه مبارک رمضان همراه با ترجمه

بر اساس روایات دهه آخر ماه رمضان دارای جایگاه مهم و دارای فضیلت بسیار است؛ اعمال خاصی برای دهه آخر وآخرین شب ماه مبارک رمضان اختصاص داده شده است
اعمال و فضیلت شب آخر ماه رمضان
شب آخر ماه مبارک رمضان بسیار مبارک و دارای اعمال و فضیلت بسیار است؛ به جا آوردن غسل، زیارت امام حسین (ع)، خواندن سوره‌های انعام، کهف و یس، گفتن صد بار «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ؛ از خدا آمرزش می‌جویم و به سوی او می‌پویم»، خواندن دعایی از امام جعفر صادق (ع)؛ اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ، خواندن دعاى یا مدبر الامور که در اعمال شب بیست و سوم آورده شده، خواندن دعا‌های وداع با ماه رمضان ثواب و فضیلت بسیاری دارد.

فضیلت شب آخر ماه مبارک رمضان + متن کامل دعای وداع با ماه مبارک رمضان همراه با ترجمه

سید و شیخ صدوق از جابر بن عبد الله انصارى روایت کرده‏ اند که گفت: رفتم به خدمت حضرت رسول (ص) در جمعه آخر ماه رمضان، چون نظر آن حضرت (ص) بر من افتاد فرمود که اى جابر این آخر جمعه‏ اى است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما پس به درستى که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر مى‏‌یابد یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بى انتها.

فضیلت شب آخر ماه مبارک رمضان + متن کامل دعای وداع با ماه مبارک رمضان همراه با ترجمه

سید بن طاوس و کفعمى نقل کرده از حضرت رسول (ص) که فرمود: هر که در شب آخر ماه رمضان ده رکعت نماز به جا آورد و بخواند در هر رکعت حمد یک مرتبه و قل هو الله أحد ده مرتبه و بگوید در رکوع و سجود ده مرتبه سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ و بعد از هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام دهد و، چون از تمام ده رکعت فارغ شد و سلام داد هزار مرتبه استغفار کند بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ و بعد از استغفار سر به سجده گذارد و بگوید در حال سجود یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا إِلَهَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا قسم به حق آنکه مرا براستى به نبوت مبعوث فرموده که جبرئیل مرا خبر داد از اسرافیل از پروردگار خود تبارک و تعالى که سر از سجده بر نداشته باشد که بیامرزد خدا او را و قبول فرماید از او ماه رمضان را و بگذرد از گناهان او الخبر.



فضیلت شب آخر ماه مبارک رمضان + متن کامل دعای وداع با ماه مبارک رمضان همراه با ترجمه


این نماز در شب عید فطر نیز روایت شده و لکن در آن روایت است که تسبیح أربع را در رکوع و سجود عوض تسبیح رکوع و سجود بخواند و به جاى اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا تا به آخر دارد اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِیَامِی.
گفتنی است ماه رمضان ماه میهانی خدا دارای فضیلت بسیار است؛ اعمال و کار‌های خیر در این ماه هزار برابر ماه‌های دیگر سال است و شب آخر ماه رمضان بسیار مبارک و حائز اهمیت است.

فضیلت شب آخر ماه مبارک رمضان + متن کامل دعای وداع با ماه مبارک رمضان همراه با ترجمه

دعای وداع با ماه رمضان همراه با ترجمه
بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند بخشنده مهربان

اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ إِنْ کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِی أَوْ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ أَوْ تُقَایِسَنِی بِهِ أَنْ لا یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَوْ یَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِکَ کُلِّهَا أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا مَا قُلْتَ لِنَفْسِکَ مِنْهَا وَ مَا قَالَ الْخَلائِقُ الْحَامِدُونَ الْمُجْتَهِدُونَ الْمَعْدُودُونَ [الْمُعَدِّدُونَ ] الْمُوَفِّرُونَ [الْمُؤْثِرُونَ ] ذِکْرَکَ وَ الشُّکْرَ لَکَ الَّذِینَ أَعَنْتَهُمْ عَلَى أَدَاءِ حَقِّکَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِکَ مِنَ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ أَصْنَافِ النَّاطِقِینَ وَ الْمُسَبِّحِینَ لَکَ مِنْ جَمِیعِ الْعَالَمِینَ،

