⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین مطالب
آخرین نظرات

۸۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

عیسی زارع‌پور درباره جزئیات جدید برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایمن‌سازی فضای مجازی و ارائه سرویس‌های ویژه کودکان اظهار کرد: وزارت ارتباطات به زودی اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان را در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار می‌دهد.

 

وی افزود: این سرویس، اینترنت کاملاً ایمن و بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی طراحی شده است. وزارت ارتباطات مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی مکلف به ایجاد محیط سالم و ایمن برای کودکان در فضای مجازی است. در همین راستا سرویس‌های ویژه‌ای در آینده نزدیک رونمایی می‌شود تا خانواده‌ها با خیالی آسوده اجازه حضور کودکان خود را فضای مجازی را بدهند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: فضای مجازی در ایران سال‌ها رها بوده و اکنون دغدغه کاربران نسبت به گذشته تغییر کرده و به دلیل همین تغییر ذائقه کاربران اصلاح ساختارهای فضای مجازی با سخت‌های زیادی مواجه است. با این حال وزارت ارتباطات بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی و وظیفه شرعی و قانونی این سازمان زیرساخت ایمن‌سازی اینترنت را آماده کرده است.

 

زارع‌پور در مورد شیوه استفاده از سرویس فضای مجازی ویژه کودکان ادامه داد: کاربران می‌توانند از طریق کد یواس‌اس‌دی(USSD) و نرم‌افزارهای مدیریت سیم‌کارت از اینترنت کودک استفاده کنند. با فعال‌سازی این سرویس محدودیت‌هایی برای دسترسی کودکان اعمال می‌شود تا این دسته از کاربران در معرض محتواهای نامناسب قرار نگیرند. امکان تغییر شیوه دسترسی به حالت بزرگسال در هر لحظه فراهم است و والدین هر زمان که بخواهند می‌توانند از سرویس بزرگسالان استفاده کنند. این سرویس ظرف یک یا دو هفته آینده رونمایی می‌شود

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در خصوص مسئولیت مسئولان محیط زیستی گفت: در خصوص این افراد، قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه مجددا یاداور شد: برای اشخاص دیگری که در حوزه محیط زیست و دریاچه مسئولیتی داشتند که در پرونده بوده است مسئولیتی دیده و احراز نشده و برای آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده میانکاله و نظر دستگاه قضائی در رابطه با پتروشیمی میانکاله گفت: در حوزه میانکاله یک انتقادی دارم که بخشی از آن به قوه قضائیه و بخشی به مسئولان ذیربط مدخل در سایر حوزه‌های تصمیم گیری مربوط می‌شود.

 

وی افزود: در حوزه میانکاله بررسی‌ها حاکی از این است که تصمیمات متعددی در زمان‌های مختلف گرفته شده است. موضوع میانکاله به موجب تصمیمی که معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ابلاغ کرده، فعلا متوقف است و دادستانی کل کشور از باب نظارت ورود کرده و آخرین مرحله توقف آن و ادامه بررسی‌ها است.

 

ستایشی با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی سردشت گفت: کشور ما در سردشت و برخی استان‌های دیگر گرفتار این حملات و قربانی سلاح‌های شیمیایی شدند. باید حق قربانیان این فاجعه را بگیریم. این سلاح‌ها با دست صدام و رژیم آن مقطع عراق به کار گرفته شد و امید است حقوق قربانیان مطالبه شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده مهشاد کریمی که در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست جان باخت، گفت: دوم تیرماه سال گذشته واقعه تصادف اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی همه را متأثر کرد و عده‌ای مصدوم و ۲ نفر فوت شدند. اقداماتی که در حوزه تقصیر و قصور می‌پذیرد قابل بحث است.

 

وی افزود: در دادسرای عمومی استان مربوطه، پرونده‌ای تشکیل و به عنوان دو فقره قتل غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در رانندگی بررسی شد. اظهار نظر کارشناسی پرونده در هیأت سه نفره صادر و با اعتراض به آن به هیأت ۵ نفره کارشناسی ارجاع شد و هر هیات مبین تقصیر راننده بود. متعاقبا با جلب دادرسی و کیفرخواست، این پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد و حکم قانونی صادر می‌شود.

 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اعلام اموال مسئولان گفت: قانون اساسی فصل الخطاب است و تأخیر برای اجرای آن دلیلی ندارد. در راستای تحقق اصل مربوط به اعلام اموال مسئولان، دفتری ویژه برای پیگیری این موضوع اختصاص یافته است. آنچه که ماحصل قوه قضائیه است، ۸۰ درصد اموال اعلام شده است و روند مثبت ارزیابی می‌شود، اما در حوزه اجرا، مطالبه ما جدی‌تر است. آقایان مخبر و اسماعیلی از دولت با ابلاغ بخشنامه‌ای در این رابطه، خواستار تسریع این روند هستند

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

«عدنان الکنانی» سرتیپ بازنشسته و تحلیلگر نظامی عراق درخصوص حمایت ترکیه از تروریسم و برخی احزاب سیاسی در عراق و و ارتباط سرکردگان داعش با ترکیه برای اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه این کشور در عراق اعلام کرد اظهارنظر و ارائه توضیح درباره پروژه ترکیه برای اشغال و کنترل اراضی عراق، هیچ نتیجه بازدارنده‌ای از آن‌چه آنکارا در اراضی شمال عراق انجام می‌دهد، نخواهد داشت.

 

او در مصاحبه با «المعلومه» در این خصوص گفت: «ترکیه قبل از سال ۲۰۱۴ پناهگاه امنی برای عناصر تروریست داعش بود. عبدالله قرداش، یکی از استخدام‌شدگان سرویس اطلاعاتی ترکیه است که به یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در عراق تبدیل شد و برادرش افسر رابط بین اطلاعات ترکیه و داعش در خاک عراق و سوریه است.»

 

او تاکید کرد حتی برخی از احزاب سیاسی داخل عراق نیز تحت حمایت آنکارا هستند و افراد این احزاب هم اکنون در عراق دارای مناصب مهم حکومتی هستند. علاوه بر این‌که نوعی پنهان‌کاری از سوی برخی از فرماندهان امنیتی و نظامی با هدف یافتن موانعی برای ایجاد اختلال در هر پروژه‌ای که بتواند از نیرو‌های امنیتی در مقابله با پیشروی ترکیه، وجود دارد.

 

پیش از این منابع خبری از کشته شدن «عبدالله قرداش» موسوم به «ابو ابراهیم القریشی» سرکرده گروه تروریستی داعش در جریان یک عملیات نظامی که در آن نیرو‌هایی از سرویس اطلاعاتی عراق در شهر ادلب سوریه شرکت داشتند، خبر دادند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین در جلسه و تبریک ولادت حضرت ثامن‌الحجج (سلام الله علیه) از برگزارکنندگان این کنگره تشکر کردند و گفتند: این بزرگداشتی که تشکیل میدهید و این جلسه‌ی ما یک فرصتی هم هست که توجّه و نظر عموم مردم کشور را به عشایر جلب کند. امام فرمودند عشایر ذخایر انقلابند، ذخایر کشورند. مردم نباید فراموش کنند که ما یک مجموعه‌های باارزش از عشایر داریم که اینها ذخیره‌ی کشورند؛ این باید دائماً به یاد مردم بیاید. یکی از فواید این دیدار امروز ما و جلسه‌ای که شما در زمان خودش خواهید داشت، همین است که ملّت ایران را با عشایر و ارزش عشایر آشنا میکند.

 

رهبر انقلاب ادامه دادند: من یک مختصری راجع به عشایر میخواهم عرض کنم، لکن قبل از آن به بیانات این برادران اشاره میکنم. بیانات خوبی است؛ این فعّالیّتهایی که هر دو برادر ذکر کردند در مورد این کنگره یا بزرگداشتهای این بیست سال، خب کارهای باارزشی است. من هم اینجا در این راهرو نگاه کردم این تصویری را که از فعّالیّتها انجام گرفته و با دقّت همه را دیدم؛ کارهای خوبی انجام گرفته. این سه رویکردی هم که ایشان ذکر کردند، هر سه رویکرد مهم است، منتها یک نکته‌ای وجود دارد و آن این است که شما وقتی جهیزیّه میدهید به یک خانواده‌ای، خب این جهیزیّه به دست او میرسد و استفاده میکند، شما هم میفهمید که استفاده کرده‌اند؛ نقد است؛ حتّی آنچه به این نقدی هم نیست، مثلاً فرض کنید مثل کاشت نهال، خب نهال را میکارید ــ من تصویرهایش را اینجا دیدم ــ بعد از دو سال، پنج سال، ده سال، اینها سربلند میشوند و یک جنگل، یک باغستان، یک فضای سبزی را به وجود می‌آورند؛ این را هم شما به چشمتان می‌بینید اثرش را. کار فرهنگی چطور؟ خب شما کتاب تهیّه کردید، فیلم تهیّه کردید؛ خروجی این کتاب شما و این فیلم شما چه شد؟ این مهم است؛ این دیگر به آن آسانی نیست؛ دشواری‌ کار فرهنگی همین است؛ مشکل کار فرهنگی همین است که شما با کمّیّت و با کار مادّی نمیتوانید نتیجه‌ی آن را قطعی بدانید. کتاب را انسان چاپ میکند، ممکن است این کتاب را صد نفر بخوانند، ممکن است ده هزار نفر بخوانند؛ ممکن است همه‌ی چاپ اوّلش هم فروش نرود، ممکن است به صد چاپ هم برسد؛ چه کارش میکنید؟ چه جور عمل میکنید که این کار فرهنگی به نتیجه برسد؟

 

آیت الله خامنه‌ای گفتند: ما امروز در همه‌ی آحاد ملّت ایران، از جمله در عشایر، بیش از همه‌ چیز به کار فرهنگی احتیاج داریم. دشمن ملّت ایران، دشمن اسلام، دشمن کشور، دشمن جمهوری اسلامی، تکیه‌اش امروز به جنگ نرم است که حالا من بعداً‌ شاید یک اشاره‌ای کردم. غرض، دوستانی که دست‌اندرکار مسائل این جور بزرگداشتها هستند و به کار فرهنگی هم توجّه دارند، به این نکته‌ای که عرض کردیم توجّه داشته باشند: بازخورد کار شما چه شد؟ خروجی کار شماها چه شد؟ تأثیراتش در جامعه‌ی عشایری چه اندازه است؟

 

رهبر انقلاب فرمودند:عشایر ایران جزو باوفاترین قشرهای ملّت ایرانند. اینکه عرض میکنیم «جزو باوفاترین»، از روی سلیقه و حدس نیست؛ با توجّه به اتّفاقاتی است که در کشور افتاده و ما میدانیم. هم در تاریخ نزدیک خودمان، هم در تاریخ این دویست سیصد سال گذشته، داستانها وجود دارد از تلاشی که خارجی‌ها و مخصوصاً انگلیسی‌ها کردند برای نفوذ در عشایر؛ کارهای عجیب و غریبی که حالا اگر وقت بود و مجال بود و انسان اینها را میگفت، بد نبود؛ باید در کتابها بخوانید. خارجی‌ها تلاش کردند برای اینکه بتوانند در عشایر نفوذ کنند و آنها را به یک شکلی وادار به خیانت به کشورشان بکنند ــ حالا به شکلهای مختلفی؛ با تجزیه، با جنگ داخلی، با انواع و اقسام کارهای گوناگون ــ امّا نتوانستند آنها را به آن سمتی که خودشان میخواهند سوق بدهند و بکشانند؛ این «باوفاترین‌ها» و «جزو وفادارترین‌ها» که عرض میکنیم، به خاطر این است.

 

ایشان همچنین گفتند: در همین دوران اخیر، یعنی دوران انقلاب، دوران دفاع مقدّس و دوران بعد از دفاع مقدّس هم عشایر امتحانهای خوبی پس دادند؛ همین که در بین جامعه‌ی عشایری بیش از یازده هزار [نفر از این] جمعیّت به شهادت میرسند، این خیلی مهم است. این جور نبود که همه‌‌ی عشایر ما لب مرز باشند، مورد تهدید باشند؛ البتّه بعضی لب مرز بودند و بلافاصله در دفاع مقدّس مورد تهدید قرار گرفتند، امّا بعضی هم نه، وسط کشور بودند و تهدید مستقیمی متوجّه اینها نبود، امّا در عین حال به سمت میدانهای دفاع مقدّس شتافتند و دفاع کردند و تلاش کردند و کار کردند.

 

رهبر انقلاب فرمودند: چه عاملی موجب شد که عشایر کشور ما با اینکه قومیّتهایشان مختلف است، زبانهایشان مختلف است، این جور کنار هم بِایستند و در خدمت اسلام قرار بگیرند، در خدمت کشور قرار بگیرند؟ این نخ تسبیح، چه چیزی بود؟ دین و دینداری بود. دین، عامل وحدت است، عامل پیشرفت است، عامل فداکاری و از‌خود‌گذشتگی است؛ عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند؛ نگذاشت این تنوّعهای قومیّتی و امثال اینها بین اینها جدایی به وجود بیاورد، اختلاف به وجود بیاورد؛ دین یک چنین تأثیری دارد.

