⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین مطالب
آخرین نظرات

۱۵۵ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شب یلدا بلندترین شب سال است که به آخرین روز از فصل پاییز و نخستین شب از فصل زمستان گفته می‌شود، این شب در بین مردم استان ما به شب چله معروف است.

یلدا، شب تولد ایزد مهر یکی از ایزدان مهم ایرانی است که در ستایش او بسیاری کوشیده اند، مهر یشت سرود مهم تولد ایزد مهر می باشد و شب چله ،شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی است.

درگاه شماری ایرانیان، همواره و در همه سال ها انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی ام آذر ماه و بامداد یکم دی ماه است ، برخی بر این باور غلط هستند که مراسم شب چله برای رفع نحوست که بلندترین شب سال است برگزار می شود.

در شب یلدا خانواده دور هم جمع می‌شوند و کسانی که شاهنامه را از حفظ هستند برای دیگران می‌خوانند. خیلی پیش آمده که کسانی که شاهنامه را از بر می‌خوانند حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند.

بختیاری‌ها اعتقاد دارند در شب یلدا، ماست، شیر، پنیر، کنجد، کدو و نان جوی که خورده شود تا پایان سال موجب فزونی و فراوانی نعمت می‌شود و باعث می‌شود که تا سال بعد از این نعمت‌ها بخورند.

شب یلدا در قوم بختیاری به عنوان شب چله خوانده می‌شود، بختیاری‌ها در این شب کدو تنبل‌های بزرگی که نماد خورشید را برای آن‌ها دارد، آب‌پز می‌کنند و آن‌را به صورت ریز ریز شده در آش کشک می‌خورند.

آیین هایی که در این هنگام برگزار می شود یکی از آن ها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده است، جشنی که لازمه ی آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکی های فراوان برای بیداری دراز مدت همچون انار و هندوانه به رنگ سرخ خورشید می باشند.

جالب توجه است که این شب فقط یک دقیقه از شب های دیگر بلند تر است.

حافظ خوانی و گرفتن فال یکی از رسوم شب یلدا است که بزرگتر فامیل با گرفتن فال برای تک تک افراد خانواده روحیه ی آنها را برای بزرگداشت این شب آماده می کردند.

 در میان بختیاری ها شب چله آیین و مراسم خاصی دارد که عبارتند از: فرستادن هدیه برای نو عروسان و تازه دامادها، جمع شدن تمام فامیل در منزل بزرگتر فامیل، در قدیم کنار کرسی و امروز در کنار وسایل گرم کننده می نشینند و با خوردن آجیل مخصوص شب چله مثل: گردو ، بادام، سنجد، کشمش و تنقلاتی که مادر بزرگ ها از تابستان جمع کرده و امشب بر روی سفره شب چله قرار می دهند.

میوه ی شب چله هندوانه و میوه های روز مثل: انار، پرتقال و نارگیل می باشند.

قصه گویی و حافظ خوانی توسط بزرگان فامیل را یکی دیگر از آیین های این شب است و بیداری تا سحرگاه و نیایش برای سلامتی حاضران و شروع فصل زمستان که آرزوی همه این است که سال باران زا و برفی باشد چون مزارع و کشتزارها نیاز به آب و برف دارند تا محصول تابستان پر بارتر باشد.


بزرگان بختیاری نیز مانند سایر اقشار سنت های زیبا و دیرینه شب چله را انجام می دهند و این فرصت با هم بودن را مغتنم می شمارند.

ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است.

به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است.

برنامه ثابت و اصلی ما در شب یلدا دیدار بزرگترهای فامیل است که به طور نوبتی همه فامیل در یک جا حضور می یابند و با هم صحبتی و مصرف اجیل شب یلدا و میوه های مخصوص فصل این شب را گرامی می داریم.


 شب یلدا را یکی از سنت های قشنگ و تاثیرگذار برای استحکام خانواده و فرهنگ ایرانی دانست.

 پسندیده است که خانواده ها این سنت زیبا را ارج نهاده و با خلاقیت و ابتکار عمل به دور از دغدغه ها و مشغله های کاری روزمره با دور هم جمع شدن در زیر یک سقف اوقات خوبی را سپری کنند.

 احترام و توجه به سالمندان و بزرگترها و استفاده از تجربه ناب آنان، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و خوردن تنقلات و میوه های شب چله از سنت های خوب این شب در استان ماست.

پاسداشت سنت های دینی و ملی موجب تقویت روابط انسانی و ارتباط کلامی افراد می شود.

alibagherikahkesh.blog.ir

انار و هندوانه را که در کنار هم ببینی نمی‌توانی یاد چیزی جز یلدا بیفتی. شبی که می‌گویند خورشید در آن متولد شده و هر روز که از آن می‌گذرد، یک دقیقه به طول روز اضافه می‌شود.

یلدا(همان میلاد به معنای زایش) زادروز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. آیین شب یلدا یا شب چله، همراه با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند

این جشن یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است و در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند. چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل که شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می رسد که دهم از بهمن تا بیستم اسفندماه به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می‌شود.

چله اول که اولین روز زمستان  یا نخستین شب آن است تولد مهر و خورشید شکست‌ناپذیر است، زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعت خو داشتند و براثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیتشان را براساس آن تنظیم می کردند و به تدریج دریافتند که کوتاه‌ترین روزها آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شب ها شب اول زمستان است اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می‌شود.

آداب شب یلدا در خوزستان 

در این شب شاید بیشترین وانت‌های حامل هندوانه، ‌ شب یلدا در اهواز دیده شوند. در بسیاری از نقاط این شهر، وانت‌بارهای حامل هندوانه و خربزه دیده می‌شوند که مردم را به خرید آن دعوت می‌کنند و شور و حال خاصی میان مردم این شهر برای برگزاری آیین شب یلدا به وجود می‌آورند.

غیر از اهواز، دزفول هم از شهرهای استان خوزستان است که بیشترین خرید و فروش هندوانه در آن دیده می‌شود. چله‌نشینی جایگاه ویژه‌ای بین مردم دزفول دارد؛ دزفولی‌ها این رسم به جامانده از نیاکان‌شان را جزو لاینفک آدابشان می‌دانند.