خدایا تو در کتاب فرو فرستاده ات فرمودی: «ماه رمضان که در آن قرآن نازل شده» ، و این است ماه رمضان که گذشت، به جلوه کریمت، و کلمات کاملت، از تو می خواهم، اگر بر من گناهی باقى مانده، که نیامرزیده اى، یا مى خواهى بر آن عذابم کنى، یا به آن مرا بسنجى، اینکه سپیده امشب طلوع نکند، یا این ماه بگذرد، مگر اینکه آن گناه را از من آمرزیده باشى، اى مهربان ترین مهربانان، خدایا تو را ستایش به همه ستایش هایت آغاز و انجام آن، چه آن ستایش هایى که براى خود گفتى، و چه آنچه آفریدگان ستایش کننده و کوشنده و شمارنده و فراوان بجا آورنده ذکر و سپاست گفته اند، آنان که بر اداى حقّت، یارى شان نمودى، از گروه های آفریدگانت: از فرشتگان مقرّب، و پیامبران، و رسولان، و طبقات گویندگان، و تسبیح کنندگان حضرتت، از همه جهانیان ،

عَلَى أَنَّکَ بَلَّغْتَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ عَلَیْنَا مِنْ نِعَمِکَ وَ عِنْدَنَا مِنْ قِسَمِکَ وَ إِحْسَانِکَ وَ تَظَاهُرِ امْتِنَانِکَ فَبِذَلِکَ لَکَ مُنْتَهَى الْحَمْدِ الْخَالِدِ الدَّائِمِ الرَّاکِدِ الْمُخَلَّدِ السَّرْمَدِ الَّذِی لا یَنْفَدُ طُولَ الْأَبَدِ جَلَّ ثَنَاؤُکَ أَعَنْتَنَا عَلَیْهِ حَتَّى قَضَیْتَ عَنَّا صِیَامَهُ وَ قِیَامَهُ مِنْ صَلاةٍ وَ مَا کَانَ مِنَّا فِیهِ مِنْ بِرٍّ أَوْ شُکْرٍ أَوْ ذِکْرٍ اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا بِأَحْسَنِ قَبُولِکَ وَ تَجَاوُزِکَ وَ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ وَ غُفْرَانِکَ وَ حَقِیقَةِ رِضْوَانِکَ حَتَّى تُظَفِّرَنَا [تُظْفِرَنَا] فِیهِ بِکُلِّ خَیْرٍ مَطْلُوبٍ وَ جَزِیلِ عَطَاءٍ مَوْهُوبٍ وَ تُوقِیَنَا فِیهِ مِنْ کُلِّ مَرْهُوبٍ أَوْ بَلاءٍ مَجْلُوبٍ أَوْ ذَنْبٍ مَکْسُوبٍ .

آرى ستایش مى کنم بر اینکه ما را به ماه رمضان رساندى، و حال آنکه نعمت هایت بر عهده ما بود، و بهره ها و احسانت، و نیکی هاى پى در پى ات پیش ما بود، به این خاطر تنها براى تو است آخرین حدّ ستایش، ستایشى جاودان، همواره، پایدار، همیشگى، بى نهایت، تا در ابدیت پایانى نداشته باشد، بزرگ است ثنایت، ما را بر انجام تکالیف ماه رمضان یاری دادى تا از ما روزه و به پا داشتن نمازش را گذراندى، و نیز آنچه از ما در آن انجام گرفته، از کار نیک و سپاس و ذکر، خدایا آن را از ما به نیکوترین پذیرش، و گذشت و عفو و چشم پوشى و آمرزش و خشنودى ات بپذیر، تا جایى که ما را در این ماه، به هر خیر خواسته و شایان عطاى بخشیده شده برسانى، و از هر امر هراسناک و بلاى فرود آمده و گناه پیشه شده نگاه دارى .