 

آیت الله خامنه‌ای گفتند: امام راحل بزرگوار ما هم با استفاده از همین عامل توانست این انقلاب عظیم را به وجود بیاورد و به پیروزی برساند و بعد از پیروزیِ انقلاب توانست با همین عامل کشور را حفظ کند. اگر عامل دین نبود، انقلاب پیروز نمیشد؛ مطمئن باشید. هیچ عامل دیگری قادر نبود این جوانهایی را که با دست خالی می‌آمدند به خیابانها و در مقابل گلوله، در مقابل تفنگ سینه سپر میکردند، بیاورد در این میدان دشوار و سخت؛ هیچ عامل دیگری نمیتوانست؛ ایمان دینی اینها را آورد. امام از این استفاده کرد برای اینکه این انقلاب به پیروزی برسد، بعد هم از عامل ایمان مردم استفاده کرد برای اینکه این کشور را مصونیّت ببخشد. این کشور، بعد از انقلاب، مورد طمع قرار گرفت، به آن طمع کردند. این جور نبود که ناگهان به کلّه‌‌ی خود صدّام بزند که بلند بشود [بیاید]؛ نخیر، تحریکش کردند، وادارش کردند، به او امید دادند، به او وعده دادند، به وعده‌شان هم عمل کردند؛ به او پول دادند، سلاح دادند، نقشه‌ی جنگی دادند برای اینکه بیاید. غرض این نبود که بیاید یک قسمتی از کشور را جدا کند؛ غرض این بود که بیاید با جدا کردن یک بخشی از کشور یا با انواع روشهای دیگر، انقلاب اسلامی را از بین ببرد؛ هدف این بود. آمریکا پشتش بود، انگلیس پشتش بود، فرانسه پشتش بود، دولتهای مرتجع پشتش بودند و هر کسی دنباله‌روِ اینها بود؛ اینها همه آمدند میخواستند کشور را تکّه‌پاره کنند، اینها میخواستند کشور را برگردانند زیر سلطه‌ی آمریکا، اینها میخواستند ملّت ایران را اسیر کنند، امام نگذاشت؛ با چه وسیله‌ای؟ با وسیله‌ی دین؛ دین این جور است؛ ایمان دینی یک چنین تأثیری دارد.

 

ایشان فرمودند: شهدای شما هم یک مظهر زیبا و باشکوهی هستند از همین ایمان دینی. این یازده هزار شهیدی که شما دادید، اینها در واقع دارند تأثیر ایمان دینی را نشان میدهند. این جوان میتوانست در خانه‌ی خودش، زندگی خودش، در محیط خودش، پیش پدر و مادر خودش، پیش همسر خودش، پیش بچّه‌های خودش بماند، از لذّات زندگی بهره‌مند بشود ــ به همان مقداری که ممکن است ــ امّا این کار را نکرد، همه را رها کرد؛ فرزند عزیز را رها کرد، همسر عزیز را رها کرد، پدر و مادر دلباخته‌ی خودش را رها کرد رفت؛ برای چه؟ این انگیزه چه بود؟ انگیزه‌ دین بود؛ حالا یا رزمنده بود و برگشت، یا جانباز شد، یا شهید شد. پدر و مادر او هم که توانستند این مصیبت را، این سختی را، این آتش دل را خاموش کنند، تسلّا پیدا کنند، به برکت دین بود، [اثر] دین بود.

 

رهبر انقلاب گفتند: یک دوست ما پسرش در تصادف از بین رفته بود، یک قدری ناراحت بود؛ پدر سه شهید آنجا بود، من گفتم شما یک پسرت رفته، این آقا سه پسرش رفته؛ گفت آقا، پسرهای این [آقا] شهید شدند، این غصّه ندارد! ببینید، حرف درستی هم هست. بله، سوزش دل هست ــ این جُرحیکه بر دل پدر و مادر وارد میشود قابل انکار نیست ــ امّا خانواده‌های شهدا تسلّا پیدا میکنند، صبر میکنند، چون میدانند که این جوانشان پیش خدا است، زنده است؛ با خدا معامله میکنند. اِنَّ اللَهَ اشتَرىٰ‌ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون؛هر دویش اجر دارد: هم از دشمن تلفات بگیرید اجر دارد، هم خودتان به دست دشمن کشته بشوید اجر دارد. اینها با خدا معامله کردند؛ هم آن جوان با خدا معامله کرد، هم این پدر و مادر و همسر با خدا معامله کردند. عامل دین را نباید در این قضیّه فراموش کرد.

 

ایشان ادامه دادند: خب حالا بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگونی که میکنند، [میگویند] این جوان رفت از مرزهای کشورش حراست کند، امنیّت را ایجاد کند. خب بله، معلوم است؛ امنیّت کشور، مصونیّت کشور، ناشی از همین فداکاری‌ها است، ناشی از همین شهادتها و جانباز شدن‌ها و مبارزه‌ها و درگیری‌ها است؛ شکّی در این نیست که این موجب امنیّت کشور است، امّا انگیزه‌ی او دین بود، خدا بود؛ انگیزه‌ی او را نباید به چیزهای کمتر از دین فرو کاست و تقلیل داد. در واقع اینها برای خدا حرکت کردند، برای خدا کار کردند و عزّت شهدا هم به خاطر همین است؛ عزّت شهدا هم به خاطر همین است. خب حالا بعضی‌ها هستند که با دین سر و کاری ندارند، این شهادتها را هم نمیتوانند انکار کنند، [لذا] در انگیزه‌ها دست میبرند. و یکی از مهم‌ترین ابعاد جنگ نرم دشمن همین است که این انگیزه‌ی دین را ــ که مهم‌ترین انگیزه است، بالاترین انگیزه است ــ در بین مردم خاموش کنند یا تضعیف کنند.

 

به گفته رهبر انقلاب امروز هر کاری در کشور علیه سنّت‌های دینی و مقدّسات دینی انجام بگیرد، یک انگیزه‌ی سیاسی پشتش هست؛ ممکن است خود طرف نداند، امّا هست و به این راه کشانده شده. تضعیف دین، تضعیف سنّت‌های دینی، تضعیف شعائر دینی و مناسک دینی، زیر سؤال بردن اینها، غیر منطقی جلوه دادن اینها، همه چیزهایی است که دشمن از اینها استفاده میکند؛ حالا ممکن است این کسی که [این] کار را انجام میدهد نداند، توجّه نداشته باشد؛ بله، گاهی بعضی‌ها از روی غفلت یک حرکتی انجام میدهند.

 

آیت الله خامنه‌ای گفتند: امروز سعی دشمن این است که ایمان دینی را تضعیف کند، امید را تضعیف کند، خوش‌بینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند؛ اینها چیزهایی است که روی آن دارند برنامه‌ریزی میکنند، روی آن برنامه‌ریزی میشود. [مثلاً] چه کار کنند که عقیده‌ی مردم این بشود که آینده‌ای ندارند، آینده بن‌بست است و در کوچه‌ی بن‌بست قرار دارد؛ روی این برنامه‌ریزی میکنند، برنامه‌سازی میکنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِ ما اینها را بین مردم جوری پخش میکنند که مردم به این نتیجه برسند که راه‌ها بن‌بست است، راه‌ها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند. این همه زحمت دارد کشیده میشود، این همه تلاش میشود، در مقابلِ این تلاشها این جوری [برخورد میشود]. حالا فرض بفرمایید، مِن باب مثال نیروی انتظامی کشور مثلاً یک تعدادی دزد را ظرف ۴۸ ساعت بعد از دزدی دستگیر میکنند؛ خب باید تشویق بشوند، [امّا] در رسانه‌ی ملّی خود ما جوری حرف زده میشود که به جای تشویق، کأنّه سرزنش میشوند! عمدی که نیست ــ مسلّم است که عمدی نیست ــ امّا غفلت است؛ این غفلتها به سود دشمن تمام میشود. هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی ایمانهای مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشور بی‌اعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.

 

ایشان ادامه دادند: مسئولین بسیج هم که در زمینه‌ی مسائل عشایر کار میکنند، [کارشان] کارِ باارزشی است. این کارهایی که دوستان ذکر کردند، نمونه‌هایش را اینجا ما مشاهده کردیم در تصویرها؛ این کارها را دنبال بکنید، این کارها باارزش است. امّا مسئولش فقط بسیج نیست؛ بسیج یک محدودیّتی دارد، یک امکانات محدودی دارد، به قدر امکانات خودش تلاش میکند. همه‌ی مسئولین کشور باید تلاش کنند، مسئولین ذی‌ربط باید مشکلات عشایر را شناسایی کنند، اینها را برطرف کنند و همین ‌طور که عرض کردم، بالخصوص روی مشکلات فرهنگی باید فکر کنند، کار کنند، برنامه‌ریزی کنند، برنامه‌ی درست ان‌شاءالله انجام بگیرد.

 

رهبر انقلاب در پایان گفتند: امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال شماها را توفیق بدهد، درجات شهدای عزیز شما را عالی کند. شهدای شما و همه‌ی شهدای کشور کسانی هستند که به ماها یاد دادند باید امیدوار بود؛ یعنی رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که واقعاً به حسب محاسبات عادّی هیچ امیدی به پیروزی نبود؛ واقعاً‌ هیچ امیدی به پیروزی نبود. روز سوّم یا چهارمِ شروعِ حمله‌ی صدّام بود که خبرها از دزفول و اهواز و مانند اینها پشت ‌سر هم میرسید؛ بنده رفتم از امام اجازه گرفتم، گفتم میروم آنجا شاید بتوانم نیرو جذب کنم، یقین داشتم ــ تقریباً یقین، شبیه یقین ــ که برگشتی در کار نیست؛ رفتیم آنجا با این توهّم که اصلاً امکان ندارد کاری انجام داد. خب شما ملاحظه کردید جمهوری اسلامی، جوانهای ما، فرماندهی امام بزرگوار جوری عمل کرد که این دفاع مقدّس با عزّت مطلق جمهوری اسلامی تمام شد، دشمن منکوب شد، بینی‌اش به خاک مالیده شد. این امید را رزمندگان ما دادند؛ یعنی در همه‌ی شرایط، حتّی شرایطی مثل شرایط اوّل جنگ، بایستی انسان امیدوار باشد به کمک الهی و به همّت خودش. ان‌شاءالله خداوند متعال با شماها بر طبق همین امیدها رفتار کند، توفیقتان بدهد، کمکتان کند، بتوانید ان‌شاءالله از تلاشی که انجام میدهید نتایج مطلوب را بگیرید. سلام ما را هم به همه‌ی عشایر کشور که شما اینجا نماینده‌هایشان هستید برسانید.

alibagherikahkesh.blog.ir

استاد محمد على کریم خانى ذاکر و مداح اهل بیت و خواننده قطعه ماندگار«آمدم‌ ای شاه پناهم بده»امروز در هفتاد و دو سالگی بر اثر ایست قلبى درگذشت.

 

این ذاکر و مداح اهل بیت (ع) در عمر پر برکت خود علاوه بر خواندن قطعه ماندگار«آمدم‌ ای شاه پناهم بده» سال‌ها مناجات خوانی در برنامه زنده سحر‌های ماه مبارک رمضان سیما و رادیو ایران را برعهده داشت.

 

وی همچنین توفیق مناجات خوانی درحرم مطهر حضرت رضا علیه السلام را نیز داشته است.

 

پیکر این محب اهل بیت (علیهم السلام) فردا سه شنبه ساعت ١٦ در زادگاهش تاکستان شهر نرجه میدان ولیعصر (عج) تشییع و به خاک سپرده مى شود.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

به نقل از یورونیوز پلیس بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد کوین اسپیسی بازیگر معروف و برنده جایزه اسکار به چهار مورد آزار جنسی سه مرد در بریتانیا متهم شده است و انتظار می‌رود این هفته در دادگاهی در لندن حاضر شود.

 

اسپیسی ۶۲ ساله، همچنین به یک مورد واداشتن یک فرد به فعالیت جنسی بدون رضایت متهم است.

 

اسپیسی قرار است روز پنجشنبه در دادگاه وست مینستر لندن حاضر شود.حوادث ادعایی بین مارس ۲۰۰۵ و اوت ۲۰۰۸ در لندن و در آوریل ۲۰۱۳ در غرب انگلستان رخ داد. قربانیان اکنون در ۳۰ و ۴۰ سالگی هستند.

دادستانی سلطنتی ماه گذشته اتهامات علیه اسپیسی را تأیید کرد.اسپیسی برنده دو جایزه اسکار، در سال ۲۰۱۹ توسط پلیس بریتانیا در مورد ادعای چندین مرد مبنی بر اینکه آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده است، مورد بازجویی قرار گرفت.

اسپیسی در سال ۱۹۹۵ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «مظنونین معمول» و اسکار بازیگر نقش اول را برای فیلم «زیبایی آمریکایی» در سال ۱۹۹۹ دریافت کرد.

اما فعالیت حرفه‌ای او در سال ۲۰۱۷ به طور ناگهانی متوقف شد، زمانی که آنتونی رپ بازیگر، این ستاره سینما را متهم کرد که در یک مهمانی در دهه ۱۹۸۰، زمانی که رپ نوجوان بود، به او آزار جنسی رسانده است. اسپیسی این اتهامات را رد می کند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

خیانت که معضل اجتماعی است و در بسیاری از کشورها این مشکل به صورت بالاترین آمار وجود دارد ادامه مطالب را در سایت تالاب مشاهده کنید خیانت زوجین در برخی از کشورهای دنیا واقعا بیداد می کند و آمار بسیار بالای خیانت زن و شوهرها در 10 کشور دنیا موجب شده تا هیچ زوج جوانی در این کشورها به همسرش اعتماد نداشته باشد

زندگی زن و شوهرها چیز جدیدی نیست و اجتماع همه روزه شاهد چنین اتفاقاتی هست. این معضل اجتماعی در برخی کشورها بیشتر مشاهده می گردد.

 

 

 

 حتی اگر دستورات مذهبی و پیشینیان همواره توصیه می کنند “هرگز مرتکب زنا نشوید”، ولی باز هم بسیاری از آدم ها به همسر یا به طور کلی شریک عاطفی شان خیانت جنسی می کنند.