مردم خوزستان تا سحر انتظار می‌کشند تا از قارون افسانه‌ای استقبال کنند. قارون در لباس هیزم‌شکن برای خانواده‌های فقیر تکه‌های چوب می‌آورد. این چوب‌ها به طلا تبدیل می‌شوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه می‌آورند.  به خانه بزرگترها رفته و دور هم جمع شده و شب را به شوخی و خنده می گذرانند. آجیل، هندوانه، انار، شیرینی و خرما و لبو وآش وشیرینی‌های مختلف از جمله خوراکی‌های این آیین کهن است.

فال حافظ و خاطره گویی بزرگ‌ترها در کنار بخاری هایی که جایگزین کرسی‌های قدیم شده‌اند، از رسوم شهروندان آبادان و خرمشهر در شب یلدا است. مردم آبادان و خرمشهر نیز همچون مردم اقصی نقاط کشور از چند روز قبل خریدهای شب یلدا را آغاز می کنند. شهروندان آبادان و خرمشهر همچون ایرانیان قدیم معتقد هستند که یلدا باید سرخ باشد و به این اعتقاد خود با خرید هندوانه های سرخ، انار قرمز و آجیل های رنگارنگ جامه عمل می پوشانند.

شاهنامه خوانی و شعرخوانی و شکستن فندق در شب یلدا از دیگر آیین‌های طولانی ترین شب سال در این استان است.

alibagherikahkesh.blog.ir

اللیلة ننتقل إلى الدقیقة الأخیرة من شهر دیسمبر ونطفئ شموع الخریف الصفراء الزاهیة.  اللیل هو بدایة الشتاء ، وأضواء المنازل ما زالت مستیقظة والسکان یجلسون حول نار الصداقة الدافئة ویومضون ذکریات الأمس.  على الجانب الآخر من البطیخ ، الذی تدفق دمه الأحمر من طعنات السکین ، وعلى هذا الجانب من الجدة ، التی تعید زیارة مسبحتها ذات اللون الفیروزی عدة مرات.  اجتمع الجمیع للحدیث عن أیام الله الطیبة ودعوة بعضهم البعض للاستماع إلى ذکریاتهم الجیدة بغض النظر عن تقلبات الحیاة.

امشب آخرین دقیقه آذرماه را ورق می زنیم و شمع های روشن زرد پاییز را فوت می کنیم. شب آغاز زمستان است، چراغ خانه ها هنوز بیدارند و خانه نشینان گرد آتش گرم دوستی، نشسته اند و خاطرات دیروز را پلک می زنند. آن طرف هندوانه ای که ضربات چاقو خون سرخش را جاری کرده و این طرف مادر بزرگ که تسبیح فیروزه ای رنگش را بارها مرور می کند. همه گرد هم آمده اند تا از روزهای خوب خدا سخن بگویند و به بهانه یلدا این طولانی ترین شب سال، فارغ از پیچ و خم های زندگی همدیگر را به شنیدن خاطرات خوب خویش میهمان کنند.

alibagherikahkesh.blog.ir

فرمانده بسیج ناحیه شهرستان زاهدان خبر داد: 

⭕️توزیع ۱۰ هزار و ۵۰۰ بسته یلدایی در زاهدان خبر داد.

🔸نخعی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ بسته یلدایی در زاهدان به نیت شهدای امنیت از صبح امروز در حوزه های مختلف بسیج در زاهدان توزیع می شود.

🔹توزیع این بسته ها از دل مساجد است و بسته ها بین خانواده های نیازمند مورد تایید و در ارتباط با مساجد توزیع می شود.

🔹اولویت توزیع این بسته ها با خانواده های بی بضاعتی است که ممکن است در شب یلدا نتوانند برای فرزندانشان تنقلات و میوه تهیه کنند.

🔹این بسته ها در ۳۰ پایگاه مقاومت بسیج در سطح شهر زاهدان توزیع می شود و ارزش هر بسته یلدایی ۳۰۰ هزار تومان است.

🔹توزیع این بسته‌ها از صبح امروز آغاز شده و ادامه دارد و تعداد این بسته‌ها در سطح استان ۳۴ هزار و ۷۰۰ مورد است.

alibagherikahkesh.blog.ir

🔴 یکی از صفحات هواداری حامد لک با منتشر کردن توییتی اعلام کرد او توسط پلیس بازداشت شده است

🔹 حامد لک جزو کسانی بود که در اغتشاشات اخیر بارها با منتشر کردن استوری ها و گرفتن ژست های مختلف خودش را عزادار معرفی می کرد اما حالا او را در یک جشن ساده! در حال شرب خمر با چند دختر بازداشت کردند! و پلیس بابت بازداشت او در این حال بی شرف معرفی می شود!

 

alibagherikahkesh.blog.ir

🔴 علی کریمی و حمید فرخ نژاد و بقیه فراری ها در نهج البلاغة 

🔹 و من کتاب له (علیه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَکَ یَتَسَلَّلُونَ إِلَی مُعَاوِیَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَی مَا یَفُوتُکَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ یَذْهَبُ عَنْکَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَکَفَی لَهُمْ غَیّاً وَ لَکَ مِنْهُمْ شَافِیاً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَی وَ الْحَقِّ وَ إِیضَاعُهُمْ إِلَی الْعَمَی وَ الْجَهْلِ

🔹 روش برخورد با پدیده فرار: پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده که گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن کمک و یاریشان افسوس بخوری! که این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان کافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند.

 

alibagherikahkesh.blog.ir

ماجرای وانت سپاه با بار آجیل چه بود؟

 🔹کانال تلگرامی ایران‌اینترنشنال ویدیویی را از یک وانت با پلاک سپاه منتشر کرده و در توضیح آن نوشت: خودرویی با پلاک سپاه در بازار تهران در حال حمل مقادیر زیادی آجیل است.

🔸این در حالی است که پیشتر سخنگوی سپاه گفته بود: در آستانه شب یلدا حسب دستور فرمانده کل سپاه مقرر شد تا فرماندهان سپاه‌های استانی یک و نیم میلیون بسته معیشتی یلدایی ویژه خانواده‌های نیازمند را آماده کرده و اهدا کنند.