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِعَظِیمِ مَا سَأَلَکَ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِکَ مِنْ کَرِیمِ أَسْمَائِکَ وَ جَمِیلِ ثَنَائِکَ وَ خَاصَّةِ دُعَائِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ شَهْرَنَا هَذَا أَعْظَمَ شَهْرِ رَمَضَانَ مَرَّ عَلَیْنَا مُنْذُ أَنْزَلْتَنَا إِلَى الدُّنْیَا بَرَکَةً فِی عِصْمَةِ دِینِی وَ خَلاصِ نَفْسِی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی وَ تُشَفِّعَنِی فِی مَسَائِلِی وَ تَمَامِ النِّعْمَةِ عَلَیَّ وَ صَرْفِ السُّوءِ عَنِّی وَ لِبَاسِ الْعَافِیَةِ لِی فِیهِ وَ أَنْ تَجْعَلَنِی بِرَحْمَتِکَ مِمَّنْ خِرْتَ [خُرْتَ ] [ادَّخَرْتَ ] لَهُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا لَهُ خَیْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فِی أَعْظَمِ الْأَجْرِ وَ کَرَائِمِ الذُّخْرِ وَ حُسْنِ الشُّکْرِ وَ طُولِ الْعُمْرِ وَ دَوَامِ الْیُسْرِ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ وَ طَوْلِکَ وَ عَفْوِکَ وَ نَعْمَائِکَ وَ جَلالِکَ وَ قَدِیمِ إِحْسَانِکَ وَ امْتِنَانِکَ أَنْ لا تَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنَّا لِشَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى تُبَلِّغَنَاهُ مِنْ قَابِلٍ عَلَى أَحْسَنِ حَالٍ ،

خدایا از تو می خواهم، به حق بزرگترین چیزى که یکى از آفریدگانت از تو خواست، از نام های گرامى ات، و ثناى زیبایت، و دعاى خاصت، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و این ماه را بزرگترین ماه رمضانى قرار دهى که بر ما گذشته، از زمانى که ما را به دنیا آوردى تاکنون از جهت برکت در حفظ دینم، و رهایی جانم، و برآمدن حاجتم، و اینکه شفاعتم را در خواسته هایم بپذیرى، و در کامل کردن نعمتت بر من، و برگرداندن پیش آمد بد از من و پوشاندن لباس عافیت به من، و مرا به رحمتت از کسانى قرار دهى، که شب قدر را براى آنان اختیار نمودى، و آن شب را براى آنها بهتر از هزار ماه قرار دادى، در بزرگترین پاداش، و اندوخته هاى با ارزش، و نیکى شکر، و درازى عمر، و پایندگى آسایش، خدایا و از تو مى خواهم به رحمت و بخشش و گذشتت، و نعمت ها و جلالت، و دیرینه احسان و عطایت، اینکه آن را آخرین بهره از ماه رمضان قرار ندهى، تا ما در سال آینده به آن برسانى، آن هم بر پایه بهترین حال،

وَ تُعَرِّفَنِی هِلالَهُ مَعَ النَّاظِرِینَ إِلَیْهِ وَ الْمُعْتَرِفِینَ [وَ الْمُتَعَرِّفِینَ ] لَهُ فِی أَعْفَى عَافِیَتِکَ وَ أَنْعَمِ نِعْمَتِکَ وَ أَوْسَعِ رَحْمَتِکَ وَ أَجْزَلِ قِسَمِکَ یَا رَبِّیَ الَّذِی لَیْسَ لِی رَبٌّ غَیْرُهُ لا یَکُونُ هَذَا الْوَدَاعُ مِنِّی لَهُ وَدَاعَ فَنَاءٍ وَ لا آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِلِقَاءٍ حَتَّى تُرِیَنِیهِ مِنْ قَابِلٍ فِی أَوْسَعِ النِّعَمِ وَ أَفْضَلِ الرَّجَاءِ وَ أَنَا لَکَ عَلَى أَحْسَنِ الْوَفَاءِ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ اسْمَعْ دُعَائِی وَ ارْحَمْ تَضَرُّعِی وَ تَذَلُّلِی لَکَ وَ اسْتِکَانَتِی وَ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ وَ أَنَا لَکَ مُسَلِّمٌ لا أَرْجُو نَجَاحا وَ لا مُعَافَاةً وَ لا تَشْرِیفا وَ لا تَبْلِیغا إِلا بِکَ وَ مِنْکَ وَ امْنُنْ عَلَیَّ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُکَ بِتَبْلِیغِی شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَنَا مُعَافًى مِنْ کُلِّ مَکْرُوهٍ وَ مَحْذُورٍ وَ مِنْ جَمِیعِ الْبَوَائِقِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَعَانَنَا عَلَى صِیَامِ هَذَا الشَّهْرِ وَ قِیَامِهِ حَتَّى بَلَّغَنِی آخِرَ لَیْلَةٍ مِنْهُ .