 

 

 

 

 

این اتفاقی است که هر روز در سراسر دنیا رخ می دهد. طبق نظرسنجی جامعی که توسط شرکت کاندوم سازی دورِکس و وب گاه های دوست یابی برخط به دست آمده است، ۱۰ ملت با بیش ترین آمار خیانت زوجین در جهان از این قرار هستند:

 

 

 

۱۰. فنلاند (۳۶ درصد)

 

به گفته ی یکی از شهروندان فنلاند، سکس در این کشور به عنوان یکتجربه ی مثبت تلقی می شود. در حقیقت آدم ها در فنلاند به یک دیگر خیانت جنسی نمی کنند. آنها روابط موازی دارند. بسیار خوب! البته نمی توانم چنین کاری را به شما توصیه کنم! یک پنجم مردان متاهل در این کشورِ اروپای شمالی دستِ ِکم با ۱۰ زن دیگر رابطه دارند.

 

۹. بریتانیا (۳۶ درصد)

 

 

 

آدم های مقیم بریتانیا میان کشورهای اروپایی دارای سطح پایینی ازنرخ بی وفایی و خیانت هستند. این مسئله گواهی است بر دیدگاه پارسایانِ آنگلوساکسونی نسبت به اخلاقیات. نیمی از پاسخ دهندگان این نظرسنجی در این کشور که مرتکب خیانت شده اند، از کارشان پشیمان هستند.

 

 

 

البته این نظرسنجی فقط از میان مردم معمولی جمع آوری شده است. چنانچه روابط اعضای خاندان سلطنتی نیز مورد بررسی قرار می گرفت، بریتانیا حتما چند پله در این آمار بالاتر می رفت.

 

۸. اسپانیا (۳۹ درصد)

 

با این که اسپانیا زنان پرحرارتی دارد، به دلیل آن که بسیاری از آدم های این کشور مذهبی هستند، از لحاظ خیانت جنسی در رتبه ی پایینی قرار گرفته است. بیشتر آنها پایند سنت هایی هستند که این آدم ها را از روابط جنسی خارج از ازدواج باز می دارد. بسیاری از اسپانیایی ها کاتولیک هستند،

 

 

 

بنابراین نگاه منفی شان نسبت به خیانت کاملا طبیعی است. با وجود این، با یک نگاه به نرخ بالای طلاق نسبت به ازدواج که بیش از ۶۰ درصد است، می توانیم دریابیم که احتمالا آدم ها در این کشور پیش از شروع یک رابطه ی جدید، رابطه ی پیشین را تمام می کنند.

 

 

 

۷. بلژیک (۴۰ درصد)

 

جامعه ی دوست یابی برخط و خدمات شبکه ی اجتماعی گلیدینمحبوب ترین وب گاه مردان و زنان متاهل بلژیکی برای یافتن افراد جدید برای ایجاد رابطه ی جنسی است. این وب گاه ۱/۱ میلیون عضو دارد. به گفته ی یکی از مشاوران گلیدین، معشوقه داشتن تبدیل به یک موضوع عادی شده است

 

 

 

و دیگر مخفی و پنهانی نیست. به اعتقادِ وی، داشتن یک یار و همدم غیر از زن رسمی، در از بین رفتن افسردگی بی نهایت موثر است.

 

۶. نروژ (۴۱ درصد)

 

ثبت نام های جدید در وب گاه خیانت جنسیِ ویکتوریا میلان با فرارسیدن فصل گرما ۷۸ درصد افزایش یافت. اگر در نروژ زندگی می کنید، حتما می دانید چرا فصل جفت گیری در این کشور بسیار کوتاه است.

 

 

 

بر اساس یک وبلاگ به نام ‘یک کانادایی در نروژ’، آمارِ پایین خیانت در نروژ به دلیل کم بودن جمعیت این کشور است. نروژ کشور کوچکی است. آدم ها در این کشور هم دیگر را می شناسند، بنابراین خیانت در این کشور رواج کم تری دارد.

 

 

 

۵. فرانسه (۴۳ درصد)

 

به نظر می رسد روابط نامشروعِ روسای جمهوری فرانسه تبدیل به یک سنت شده باشد. این مسئله را در نظر داشته باشید که فرانسوی ها تنها مردمانی بر روی زمین هستند که به بچه های ۱۲ ساله هم اجازه دادند فیلم پنجاه طیف خاکستری (یک فیلم عشقی و تحریک کننده ی امریکایی.م) را ببینند،

 

 

 

و با استقبال خوبی هم مواجه شد. پاملا دراکرمن در کتاب اش به نام ‘ترجمان شهوت’ تاکید می کند: ” در فرهنگِ فیلم های فرانسوی، خیانت به همسر از نشانه های قهرمان داستان است”.

 

۴. آلمان (۴۵ درصد)

 

زنان متاهل آلمانی شهوانی ترین زنان اروپا هستند. حدود ۶۰ درصد از آنها به همسران شان خیانت می کنند. ظاهرا در این مورد، زنان آلمانی گوی سبقت را از همتایان فرانسوی شان ربوده اند. ولی به نظر می رسد فرانسه همسایگان پرشور و هیجانی دارد که شاید در بازی خارج از خانه کمی محتاط تر هستند.

 

۳. ایتالیا (۴۵ درصد)

 

ایتالیا کشوری است که مرد شهوتران و زنباره ی اصیلی به نام جاکومو کازانووا را به جهانیان معرفی کرد. آنها هم چنین مردمی هستند کهسیلاویو برلوسکونی را به عنوان رییس جمهورشان انتخاب کردند. پس آن قدر هم تعجب آور نیست که ایتالیا در رده ی سوم این فهرست قرار بگیرد. روزی کازانووا برای یک شهبانو این گونه نوشت: “در حقیقت، فقط وقتی بی حرمتی اتفاق می افتد که خیانت در ملا عام صورت گیرد”.

 

 

 

۲. دانمارک (۴۶ درصد)

 

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به “قلمرو روابط اجتماعی و شهوانی” معروف است. در دانمارک، در کنار هتل های شایسته و مناسب خانواده ها می توانید به راحتی مغازه های فروش وسایل جنسی را نیز مشاهده کنید. ویکتوریا میلان در این کشور شمالی اروپا رشد و توسعه یافت. این وب گاه شاهد رشد فزاینده ای در شمارِ اعضای مونث اش بوده است.

 

 

 

 

 

۱. تایلند (۵۶ درصد)

 

تایلند با یک تفاوت خاص – و با شک و تردید- دارای رتبه ی اول در میزان خیانت جنسی در جهان است و این مساله به شکل یک صنعت در این کشور خودنمایی میکند و بخش عظیمی از اقتصاد این کشور جنوب شرقی آسیا را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

کارگران جنسی درپاتونگ به ارائه ی هرگونه خدماتی به متقاضیان مشهور هستند. پاتونگ، در شهر بانکوک، یکی از معروف ترین فاحشه خانه های دنیا است.

 

 

 

همین مسائل باعث شده است در میان زنان و مردان تایلندینگرشِ بدون محدودیت و قیدو بندی در مورد روابط جنسی به وجود بیاید. آمار خیانت در میان زنان تایلندی بیش تر از مردان است.

 

 

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

فوق‌متخصص ارتوپدی ضمن تشریح عوامل مؤثر بر شیوع آرتروز در کشورهای مختلف جهان گفت: ادعایی که اخیراً یکی از همکاران ما در یک برنامه تلویزیونی داشته است، مطلقاً صحت ندارد و این ادعا که نمازخواندن باعث آرتروز می‌شود یک ادعای کاملاً "غیرعلمی" است.

 

دکتر محسن مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ادعای مطرح‌شده در برنامه زنده تلویزیون مبنی بر ارتباط نماز خواندن با آرتروز اظهار کرد: هیچ مقاله‌ و سندی مبنی بر اینکه نماز خواندن باعث افزایش شیوع آرتروز می‌شود نداریم.

 

وی ادامه داد: ادعایی که اخیراً یکی از همکاران ما در یک برنامه تلویزیونی داشته است، مطلقاً صحت ندارد و این ادعا که نماز خواندن باعث آرتروز می‌شود یک ادعای کاملاً "غیرعلمی" است.

 

دکتر مردانی متذکر شد: این‌که گفته شود شیوع آرتروز در کشور ما بیش از کشورهای غربی است، با آمارهایی که از آرتروز در کشورهای مختلف داریم، تطابق ندارد و خوشبختانه همکار ما نیز صحبت خود را تصحیح کرده است.

 

این فوق‌تخصص ارتوپدی تصریح کرد: برخی عوامل باعث می‌شود مفصل زانو دچار آرتروز شود؛ سابقه ژنتیکی، جنسیت زن، افزایش سن، چاقی و افزایش وزن و سبک زندگی ناسالم از علل ایجاد آرتروز زانو هستند.

 

دکتر مردانی یادآور شد: وقتی زانو به‌دلایل گفته‌شده دچار آرتروز می‌شود و فرد به پزشک مراجعه می‌کند، یکی از مهم‌ترین لازمه‌های درمان فرد، تغییر سبک زندگی اوست؛ در این زمینه برخی پزشکان ممکن است به بیمار دچار آرتروز توصیه کنند که پس از ابتلا به آرتروز، به‌جای توالت ایرانی از فرنگی استفاده کنند یا اگر سن آن‌ها زیاد است، روی صندلی نماز بخوانند؛ در واقع این مسائل برای درمان آرتروز مطرح است و نه پیشگیری از آن.

 

این فوق‌تخصص ارتوپدی در پاسخ به این سؤال که کدام کشورها بیشترین شیوع آرتروز را دارند، گفت: اساساً ملّیت یا مذهب جزو عوامل شیوع آرتروز در کشورها نیست و بنابراین نمی‌توانیم برای بروز آرتروز، تقسیم‌بندی جغرافیایی و... مطرح کنیم بلکه سبک زندگی، سن، مسائل ژنتیکی و وزن افراد بر این بیماری مؤثر است

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

متاسفانه در برنامه امروز طبیب شبکه سه، از سوى مهمان ادعایى عجیب و غیر علمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و تذکر و اعتراض جمعی از استادان مومن و متعهد کشور به این ادعای غیر علمی و جریحه دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم شد.

 

متاسفانه مجرى برنامه نیز على رغم داشتن تجربه کافى، نتوانست به موقع در واکنش به این ادعاى عجیب، از مهمان برنامه مستنداتى براى این اظهار نظر درخواست کند و اظهارات غیر مستند مهمان را تصحیح کند.

 

معاونت سیما در پى این اتفاق غیر قابل توجیه در آنتن زنده، ضمن عذرخواهى از عموم مخاطبان، پخش برنامه طبیب را به دلیل ضعف و قصور دست اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوى با هدف اصلاح رویه هاى خلاف ضوابط متوقف مى کند.

 

این برنامه در آینده نزدیک و پس از اطمینان از رعایت استاندارد‌های ضروری برنامه‌های زنده و تخصصی، پخش خود را از سر خواهد گرفت.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

سیدنظام‌الدین موسوی از اعلام وصول طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین خبر داد.

 

این تصمیم هیئت رئیسه مجلس پس از نشست امروزش است.

 

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، درخواست های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به این هیئت ارسال شده است.

 

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون تخصصی صنایع و معادن طرح استیضاح آقای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را بررسی می کند.

 

پیشتر در ۲۴ اسفند ماه پارسال لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت خبر داده بود.

 

آقای سیاهکلی علت این استیضاح را افزایش قیمت خودرو اعلام کرد.

 

۲۴ خرداد ماه امسال هم یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشدار داد که اگر عملکرد وزارت صمت درباره خودرو تغییر نکند، وزیر استیضاح می‌شود.

 

آقای رحیمی گفت که وزارت صمت وعده‌هایی برای ساماندهی بازار خودرو داده، اما به هیچ کدام عمل نکرده است.

 

سید مصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حضور دارد، گفت که "اگر وزیر مایل نباشد سیاست‌های کلی‌ نظام اجرایی شود، او را استیضاح می کند."

 

او به سایت دیده بان ایران گفت که ۱۰ خانواده در ایران واردکنندگان اصلی خودرو هستند.

 

آقای میرسلیم اضافه کرد "اما سه چهار تا دیگر هم داریم؛ اینها وابسته‌اند به همین خودروسازان که اینها کار واردات خودرو را انجام می‌دهند."

 

سید رضا فاطمی امین هفته گذشته برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان در مورد افزایش شدید قیمت کالاها، تعیین تکلیف خودرو‌های سنگین وارداتی، حمایت واحد‌های استراتژیک و معادن و برنامه ریزی برای خرید تضمینی کالا‌های مصرفی و محصولات کشاورزی در نشست علنی حاضر شد.

 

نمایندگان مجلس اما از پاسخ های وزیر صمت قانع نشدند تا آقای فاطمی امین، اولین وزیری در دولت سیزدهم باشد که از این مجلس کارت زرد گرفته است.

 

مجلس اصولگرای یازدهم در جریان بررسی برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت، با ۲۰۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۸۶ رأی دریافت شده، به سید رضا فاطمی امین اعتماد کرده بود

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

نتایج کنکور ارشد ١۴٠١ اعلام شد

 

با اعلام سازمان سنجش نتایج کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد.

 

نتایج کنکور سراسری کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد و داوطلبان می‌توانند برای مشاهده کارنامه خود به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sangesh.org مراجعه کنند.

 

در مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم، متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال جاری بودند و از این تعداد ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر داوطلب زن و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ داوطلب مرد هستند.

 

مجموع ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۱ در دوره‌های مختلف (دوره‌های روزانه و غیرروزانه) ۱۳۶ هزار و ۷۸۶ نفر است که تعداد ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و در صورت هرگونه اعلام ظرفیت پذیرش جدید توسط دانشگاه‌ها از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی خواهد شد ضمناً ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

   با توجه به اهمیت حضور فعال در فضای سایبری، به بررسی کشور‌های برتر و همچنین توانمندی‌های کشورمان در این عرصه می‌پردازیم.    