🔹این اقدام با مشارکت خیرین در ادامه زنجیره کمکهای معیشتی و مومنانه در دوران کرونا و به‌منظور کمک به خانواده های نیازمند صورت پذیرفته و از طریق پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور تحویل خواهد شد.
ولی اونی که مرض داشته باشه .....، یه هویی دیدی تیتر زد سپاه برای جلوگیری و حذف شادی مردم در شب یلدا اقدام به جمع آوری آجیل و.... از سطح کشور و ارسال به ....... میکند😊🤔 دیگه به هر تخته پاره ایی چنگ می اندازند از کسی که تنها سابقه اش  دوست دختر تام کروز بوده، خل و چلی به نام ریحانه پارسا با وضع معلوم حال ، کارشناس سیاسی که تنها تجربه اش مسابقه بفرمائید شام بوده 

alibagherikahkesh.blog.ir

شب یلدا

alibagherikahkesh.blog.ir


🔴 هشدار هواشناسی خوزستان نسبت به بارش ۱۰۰ میلیمتری باران در ارتفاعات

اداره کل هواشناسی خوزستان:
🔸با توجه به خروجی مدل های هواشناسی و تقویت سامانه بارشی از روز پنجشنبه تا اواخر وقت روز شنبه به ویژه از ظهر جمعه تا ظهر شنبه رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات خوزستان پیش بینی می شود.

🔸بر اساس این هشدار منطقه اثر سامانهح بارشی در روز پنجشنبه بخش هایی از شمال، غرب و جنوب خوزستان، جمعه و شنبه کل مناطق استان به ویژه مناطق شمالی و شرقی و جنوب شرقی و ارتفاعات استان است.
🔴 هشدار سیل در استان خوزستان 

🔸بارش‌های سیل آسا استان خوزستان را جمعه وشنبه فرا می گیرد حجم بالای سیلاب برروی حوزه شمال خوزستان بسیار قابل توجه خواهد بود.

طبق نقشه‌های پیش‌یابی سامانه جدید بارشی از روز پنجشنبه وارد استان خوزستان می‌شود.

محمد سبزه زاری افزود: این سامانه تا اواخر روز شنبه به ویژه از ظهر جمعه تا ظهر شنبه سبب رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید به ویژه مناطق شمالی و شرقی و جنوب شرقی و ارتفاعات استان و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات استان خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه هشدار سطح نارنجی باران در استان صادر شده است، خبر داد: بارش بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران در ارتفاعات استان پیش بینی می‌شود.

وی افزود: این سامانه سبب وزش باد متوسط تا شدید و افزایش ارتفاع موج در مناطق خوزستان به ویژه سواحل دریایی و خلیج فارس خواهد شد و از این رو هشدار سطح نارنجی صادر شد.

alibagherikahkesh.blog.ir

🔴 ربع پهلوی خطاب به غربی ها:

🔹 من این همه براتون دُم تکون دادم، اونوقت مریم رو رئیس جمهور کردید؟😂 

🔹 بد بخت آواره 🤣

 

alibagherikahkesh.blog.ir

جمعی از خانواده شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ) شیراز، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام این حادثه تلخ را موجب داغدار شدن دلها، اما ماندنی در تاریخ ایران خواندند و با تأکید بر رسوا شدن دست‌های پشت پرده این خباثت یعنی امریکایی‌های کینه توز و بوجود آورنده داعش، خاطرنشان کردند: دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید این حادثه با عظمت را همچون قضیه عاشورا و سایر مسائل تاریخی مورد توجه قرار دهند و به آیندگان منتقل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ترور زائران را متفاوت از سایر حوادث تروریستی و موجب رسوایی مضاعف دشمن دانستند و گفتند: علاوه بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و بوجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آن‌ها آن‌قدر دروغگو، سیاه‌دل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا می‌برند، اما در عمل، گروه‌های خطرناک تروریستی را بوجود می‌آورند.

ایشان دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را به تولیدات هنری در خصوص این حادثه و سایر قضایای تاریخی توصیه کردند و افزودند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است.

alibagherikahkesh.blog.ir

تاریخچه دربی همواره یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های هواداران فوتبال قبل از بازی است.

استقلال و پرسپولیس تاکنون ۹۸ بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که حاصل آن ۲۶ برد برای استقلال، ۲۵ برد برای پرسپولیس و ۴۷ مسابقه هم با تساوی پایان یافته است.

 آخرین تقابل دو تیم که برنده داشت، در لیگ بیستم با نتیجه ۱-۰ به سود پرسپولیس به پایان رسید. اما در لیگ بیست و یکم هر دو بازی مساوی شد.

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس عصر امروز از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه آزادی برای نود و نهمین بار در تاریخ رقابت‌های خود به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

تاریخچه دربی‌های پایتخت:

۱۶ / ۰۱ / ۱۳۴۷

۱- استقلال صفر - پرسپولیس صفر

۲۷ / ۰۵ / ۱۳۴۷

۲- استقلال یک - پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: امیر حسین جابری زاده

پرسپولیس: حسین همیشه جوان

۲۰ / ۱۰ / ۱۳۴۷

۳- پرسپولیس صفر ـ استقلال صفر

۳۱ / ۰۵ /۱۳۴۸

۴- استقلال ۳ - پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: احمد منشی زاده - علی جباری - کارو حق وردیان

پرسپولیس: ناظم گنجاپور

۱۷ / ۱۱ / ۱۳۴۸

۵- استقلال یک - پرسپولیس صفر

این بازی با حکم کمیته انضباطی با نتیجه ۳ بر صفر به سود استقلال تمام شد.

۰۳ / ۰۷ / ۱۳۴۹

۶- پرسپولیس ۲ – استقلال ۳

گلزنان:

استقلال: جوادقراب - کارو حق وردیان - مسعود مژدهی

پرسپولیس: علی پروین - حسین کلانی

۲۷ / ۱۰ /۱۳۴۹

۷- استقلال یک – پرسپولیس یک

این بازی با حکم کمیته انضباطی با نتیجه ۳ بر صفر به سود استقلال به پایان رسید.