و هلال ماهش را همراه بینندگان به سوى آن و اعتراف کنندگان به آن به من بشناسانی در کامل ترین عافیتت، و خوب ترین نعمتت، و گسترده ترین رحمتت، و برجسته ترین نصیب هایت، اى پروردگارم، که برایم پروردگاری غیر او نیست، این وداع نسبت به ماه رمضان وداع فنا و آخرین بهره من از دیدار نباشد، تا آن را در سال آینده به من بنمایانى، در فراخ ترین نعمت ها، و برترین امیدها، درحالی که من براى تو بر پایه بهترین وفاداری باشم، به درستى که تو شنواى دعایى.

خدایا دعایم را بشنو، و به زارى و خوارى و درماندگى، و توکّلم بر خویش رحم کن، من تسلیم توام، امید به موفقیت و سلامت کامل و شرافت و رسیدن به جایگاه رفیع، جز به تو و از جانب تو ندارم، بر من منّت بنه، اى که ثنایت بزرگ، و نام هایت مقدّس است، به رساندنم به ماه رمضان، و درحالى که از هر ناخوشایند و محذورى، و از همه ناگواری ها سالم باشم، ستایش خداى را که بر روزه این ماه، و بپادارى عبادتش ما را یارى نمود تا مرا به آخرین شب آن رساند.
alibagherikahkesh.blog.ir
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (جمعه) در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس با اشاره به گشوده شدن فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور جبهه مقاومت و تغییر موازنه قدرت به نفع مبارزان، هفت توصیه مهم را در خصوص ادامه جهاد بزرگ و مقدس کنونی بیان و تأکید کردند: اصلی‌ترین توصیه، تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی است و بی‌گمان ویروس صهیونیسم دیری نمی‌پیماید و با همت و ایمان و غیرت جوانان، از این منطقه ریشه‌کن و ازاله خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به همه مسلمانان جهان، تعیین روز قدس را ابتکار هوشمندانه امام خمینی و حلقه وصل مسلمانان برای هم‌صدایی درباره قدس شریف و فلسطین مظلوم خواندند و با اشاره به استقبال ملتها از روز قدس گفتند: سیاست عمده استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسئله فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن است اما فوری ترین وظیفه، مبارزه با این خیانت است و قطعاً غیرت و اعتماد به نفس و هوشمندی روزافزون ملتهای مسلمان اجازه فراموش شدن آن را نخواهد داد.

امروز جبهه مقاومت رو به اقتدار فزآینده و جبهه استکبار مأیوس‌تر است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای غصب کشور فلسطین و تشکیل غده سرطانی صهیونیستی با فجیع‌ترین انواع قتل و جنایت و تداوم ده‌ها ساله این ستم تاریخی را یک رکورد جدید از سَبعیّت و شیطان صفتی بشر، برشمردند و افزودند: عامل و مجرم اصلی این فاجعه، دولت‌های غربی و سیاستهای شیطانی آنها بود که هدف اصلی آنها و کمپانی‌داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیست و تجهیز آن به انواع امکانات حتی تسلیحات اتمی، ایجاد یک پایگاه دائمی در منطقه و امکان دخالت و تسلط بر کشورهای آن بود.

ایشان افزودند: متأسفانه اغلب دولت‌های عرب نیز پس از مقاومتهای نخستین، به‌تدریج تسلیم شدند و با فراموشی وظیفه انسانی و اسلامی و سیاسی و غیرت و نخوت عربی، به هدف‌های دشمن کمک کردند.

رهبر انقلاب نتیجه این تسلیم را کشانده‌شدن مسیر مبارزه به راه بی‌فرجام مذاکره با اشغالگر و حامیانش دانستند و خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین گشود و با ظهور جبهه مقاومت کار بر رژیم صهیونیستی سخت‌تر شد و البته در آینده بسی سخت‌تر خواهد شد.