 

عبارت «فضای سایبر» یا همان سایبر اسپیس (Cyberspace) این روز‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات بسیار شنیده می‌شود. فضای سایبر به صورت عام به مجموعه‌ای از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی اطلاق می‌شود.

 

ترکیبات بسیاری با واژه سایبر ساخته شده که هر یک بر مفهومی مجزا دلالت می‌کنند، از جمله شهروند سایبر (Cybercitizen)، پول سایبر (‍Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمای فضای سایبر (CyberCoach)، تجارت سایبر (Cyberbussiness)، کانال سایبر (Cyberchannel) و ترکیباتی از این دست.

 

اهمیت این فضا در این است که با زندگی انسان‌های امروزی عجین شده و طبیعتا هر امری که با خیل عظیمی از افراد در ارتباط باشد، به ناچار با مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز گره می‌خورد. فضای سایبر نزد سردمداران سیاسی کشور‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تمامی کشور‌ها ورود و تسلط بر این عرصه را در اولویت‌های خود قرار داده اند. به دلیل نقش پررنگ این فضا در عرصه بین الملل به بررسی ارتش‌های سایبری و قابلیت‌ کشور‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

 

۱۰ کشور برتر حوزه سایبر 

 

قدرتمندترین کشور‌ها در فضای سایبر کدامند؟ کدام کشور‌ها بالاترین توانایی را در انجام اهداف ملی خود از طریق ابزار‌های سایبری دارند؟ و چگونه می‌توانیم ۱۰ کشور برتر سایبری را رتبه بندی کنیم؟ گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای به منظور یافتن پاسخ این سوالات، به شاخصی با نام شاخص ملی قدرت سایبری دست یافتند. این شاخص در زمینه‌های مختلف به بررسی قدرت سایبری کشور‌های فعال در این عرصه می‌پردازد.

 

با بررسی معیار‌های مورد نظر، محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند که در زمینه نظارت سایبری، چین مقام نخست را دارد. روسیه در جایگاه دوم و آمریکا سوم است. در زمینه قدرت سایبری در تجارت نیز چین در رتبه اول و آمریکا در جایگاه دوم قرار گرفته اند. چین همچنین در صدر جدول شاخص ملی صلاحیت سایبری و فناوری قرار دارد. در کنار کره شمالی و ایران، چین یکی از سه کشوری است که این هدف را از طریق مجاری قانونی دنبال می‌کند. پکن به دنبال ایجاد انگیزه و رشد تخصص سایبری داخلی خود از طریق تحقیق و توسعه ، مشارکت عمومی و خصوصی است.

 

در زمینه قدرت دفاع سایبری نیز چین در جایگاه نخست و پس از آن هلند، فرانسه، آمریکا و کانادا قرار دارند. به گفته محققان، آمریکا در تهاجم سایبری و تأثیرگذاری بر هنجار‌های این حوزه در جایگاه نخست قرار گرفته است. معیار‌ها و زمینه‌های مختلفی در رتبه بندی توانایی‌های سایبری وجود دارد که پیشتر به چندین حوزه مهم اشاره شد، اما در حالت کلی می‌توان ۱۰ کشور پیشتاز در این عرصه را به صورت زیر دسته بندی کرد: آمریکا، چین، انگلیس، روسیه، هلند، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا.

 

آمریکا پشت سر چین و روسیه در عرصه قدرت سایبری 

 

با وجود اینکه آمریکا در مجموع معیار‌ها بالاتر از بقیه کشور‌ها قرار گرفته، اما کماکان در زمینه قدرت سایبری گوی رقابت را به چین و روسیه باخته است. چین با تقویت قدرت سایبری خود در چندین دسته قدرت سایبری، در جهان پیشتاز است که همین امر باعث نگرانی مقامات آمریکایی شده است. روسیه نیز در برخی معیار‌های سنجش قدرت سایبری بالاتر از آمریکا قرار دارد.

 

محققان دانشگاه هاروارد در بررسی شاخص ملی قدرت سایبری به این نتیجه رسیدند که وقتی صحبت از قابلیت‌های سایبری و توانایی یک کشور برای انجام اهداف ملی از طریق سایبری می‌شود، آمریکا در مجموع پیشتاز است، اما چین با سرعتی خیره کننده در تلاش است تا همین جایگاه را نیز از آمریکا پس بگیرد.

 

طی سال‌های اخیر، چین با سرمایه گذاری هنگفتی که در زمینه تحقیق و توسعه فناوری انجام داده امکان دستیابی به اهداف متعدد در فضای مجازی را به دست آورده است. نتایج پژوهش محققان دانشگاه هاروارد نشان دهنده موقعیت مسلط چین در فضای سایبری است.

 

در فهرست کشور‌های برتر سایبری به اسامی کشور‌هایی برمی‌خوریم که وجود آن‌ها در این فهرست کمی دور از ذهن بنظر می‌رسد. برای مثال مالزی تاکنون چهار بار در بین ۱۰ کشور برتر در زمینه کنترل اطلاعات، سود تجاری، هنجار‌ها و قوانین قرار گرفته است. سوئد نیز در زمینه نظارت، دفاع سایبری و کنترل اطلاعات در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته است. سوئیس نیز از نظر دفاع سایبری و سود تجاری در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته است. 

 

وضعیت ایران در زمینه قدرت سایبری چگونه است؟ 

 

طبق گزارشی که کانون مطالعات امنیت اسرائیل در سال ۲۰۱۴ انجام داد، جمهوری اسلامی ایران یکی از فعال‌ترین کنش‌گران عرصه فضای سایبری در دنیا لقب گرفت. به گزارش «Defense Tech»، مؤسسه نظامی و امنیتی آمریکا، ایران با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا جزء پنج کشور دارای قوی‌ترین نیروی سایبری است. گستردگی و پیچیدگی حملات سایبری ایران که در تلافی تهدید‌های برخی کشور‌ها انجام گرفته، باعث شد هفته‌نامه نیوزویک، هکر‌های ایرانی را بهترین‌های جهان بخواند و ارتش سایبری ایران را تهدیدی بزرگتر از چین، روسیه و کره شمالی برای آمریکا عنوان کند.

 

در مقاله‌ای که در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل منتشر شد، آمده است: «ایران به سرعت توانایی‌های سایبری خود را بهبود بخشیده و در استراتژی و سازماندهی جنگ سایبری از بیشتر کشور‌ها جلوتر است. روند رشد ایران در این زمینه نشان می‌دهد که این کشور به قدرت سایبری دست یافته است.»

 

پایگاه «آیرن نت» نیز در تحلیل قدرت سایبری جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران اغلب یک استراتژی جنگ نامتقارن را برای دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی خود اتخاذ می‌کند و توسعه قابلیت‌های جنگ سایبری به این کشور این امکان را می‌دهد که ابزاری کم‌هزینه برای حمله به دشمنان خود داشته باشد. ایران از آسیب‌پذیری‌های دشمن بهره‌برداری می‌کند و در عین حال خطر تشدید یا تلافی را به حداقل می‌رساند. با افزایش همکاری ایران با روسیه و چین در زمینه سیاست و امنیت و تجارت، احتمال همکاری در زمینه عملیات سایبری تهاجمی و تدافعی وجود خواهد داشت و آمریکا را به عنوان دشمن اصلی هر سه کشور در موقعیتی نامطمئن قرار می‌دهد.»

 

در پایان به اذعان شرکت «مایکروسافت» درباره قدرت سایبری کشورمان اشاره می‌کنیم. نوامبر ۲۰۲۱، مایکروسافت در تحلیل توانمندی‌های سایبری ایران اعلام کرد که نیرو‌های سایبری ایران از صبر و سماجت زیادی برخوردار هستند. به گفته کارشناسان فنی این شرکت، ایرانی‌ها توانسته‌اند با صرف زمان زیاد، تا حد زیادی اعتماد اهداف خود را جلب کرده و آن‌ها را به دام بیندازند. باید توجه داشت که یک دشمن صبور، عملا دشمنی خطرناک‌تر است.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

  برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلم کوتاهی را که چند سال پیش یکی از سایت‌های خبری به عنوان پشت‌صحنه جالب مصاحبه‌ها منتشر کرده بود به عنوان پشت صحنه دستگیری سارقان بانک ملی بازنشر دادند.         

از روز گذشته برخی از کاربران فیلم کوتاهی را در صفحات اجتماعی منتشر و تلاش کردند تا این فیلم را پشت‌صحنه و گاف بخش حذف شده از خبرنگار صداو سیما برای اعترافات تلویزیونی دستگیرشدگان صندوق امانات بانک ملی نشان دهند.

 

در این فیلم مشاهده می‌شود که گزارشگر حین تهیه گزارش به یکی از متهمان می‌گوید: "رامین بیا یکم سمت چپ‌تر، مثلا شما رامین هستی!".

 

اما واقعیت چیست؟

برخلاف ادعای این کاربران، این فیلم نه تنها توسط صداوسیما تهیه نشده بلکه سایت «رکنا» آن را تهیه و منتشر کرده است. بنا به گزارش رکنا این فیلم مربوط به دستگیری باند سارقان مسلح از یک کارگاه طلاسازی در خیابان خیام بوده که زمان تهیه و انتشار آن با استناد به تصاویری که در آرشیو های خبری سایت رکنا و به راحتی با یک جستجو ساده یافت می شود، مربوط به آذر ماه سال ۱۳۹۸ بوده است.

 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که گزارشگر سایت رکنا برای حفظ حرمت و آبروی متهم از اسم مستعارِ رامین برای او استفاده کرده و در فیلم به او یادآوری می‌کند که اسم مستعار تو رامین است تا وی را برای مصاحبه آماده کند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

مدیر عامل هلال احمر استان تهران گفت: حادثه انفجار درسفر خانه شهریار در «شهرک مریم» رخ داد و هفت نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر که در مقابل درب این سفره خانه بودند، صدمه‌ای ندیدند.

 

فتحی ادامه داد: علت این حادثه توسط نیروهای آتش نشانی بررسی و اعلام خواهد شد.

 

به گفته او، یک کودک ۳ ساله هم پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده است و تا این لحظه ۸ نفر جان باخته اند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

سردار حسین رحیمی درباره روند رسیدگی به پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: بر اساس آخرین اعتراف سارقان بانک، سارقان اصلی که وارد بانک شدند، ۴ نفر بودند شامل ۳ برادر و یک پسرخاله.

 

این سارقان ساعت دو بامداد وارد بانک شدند. دو نفر کار مراقبت و آوردن آذوقه را برعهده داشته و دو نفر کار قطع لوازم حفاظتی و مراقبتی و سرقت را عهده دار بودند. تقریباً ساعت ۱۶ کار آن‌ها تمام شد، روز بعد متوجه شدند برخی از اقلام آن‌ها داخل بانک مانده که مجدد به بانک مراجعه کرده، برخی را داخل بانک جاسازی کرده بودند که کشف شد.

 

او گفت: تیم ویژه‌ای از متخصصان در امر طلا و جواهر و نماینده پلیس و دستگاه قضائی پنج روز فعالیت کرده تا اموال مکشوفه را شناسنامه‌دار کنند و تمام اموال تحویل خزانه بانک ملی شد.

 

 اموال مردم که شامل هزاران سکه و مبالغ زیادی یورو و ارز بود، شمارش و تحویل خزانه بانک ملی شد. این اموال با نظارت نماینده دادستان و پلیس به صاحبان آن برگشت داده می‌شود.

 

به گفته سردار رحیمی سریع‌ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های بانک در جهان را پلیس ایران انجام داده است. سارقان تخصص کامپیوتر، هوابرش و ... داشته و قصد داشتند طلا‌ها را به مرز ببرند اما موفق به این کار نشدند.

 

دیروز بحث امنیتی در رابطه با رئیس جمهور ونزوئلا نبود

 

این مقام نیروی انتظامی گفت: روز گذشته تیم اسکورت رئیس جمهور ونزوئلا چندین بار به موتورسوار هشدار می‌دهد که رفتار خطرآفرین نکرده و از این موقعیت کنار برود با این حال موتورسوار به هشدارها اعتنا نمی‌کند. در پی این بی‌اعتنایی‌ها ، تیم اسکورت براساس قواعد حفاظتی عمل کرده و اقدام به متوقف کردن موتور می‌کند. 

 

 کشف ۹۰ کیلوگرم هروئین از یک باند موادمخدر

 

 فرمانده انتظامی تهران گفت: امروز ۷۳۳ نفر از سارقان، مالخران، زورگیران دستگیر شدند؛ ۱۹ باند متلاشی شد. در این عملیات بالغ بر ۳هزار و ۲۴۵ فقره از اموال مردم کشف و ضبط شد. طبق برآوردها ۲۲ میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان ارزش اموال کشف شده است.

 

سردار رحیمی گفت: در این طرح ۲۲ متهم فراری دستگیر شدند. ۸۷ پاتوق از بین رفت و ۱۳ پاتوق و مرکز مالخری هم پاکسازی شد. در این طرح ۹۰ کیلوگرم هروئین نیز تنها از یک باند موادمخدر کشف شد.

 

به گفته او ۵۹ محل فروش موادمخدر نیز پاکسازی شده است

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

محمد مهدی زاهدی‌وفا ۵۹ ساله، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا است. او در سال‌های گذشته عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع نوین، رئیس هیات مدیره رایتل و عضو شورایعالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده است.

 

در سوابق مدیریتی زاهدی‌وفا، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شورا‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تحقیقات و فناوری، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی دیده می‌شود.

 

او سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای عالی تدوین برنامه پنجم، شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیر نفتی را در کارنامه خود دارد.