۲۸ / ۰۳ / ۱۳۵۰

۸- پرسپولیس یک – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس، صفر ایرانپاک

استقلال، غلام حسین مظلومی

۱۵ / ۱۱ /۱۳۵۰،

۹- استقلال یک – پرسپولیس ۴

گلزنان:

پرسپولیس: حسین کلانی (۲ بار) صفر ایرانپاک - محمود خوردبین

استقلال : علی جباری

۰۳ / ۰۱ / ۱۳۵۱

۱۰- پرسپولیس ۲ – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: صفر ایرانپاک - حسین کلانی

۱۱ / ۱۲ / ۱۳۵۱

۱۱- استقلال ۲ – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: علی جباری ۲ گل

۲۵ /۰۳ /۱۳۵۲

۱۲- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: محمد رضا عادلخانی

همایون بهزادی و ناصر حجازی

۱۶ /۰۶ /۱۳۵۲

۱۳- پرسپولیس ۶ – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: همایون بهزادی هت تریک - ایرج سلیمانی (۲ بار) - حسین کلانی

۱۸ / ۰۹ /۱۳۵۲

۱۴- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال:علی جباری

پرسپولیس: همایون بهزادی

۰۴ /۰۳ /۱۳۵۳

۱۵- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: حسن روشن

۲۷ /۰۹ /۱۳۵۳

۱۶- پرسپولیس ۲ – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: صفر ایرانپاک، اسماعیل حاج رحیمی پور

استقلال: غلامحسین مظلومی

۱۳۵۴/۰۲/۰۵

۱۷- استقلال ۳ – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: غلامحسین مظلومی (۲ بار) - مسعود مژدهی

پرسپولیس: صفر ایرانپاک

۲۵ /۰۷ /۱۳۵۴

۱۸- پرسپولیس ۲ – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: فتاحی، اسماعیل حاج رحیمی پور

دربی نوزدهم تهران

۲۷ / ۱۲ /۱۳۵۴

۱۹- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: مسعود مژدهی

پرسپولیس: محمود خوردبین

۰۲ / ۰۷ /۱۳۵۵

۲۰- پرسپولیس یک – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: علی پروین

استقلال: هادی نراقی

۱۸ / ۰۲ /۱۳۵۶

۲۱- استقلال ۳ – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: محرم عاشوری، حسن روشن و سعید مراغه چیان

۱۸ / ۰۹ /۱۳۵۶

۲۲- پرسپولیس ۲ – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: صفر ایرانپاک (۲ بار)

استقلال: حسن روشن

۲۵ / ۰۸ / ۱۳۵۸

۲۳- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: غلامرضا فتح آبادی

۱۳ / ۰۴ / ۱۳۵۹،

۲۴- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

محمد مایلی کهن

۱۶ / ۰۷ /۱۳۶۰

۲۵- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۱۷ / ۱۰ /۱۳۶۱

۲۶. پرسپولیس یک – استقلال یک

گلزنان:

استقلال: بهتاش فریبا

پرسپولیس: غلامرضا فتح آبادی

۱۵ /۰۷ /۱۳۶۲

۲۷- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: پرویز مظلومی

ناصر محمد خانی

۲۵ / ۰۳ / ۱۳۶۵

۲۸- پرسپولیس ۳ – استقلال صفر

پرسپولیس: شاهرخ بیانی (۲ بار) - ناصر محمد خانی

۰۷ / ۰۱ /۱۳۶۶

۲۹- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۱۸ /۰۶ /۱۳۶۷

۳۰- استقلال یک - پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: جعفر مختاری فر

پرسپولیس: فرشاد پیوس

۱۹ / ۱۲ /۱۳۶۷

۳۱- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

این بازی در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ به نفع قرمز پوشان به پایان رسید.

۱۷ / ۰۹ /۱۳۶۸

۳۲- استقلال صفر - پرسپولیس ۱

گلزنان:

پرسپولیس: رضا عابدیان

۰۴ / ۰۳ /۱۳۶۹

۳۳- استقلال ۲ - پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: عباس سرخاب، صمد مرفاوی

پرسپولیس: نادر میر احمدیان

۲۸ / ۱۰ / ۱۳۶۹

۳۴- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال:شاهرخ بیانی

فرشاد پرسپولیس: فرشاد پیوس

۰۴ / ۱۱ / ۱۳۷۰

۳۵- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۱۵ / ۱۲ / ۱۳۷۰

۳۶- استقلال ۲ – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: صمد مرفاوی، صادق ورمزیار

۰۸ /۰۳ /۱۳۷۱

۳۷- پرسپولیس صفر – استقلال یک

گلزنان:

استقلال: صمد مرفاوی

۱۱ / ۱۰ /۱۳۷۱

۳۸- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

صادق ورمزیار

۳۰ / ۱۰ /۱۳۷۳

۳۹- استقلال ۲ – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: صادق ورمزیار - ادموند اختر

پرسپولیس:فرشاد پیوس - بهزاد داداش زاده

این بازی به حکم کمیته انضباطی با نتیجه ۳ بر صفر به سود تیم استقلال اعلام شد.

۰۷ / ۱۱ / ۱۳۷۳

۴۰- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

۰۶ / ۰۵ /۱۳۷۴

۴۱. استقلال ۳ – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال:ادموند اختر، صادق ورمزیار، محمد تقوی

پرسپولیس: مرتضی کرمانی مقدم

۰۸ / ۱۰ / ۱۳۷۴

۴۲- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

۲۷ / ۰۷ / ۱۳۷۵

۴۳- پرسپولیس یک – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: ادموند بزیک

مهدی مهدوی کیا، ادموند بزیک، بهنام طاهر زاده

۲۰ / ۰۴ / ۱۳۷۶

۴۴- پرسپولیس ۳ – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: ادموند بزیک - مهدی مهدوی کیا - بهنام طاهرزاده

۲۲ /۰۸ / ۱۳۷۷

۴۵- استقلال صفر – پرسپولیس یک

گلزنان:

پرسپولیس: مهدی هاشمی نسب

۲۰ / ۰۱ / ۱۳۷۸

۴۶- استقلال یک -پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: فرد ملکیان

پرسپولیس: مهدی هاشمی نسب

۲۰ / ۰۴ / ۱۳۷۸

۴۷- پرسپولیس ۲ – استقلال یک

گلزنان:

استقلال: سهراب بختیاری زاده

پرسپولیس: مهدی هاشمی نسب - افشین پیروانی

۰۲ / ۰۷ / ۱۳۷۸

۴۸- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۰۸ / ۱۲ / ۱۳۷۸

۴۹. پرسپولیس ۲ – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: مهدی هاشمی نسب - پایان رافت

پرسپولیس ۲ – استقلال صفر

 

۰۹ / ۱۰ / ۱۳۷۹

۵۰- پرسپولیس ۲ – استقلال ۲

گلزنان:

پرسپولیس: بهروز رهبری فرد - علی کریمی

استقلال: محمد نوازی - مهدی هاشمی نسب

۰۲ / ۱۲ / ۱۳۷۹

۵۱- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: علیرضا اکبرپور

۲۸ / ۱۰ / ۱۳۸۰

۵۲- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: محمد نوازی

پرسپولیس: رضا جباری

۱۹ / ۰۲ /۱۳۸۱

۵۳- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

۲۰ / ۱۰ / ۱۳۸۱

۵۴- پرسپولیس یک – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: علی انصاریان

