حجتالاسلام حاجی صادقی در همایش نمایندگیهای ولیفقیه سپاه، با ابراز احساس عمیق جاماندگی از کاروان شهدا، جهاد کبیر را راهبرد قرآنی در برابر جنگ شناختی استکبار دانست و تأکید کرد: حاکمیت سیاسی اسلام، ریشه اصلی دشمنی دشمن است؛ ما یا در جبهه حسینی استقامت میکنیم یا تسلیم سلطه میشویم.
به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ حجتالاسلامالمسلمین دکتر عبدالله حاجیصادقی، نمایندهٔ ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در همایش فصلی نمایندگیهای ولیفقیه در نیروها و سپاههای استانی و ردههای عمده و مستقل، با اشاره به جایگاه شهدا و احساس جاماندگی نسبت به آنان اظهار کرد: هرچه از شهدا میگذرد، احساسِ بازماندگی و عقبماندگی بیشتری میکنیم و این احساس به ما یادآوری میکند که خداوند چه نعمتهای بزرگی در اختیار ما قرار داده و چه شخصیتهایی در کنار ما بودهاند که قدرشان را ندانستهایم.
وی با بیان اینکه این همه نعمت، فرصت و وجود شهدا در کنار ما بوده است، گفت: ما هر روز در نماز «اهدنا الصراط المستقیم» میگوییم و صراط را برای کسانی میخواهیم که خداوند به آنها نعمت داده است؛ برجستهترین مصداقِ اینان، شهدا هستند؛ اما باید مراقب باشیم که با وجود تمام این دعاها در نهایت جزو «مغرُوبعلیهم» یا «ضالین» قرار نگیریم.
نمایندهٔ ولیفقیه در سپاه با تصریح بر این موضوع که امروز احساسِ جاماندگی و عقبماندگی از کاروان شهدا وجود دارد، به مقام شامخ شهدایی چون نطقی، حسنمحمدزاده و کاظمی اشاره کرد و افزود: باید دید این بزرگواران چه کردند که شایستگیِ مخاطب قرار گرفتن توسط مولایشان را پیدا کردند. ما باید از خدا بخواهیم که به ما توفیق دهد تا «شهید زندگی» کنیم و بتوانیم جهاد نماییم، زیرا شهادت، مزد و پاداشِ مجاهدت است و آنچه برای ما لازم است، جهاد در راه خداست.
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی و علت ریشهای دشمنیِ استکبار با انقلاب اسلامی، حاکمیتِ سیاسیِ اسلام است، بیان کرد: تهاجم به اسلام پس از پیروزیِ انقلاب اسلامی صدها و هزاران برابر شد، زیرا دشمن با اسلامی که حاکمیتِ سیاسی در دست داشته باشد، مخالف است.
حجتالاسلام حاجیصادقی با اشاره به دو بیان از رهبر معظم انقلاب در خصوص علتِ اصلیِ دشمنیِ استکبار گفت: ایشان در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در همایش فرماندهان دو سؤالِ مهم مطرح کردند.
وی با تصریح بر اینکه درکِ پاسخِ این سؤالات برای ملتِ ایران ضروری است، به نقل از رهبری گفت: سؤالِ اول این است که «در انقلاب اسلامی چه خصوصیتی وجود دارد که آن را آماجِ حملاتِ دشمنان قرار میدهد؟» که پاسخ آن، حاکمیتِ سیاسیِ اسلام است. آنچه دشمن را بسیج میکند تا در مقابل اسلام بایستد، همین حاکمیتِ سیاسی است.
حجتالاسلامالمسلمین دکتر عبدالله حاجیصادقی، نمایندهٔ ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه با نقل بیانات رهبر معظم انقلاب به «سؤال دوم» اشاره کرد و گفت: سؤال دوم این است که «حاکمیت سیاسی اسلام چه خصوصیتی دارد که دشمنان را حساس کرده و وادار به واکنش میکند؟» این سؤال مهم و پیچیده است و نیازمند تعمق و بحثهای طولانی میباشد.
وی به پنج کارکردِ حاکمیت سیاسی اسلام که از منظر رهبری موجب دشمنیِ استکبار شده است، اشاره کرد و عنوان نمود: نخست، نظام سیاسی اسلام با ظلم و ظالم مخالف است؛ دوم، با دستدرازی به منافع ملتها مخالف است؛ سوم، معتقد به کرامت انسانی است؛ چهارم، اهلِ مخاصمه و جنگ نیست اما در برابر خیانت، رذالت، کینهورزی و دروغ میایستد؛ و پنجم، جمهوری اسلامی به الگو و پیشرانِ حرکتهای مقاومتی در منطقه تبدیل شده است.