ایشان در توصیف صحنه کنونی مبارزه گفتند: در این عرصه، جبهه مقاومت رو به اقتدار و امید فزاینده و در مسیر جذب روزافزون عناصر قدرت است اما جبهه ظلم و کفر و استکبار روز به روز تهی‌تر، مأیوس‌تر و کم‌توان‌تر می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال عرصه مبارزه را به‌شدت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی خواندند و تأکید کردند: هرگونه غفلت و سهل اندیشی و خطا در محاسبات اساسی در این مبارزه بسیار مهم و سرنوشت ساز و حیاتی، زیانهای سنگینی وارد خواهد کرد.

ایشان سپس هفت توصیه مهم را برای همه کسانی که دل در گرو مسئله فلسطین دارند، بیان کردند. «محدود نکردن موضوع فلسطین به یک مسئله صرفاً فلسطینی و یا حداکثر عربی» توصیه اول رهبر انقلاب اسلامی بود که در این خصوص گفتند: مبارزه برای آزادی فلسطین علاوه بر اینکه جهاد فی سبیل الله و فریضه و مطلوب اسلامی است، یک مسئله انسانی است و آنهایی که سازش چند عنصر فلسطینی با حُکام چند کشور عربی را مجوز عبور از این مسئله اسلامی و انسانی می‌شمُرند، به‌شدت دچار خطا در فهم مسئله و احیاناً دچار خیانت هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان دومین توصیه خود افزودند: هدف این مبارزه، آزادی همه سرزمین فلسطین از بحر تا نهر و بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین خویش است بنابراین فروکاستن آن به تشکیل دولتی در گوشه ای از این سرزمین، نه نشانه حق‌جویی است و نه نشانه واقع‌بینی زیرا امروز میلیون‌ها فلسطینی به مرتبه ای از اندیشه و تجربه و اعتماد به نفس رسیده اند که بتوانند این جهاد بزرگ را وجهه همت سازند و به نصرت الهی و پیروزی نهایی نیز مطمئن باشند.

ایشان در توصیه سوم با تأکید بر لزوم توکل جامعه مسلمان غیور و دیندار در این جهاد بزرگ و مقدس به خداوند و اتکاء به نیروهای درونی و دست قدرتمند خود و پرهیز از اعتماد به قدرتهای ظالم غربی و مجامع وابسته جهانی و برخی دولتهای دنباله‌رو و بی آبروی منطقه، گفتند: امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان می‌شمارد اما هیچ‌کس نمی‌پرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید، اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردند، و مسئول این همه جنایت و غصب و تخریب و ظلم در فلسطین کیست؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه توصیه چهارم خود را خطاب به نخبگان سیاسی و نظامی جهان اسلام اینگونه بیان کردند: سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه مقاومت و راه اندازی جنگ‌های داخلی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت و فرصت دادن به رژیم صهیونیست است همانند کاری که در سوریه، یمن و در عراق با ایجاد داعش انجام دادند. راه جلوگیری از این سیاست خباثت آمیز، خواست و مطالبه جدی جوانان غیرتمند در جهان اسلام و توجه به توصیه امام خمینی عظیم است که فرمود هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا -و نیز البته دشمن صهیونیست بکشید.

تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین های فلسطینی
رهبر انقلاب اسلامی در توصیه پنجم خود، به سیاست آمریکا با کمک پادوهای منطقه ای آن برای عادی سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه و قبول آن به‌عنوان یک واقعیت اشاره کردند و گفتند: باید با واقعیت های مهلک و زیان بخش مبارزه کرد و همانطور که امروز انسانهای با شعور، مبارزه با کرونا را واجب می دانند، مبارزه با ویروس دیرپای صهیونیسم نیز ضروری است و دیری نمی‌پیماید که این ویروس به همت و ایمان و غیرت جوانان، از منطقه ریشه‌کن خواهد شد.