استقلال: علی سامره

۲۳ / ۰۳ / ۱۳۸۲

۵۵- استقلال یک – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال:علیرضا اکبرپور

پرسپولیس: یحیی گل محمدی - بهنام ابوالقاسم پور

۲۵ / ۰۷ / ۱۳۸۲

۵۶- پرسپولیس یک – استقلال ۲

گلزنان:

پرسپولیس: عیسی ترائوره

استقلال: علی سامره محمود فکری

۱۳ / ۱۱ / ۱۳۸۲

۵۷- استقلال یک – پرسپولیس یک

استقلال: داوود سید عباسی

پرسپولیس: حامد کاویان پور

۰۱ / ۰۸ / ۱۳۸۳

۵۸- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

محمود فکری

۰۷ / ۱۲ / ۱۳۸۳

۵۹- استقلال ۳ – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: رضا عنایتی - محمود فکری - پیروز قربانی

پرسپولیس: شیث رضایی - سهراب انتظاری

۱۴ / ۰۸ / ۱۳۸۴

۶۰- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: رضا عنایتی

۱۹ / ۱۲ / ۱۳۸۴

۶۱- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

مهرداد اولادی

۱۲ / ۰۸ / ۱۳۸۵

۶۲- پرسپولیس ۲ – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: مهرزاد معدنچی - مهرداد اولادی

استقلال: امیرحسین صادقی

۱۰ / ۰۱ / ۱۳۸۶

۶۳- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: علی علیزاده

پرسپولیس: علیرضا نیکبخت واحدی

۲۲ / ۰۷ / ۱۳۸۶

۶۴- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: امید رضا روانخواه

پرسپولیس: محسن خلیلی

۱۵ / ۰۱ / ۱۳۸۷

۶۵- پرسپولیس یک - استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: مححسن خلیلی

استقلال:امیدرضا روانخواه

۱۲ / ۰۷ / ۱۳۸۷

۶۶- پرسپولیس یک – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: علی کریمی

استقلال: آرش برهانی

۲۵ / ۱۱ / ۱۳۸۷

۶۷- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: مجتبی جباری

پرسپولیس: مازیار زارع

۱۰ / ۰۷ / ۱۳۸۸

۶۸- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: فرهاد مجیدی

پرسپولیس: عادل کلاه کج

۱۴ / ۱۱ / ۱۳۸۸

۶۹- پرسپولیس ۲ – استقلال یک

گلزنان:

پرسپولیس: هادی نورورزی، کریم باقری

استقلال: فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی و شیث رضایی

۲۳ / ۰۷ / ۱۳۸۹

۷۰- استقلال یک – پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: فرهاد مجیدی

۱۰ /۰۱ / ۱۳۹۰

۷۱- پرسپولیس صفر – استقلال یک

گلزنان:

استقلال: آرش برهانی

۲۵ / ۰۶ / ۱۳۹۰

۷۲- پرسپولیس صفر – استقلال ۲

گلزنان:

استقلال: فرهاد مجیدی - مجتبی جباری

۱۶ / ۰۸ / ۱۳۹۰

۷۳- پرسپولیس ۲ – استقلال ۲

گلزنان:

پرسپولیس: هادی نوروزی (۲ بار)

استقلال: آرش برهانی - حنیف عمران زاده

۱۸ / ۰۹ / ۱۳۹۰

۷۴- پرسپولیس صفر – استقلال ۳

گلزنان:

استقلال: مجتبی جباری (۲بار) اسماعیل شریفات

ایمون زاید و مهدی مهدوی کیا

۱۳ / ۱۱ / ۱۳۹۰

۷۵- استقلال ۲ – پرسپولیس ۳

گلزنان:

استقلال: میلاد میداودی - فریدون زندی

پرسپولیس: ایمون زاید هت تریک

۰۳ / ۰۶ /۱۳۹۱

۷۶- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

۰۶ / ۱۱ / ۱۳۹۱

۷۷- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۱۵ / ۰۶ / ۱۳۹۲

۷۸- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

۲۷ / ۱۰ / ۱۳۹۲

۷۹. پرسپولیس صفر – استقلال صفر

۰۲ / ۰۹ / ۱۳۹۳

۸۰- استقلال یک – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: سجاد شهباز زاده

پرسپولیس: امید عالیشاه، محمد نوری

۲۵ /۰۲ / ۱۳۹۴

۸۱- پرسپولیس یک – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: علی علیپور

۰۸ / ۰۸ /۱۳۹۴

۸۲- استقلال یک – پرسپولیس یک

گلزنان:

استقلال: جابر انصاری

پرسپولیس: جری بنگستون

طارمی

۲۷ / ۰۱ / ۱۳۹۵

۸۳- پرسپولیس ۴ – استقلال ۲

گلزنان:

استقلال: جابر انصاری - امید ابراهیمی

پرسپولیس: مهدی طارمی (۲ بار) رامین رضاییان - محسن مسلمان

۲۶ / ۰۶ / ۱۳۹۵

۸۴- پرسپولیس صفر – استقلال صفر

علیرضا منصوریان

۲۴ / ۱۱ / ۱۳۹۵

۸۵- استقلال ۳ – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: فرشید اسماعیلی - علی قربانی - کاوه رضایی

پرسپولیس: سروش رفیعی - سید جلال حسینی

۰۴ / ۰۸ /۱۳۹۶

۸۶- پرسپولیس یک – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: علی علیپور

۱۰ / ۱۲ / ۱۳۹۶

۸۷- استقلال یک - پرسپولیس صفر

گلزنان:

استقلال: وریا غفوری

۲۹ / ۰۴ / ۱۳۹۷

شهرآورد ۸۸ با حکم کمیته انضباطی با نتیجه ۳ بر صفر به نفع تیم پرسپولیس اعلام شد، چرا که تیم استقلال از حضور در این بازی انصراف داذه بود.

۰۵ / ۰۷ / ۱۳۹۷

۸۹- استقلال صفر – پرسپولیس صفر

احمد نوراللهی

۱۰ / ۰۱ / ۱۳۹۸

۹۰- پرسپولیس یک – استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: احمد نوراللهی

۳۱ / ۰۶ / ۱۳۹۸،

۹۱- استقلال صفر – پرسپولیس یک

گلزنان:

پرسپولیس: مهدی عبدی

۱۷ / ۱۱ / ۱۳۹۸

۹۲- استقلال ۲ – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: امیر ارسلان مطهری (۲ بار)

پرسپولیس: علی علیپور- بشار رسن

۰۵ / ۰۶ / ۱۳۹۹

۹۳- استقلال ۲ – پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: مهدی قایدی - محمد دانشگر

پرسپولیس: علی علیپور - بشار رسن

این دیدار در ضربات پنالتی و با نتیجه ۴ بر ۱ و در مجموع ۶ بر ۳ به سود تیم استقلال به پایان رسید.

۱۳۹۹/۱۰/۲۲

۹۴- استقلال ۲ - پرسپولیس ۲

گلزنان:

استقلال: ارسلان مطهری - مهدی قایدی

پرسپولیس: مهدی عبدی - وحید امیری

۱۴۰۰/۰۲/۲۴

۹۵- پرسپولیس یک - استقلال صفر

گلزنان:

پرسپولیس: عیسی آل کثیر

۱۴۰۰/۰۴/۲۴

۹۶- پرسپولیس صفر - استقلال صفر

این دیدار در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ به سود استقلال به پایان رسید.

۱۴۰۰/۰۹/۱۳

۹۷- استقلال صفر - پرسپولیس صفر

alibagherikahkesh.blog.ir

🔴مریم رجوی رئیس‌جمهور شد!

🔹مقامات آمریکایی مریم رجوی را به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب کردند!
🔹مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا: من می‌خواهم با به رسمیت شناختن رئیس‌جمهور منتخب مریم رجوی شروع کنم. شورای ملی مقاومت ایران تحت رهبری او در حال پی ریزی یک جمهوری آزاد، مستقل و دموکراتیک در ایران است.
 🔹شتر در خواب بیند پنبه دانه.......

alibagherikahkesh.blog.ir

اعضای شورای امنیت سازمان ملل اقدام به برگزاری جلسه درباره قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته ای ایران و غرب کردند. 

بر این اساس، در این نشست اعضا خواهان لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران و نیز پایبندی ایران به توافق هسته ای موسوم به برجام شدند. 

رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست با ارائه گزارشی از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد: تهران هم اینک 18 برابر بیشتر از آنچه در برجام تعهد داده بود اقدام به ذخیره سازی اورانیوم کرده است. 

وی با درخواست از مقامات تهران برای پایبندی به برجام، از واشنگتن خواست تحریم های یک جانبه خود علیه ایران را لغو کند. 

سیلویو گونزالتو، معاون نماینده اروپا در سازمان ملل نیز با اشاره به پیشرفت برنامه هسته ای ایران، اعلام کرد ما هم اینک شاهد بروز موانع و مشکلاتی در روند احیای مذاکرات هسته ای هستیم. با این حال، حقیقت این است که هیچ راهکار دیگری برای جایگزینی گزینه دیپلماسی وجود ندارد. 

نماینده اروپا در ادامه از آنچه حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و ارسال پهپاد به این کشور خواند، ابراز نگرانی کرده و خواهان مقابله با آن شد. 

نماینده ایرلند نیز در این نشست اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک را ضامن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خواند. 

گنگ شوانگ، نماینده چین هم در ادامه برجام را یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه توصیف کرده و اعلام نمود خروج یک جانبه دولت پیشین آمریکا از این توافق و اعمال تحریم های سنگین علیه تهران عامل بحران هسته ای فعلی است. پکن از همه طرف ها می خواهد هرچه سریع تر گام های لازم برای احیای مذاکرات برجام و رسیدن به توافق را بردارند. 

در پایان کشورهای عضو شورای امنیت از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. 

alibagherikahkesh.blog.ir

یکی از فودبلاگرهای مشهور اینستاگرام (تبلیغ‌کننده رستوران‌ها و...) در صفحه مجازی خود از حمله گسترده نیروهای رسانه‌ای خارج‌نشین برای تعطیل کردن کسب‌وکار خود به بهانه همراهی با اغتشاشات خبر داد. فودبلاگرها که در ماه‌های اخیر فعالیت خود را تعلیق کرده بودند اکنون با بازگشت به فضای مجازی تلاش دارند تا کسب‌وکار خود را ادامه دهند. یکی از این افراد که اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از 1.5 میلیون دنبال‌کننده دارد مورد هجمه جریان‌ رسانه‌ای حامی آشوب‌ها قرار گرفته و از این مسأله خبر داده است. سالومه سیدنیا مجری شبکه بهایی من‌وتو در پیامی به وی با توهین و فحاشی از او خواسته تا فعالیت خود را تعطیل کند. اما این فودبلاگر پاسخ جالبی به این توهین‌ها داده است. وی گفته است: «تو به پوند حقوق می‌گیری و در حاشیه امن نشستی و به ما میگی کار نکن؟... این خیلی بی‌شرفیه که از شبکه انگلیسی پول می‌گیری و شیک نشستی توی لندن و از حاشیه امن ما را قضاوت می‌کنی و توهین هم می‌کنی. بی‌شخصیت من نیستم. تویی که از لندن داری برای ما تعیین تکلیف می‌کنی و حقوقت را به دلار و پوند می‌گیری و از ما می‌خواهی کار نکنیم. من هر چی هستم وسط تهرانم، کنار همین مردم، جونم را واسه این مملکت می‌دم ولی خودمو به دلارهای انگلیسی نمی‌فروشم. زمان همه چیز را روشن می‌کنه.» اما مجری شبکه انگلیسی این پاسخ‌ها را تحمل نکرد و این فودبلاگر را پس از توهین‌های خود در صفحه اینستاگرام مسدود کرد. گفتنی است با شروع اغتشاشات دست‌اندرکاران رسانه‌های فارسی‌زبان انگلیسی و سعودی با هجوم گسترده به سلبریتی‌ها و صاحبان شناخته شده کسب‌وکارها که در فضای مجازی فعالیت دارند آنها را برای موضعگیری، اعتصاب و اجاره دادن صفحات خود تهدید یا تطمیع کرده‌اند

alibagherikahkesh.blog.ir

یک روز وزیر نفت را درمیان جبهه جنگ میافتیم و خط مقدم ،امروز بعضی وزیران و مدیران را فقط در تلوزیون و گاهی در مراسم افتتاح ،.... که فکر کنم بعضی فقط وزیر و مدیر را از روی محافظ داشتن و احترام گذاشتن به او بشناسند که بنده خدا حق دارد کسی را که  ندیده چطوری بشناسد؟؟

یه عده هم عادت کردند کم کاری ،قوم گرایی ، ....کنند آخرش هم اعتراض مردم بگن برای تخریب ،توطئه دشمنه یا نهایت ربط میدن به اغتشاش ،...... یا دیگه خیلی بالاتر میگن طرف ضدانقلاب ،بعضی هم یادگرفتن میگن مقصر نظامه و دستور از بالا موندیم چرا بومی گرایی ،شایسته سالاری ، خدمت را از بالا یاد نمی گیرند.

بگذریم امروز سالروز بزرگداشت کسی است که وزیر نفت بود و برای سرکشی شخصا به خط مقدم و مناطق نفتی درگیر جنگ میرفت و آخر هم در همین بازدید ها به اسارت و سپس شهادت رسید اما نسل جدید بیشتر نام سلیبریتی هایی را حفظ هستند که تا دستمزد چند میلیاردی نگیرند و از کشور خارج نشدن خبری ازشون نمیشه دستمزدهای که گاه به چندین میلیارد هم میرسد آن هم معاف از مالیات ،مصونیت رسانه ایی ،ویزا خارج هم میدن دستمزد چند برابری یک جراح ، مهندس ،..... بگذریم 

شهید تندگویان جوانی انقلابی بود که بارها به دلیل انتشار و پخش اعلامیه‌ها و پیام‌های حضرت امام خمینی (ره ) در دوران خفقان محمدرضا پهلوی، بازداشت شد و به زندان افتاد و از جمله در سال ۱۳۵۲ دستگیر و پس از ماه‌ها بازداشت در زندان کمیته شهربانی و ساواک مورد شکنجه‌های بسیار قرار گرفت؛ مثلا ناخنهای او را کشیدند و پاهایش را با مته سوراخ کردند و یا شوک‌های عصبی شدید به او دادند، ولی او تسلیم آن شکنجه‌های وحشتناک نشد و سرانجام پس از یازده ماه با بدنی مجروح آزاد گشت.

شهید محمدجواد تندگویان که در دوران تحصیل خود، از دانشجویان ممتاز دانشکده نفت آبادان بود، در کنار فراگیری علم و دانش از تهذیب و خودسازی و فعالیت‌های مذهبی و انقلابی غافل نبود تا آنجا که همواره با جوانان مسلمان و در خط اندیشه‌های امام خمینی ( ره ) انجمن اسلامی دانشکده را راه‌اندازی و فعال کرد.

شهید تندگویان خود را فرزند انقلاب مى دانست و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمى دید و براى تقویت روحیه کارکنان شرکت نفت به مناطق جنوب سفر مى کرد. این کار او سبب مى شد که اولاً کارکنان صنعت نفت خود را در شرایط جنگى تنها نبینند، ثانیاً تصمیمات متخذه در کمترین زمان ممکن اجرا شود.

شهید تندگویان هنوز بیش از ۴۰ روز از وزارتش نگذشته بود که برای چهارمین بار تصمیم به بازدید و سرکشی از پالایشگاه نفت آبادان می گیرد. در آن زمان پالایشگاه زیر بمباران دشمن بود و کارگران و متخصصان آن به سختی فعالیت می کردند. او که خود با پالایشگاه آبادان و مناطق نفت خیز جنوب آشنا بود و پیش از وزارت، مسئولیت پاکسازی پالایشگاه از نیروهای ضدانقلاب را از سوی آیت ا… اشراقی برعهده داشت، چند بار برای بازدید از این مناطق عازم سفر می شود اما هر بار به علت مسائل نظامی و جنگی بودن این مناطق، موفق به بازدید از پالایشگاه نمی شود. در چهارمین مرتبه که برای بازدید از پالایشگاه می رود از جاده ای عبور می کند که به تازگی به اشغال نیروهای عراقی درآمده بود. شهید تندگویان و هیئت همراه که بی خبر از تصرف جاده توسط عراقی ها بودند، توسط آن ها دستگیر می شوند و به همراه مهندس بوشهری و مهندس یحیوی به اسارت نیروهای بعثی درمی آیند.هنگامی که شهید چمران از ماجرای اسارت او و همراهانش مطلع می شود، بلافاصله گروهی از نیروهای چریکی خود را به منطقه می فرستد تا اگر هنوز شهید تندگویان و همراهان از مرز خارج نشده باشند، آنان را آزاد کنند. اما این تلاش به جایی نمی رسد زیرا عراقی ها آن شهید را به بصره منتقل کرده بودند.در سال های اسارت، او در انفرادی و جدا از دیگر آزادگان نگهداری می شد و حتی صلیب سرخ از وضعیت او اطلاعی نداشت و تنها دو نامه از وی به خانواده اش رسید. هرچند آگاهی دقیقی از تاریخ شهادت تندگویان در زندان عراق در دست نیست، چون که در آغاز دولت بعث عراق از تحویل جسد واقعی این شهید خودداری می‌کرد و با تحویل یک جسد ناشناس، قصد پایان دادن ماجرا را داشت که جمهوری اسلامی، هیأتی را برای پیگیری موضوع و تحویل گرفتن جسد واقعی شهید به عراق فرستاد.

این هیأت که متشکل از نمایندگان وزارت خارجه، پزشکی قانونی و خانواده شهید تندگویان بود، به همراهی یک متخصص از صلیب سرخ، سرانجام جسد شهید را از روی همان زخم‌هایی که از ساواک در کف پاهایش باقی مانده بود، شناسایی کردند، اما به دلیل این که دولت عراق، جسد شهید را با هدف، مجهول ماندن تاریخ شهادتش، سه بار مومیایی کرده، نتوانستند تاریخ دقیق شهادت ایشان را بگویند؛ این گونه است که تاریخ درستی از شهادت این شهید عزیز در دست نیست.

سرانجام پیکر پاک آن شهید بزرگوار پس از ۱۱ سال اسارت و در حالی که سال ها شکنجه و اذیت و آزار بعثی ها را تحمل کرده بود در تاریخ  ۲۵ آذر ۱۳۷۰ به ایران منتقل شد و در کنار نخست وزیرش و در جوار شهدای هفتم تیر ، در بهشت زهرا آرام گرفت.

alibagherikahkesh.blog.ir


🔺رییس بانک انگلیس توی قزوین 
یه گاوی داشت و فوق‌العاده به این گاو علاقه‌مند بود. گویا بخاطر شیر خوبی که داشته.🐮

🔺تا اینکه یه روزی این گاوه می‌میره.
رییس بانک دستور میده گاو رو 
با احترام ببرن بیرون شهر و دفنش کنن. 

🔺چندتا از قصابای قزوینی که از محل دفن باخبر میشن، نصفه شبی گاو رو از زیر خاک می‌کِشن بیرون 
و پوستش رو می‌کَنن.

🔺وقتی خبر به رییس بانک می‌رسه، سفت و سخت برخورد می‌کنه و از نظمیه می‌خواد که عوامل این کار دستگیر بشن.

👈این قضیه که پیش میاد
واعظ قزوینی توی روزنامش می‌‌نویسه:

از آقای مدعی‌العموم سوال می‌شود؛
گاو رییس بانک انگلیسی در ۲۴ تیر می‌میرد،
در بیابان دفن می‌کنند.
فردای آن روز چهار نفر: 
غلام قهوه‌چی، نایب‌علی باغبان، شیر محمد
و پسر میرزا بزرگ را 
به دلیلِ کندنِ پوستِ گاوِ رییسِ بانکِ انگلیس
بازداشت کرده‌اند. 
آیا شما خبر دارید یا خیر؟ 
خدا رحم کرده که 
پوست خود انگلیسی‌ها را نکندند.😂

واعظ قزوینی از آزادی‌خواهان قزوین 
و از جمله مخالفین رضاخان و انگلیسی‌ها بود
که در جریان به قدرت رسیدن رضاخان
به طرز فجیعی کشته شد.
🔺واعـــظ قزوینی🔺
سخنوری ماهـــــــــــــــر
نویسنده‌ای چیره‌دسـت 
و مبارزی سرسخت بود؛

▫️روزنامه‌‌ای به اسم نصیحت منتشر می‌کرد 
و خیلی صریح به نظامی‌ها می‌تاخت.

▫️توی یکی از آخرین مقالاتش، نوشته بود:
اطراف رضاخان را 
مشتی شیاد و جاه‌طلب فرا گرفته‌اند.

▫️تا اینکه رضاخان شخصا روزنامش رو توقیف کرد و احضارش کرد به تهران، بعد هم که به اون شکل فجیع کشته شد.

▫️گویا رضاخان به واعظ گفته بود:
«ما به تو اجازه دادیم نصیحت را چاپ کنی، 
دیگر اجازه ندادیم ما را -هم- نصیحت کنی»😐

alibagherikahkesh.blog.ir


تک و توک پیام میاد که 
چرا از خدمات رضاخان نمی‌گی؛

آقا چرا فکر می‌کنین 
من خدمات رضاخان رو قبول ندارم؟
بخدا قبول دارم
رضاخان خیلی خدمت کرده
مخصوصا به انگلیسی‌ها😐


🔺مثلا؛ در جریان جنگ جهانی اول
وقتی هنوز رضاخانی در کار نبود
حکومتِ مرکزی ایران خیلی ضعیف بود 
و حتی از تهران هم نمی‌تونست دفاع کنه

▫️تو این شرایط 
انگلیسی‌ها از جنوب و روس‌ها از شمال 
به ایران حمله کردن
خب، حکومت مرکزی که قدرت مقاومت نداشت. 
چی‌ شد پس؟

▫️یه سری آدم وطن‌پرست و مبارز
به‌صورت خودجوش در سرتاسر کشور 
اسلحه دست گرفتن و جلوی نظامیان خارجی ایستادن؛

🔺هر کدوم در منطقه‌ی خودشون
از ورود خارجی‌ها به شهر جلوگیری می‌کردن. در نتیجه 
تعرض و غارت و دزدی 
توسط نیروهای خارجی به حداقل می‌رسید.

🔺جنگ که تموم شد، رضاخان اومد سرکار
و یکی از ارزنده‌ترین خدمات خودش رو شروع کرد؛💪
از همون اول یکی‌یکی مخالفین انگلیس و آزادی‌خواهان وطن‌پرست رو از بین برد.

▫️مرحوم مدرس
▫️محمدتقی خان پسیان
▫️سردار قشقایی
▫️سردار ماکویی
▫️واعظ قزوینی
▫️میرزا کوچک خان جنگلی 
▫️علی‌مردان خان بختیاری 
▫️و...

🔺این‌‌ها البته دونه درشت‌ها بودن...

▫️نزدیک به بیست سال کشور زیر چکمه‌ی رضاخان بود و یکی‌یکی آزادی‌خواهان حذف شدند.

نتیجه چی‌ شد؟
بیست سال گذشت و سال ۱۳۲۰ باز انگلیسی‌ها و روس‌ها به ایران حمله کردن، مثل قبل، حکومت مرکزی و ارتش رضاخانی که شصت درصد بودجه‌‌ی کشور رو می‌بلعید، حتی توان دفاع از تهران رو هم نداشت.

منتهی با یه تفاوت بزرگ؛
اگه تو جنگ جهانی اول، افرادی بودن که خودشون قیام کنن و شهر خودشون رو از گزند نظامیان خارجی حفظ کنن، حالا دیگه به لطف رضاخان همه از بین رفته بودن و در جنگ جهانی دوم کشور خیلی راحت‌تر از جنگ اول اشغال شد.

و این یکی از مهم‌ترین خدمات رضاخان بود
البته به انگلیسی‌ها😐

alibagherikahkesh.blog.ir

 

مهمان برنامه شبکه سعودی اینترنشنال درباره حامد اسماعیلیون افشاگری‌هایی کرد که منجر به حذف صحبت‌های او از تمام پلتفرم‌های این شبکه شد! مهمان این برنامه هم در واکنش به حذف سخنانش در توئیتر نوشته که مصاحبه دیروزم با فرداد فرحزاد، وسط مصاحبه به بهانه اتمام‌وقت قطع و فایل آن هم از شبکه برداشته شده است!

alibagherikahkesh.blog.ir


🔴 ‏حکم اعدام سرگرد عباس سارونی همین امسال اجرا شد، خانواده مقتول رضایت ندادند و حکم اجرا شد. قانون قانون است، فرقی نمیکنه طرف زیبا یا ورزشکار یا سرگرد باشه.

🔹 اساتید حقوقی توئیتری در زمان قصاص مامور ناجا کجا بودند؟

🔹 سرگرد عباس سارونی یکی از مامورین ناجا که سابقه جانبازی هم داشت که در سال ۸۱ در استان گلستان در "خارج از ماموریت" خود با سلاح گرم اقدام به قتل یکی از خلافکاران شهرستان کرده بود ، اولیای دم شکایت کردند ، چون خارج از ماموریت بوده او محکوم به اعدام شد و قصاص اجرا شد.

 

alibagherikahkesh.blog.ir