حجتالاسلام حاجیصادقی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دوم خرداد ۱۴۰۴ (روز شهادت امام رضا علیهالسلام) تأکید کرد: رهبری این سؤال را اساسی و پیچیده خواندند و فرمودند که ملت ایران باید این موضوع را بهدرستی بفهمد. اساسِ دعوا بر سرِ حکمرانی و فرماندهی است و بسیاری از تحلیلهای غلط و نسخههای پیشنهادی اشتباه، ناشی از غفلت از این هدفِ اصلی و پرداختن به اهداف فرعی است.
وی راهبردِ قرآن در برابر تحمیل ارادهٔ دشمن را «جهاد کبیر» دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب با استناد به آیهٔ ۵۲ سورهٔ فرقان («فَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیراً») این راهبرد را تبیین کردهاند. جهاد کبیر جهادِ نظامی و استفاده از تانک و توپ نیست؛ بلکه جهادِ لسان، قلم و جهادِ شناختی است. ما باید برای جامعه تبیین کنیم که هدفِ اصلیِ دشمن، سلطه است و پذیرش این سلطه عوارضِ سنگینی همچون خروج از ولایتِ خدا را در پی دارد.
نمایندهٔ ولیفقیه در سپاه با بیان اینکه خطرناکترین و مهمترین جنگِ دشمن، جنگِ شناختی است، تصریح کرد: جنگِ شناختی یعنی مبارزه بر سرِ مبانیِ فکری و اعتقادی — یعنی جنگ با حقیقتِ توحید در حالی که ظاهرِ توحید حفظ میشود. دشمن میخواهد «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در اذان گفته شود اما در میدانِ عمل زیر پا گذاشته شود. این جنگ برای تسخیرِ دو محورِ بزرگِ انسان، یعنی «ذهن» و «قلب»، انجام میگیرد. دشمن به دنبال اشغالِ سرزمینها نیست؛ بلکه میخواهد انسانها را اشغال کند و مرکزِ کنترل و فرماندهی رفتارها یعنی بینش و گرایش آنها را به دست گیرد.
وی افزود: جنگِ شناختی یعنی تغییرِ الگوها، تغییرِ دستگاهِ محاسباتی و تحلیلیِ نخبگان و مردم و تغییرِ ذائقهٔ فرهنگی و سیاسی. دعوای تاریخیِ انبیا و شیاطین بر سرِ شاکلهٔ انسانها بوده است. دشمن در جنگِ شناختی به دنبال منفعل کردنِ جامعه و جنگ از درون است؛ این همان چیزی است که فرماندهانِ دشمن نیز به آن اعتراف کردهاند: هیچ عملیاتِ بیرونی بدون همراهی از داخل به نتیجه نمیرسد.
حجتالاسلام حاجیصادقی با ذکرِ نمونهٔ تاریخیِ قیامِ امام حسین علیهالسلام گفت: یزید دنبالِ سرِ امام حسین نبود، بلکه دنبالِ «دستِ او برای بیعت» بود؛ او میخواست امام تسلیم شود و امضایِ حاکمیتش را بگیرد، اما امام حسین علیهالسلام سر داد ولی دست نداد. این دعوا بر سرِ فرماندهی و حاکمیت امروز نیز ادامه دارد و ما یا در جبههٔ حسینی هستیم یا نیستیم. استقامت در این راه هزینه دارد، اما هزینهاش «عزت» است؛ در حالی که هزینهٔ سازش، ذلت خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که در جنگِ شناختی شکست نخوردهایم، حتی اگر آسیب ببینیم پیروزیم، گفت: قرآن به ما میآموزد مادامی که از اصولِ خود دست برنداشتهایم، نباید هیچ نگرانی و اندوهی داشته باشیم: «فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ». کسی که خدا را دارد، غصه ندارد. کسی که در جبههٔ امام حسین علیهالسلام است، پرچمش «فَإِذًا لا نَبَالِی بِالْمَوْتِ» است.
نمایندهٔ ولیفقیه در سپاه با اعتراف به موفقیتِ نسبیِ دشمن در جنگِ شناختی اظهار کرد: متأسفانه دشمن در این میدان موفقتر از جنگهای دیگر بوده و پیروزیهایش در عرصههای دیگر معلولِ پیروزی در جنگِ شناختی است. این انفعال و خودباختگی که در برخی نخبگان و مدیران دیده میشود، نتیجهٔ همین جنگ است. امروز محوریترین وظیفهٔ ما جهادِ علمی و تربیتی یعنی جهادِ شناختی است. باید فرهنگِ بسیجی و علوی، که همان فرهنگِ ایستادگی بر اندیشه و گرایش است، را تقویت کنیم.