اصلی ترین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ششمین توصیه ایشان مبنی بر «تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی» بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همه باید ملت فلسطین را در این جهاد مقدس یاری کنند و جمهوری اسلامی با افتخار هر چه در توان داشته باشد در این راه انجام خواهد داد، گفتند: یک روز تشخیص بر این شد که مبارز فلسطینی، دین و غیرت و شجاعت دارد اما دست او تهی از سلاح است، بنابراین به مدد الهی برنامه ریزی انجام گرفت و موازنه قدرت در فلسطین دگرگون شد، به‌گونه‌ای که امروز غزه می‌تواند در برابر تهاجم نظامی دشمن صهیونیست بایستد و بر آن پیروز شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه این تغییر معادله قدرت در بخش موسوم به سرزمین‌های اشغالی، قضیه فلسطین را به گام های نهایی نزدیک خواهد کرد و تشکیلات خودگران در این امر تکلیف بزرگی برعهده دارد، افزودند: با دشمن وحشی جز با اقتدار و از موضع قدرت نمی‌توان سخن گفت. زمینه این اقتدار بحمدالله در ملت شجاع و مقاوم فلسطین آماده است و جوانان فلسطینی امروز تشنه دفاع از کرامت خویش هستند.

ایشان خاطر نشان کردند: حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و حزب الله در لبنان، حجت را بر همه تمام کرده اند و دنیا مجبور شدن ارتش جنایتکار صهیونیستی به عقب نشینی از جنوب لبنان زیر ضربات کوبنده حزب الله و التماس برای آتش بس را فراموش نخواهد کرد و این، یعنی دست پُر و موضع قدرت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام اخیر یک دولت اروپایی در غیر قانونی اعلام کردن حزب الله مجاهد و سرافراز گفتند: غیر قانونی رژیمی مثل آمریکا است که داعش را تولید می‌کند و رژیمی همانند آن دولت اروپایی است که هزاران نفر در بانه ایران و حلبچه عراق بر اثر مواد شیمیایی اش به کام مرگ می‌روند و باید تا ابد شرمسار باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هفتمین توصیه خود با تأکید بر اینکه فلسطین متعلق به همه‌ی فلسطینیان است و باید با اراده آنان اداره شود، بار دیگر طرح جمهوری اسلامی برای برگزاری همه پرسی از همه ادیان و اقوام فلسطینی را مطرح و خاطرنشان کردند: این طرح نشان می‌دهد که ادعای یهودی ستیزی که در رسانه های غربی تکرار می شود، بکلی بی‌اساس است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه قطعاً باید برود نظام صهیونیستی و صهیونیسم است، در پایان یاد شهیدان قدس از شیخ احمد یاسین و فتحی شقاقی و سیّد عبّاس موسوی تا سردار بزرگ اسلام و چهره فراموش نشدنی مقاومت شهید قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ عراقی شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای قدس را گرامی داشتند و از خداوند متعال برای مرحوم حسین شیخ الاسلام که سالیانی را در راه فلسطین و آرمان قدس تلاش کرد، رحمت الهی مسئلت کردند.
alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir
*اعلام میزان زکات فطریه در استان خوزستان*

💠بنابر اعلام دفتر حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، همان طور که دفتر مقام معظم رهبری مبالغ شرعی فطریه و کفارات سال ۱۳۹۹ را اعلام نمودند موارد زیر به اطلاع می رسد:

🔹مبلغ زکات فطره ۱۰۰۰۰(ده هزار) تومان معادل سه کیلو گندم برای هر نفر میباشد. که مومنین میتوانند عین آن (سه کیلو گندم) یا معادل آن(ده هزار تومان) برای هر نفر بپردازند.

🔹کفاره قضای عمد روزه به ازای هر یک روز ۱۸۰۰۰۰(صدوهشتاد هزار) تومان میباشد.

🔹کفاره قضای عذر روزه (مُد) به ازای هر یک روز ۳۰۰۰(سه هزار) تومان میباشد.

🔹هزینه یک سال نماز قضا میت ۱۸۰۰۰۰۰(یک میلیون و هشتصد هزار) تومان میباشد.

🔺هزینه یک ماه روزه ی قضای میت ۱۲۰۰۰۰۰(یک میلیون و دویست هزار) تومان میباشد.
تقبل الله من الجمیع و نسالکم الدعاء

دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز
alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir