در پی ریزش ساختمان متروپل در آبادان، آقای حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سوالات زیر پاسخ داد.
ساخت پروژه ساختمان متروپل در آبادان از چه زمانی آغاز شد و چطور پروانه ساخت دریافت کرده است؟
آقای شکیب: پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده؛ عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود!
نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد، در قالب نامه ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داد.
ارائه این نامه به مسئولان چه تاثیری داشت؟
آقای شکیب: متاسفانه در آن دوره هیچ اقدامی از سوی نهادهای مجری صورت نگرفت و این بیاعتناییها ادامه یافت. مجدداً سازمان نظام مهندسی ساختمان در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۹۶ از سوی دفتر نمایندگی نظام مهندسی در شهرستان آبادان، به نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی اطلاع داده شد که طراحی و نظارت برخی از ساختمانهای در حال ساخت آبادان از جمله ساختمان متروپل در خیابان امیری، خارج از تایید و نظارت قانونی سازمان نظام مهندسی در حال انجام است، اما باز هم اعتنایی به انجام تخلفات صورت نگرفت.
چه زمانی روال کاری قانونی و مدارک از سوی شهرداری تایید شد؟
آقای شکیب: در تاریخ ۴ مرداد سال ۹۶ شهرداری منطقه یک آبادان تحت نظارت یکی از شرکتهای مهندسی مشاور در مسیر تایید نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گرفت و در سال ۹۹، سرپرست معاونت سرمایه مشارکتهای اقتصادی شهرداری آبادان، مدارک ارسالی مالک به شهرداری را تایید کرد که پس از آن، طی نامهای ادامه کار نیز از نظر آن معاونت بلامانع شد.
چه تعداد گزارش از سوی سازمان نظام مهندسی به مالک یا شهرداری برای مشکلات ساختمان متروپل ارسال شده است؟
آقای شکیب: با پیگیری موضوع رسیدگی به تخلفات متروپل از سوی دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان در آبادان، مالک این ساختمان ملزم به پذیرش نظارت سازمان نظام مهندسی شد؛ به طوری که در ۱۲ اسفند ۹۹ در قالب نامهای نواقص سازهای متروپل در ۱۳ مورد به شهرداری و مالک ابلاغ شده تا اقدامات برای رفع مشکلات انجام شود.
این دفتر نمایندگی در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ هم مشکلات را به شهرداری منطقه ابلاغ کرد، اما متاسفانه مشکلات ادامه یافت و ۷ گزارش از سوی مهندسان در روزهای پنجم، ششم و هشتم تیر، همچنین ۱۴ آبان، ۶ دی پارسال و ۳۰ فروردین و ۶ اردیبهشت امسال به شهرداری منطقه در خصوص مواردی از جمله خیز بیش از حد چندین تیر اصلی ساختمان ابلاغ شد که متاسفانه از سوی مالک توجهی نشد که نهایتاً دستور توقف و مقاومسازی و همچنین درخواست اصلاح اشکالات سازهای در قالب گزارشهای رسمی داده شد.
چند طبقه اضافی در این ساختمان ساخته شده است؟
آقای شکیب: در هشدارهای مستند و مکتوب سازمان نظام مهندسی ساختمان، اعلام شده که متروپل خیز و ترک برداشته و سقف آن پیچیده شده بود. این ساختمان برای همان ۹ طبقه مجاز هم مشکل داشت، اما با این وجود، سه طبقه دیگر هم اضافی ساخته شد؛ یعنی ۱۲ طبقه به همراه زیرزمین و همکف ساخته شده است.
ساختمان متروپل آبادان، دوم خرداد به طور ناگهان فروریخت که تاکنون، پیکر ۱۶ نفر از کشته شدگان این حادثه، از زیر آوارهای آن بیرون آورده شده است