 

زاهدی‌وفا در دولت سیزدهم، معاونت اقتصادی معاون اول ریاست جمهوری را بر عهده داشت

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

 

 

دکتر حجت‌الله عبدالملکی                                                                                                                                                 

 

الف. معرفی مختصر:

• متولد چهارم فروردین ماه سال 1360 -شهرری؛

• ساکن تهران؛

• نفر اول المپیاد معارف اسالمی )1378)؛

• کارشناس ارشد معارف اسالمی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق علیه السالم- نفر اول دوره )1384)؛

• دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان- نفر اول دوره )1388)؛

• اقتصاددان ، عضو هیئ ت علمی دانشکده معارف اسالمی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السالم )دانشیار-پایه 9)؛

• جوان ترین دانشیار اقتصاد کشور در سال 1395؛

• منصوب مقام معظم رهبری )مدظله العالی( به عنوان عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی )ره(؛

• معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی )ره(؛

• مسلط به زبان های انگلیسی و عربی؛

 

 

 

ب. سوابق آموزشی و تحصیلی:

• دیپلم ریاضی و فیزیک – دبیرستان سپاه کردستان )سال ورود: 1374 -اخذ مدرک: 1378)؛

• کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسالمی و اقتصاد )گرایش اقتصاد ریاضی(- دانشگاه امام صادق )علیه السالم( )سال ورود:

1378 -دفاع از پایان نامه: مردادماه 1384)؛

• دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه اصفهان )سال ورود: 1384 -فراغت از تحصیل: دی ماه 1388 -)گرایشها: اقتصاد شهری

و منطقه ای- اقتصاد اسالمی؛

• دریافت گواهینامه شرکت در دوره بین المللی اقتصاد مالی اسالمی )Finance Islamic in Issues Current (از بانک

توسعه اسالمی )Bank Development Islamic( – )2006( -)برگزار کنندگان دوره: دانشگاه الفبرا- لندن، بانک مرکزی

پاکستان، بانک توسعه اسالمی- عربستان، دانشگاه اسالمی بین المللی اسالم آباد، دانشگاه امام صادق علیه السالم(؛

 

 

 

 

 

ج . سوابق مدیریتی – اجرایی:

 

ج-1 .دانشگاه امام صادق علیه السالم :

• معاون آموزشی دانشکده معارف اسالمی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السالم )1386 -1390)؛

• مدیر بنیاد “دانشنامه اقتصاد اسالمی” و مجری ویرایش اول دانشنامه )از سال 1390)؛

• موسس و اولین مدیر دفتر الگوی اسالمی- ایرانی پیشرفت در دانشگاه امام صادق علیه السالم )1390-1392)؛

• دبیر علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسالمی )2008)؛

 

ج-2 .کمیته امداد امام خمینی )ره( :

• عضو هیئت امنا کمیته امداد امام خمینی )ره( )با حکم مقام معظم رهبری مدظلهالعالی- از شهریورماه 1399 -ادامه دارد(؛

• معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی )ره( )از شهریورماه 1396 -ادامه دارد(؛

• عضو هیئت مدیر ه صندوق قرض الحسنه امداد والیت ) دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران- از 1396 -ادامه دارد(؛

• عضو هیئت مدیره مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی )ره( )از پاییز 1396 -ادامه دارد(؛

• رییس شورای اطالع رسانی کمیته امداد امام خمینی )ره( )از آبان ماه 1399 -ادامه دارد(؛

• رییس هیئت اندیشه ورز “توانمندسازی” کمیته امداد امام خمینی )ره( )با عضویت معاونین رییس و مدیرعامل مجتمع

اقتصادی این نهاد- از مهرماه 1399 -ادامه دارد(؛

• رییس کارگروه “طراحی و انتشار اوراق قرض الحسنه ” )از آذرماه 1399 -ادامه دارد(؛

 

ج-3 .سازمان صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران :

• دبی ر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران )1394-1396)؛

معادل وزیر )توضیحات: براساس اساسنامه کمیته امداد امام خمینی )ره(، باالترین سطح مدیریتی در این نهاد عبارت است از هیئت امنا که از طرف مقام معظم

رهبری منصوب شده و مصوبات آنها برای این نهاد در حکم قانون است. همچنین هیئت امنا از میان خود رییس را انتخاب می نمایند تا با حکم رهبر معظم انقالب

اسالمی منصوب شود. رییس کمیته امداد براساس مصوبات دفتر مقام معظم رهبری و نیز به موجب مصوبه هیئت امنای این نهاد، همتراز وزیر است(.

2 همتراز معاون وزیر )به موجب آیین نامه استخدامی- مصوب هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی ره(.

 

ج-4 .استانداری کردستان :

• مشاور استاندار کردستان در برنامه ریزی و سیاست گذاری توسعه )1389-1391)؛

 

ج-5 .صنعت بیمه :

• رییس گروه مطالعات اسالمی بیمه، پژوهشکده بیمه )بیمه مرکزی جمهوری اسالمی ایران-1390-1391)؛

• عضو شورای فقهی صنعت بیمه به نمایندگی از پژوهشکده بیمه )بیمه مرکزی جمهوری اسالمی ایران-1391)؛

• عضو کمیته علمی هفدهمین همایش بین المللی بیمه و توسعه )آذرماه 1391)؛

 

ج-6 .صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور :

• عضو هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور )1389 -1391)؛

 

ج-7 .مرکز الگوی اسالمی- ایرانی پیشرفت :

• دبیر اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسالمی ایرانی پیشرفت )1392 -1393)؛

 

ج-8 .وزارت امور اقتصادی و دارایی :

• مشاور معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی ) 1385 -1388)؛

• نماینده جمهوری اسالمی ایران در اجالس بین المللی بانک جهانی- فرانسه )2010)؛

• دبیر سمینار بین المللی بازنگری در “گزارش توسعه جهانی 2009( “با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک

جهانی-2010)؛

 

ج-9 .دانشکده علوم اقتصادی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری :

• دبیر اجرایی اولین هم اندیشی آسیب شناسی تحقیقات نظری و کاربردی در حوزه علوم اقتصادی )پاییز 1386)؛

• دبیر علمی همایش نوآوری های علمی دانشجویان علوم اقتصادی )پاییز 1386)؛

 

ج-10 .بانک مهر اقتصاد :

• عضو هی ئ ت مدیره هلدینگ کشاورزی رشد پایدار ایرانیان )اسفندماه 1392 -اسفندماه 1393)؛

 

 

 

 

 

د. سوابق علمی:

• اقتصاددان ، استاد دانشگاه و عضو هی ئ ت علمی )با مرتبه دانشیاری- پایه 9 )دانشگاه امام صادق علیه السالم؛

• نظریه پرداز ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی؛

• نظریه پرداز، صاحب نظر و چهره بین المللی در حوزه اقتصاد اسالمی و اقتصاد منطقه ای؛

• تحلیل گر ارشد مسائل اقتصادی داخلی و بین المللی در رسانه های داخلی )صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران، روزنامه

ها و سایتهای تخصصی، خبری و تحلیلی( و رسانه های خارجی )روزنامه ها، سایت های خبری- تحلیلی و …(؛

• مولف 8 عنوان کتاب در حوزه های: اقتصاد مقاومتی )3 عنوان(- اقتصاد کرونا )2 عنوان( – بیمه و تکافل )2 عنوان(- الگوی

i اسالمی ایرانی پیشرفت )1 عنوان(

• مولف 40 عنوان مقاله علمی )16 مقاله علمی- پژوهشی

و 24 مقاله ارائه شده به کنفرانس ها و نشریات داخلی و i i

(؛ iii خارجی

• سخنرانی در کنفرانس های علمی بین المللی در داخل و خارج از کشور )فرانسه، سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و

…- به نمایندگی از جامعه دانشگاهی جمهوری اسالمی ایران(؛

• ارائه سخنرانی و تبیین “نظریه اقتصاد مقاومتی”

در 14 مرکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی در کشورهای مختلف )چین، iv

روسیه، ترکیه، سوریه و عراق: به صورت حضوری/ انگلیس و آمریکا: به صورت مجازی(؛

• مجری چندین طرح تحقیقاتی ملی

)به سفارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، وزارت

جهاد کشاورزی، بیمه مرکزی جمهوری اسالمی ایران و …(؛

• حضور در دوره عالی بین المللی اقتصاد اسالمی )با مشارکت مالزی، پاکستان، کویت، انگلیس و … – 2006)؛

• مدرس دروس مختلف اقتصاد در دانشگاه های برتر کشور

)دانشگاه امام صادق علیه السالم، دانشگاه تهران، دانشگاه علم vi

و صنعت، دانشگاه عالمه طباطبایی ره، دانشگاه علوم اقتصادی، دانشگاه اصفهان و …(؛

• ارائه بیش از 500 سخنرانی و کارگاه آموزشی در مجامع علمی کشور با موضوعات کاربردی اقتصاد مقاومتی؛

• سرپرست گروه تحلیلی برنامه ریزی توسعه اقتصادی استان کردستان )مردادماه 1385 تا شهریورماه 1387)؛

• مدیراجرایی و مدرس کارگاه آموزشی برنامه ریزی توسعه اقتصادی منطقه ای )تابستان 1385 -وزارت امور اقتصادی و

دارایی و دانشگاه اصفهان(؛

• مدیراجرایی و مدرس کارگاه آموزشی برنامه ریزی توسعه اقتصادی منطقه ای )تابستان 1386 -وزارت امور اقتصادی و

دارایی و دانشگاه امام صادق علیه السالم(؛

• مدیراجرایی و مدرس کارگاه آموزشی برنامه ریزی توسعه اقتصادی منطقه ای )تیرماه 1388 -وزارت امور اقتصادی و

دارایی و سازمان امور ا قتصادی و دارایی استان مازندران(؛

• سرپرست گروه علمی- تحقیقاتی برنامه ریزی توسعه اقتصادی منطقه ای ایران )تیرماه 1385 تا مردادماه 1388)؛

 

 

 

 

 

 

 

کتب تالیفی:

1 “.اقتصاد مقاومتی؛ درآمدی بر مبانی، سیاست ها و برنامه عمل”، نشر سدید، چاپ اول: زمستان 1393 -چاپ هشتم: اسفندماه 1398؛

2″ .اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات هسته ای”، نشر سدید، چاپ اول: اردیبهشت ماه 1396؛

3″ .فرصتتها و چالشهای حقوق تجارت بین الملل مبتنی بر نظریه اقتصتاد مقاومتی”، انتشتارات دانشتااه امام صتادق علیهالست،م، با همکاری مریم

رشنو )در دست چاپ(؛

4″ .اقتصاد کرونا )اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا(“، انتشارات سازمان پدآفند غیرعامل، بهار 1399 -با همکاری جمعی از نویسندگان؛

5

5″ .سیاستاذاری اقتصادی در عصر ویروس کرونا”، انتشارات سازمان پدآفند غیرعامل، پاییز 1399 -با همکاری جمعی از نویسندگان؛

6″ .تحلیل تاثیر سیاست های ک،ن اقتصادی بر رشد بخشی- منطقه ای در ایران”، نشر مرکز الاوی اس،می ایرانی پیشرفت، 1393؛

7 “.الاوی تکافل در پوشش ریسک و بیمه”، انتشارات پژوهشکده بیمه-1399 -با همکاری سیدمحمد کریمی؛

8″ .بیمه و تکافل در اندیشه اقتصاددانان مسلمان”، انتشارات دانشااه امام صادق علیه الس،م )در دست چاپ(؛

 

مقاالت علمی – پژوهشی ) 14 عنوان(:

1 .مدلستتازم مزیت ستتنجی صتتنعت لبنیات در استتتانهام کشتتور با بهره گیرم از الاوم تصتتمیم گیرم چند معیاره؛ پژوهشنننامه بازرنان

)علم – پژوهش (- شماره بهار 1388 -با همکاری مهدی صادقی.

2 .تحلیل نظرم و کاربردم نظریه هام مزیت ستتنجی منطقه ام و مدلستتازم مزیت ستتنجی بخش هام تولیدم در مناطو کشتتور )مطالعه

موردم: 33 بخش تولیدم در 30 استتان کشتور(- فصنلنامه پژوهشنهاا اقتصنادا ایران )علم – پژوهشن (- شنماره بهار 1388 -با همکاری

نعمت هللا اکبری و کیومرث آقایی.

3 .توسعه اقتصادی دانش پایه؛ مبنای نظری، تجربیات و الزامات سیاستگذاری؛ )مقایسه تطبیقی ایران و کشورهای پیشرو(، مجله برنامه

ریزی و بودجه )علم – پژوهش (- شماره اول- بهار 1390 -با همکاری احمد شعبانی.

4 .الاوی استتت،می- ایرانی پیشتتترفت منطقه ای؛ )مقدمه ای بر مفهوم، فرآیند و چارچور برنامه ریزی(، دوفصنننلنامه مطاتعات اقتصنننا د

اسالمی )علمی- پژوهشی(- شماره هشتم، 1391.

5 .مزیت ستنجی طبیعی )عدالت محور( در برابر مزیت ستنجی اقتصتادی متعارب؛ کاربرد معیارهای عدالت اقتصتادی ج رافیایی در برنامه

ریزی توستعه بخشتی- فضتایی )مطالعه موردی: تعیین مزیت های تولیدی استتان های کشتور( فصنلنامه مطاتعات اقتصناد اسنالمی )علم –

پژوهش (- اخذ پذیرش جهت چاپ در شماره نهم- با همکاری محمدهادی زاهدی وفا و مهدی نلدوزها.

6 .مدلستتازی غیرخطی تحلیل و تعیین اهمیت عوامل موثر بر جانمایی صتتنعتی در ایران )رهیافت ترکیبی اقتصتتادستتنجی فضتتایی و آنالیز

اجزاء اصتلی- مطالعه موردی: صتنای الکترونیک(- فصنلنامه مطاتعات مدتسنازی اقتصنادا )علم – پژوهشن (- شنماره 5 -پاییز 1390 -با

همکاری مهدی قائمی اصل.

7 .ارتباط معنایی جهاد اقتصتادی با دهه پیشترفت و عدالت مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری )مدظله العالی(، فصنلنامه مطاتعات راهبردی

بسیج )علمی- پژوهشی(- سال 15 -شماره 55 -تابستان 1391 -صص 5 تا 38؛

8 .تحلیل مقایستتته ای-کاربردی الاوهای تعیین مزیت های پنهان و آشتتتکار شتتتده منطقه ای )مطالعه موردی: منطقه البرز(، فصنننلنامه

پژوهش های اقتصاد منطقه ای )علم – پژوهش (- با همکاری زهره کرمی نژاد.

9 .تحلیل کاربردی مفهوم عدالت اقتصتادی ج رافیایی و بررستی نحوه تحقو آن در برنامههای توستعه بخشتی- منطقهای تحلیل مقایسته ای-

کاربردی الاوهای تعیین مزیت های پنهان و آشتکار شتده منطقه ای، فصنلنامه اقتصناد اسنالمی )علم – پژوهشن ( – با همکاری محمدهادی

زاهدی وفا و مهدی نلدوزها.

10 .طراحی مدل شناسایی و سیاست گذارم توسعه مزیت هام منطقه ام گردشارم )رهیافت روش هام تصمیم گیرم چندمعیاره- مطالعه

موردم: استتتان هام 30 گانه کشتتور(، فصننلنامه پژوهش های اقتصنناد منطقه ای )علم – پژوهشنن (- در حال ارزیابی- با همکاری مهدی

کریمی.

و موارد دیگر …

 

 

 

 

 

مقالات علمی ارائه شده به کنفرانس های بین المللی:

1 .تاتیف مقاته علم و ارائه سخنران با عنوان

“A Numerical Taxonomy Analysis Integrability of Euro-Mediterranean Countries:”

مقاته برنزیده کنفرانس بین اتملل در کشور ترکیه با عنوان

Euro-Mediterranean Partnership: regional Construction or Dilution in

Galatassaray University, 2006 -Globalization

2 .تاتیف مقاته علم و ارائه سخنران با عنوان

Developing Awqaf Properties and Islamic Financial Engineering

مقاته برنزیده کنفرانس علم بین اتملل در کشور سنگاپور با عنوان

Integration of Awqaf Properties in the Islamic Financial sector ,2007

3 .تاتیف مقاته علم با عنوان

Awqaf sector and Poverty Elimination in Iran

مقاته برنزیده همایش علم بین اتملل اوقاف، آفریقاا جنوب ، آنوست 2007.

6

4 .تاتیف مقاته علم و ارائه سخنران با عنوان

Integration between Islamic Financial and Endowment Foundations:

A Theoretical and Conceptual Development

مقاته برنزیده کنفرانس علم بین اتملل در کشور امارات متحده عرب با عنوان

February 2008 -Dubai International Endowment Investment Conference

5 .ارائه مقاته علم با عنوان

Social Policies and Iranian Regional Economic Development

به کنفرانس علم بین اتملل در کشور کرواس با عنوان

Social Policies and Regional Development, 2006

6 .ارائه مقاته علم با عنوان

“Optimal Relationship of Islamic Oil-Producing Countries with WTO: An Islamic Economics Analysis”

به کنفرانس بین اتملل در کشور کویت با عنوان

Kuwait University, 2005 -“WTO and Developing Countries: Realities and Future Challenges”

سایر مقاالت علمی:

7 .تحلیل فرآیند و معیارهای تعیین حد بهینه جمعیت در کشتور )رهیافت جامعه شتناستی اقتصتادی منطقه ای(، نشنریه برداشنت دوم، مرکز

بررس هاا استراتژیک ریاست جمهورا، شماره های 11 و 12 ،تابستان و پاییز 1389؛

8 .تحلیل تاثیر برنامه ریزم منطقه ام در تحقو توستعه اقتصتادم عدالت محور، کتاب مجموعه مقاالت توسنعه مبتن بر عداتت، انتشنارات

دانشگاه امام صادق علیه اتسالم )با همکارا معاونت امور اقتصادا وزارت امور اقتصادا و دارای (، زمستان 1387؛

9 .نقش اوقاب در توستعه بخش مستکن در ایران، کتاب مجموعه مقاالت برنزیده همایش علم بین اتملل وقف و تمدن اسنالم ، اصنفهان،

پاییز 1387؛

10 .نااهی به مبانی نظرم و نتایج ستفرهام استتانی دولت نهم، نشنریه برداشنت دوم، مرکز بررسن هاا اسنتراتژیک ریاسنت جمهورا،

بهار 1388؛

11 .نااهی به الزامات منطقه ام توستتعه اق تصتتادم عادهنه؛ با تاکید بر رویکرد توستتعه استتتانی دولت نهم، نشننریه برداشننت دوم، مرکز

بررس هاا استراتژیک ریاست جمهورا، پاییز 1388؛

12 .مطالعه تطبیقی نظام عادهنه اقتصتادم در ستاختار حقوقی جمهورم است،می، نشنریه برداشنت دوم، مرکز بررسن هاا اسنتراتژیک

ریاست جمهورا، پاییز 1388؛

13 .تحلیل نقش مهندستی مالی است،می در توستعه نهاد قرل الحستنه، کتاب مجموعه مقاالت برنزیده دومین همایش علم – اجرای ” قرض

اتحسنه؛ نهاد اقتصاد اسالم ” ، تهران، تیرماه 1388؛

14 .تحلیل و ارزیابی فنی- حقوقی نهاد قرل الحستنه در نظام اقتصتادم جمهورم است،می ایران )با نااهی به مشتخصتات فنی و حقوقی

این نهاد در کشتورهام غربی(، کتاب مجموعه مقاالت برنزیده دومین همایش علم – اجرای ” قرض اتحسننه؛ نهاد اقتصناد اسنالم ” ، تهران،

تیرماه 1388؛

15 .تحلیل مقایسته ام نقش بخش خصتوصتی در رشتد اقتصتادم ایران و نظریه اقتصتاد است،می ، کتاب مجموعه مقاالت برنزیده سنومین

همایش دوساالنه اقتصاد اسالم ، دانشگاه تربیت مدرس، 1382؛

16 .مقتدمه ای بر فرآینتد طراحی و برآورد تاب رفاه اجتمتاعی شتتتتهری و تحلیتل نقش آن در برنامه ریزی شتتتتهری، جزو مقناالت برنزیده

اوتین کنفرانس علمی اقتصاد شهری ایران- مشهد، پاییز 1390؛

17 .مکانیسم قیمت گذارم در نظام عادهنه اقتصاد اس،می، ارائه شده به همایش ” سالمت اقتصاد، سالمت جامعه “، تهران، 1382؛

18 .اقتصاد منطقه ام، بخش خصوصی و توسعه، مجله نوآوران، شماره دوازدهم؛

19 .نمایی از سرمایه گذارم و اشت ال در صنعت ایران، مجله نوآوران، شماره دهم؛

20 .عوامل موثر بر سرمایه گذارم خصوصی در ایران، مجله نوآوران، شماره چهاردهم؛

21 .تحلیل زمینه هام اقتصادم دخالت دولت در بازار محصوهت کشاورزم ایران، مجله نوآوران، شماره ؛

22 .تحلیل تاثیر توزی واحدهام دانشتااه آزاد است،می بر توستعه اقتصتادم منطقه ام ایران، ارائه شنده به همایش دانشنگاه آزاد اسنالم و

اقتدار مل ؛

23 .تحلیل وظایب دولت در الاوم ایده آل اقتصاد اس،می، جزو مقاالت برنزیده اوتین همایش علم – دانشجوی اقتصاد اسالم ، 1384 ،

دانشگاه امام صادق علیه اتسالم.

24 .تحلیل وضتتعیت بایستتته رفتارهام اقتصتتادم بخش خصتتوصتتی در دیدگاه رضتتوم )علیه الستت،م(، مقاته برنزیده وچاپ شننده در کتاب

مجموعه مقاالت همایش علم دانشجوی امام رضا علیه اتسالم. دانشگاه فردوس مشهد- آذرماه 1386؛

 

 

 

ارائه سخنرانی و تبیین نظریه اقتصادی مقاومتی در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی خارج از ایران:

1 .دانشگاه سن پترزبورگ )نروه اقتصاد جهان- آوریل 2017)

2 .دانشگاه پکن )مدرسه ملی توسعه- آوریل 2018)

3 .ارائه غیرحضوری: دانشگاه ادیمبرو )اسکاتلند-از طریق اسکایپ-دسامبر 2018)

4 .بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه )TEPAV-آوریل 2017)

5.دانشگاه دوتتی پلی تکنیک مسکو- )دانشکده اقتصاد-آوریل 2017)

6 .دانشگاه تجارت بین اتملل و اقتصاد- پکن )آوریل 2018)

7 .دانشگاه ییلدریم بایزیت- آنکارا)آوریل 2017)

8 .ارائه غیرحضوری- اسکایپ: دانشگاه ویسکانسین- آمریکا)دسامبر 2018)

)Higher School of Economics( -)2017 آوریل )روسیه- اقتصاد عاتی دانشگاه. 9

10 .دانشگاه مطاتعات بین اتمللی شانگهای )آوریل 2018)

11 .آکادمی علوم روسیه )موسسه شرق شناسی-آوریل 2017)

12 .آکادمی شانگهای )آوریل ۲۰۱۸ )

13 .مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی اسام )آنکارا- آوریل 2017)

)2020 فوریه )سوریه امنیت مطاتعات ملی موسسه. 14 :Hojjatullah Abdolmaleki ]۳/۱۱/۱۳۹۹ ,۲۱:۴۶[

15 .کنفرانس بین اتمللی اساتید مسلمان دانشگاه های جهان )کربالی معلی، اکتبر ۲۰۱۹)

16 .کنفرانس بین اتمللی وحدت اسالمی )تهران، آبان ماه ۹۸)

17 .دوره بین اتمللی اقتصاد امنیت )دمشق، فوریه ۲۰۲۰)

v

طرح های تحقیقاتی:

1 .مجرا طرح پژوهشن با عنوان تحلیل تاثیر ستتیاستتتهام ک،ن اقتصتتادم بر رشتتد اقتصتتادم منطقه ام ایران، به سنفارش وزارت امور اقتصنادا و

دارای – 1386 تا 1388؛

2 .مجری طرح تدوین دانشنامه اقتصاد اس،می، به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه اتسالم- زمستان 1390( ادامه دارد(؛

3 .مجرا طرح پژوهشن با عنوان مکان یابی و تعیین ظرفیت بهینه واحدهام تولیدم شترکت صتنای شتیر ایران، به سنفارش شنرکت صننایی شنیر ایران-

1383 تا 1385؛

4 .مجرا طرح پژوهش با عنوان تدوین بسته سیاستی توسعه اقتصادم استان زنجان، به سفارش وزارت امور اقتصادا و دارای )در اجراا مصوبه

هیات دوتت در سفر اول به استان زنجان(- 1387؛

5 .مجرا طرح پژوهشن با عنوان تدوین بستته ستیاستتی توستعه اقتصتادم استتانهام کشتور )کرمانشتاه: فاز اول- کردستان: فاز دوم(، به سفارش دانشگاه

امام صادق علیه اتسالم- 1386؛

6 .مجرا طرح پژوهشن با عنوان تدوین سترفصتل هام دروس اختیارم رشتته معارب است،می و اقتصتاد، به سنفارش دانشنگاه امام صنادق علیه اتسنالم –

1388؛

7 .حضور در طرح هاا پژوهش متعدد به عنوان همکار اصل )از سال 1383)؛

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های آموزشی:

1 .تدریس دروس مقطی کارشنناسنی ارشند: موضتوعات انتخابی در اقتصتاد است،می، اقتصتاد منطقه ام، اقتصتاد توستعه، اقتصتاد شتهری، موضتوعات

انتخابی در اقتصاد شهری و منطقه ای )دانشااه امام صادق علیه الس،م(؛

2 .تدریس دروس مقطی کارشنناسنی ارشند: اقتصتاد فضتا )دانشتااه ع،مه طباطبایی ره( و اقتصتاد خرد، اقتصتاد ک،ن، فقه اهقتصتاد، موضتوعات انتخابی

در اقتصاد اس،می )دانشااه اصفهان(؛

3 .تدریس دروس کارشنناسنی: اقتصتاد است،می، اقتصتاد کشتاورزی، اقتصتاد خرد، روش تحقیو )دانشتااه امام صتادق علیه الست،م(، نظریه های اقتصتاد

است،می )1()دانشتااه تهران(، اقتصتاد شتهری )دانشتااه ع،مه طباطبایی ره(، نظام های اقتصتادی صتدر است،م )دانشتااه اصتفهان(، روش تحقیو

)دانشااه علوم اقتصادی( و …؛

4 .مدرس کارناه آموزش الاوریتم نوآورم )ویژه سال نوآوری و شکوفایی(، دانشگاه امام صادق علیه اتسالم، فروردین ماه 1387.

 

 

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

اهواز/ مجتمع "عدالت ۲" متروپل دیگری که هر آن ممکن است آوار شود بر سر 80 خانوار 

 

"شهرداری لطف کرد و حکم تخلیه داد اما شهرداران سابق خبر نداشتند که در روند ۱۰ ساله احداث این ساختمان چه اتفاقاتی افتاده است؟ چه مصالحی به کار برده شده است؟ آیا ناظر ساختمان خبر نداشت اینجا چه خبر است؟" 

 

ساختمان "عدالت ۲" متروپل دیگری در اهواز است که ساکنان آن از ترس خراب شدن ساختمان بر سرشان در گرمای ۵۰ درجه، در خیابان چادر زده و آواره شده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، پس از فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، شهروندان به ویژه افراد ساکن در منازل نا ایمن نسبت به مسائل ایمنی حساس‌تر شدند و هر لحظه بیم آن را دارند که نکند محل زندگی آن‌ها هم مانند متروپل روی سرشان خراب شود.

 

ساختمان "عدالت ۲" متعلق به تعاونی بیمارستان ابوذر در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز، یکی از ساختمان‌های بدون پایان کار و نیمه کاره است که به بهره‌برداری رسیده و حدود ۸۰ خانوار در آن ساکن هستند اما به دلیل شرایط بسیار خطرناک ساختمان، حالا چند روزی است که اهالی از ترس خراب شدن ساختمان بر سرشان زندگی‌شان را در خیابان می‌گذرانند.

تعدادی از خانواده‌ها همراه با کودکان‌شان در گرمای ۴۹ درجه ظهر اهواز در پارک روبه‌روی ساختمان نشسته‌اند و نگرانند که مبادا ناگهان اتفاقی بیفتد و بلایی بر سر فرزندان‌شان بیاید.

 

کودک یکی دو ساله یکی از خانواده‌ها که از شدت گرما لپ‌هایش گل انداخته، بی‌تابی می‌کند. برخی هم با نگرانی در اوج گرما فرزندان‌شان را به داخل منزل می‌برند تا کمی خنک شوند و بعد دوباره به پارک برمی‌گردند.

 

ساختمانی که قرار است ۱۵۴ واحد در شش بلوک داشته باشد، تنها یک راه خروج و یک درب دو متری دارد و اهالی می‌گویند در صورت وقوع یک اتفاق، برای فرار از ساختمان فاجعه‌ای مانند فاجعه منا رخ می‌دهد.

 

زیرسازی این ساختمان برای شش طبقه پیش‌بینی شده بود اما پس از آغاز ساخت، دو طبقه دیگر به آن اضافه شده و بار ساختمان را سنگین کرده است. علاوه بر این، تعداد مغازه‌های این ساختمان از هشت مغازه به ۱۶ مغازه افزایش پیدا کرده‌اند و برای این کار از فضای لابی ساختمان استفاده شده است.

 

تمام تاسیسات ساختمان عدالت ۲ ایراد دارد و از سوی کارشناسان مراجع مربوطه رد شده‌اند. ساختمان برق صلواتی دارد و از سر و روی آن کابل آویزان است. اداره گاز هم به دلیل ایمن نبودن ساختمان و مناسب نبودن لوله‌های به کار برده شده در آن، برای پیشگیری از بروز حادثه، مراحل لوله‌کشی گاز را انجام نداده است.

 

در پی نشتی آب و آب‌بندی نشدن دیوارها، مدتی پیش پارکینگ منفی یک این ساختمان پر از آب شده بود و همچنان در جاهایی از آن آب وجود دارد؛ وضعیت گل و لای و لجن موجود و دیوارهای نم گرفته نشان از حجم آب موجود در این ساختمان است.

 

حالا اکثر ستون‌های این ساختمان، فرسوده و ترک خورده و میلگردهای آن پوسیده و پودر شده و روی زمین ریخته است.

 

بنا به گفته اهالی، در قسمت‌هایی از ساختمان به جای میلگرد از توری مرغی استفاده شده است. اهالی می‌گویند پیمانکار ساختمان برخی از ترک خوردگی‌ها را با پلاستر پوشانده اما دیگر دیوارها و ستون‌ها هم ترک خورده‌اند.

 

بخشی از راه پله‌های ساختمان بدون حفاظ هستند، در حفره آسانسور و اطراف آن هم چاله و پرتگاه‌هایی وجود دارد که با یک لحظه غفلت، ممکن است خانواده‌ای عزادار شود.

 

حالا ترک‌خوردگی از ستون‌ها گذشته و دیوارهای برخی واحدهای این ساختمان نیز ترک خورده‌اند. در یکی از منازل، بخشی از دیوار ترک‌خورده را کاشی‌کاری کرده‌اند تا ترک به چشم نیاید اما حالا دیوار کناری آن هم ترک خورده است.

 

بخشی از دیوار پارکینگ منفی یک هم شکم داده است. با این وجود بنگاه مجاور ساختمان همچنان در حال فروش واحدها به مردم بی‌خبر است.

 

دو روز پیش حکم تخلیه ساختمان عدالت ۲ به دلیل شرایط خطرناک آن از سوی منطقه ۸ شهرداری اهواز صادر شده و بنا به گفته اهالی، نیروهای شهرداری در حالی که اهالی در منازل‌شان بودند خواسته‌اند نسبت به پلمب ساختمان اقدام کنند که با اعتراض ساکنان، از این کار منصرف شده‌اند.

 

بنا به گفته ساکنان این ساختمان، پیمانکار آن آقای "باوی" هنگام فروش به آن‌ها اعلام کرده که اگر واحدهای خود را ظرف یک هفته تحویل نگیرند منازل آن‌ها را واگذار می‌کند و آن‌ها مجبور شده‌اند در این منازل ساکن شوند هر چند آن زمان از این وضعیت ساختمان اطلاع نداشتند.

 

این خانواده‌ها که بیشتر از قشر کارگر هستند، به گفته اهالی سال‌ها پیش پس از انصراف پرسنل بیمارستان ابوذر از این تعاونی، شروع به پیش خرید واحدهای ساختمان کردند.

 

یکی از خانواده‌های ساکن این منزل که یک بیمار فلج دارند، از منزل خارج نشده‌اند و خطر ریختن ساختمان را به جان خریده‌اند و با نگرانی در این منزل مانده‌اند. نه دل رفتن دارند و نه دل ماندن؛ اگر بقیه از منزل بیرون بروند، پدربزرگ سالمند بیمار چه می‌شود؟

 

یکی از اهالی این ساختمان که خود استادکار قالب‌بندی ساختمان است با دست روی ستون می‌کوبد و تو خالی بودن آن را نشان می‌دهد. همین که به بتن دست می‌زند بخشی از ستون می‌ریزد. استادکار، میلگرد پودر شده را روی زمین می‌اندازد و می‌گوید: "سرمایه‌مان این جور پودر شده است، شاید خودمان هم همین جور پودر شویم."

 

او ادامه می‌دهد: "با احتساب دو پارکینگ، ۱۰ طبقه بار ساختمان یعنی حدود ۵۰ هزار تن بار سازه روی چهار ستون با این میلگردهای پوسیده و بتن پودر شده قرار دارد. ما پس از تخلیه آب از پارکینگ منفی یک متوجه این وضعیت ساختمان شدیم و دیدیم کل ستون‌ها در حال تحلیل است اما دیگر کار از کار گذشته بود."

 

وی می‌گوید: "از همین حالا باید فاتحه‌مان را بخوانند. مشخص نیست کی این ساختمان روی سرمان خراب می‌شود. هر لحظه امکان دارد این ساختمان فرو بریزد و آنچه آن را نگهداشته خدا است. شاید همین الان ساختمان ریزش کند و عکس‌های‌مان را در اینستاگرام منتشر کنند و بگویند روحت شاد."

 

این ساکن ساختمان می‌گوید: "زمانی که میلگردها پوسیده شدند بتن‌گذاری کردند اما نگهدارنده ساختمان از بین رفته است. مگر می‌توان این میلگرد را با بتن ترمیم کرد؟ این ساختمان از ریشه مشکل دارد."

 

وی بیان می‌کند: "آدم‌های "باوی" دور و برمان هستند. دیروز یکی از اهالی ساختمان در مورد این وضعیت انتقاد کرد، آن‌ها می‌خواستند تلویزیونش را ببرند. دوربین‌های ساختمان را هم جمع کرده‌اند تا وسایل اهالی منتقد را غارت کنند."

 

یکی دیگر از ساکنان این ساختمان با انتقاد از رسیدگی نشدن به وضعیت‌شان می‌گوید: "حتما باید اتفاقی بیفتد و بعد بنویسند "تسلیت اهواز"؟. چرا زمانی که حکم جلب آقای باوی را گرفتیم و بازداشت شد، پس از یک ساعت آزاد شد؟ قاضی کشیک عنوان می‌کند "سندی نمی‌بینم که نشان بدهد این فرد مجرم است." چگونه فاجعه به این بزرگی هیچ جرمی ندارد؟"

 

وی ادامه می‌دهد: دار و ندارمان را به آقای باوی دادیم و قرار بود سال ۹۲ یعنی یک سال پس از قرارداد، خانه را به ما تحویل بدهد. در نهایت سه سال پیش از ترس از دست دادن مال، در این خانه ساکن شدم اما نمی‌دانستم بعدش باید از کار و زندگی بیفتم و آواره خیابان و پارک‌ها بشوم. هر چه پیگیری می‌کنیم کسی برای ما تره خرد نمی‌کند و در اتاقش راه‌مان نمی‌دهد."

 

یکی دیگر از اهالی می‌گوید: "چند سال پیش بخشی بلوک‌های چهار، پنج و شش ریزش کرد که بعد از آن به اصطلاح مقاوم‌سازی ساختمان را انجام دادند."

 

یکی دیگر از اهالی ساختمان که یک زن سرپرست خانوار است، می‌گوید: "قرار بود در مدت شش ماه منازل را به ما تحویل بدهند که شش ماه به چهار سال رسید. ایمنی آن صفر است و راه پله‌ها حفاظ‌های کوچکی دارند تا بچه‌ها به پایین پرت نشوند."

 

وی ادامه می‌دهد: "شهرداری لطف کرد و حکم تخلیه داد اما شهرداران سابق خبر نداشتند که در روند ۱۰ ساله احداث این ساختمان چه اتفاقاتی افتاده است؟ چه مصالحی به کار برده شده است؟ آیا ناظر ساختمان خبر نداشت اینجا چه خبر است؟"

 

او می‌گوید: "حالا همه خودشان را کنار کشیده‌اند و مردم مستضعف مانده‌اند که نه می‌توانند خانه‌شان را رها کنند و نه می‌توانند در آن زندگی کنند. هر جا می‌رویم به در بسته می‌خوریم.همه مسئولان گوش‌های‌شان را گرفته‌اند و مردم را نمی‌بینند چون ما برای‌شان مهم نیستیم."

 

وی ادامه می‌دهد: "هیچ کدام از این خانواده ها توان مالی خوبی ندارند. من که سرپرست خانوار هستم اگر ساختمان روی سر و من و بچه‌ام خراب شود توان مالی جابه‌جایی ندارم. خیلی همت کنیم شکم‌های‌مان را سیر کنیم."

 

او می‌گوید: "از متروپل خبر نداشتند و ناگهان ریخت اما ما چند روز است داریم می‌گوییم ساختمان در حال تخریب است؛ اگر ساختمان فرو بریزد چه می‌خواهند بگویند؟"

 

یکی دیگر از ساکنان این ساختمان ادامه می‌دهد: "چند روز است در خیابان هستیم و هیچکس به دادمان نرسیده است؛ پس مسئولان کجا هستند؟ ما فقط می‌خواهیم به وضعیت‌مان رسیدگی کنند."

 

یکی دیگر از اهالی عنوان می‌کند: "در سال ۹۲ ستون یکی از بلوک‌ها نشست کرد که تخریب و بازسازی آن و تقویت ستون‌های دیگر انجام شد. استحکام‌بخشی این ساختمان دیگر فایده ندارد زیرا بعد از حدود ۱۰ سال، وضعیت ساختمان بدتر شده است بنابراین مسئولان دنبال استحکام بنا نباشند."

 

وی ادامه می‌دهد: "اگر قرار است این ساختمان بازسازی بشود باید دولت هزینه آن را بدهد چون خانواده‌ها توان مالی ندارند. یا حداقل ودیعه رهن کامل به خانواده‌ها بدهند تا از این شرایط خارج شوند."

 

حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ساختمان "عدالت ۲" در منطقه ۳۰۰ دستگاه اظهار کرد: این ساختمان ۱۵۴ واحدی، تعاونی مسکن ابوذر است که احداث آن قبل از سال ۹۰ آغاز شده بود و همچنان نیمه تمام است. در پی بررسی‌های شهردای در همان سال‌های اولیه، تذکرات لازم از سوی سازمان نظام مهندسی، شهرداری و دفتر فنی فرماندار اهواز داده شد و از ادامه کار در آن مقطع جلوگیری شد.

 

وی افزود: اقداماتی برای استحکام سازه انجام شد اما این اقدامات کافی نبود. با وجود اینکه این ساختمان قابلیت بهره‌برداری ندارد حدود شش سال است که بیش از ۵۰ خانوار در این مجتمع ساکن هستند.

 

نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: این مجتمع مجوز بهره‌برداری و پایان کار ندارد بنابراین حضور خانوارها در این مجتمع نیمه تمام و با انشعابات غیرمجاز، غیرقانونی است.

 

زارع‌زاده بیان کرد: در پی مراجعه ساکنین این ساختمان به میز خدمت نماز جمعه، صبح شنبه مسئولان ذی‌ربط شهرداری اهواز، شهردار منطقه و رئیس نظام مهندسی از این ساختمان بازدید کردند و پیرو این بازدید، جلسات تخصصی در این زمینه برگزار شد و در نهایت در یک نامه رسمی، حکم تخلیه ساختمان به ساکنان ابلاغ شد. سازنده باید استحکام‌بخشی را انجام و پروژه را تکمیل کند و بعد از طی مراحل قانونی، اهالی در ساختمان ساکن شوند اما ساکنان حاضر به تحویل برگه‌های اخطار تخلیه نشدند.

