عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گفتمان مقاومت نه تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک مسؤولیت انسانی و اجتماعی است که ما را به سوی تعالی و کمال سوق میدهد.
به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان سلسله جلسات هفتگی خود که در محل حوزه هنری برگزار میشود گفت: بهعنوان شاهدی که این مسیر را دیده است، میتوانم تأیید کنم که انقلاب اسلامی ایران، چه در شکلگیری و چه در ادامه آن بهعنوان نظام جمهوری اسلامی، موفقیتها و پیروزیهای قابلتوجهی داشته است. دلیل اصلی این موفقیتها که حتی دنیا نیز به آن اذعان دارد، این است که انقلاب ما قدرت و موجودیت خود را از مردم گرفت. مردم بودند که انقلاب را ایجاد کردند، نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و پس از آن نیز با تمام وجود پای کار ایستادند.
وی ادامه داد: یکی از مؤثرترین اقشاری که در شکلگیری، حفظ، و تقویت انقلاب نقش کلیدی داشتند، کارگران عزیز ما بودند. این موضوع نه یک شعار است و نه ادعایی گزاف؛ بلکه شواهد بسیاری بر این واقعیت دلالت دارد. حضور کارگران در عرصههای مختلف انقلاب، از پیروزی آن گرفته تا دوران دفاع مقدس و حتی تا امروز، همواره نقشی تأثیرگذار بوده است. شهادت بسیاری از کارگران در دوران دفاع مقدس گواه این حقیقت است. آنها نه تنها برای مطالبات صنفی، بلکه با تمام وجود، حتی با جان و سلامتیشان از انقلاب و نظام حمایت کردند.
جلیلی بیان کرد: این نقشآفرینی همچنان ادامه دارد و کارگران در قالبهای مختلف به حمایت از نظام و انقلاب ادامه دادهاند. یکی از خاطرات ارزشمند من در سالهای گذشته، بهویژه نزدیک به سال ۱۴۰۰، مربوط به مشکلات جامعه کارگری در برخی از کارخانهها و مؤسسات صنعتی است. بهدلیل واگذاریهای نادرست یا سوءمدیریتها، کارگران در صنایعی مانند ماشینسازی تبریز و هپکو دچار آسیب شدند. وقتی به عرصه تولید لطمه وارد شود، اولین گروهی که آسیب میبینند، کارگران هستند.
وی گفت: با این حال، کارگران ما در چنین شرایط دشواری نیز با جدیت و بصیرت، مشکلات را پیگیری کردند و برای رفع نارساییها تلاش کردند. مهمتر از همه، این بود که آنها مراقب بودند که خدایناکرده این چالشها به اصل انقلاب آسیبی وارد نکند. این نگاه عمیق و مسئولانه، یکی از ارزشمندترین خاطرات من از جامعه کارگری کشور است.
جلیلی تاکید کرد: در بازدیدهایی که از کارگران و نمایندگان جامعه کارگری داشتیم، مشاهده کردیم که آنها ضمن پیگیری حقوق و مطالبات خود، تأکید جدی بر دفاع از انقلاب و نظام داشتند و اجازه نمیدادند دشمن از شرایط موجود سوءاستفاده کند. این نگرش و مسئولیتپذیری، بسیار ارزشمند و قابلتقدیر است.
وی ادامه داد: در همین راستا، لازم است به نقش مردم در نظام اسلامی اشاره کنم. در اندیشه سیاسی اسلام، کارویژههای نظام اسلامی و دولتها زمانی به بهترین شکل تحقق مییابند که مردم نیز در کنار سازوکارهای دولتی به ایفای نقش بپردازند. نمونه بارز این مشارکت را میتوان در دوران دفاع مقدس مشاهده کرد. اگرچه وظیفه اصلی در این عرصه بر عهده نیروهای مسلح بود، اما حضور مردم در کنار آنها بود که موفقیت را تضمین کرد. مردم خود را مسئول میدانستند و نقش خود را در این وظیفه عمومی ایفا میکردند.
جلیلی ادامه داد: یکی دیگر از نمونههای بارز این نقشآفرینی، شهدای مدافع حرم هستند. جالب است که بخش قابلتوجهی از این شهدا از طبقه کارگر بودند. بسیاری از آنها، افرادی بودند که در کارگاهها و مشاغل ساده فعالیت میکردند، اما زمانی که احساس کردند وظیفهای عمومی متوجه کشور، نظام، و انقلاب است، پا به میدان گذاشتند و سهم خود را در دفاع از میهن ایفا کردند.
وی افزود: در اندیشه سیاسی اسلام، تأکید جدی بر نقش مردم در شکلگیری، پشتیبانی، و استمرار نظام وجود دارد. این مشارکت مردمی، نه تنها در تثبیت نظام، بلکه در پیشرفت و جهش آن نیز نقش اساسی دارد و باید بهعنوان یکی از مهمترین سرمایههای نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در جلسه گذشته بحثی را مطرح کردیم که به دلیل تداخل با مناسبتهای مختلف ناتمام ماند. این بحث به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحولات سوریه مرتبط بود. ایشان در بخشی از سخنان خود تأکید کردند که گفتمان مقاومت، یکی از مهمترین عوامل تقویت ما در عرصههای مختلف، بهویژه در منطقه است. این گفتمان با برخی تحولات، مستحکمتر و جدیتر میشود.
جلیلی بیان کرد: این موضوع، یعنی مقاومت، نیازمند بررسی عمیقتری است. ابتدا باید مفهوم مقاومت را تعریف کنیم. در همین راستا، به آیهای که در جلسه قبل قرائت شد اشاره میکنم: "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا". این آیه تأکید میکند که دین الهی بر اساس فطرت انسان بنا شده است و ما مأمور به اقامه آن هستیم. اما اقامه دین به چه معناست؟ مقاومت در این مفهوم چگونه جای میگیرد؟
وی اظهارکرد: واژه "اقامه" ریشهای در "قامه" دارد که به مفهوم ایستادن و برپا کردن است. در زبان عربی، قیام به حالتی گفته میشود که انسان ایستاده است، چراکه در این حالت، شئون و ویژگیهای انسانی بهتر از هر وضعیت دیگری نمایان میشود. قیام، نماد تعادل و استواری است. بهعنوان مثال، ستونی را قائم میگویند که عمود و استوار باشد؛ اگر کج شود، دیگر آن را قائم نمینامند. این استعاره نشان میدهد که حالت قیام، بهترین و متعادلترین حالت هر چیزی است.
جلیلی بیان کرد: در همین راستا، وقتی قرآن از ما میخواهد نماز را "اقامه" کنیم، صرفاً به معنای خواندن آن نیست. اقامه نماز به معنای برپایی آن با رعایت تمامی لوازم و الزاماتش است؛ یعنی بهگونهای که حق نماز ادا شود و در بهترین حالت خود قرار گیرد. این مفهوم به ما میآموزد که در گفتمان مقاومت نیز باید با استواری و تعادل عمل کنیم و در مسیر حق، ثابتقدم و استوار بمانیم.
وی گفت: از همین منظر، گفتمان مقاومت ریشه در فطرت الهی انسان دارد و به ما یادآوری میکند که در برابر انحرافات، کژیها و چالشها ایستادگی کنیم. این ایستادگی همان حالت قیام است که در آن، شأن انسانی در کاملترین حالت خود جلوه میکند. بنابراین، گفتمان مقاومت نهتنها یک وظیفه دینی، بلکه یک مسئولیت انسانی و اجتماعی است که ما را به سوی تعالی و کمال سوق میدهد.