 

وی تصریح کرد: مسئولیت این موضوع به عهده کسانی است که می‌دانند این سازه شرایط ایمنی ندارد اما همچنان در آن ساکن هستند. البته مسئولیت نخست بر عهده سازنده این مجتمع است که مقاوم‌سازی، تکمیل و اخذ مجوزهای لازم را انجام نداده است.

 

نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: شهرداری اهواز در این زمینه قصوری نداشته و همه مراجع در جریان این مساله هستند. سوابق این مجتمع مربوط به سال‌ها پیش است که فرماندار و شهرداری وقت اهواز مکاتبات را انجام و نا ایمن بودن ساختمان را اطلاع داده بودند.

 

زارع‌زاده با بیان اینکه این پروژه قابلیت بهره‌برداری ندارد و مسئولیت هر اتفاقی بر عهده سازنده آن است، تصریح کرد: این پروژه خصوصی و تحت عنوان تعاونی مسکن بیمارستان ابوذر است. شهرداری به این پروژه پایان کار نداده یعنی مجوز بهره‌برداری صادر نشده است.

 

وی افزود: این پروژه ناتمام با کیفیت مطلوب احداث نشده و مصالح به کار گرفته در آن و نوع ساخت ساختمان ایمنی لازم را ندارد.

 

به گزارش ایسنا، خانواده‌هایی که با هزار امید می‌خواستند سقفی بالای سر داشته باشند حالا کل سرمایه‌شان مانند میلگردهای ساختمان عدالت ۲ پودر شده و از اینجا رانده و از آنجا مانده‌اند و چشم انتظار اقدام به موقع مسئولان هستند.

 

آنچه مسلم است اگر به موقع به عدالت ۲ توجه نشود، این ساختمان آینده لرزانی دارد و مشخص نیست فاجعه‌ای که در پی آن در اهواز رخ می‌دهد، "متروپل" بعدی است یا بدتر از آن حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که وضعیت خانواده‌های ساختمان نا ایمن عدالت ۲ چه می‌شود.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 در هشتمین سالروز کشتار جمعی شیعیان عراق به دست تروریست‌های داعش در تکریت، تلاش‌ها برای شناسایی اجساد ادامه دارد.         

۸ سال پیش در چنین روزی بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ پس از حمله به برج‌های دوقلو به وقوع پیوست. نزدیک به ۲ هزار عراقی در پایگاه هوایی «اسپایکر» به دست تروریست های داعش به شهادت رسیدند. نیرو‌های این گروهک تروریستی پس از به شهادت رساندن دانشجویان نظامی غیرمسلح، اجساد آن‌ها را درون رود دجله انداختند یا در گور‌های دسته جمعی دفن کردند. برخی از این افراد نیز زنده به گور شدند. این کشتار جز ۱۰ حمله بزرگ تروریستی در دو دهه اخیر دسته بندی می‌شود. جنایت اسپایکر قلب تمامی آزادی خواهان جهان را در عراق و جهان به درد آورد و تصویر دیگری از چهره منحوس داعش را نمایان ساخت. فاجعه‌ای که یکی از انگیزه‌های اصلی عراقی‌ها برای تشکیل بسیج مردمی (حشد الشعبی) بود که به کابوس داعش بدل گشت. در هشتمین سالروز این فاجعه انسانی، برگ‌هایی از این جنایت را ورق می‌زنیم.

 

کشتار جمعی اسپایکر چگونه اتفاق افتاد؟ 

 

۱۱ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۱ خرداد ۱۳۹۳) کنترل شهر تکریت، در ۱۵۰ کیلومتری بغداد به دست داعش افتاد. پس از تسلط داعش بر این منطقه فرمان حرکت به سوی بغداد و کربلا صادر شد. پایگاه هوایی اسپایکر که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی کشور عراق محسوب می‌شود، در غرب منطقه تکریت و استان صلاح‌الدین واقع شده است. این پایگاه هوایی پیش از این با نام الصحرا شناخته می‌شد، اما آمریکایی‌ها نام آن را به اسپایکر تغییر دادند.

 

به روایت سربازان نجات یافته از این فاجعه، به دستور فرماندهی پایگاه اسپایکر، تمامی افراد این پایگاه که عمدتا دانشجویان نظامی بودند، ۱۵ روز مرخصی دریافت کرده و به آنان دستور داده شد برای خروج از پایگاه، مدرک و لباس نظامی همراه نداشته‌ باشند. سربازان با کامیون‌های نظامی به نزدیکی بزرگراه تکریت-موصل منتقل شدند و از آن‌جا دل به جاده زدند و در پی یافتن ماشین‌های کرایه‌ای در مسیر توقف کردند. در همین حین، خودروی حامل تروریست های داعش، آن‌ها را به قصد رساندن به مقصد و کمک سوار کردند. در نهایت تروریست‌های داعش تمامی سربازان غیرمسلح پایگاه اسپایکر  را اسیر و به کاخ ریاست‌جمهوری واقع در تکریت منتقل کردند. پس از بررسی‌ها و بازجویی‌های طولانی مدت در کاخ، عصر روز ۱۲ ژوئن کشتار آغاز شد.

 

ارعاب شیعیان، قصد داعش از انتشار تصاویر این کشتار 

 

نیرو‌های داعشی حین اجرای کشتار جمعی سربازان اسپایکر، به صورت آنلاین اقدام به انتشار تصاویر نمودند که در آن فیلم‌ها، افرادی مسلح با چهره‌های پوشانده، در کنار رود دجله، با شلیک به سر سربازان، آن‌ها را به داخل رودخانه می‌انداختند. در تصاویر دیگر، تیرباران شدن سربازانی که دست‌هایشان بسته بود به تصویر کشیده‌ شده‌ است. جمعی از شهدای این فاجعه با چاقو سر بریده شدند. پس از این فاجعه انسانی، رسانه‌های داعش، برخی از عکس‌های کشتار را به همراه تیتر‌های ارعاب‌آور که احتمالاً برای ایجاد وحشت بین شیعیان گرفته شده بود، منتشر کردند.

 

نزدیک به ۲ هزار نخبه عراقی به شهادت رسیدند 

 

به نقل از رسانه ها، هنگام سقوط تکریت، حدود ۴ هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه اسپایکر حضور داشتند. تمامی این افراد به اسارت نیرو‌های داعش درآمدند. منابع خبری به نقل از مقامات عراقی از ۱۷۰۰ نفر دانشجوی شیعه یاد کردند که همگی زیر ۲۲ سال بودند و در این فاجعه شهید شدند و احتمالاً برخی از آنان در اسارت داعش ماندند. داعش در اطلاعیه رسمی خود پس از این حمله، تعداد شیعیان به شهادت رسیده را ۱۷۰۰ نفر عنوان کرده. دیده‌بان حقوق بشر نیز جانباختن ۵۶۰ تا ۷۷۰ سرباز دستگیر شده در پایگاه اسپایکر را تأیید کرد. پایگاه خبر صوت العراق طی خبری در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در میان شهدای این جنایت ۱۷۰۰ نفر سرباز نوآموز و ۱۵۷ سرباز آموزش‌دیده نیروی هوایی عراق به چشم می‌خورد. با وجود آن‌که وزارت دفاع عراق و رسانه‌های دولتی در اولین واکنش به اعدام‌های داعش، این خبر را انکار کرد، اما چندی بعد، وزارت بهداشت این کشور، آمار رسمی کشته‌شدگان این حمله را ۱۹۰۷ نفر به تفکیک استان‌های محل زندگی آنان، اعلام نمود.

 

براساس گزارش سایت گروهک تروریستی داعش، در حمله به پایگاه هوایی اسپایکر، تعداد ۲ بالگرد در هوا، چندین فروند بر روی زمین و وسایل نقلیه بسیاری از نیرو‌های ارتش عراق منهدم شدند. در این حملات، ذخایر سوخت و تجهیزات ارتباطی پایگاه نیز مورد تهاجم و تخریب کامل قرار گرفت.

 

دمیدن داعشیان در آتش نفاق 

 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی پس از این فاجعه انسانی، یکی از اهداف داعش از این عملیات را ایجاد حس انتقام جویی در نیرو‌های جبهه مقابل (مشخصا شیعیان) عنوان کرد تا این گروهک تروریستی بتواند با این حربه، در آتش جنگ‌های فرقه‌ای در عراق بدمد. از همین رو آیت الله سید علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در عراق طی اطلاعیه‌ای در روز شنبه (۲۸ تیر ۱۳۹۳–۱۹ ژوئیه ۲۰۱۴)، از تمام گروه‌ها و جریانات عراق، در دوران پرآشوب این کشور، دعوت به خویشتنداری نمود.

 

کشتار جمعی اسپایکر، مصداق بارز نسل کشی 

 

پژوهشگران حوزه حقوق بر این باورند که جنایت اسپایکر در صورتی که به قصد از بین بردن شیعیان صورت گرفته باشد، مصداق ژنوساید (نسل کشی) خواهد بود و در غیر این صورت، مصداق جنایت جنگی است. در بهمن ۱۳۹۳ (فوریه ۲۰۱۵)، «ماجد اعرجی» رئیس دادگاه پژوهش‌های مرکزی ویژه پرونده‌های تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته مستقر در بغداد اعلام کرد ۳۰ نفر از متهمان کشتار «پایگاه هوایی اسپایکر» در تکریت دستگیر شدند که ۱۶ متهم به ارتکاب جنایت اعتراف کردند. چند ماه بعد در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ (۹ ژوئن ۲۰۱۵)، در اولین جلسه از دادگاه متهمان کشتار اسپایکر، ۲۴ نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند و چند تن دیگر به جهت نبود شواهد کافی، حکم آزادی دریافت کردند.

 

تولد بسیج مردمی عراق، ثمره خون شهدای فاجعه اسپایکر 

 

کمی پس از فاجعه اسپایکر و در ژوئن ۲۰۱۴، سپاهی با نام «سرایا السلام» به فرماندهی مقتدی صدر در عراق شکل گرفت. این سپاه، همان سپاه «جیش المهدی» بود که در سال ۲۰۰۸ منحل شده بود. این واقعه در کنار فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد با داعش، یکی از انگیزه‌های اصلی عراقی‌ها برای تشکیل بسیج مردمی (حشدالشعبی) جهت حمله به داعش بود. حشدالشعبی در مبارزه با گروهک تروریستی داعش نقش مهمی داشت و بالغ بر ۱۰ هزار شهید و ۳۳ هزار جانباز تقدیم راه مبارزه با این گروهک نفاق و نفرت کرد. با گذشت ۸ سال از جنایت اسپایکر این فاجعه انسانی در رسانه‌های جهانی بازتاب نداشت و سردمداران رسانه‌ای غرب، سکوت را ترجیح دادند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

🔴رئیسی برای حل مشکل «بی‌بی‌گل» چه کرد؟

 

🔹انتشار کلیپی در فضای مجازی از یک پیرزن کوهرنگی که در جریان سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری در مسیر عبور سید ابراهیم رئیسی و همراهانش ایستاد تا نامه‌اش را شخصاً به وی برساند، برای بسیاری این سؤال را پیش آورد که پیرزن چه خواسته‌ای از رئیس دولت داشت و سرنوشت نامه‌اش چه شد؟

 

🔹پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای اطلاع از محتوای نامه این پیرزن نشان می‌دهد که موضوع به اوایل دهه ۹۰ و طرح واگذاری زمین مسکونی و کشاورزی رایگان به محرومان برمی‌گردد.

 

🔹در آن مقطع مقرر شده بود بنیاد مستضعفان در چارچوب برنامه‌های محرومیت‌زدایی طرحی را تحت واگذاری ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر زمین رایگان در شهرها و روستا به محرومان اجرا کند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز متعهد شده بود برای محرومانی که زمین مسکونی دریافت می‌کنند، مسکن بسازد.

 

🔹در منطقه کوهرنگ هم قرار بر این بود که ۳۸ فقره زمین به محرومان واگذار و برای کسانی که زمین مسکونی گرفته بودند، مسکن ساخته شود که یکی از زمین‌ها سهم «بی‌بی‌گل سلیمانی» پیرزن ۷۰ ساله اهل روستای لَبَد در منطقه بازفت در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد بود.

 

🔹بنیاد مسکن اما به تعهد خود برای ساخت مسکن عمل نکرد و پول «بی‌بی‌گل» هم کفاف ساخت خانه را نمی‌داد و حالا مدت‌هاست که او به همراه دختر معلولش که «عروس» نام دارد، در یک ساختمان مخروبه زندگی‌ می‌کند و پسر معلولی هم دارد که البته با برادرش در جای دیگری زندگی می‌کند؛ و همه آنها در غیاب پدر، تحت پوشش کمیته امداد هستند.  

 

🔹مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌ جمهوری با دستور مستقیم آیت‌الله رئیسی پیگیری نامه‌ی بی‌بی‌گل و به نتیجه رساندن آن‌ را در اولویت قرار داد و بر اساس توضیحات مسئولان این مرکز، مشکل پیرزن کوهرنگی با «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن مطرح و مقرر شد این بنیاد از همین هفته ساخت مسکن برای پیرزن کوهرنگی را آغاز کند و مرکز ارتباطات مردمی دولت هم تأمین وسایل کامل منزل بی‌بی‌گل را تقبّل کرد که قرار است همزمان با روز عید سعید قربان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی و نماینده دولت، تحویل بی‌بی‌گل و دخترش شود.

 

🔹رئیسی همچنین دستور لازم را برای پیگیری درمان و تأمین داروهای مورد نیاز دختر معلول پیرزن کوهرنگی صادر کرده که در دستگاه‌های مربوطه در حال پیگیری است.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir