🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

سردار سلامی: در اتاق جنگ، از نگاه دشمن به مساله نگاه می‌کنیم

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما وقتی می خواهیم با دشمن بجنگیم، سناریوهای مختلف را در نظر می گیریم، دشمن را با واقعیت‌هایی که از او می‌دانیم تصور می‌کنیم. یک گروهی را جای دشمن می‌نشانیم و در موضع او قرار می‌گیریم، حتی اگر کسی به اتاق‌های جنگ ما بیاید فکر می‌کند اتاق جنگ دشمنان ما است. دقیقاً از نگاه آن‌ها به مساله نگاه می‌کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا با اشاره به دفاع مقدس و شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: دو حادثه بزرگ در کشور ما اتفاق افتاد که تصاویری دل‌انگیز، فراموش نشدنی و جاودانه‌ای از جامعه پزشکی کشور به نمایش گذاشت. 

وی در ادامه بیان کرد: این دو حادثه بزرگ برخی از تصورات مبهم و ناشناخته از جامعه پزشکی فداکار کشورمان را به تصورات عمیق تبدیل کرد. 

سردار سلامی در تشریح این دو حادثه بزرگ عنوان کرد: یکی از این حوادث، دفاع مقدس بود. پزشکان و پرستان ما در برهه‌های سخت کشور آزمون شرافتمندانه و غیرتمندانه‌ای را به تصویر نشاندند. کادر درمان از همان ابتدا جنگ با فداکاری و به خطر انداختن جان خو به احیای جان رزمندگان می‌پرداختند. 

وی در بیان دومین حادثه بزرگ کشور اظهار کرد: آزمایش سخت‌تر، هولناک‌تر و مهیب تر از جنگ، حادثه بیماری همه گیر کرونا بود که اعتماد به جامعه پزشکی ما را به میزان زیادی رفعت بخشید.

سردار سلامی گفت: جامعه پزشکی ما بسیار قابل اعتماد است و می‌توان در لحظات سخت روی آن‌ها حساب کرد. مانند پرستارانی که در جنگ غزه بیش از ۳۶۰ روز با کمترین امکانات در قلب بی‌رحمی اسرائیل به مداوای کودکان و زنان و مردان فلسطینی مشغول هستند و گاها بمباران می شوند. و زیر آوار بیمارستان دفن می‌شود. 

وی در ادامه بیان کرد: این واقعیت‌های دردناک نشان دهنده این است که پزشکان و پرستاران ما در ابتدا با قلبشان، مرکز عاطفه و احساس کار می‌کنند.

سردار سلامی اظهار کرد: پزشکان و پرستان اول باید قلب‌ها بعد با ذهن‌هایشان که نقطه مرکزی تدبیر و دانش انسان است، کار می‌کنند. پزشکی اساساً یک شغل نیست و مقدس‌تر و فراتر از یک حرف تخصصی است.

سردار سلامی در ادامه بیان کرد: پرستاران و پزشکان ما در زمان شیوع ویروس کرونا به خانه‌هایشان نمی‌رفتند و تنها با تلفن‌های همراه با عزیزانشان احوال پرسی می‌کردند. پزشکانی که خود به کرونا مبتلا شده‌اند در آخرین روزهای حیات طبابت می‌کرد. 

وی با تاکید بر اینکه علم پزشکی علم احیای روح انسانهاست، خاطرنشان کرد: اگر انسانی یک انسان را چه مسلمان چه غیرمسلمان را که شاهکار خلقت است، نجات بدهد، معادل نجات جان همه انسانهاست. همانطور که اگر بی دلیل انسانی را بکشد انگار که بشریت را کشته است. 

سردار سلامی با تاکید بر اینکه پزشکی، آموزش پرورش قلب است، خاطرنشان کرد: پزشکی ترکیبی است از لطافت روح، مهارت دست و چابکی ذهن و همه اینها باهم نجات بخش هستند. یک‌نگاه مهربان پزشک گاهی معجزه ایجاد می کند.

این مقام مسئول بیان کرد: در دوران کرونا انسان‌ها با یکدیگر ادغام شدند. تا بتوانند عمل کنند. مهمترین کار انسان این است که مرگ خود را برای زندگی دیگری به جان بخرد. تحمل شرایط سخت کرونا برای کادر درمان یک قلب بزرگ می خواست نه یک جسم قوی.

وی در ادامه به ابعاد دیگر حرفه پزشکی در ایران پرداخت و تصریح کرد: 

معمولا کشورها در حوادث بزرگ غافلگیر می‌شوند و اگر در ابتدا درست عمل نکند، ممکن است شکست بخورد. گاهی اوقات اولین شکست آخرین شکست است و فرصتی برای جبران وجود ندارد.

سردار سلامی با بیان اینکه ما در کرونا غافلگیر شدیم و کشور آمادگی تطبیق با این بیماری را نداشت، یادآور شد؛ بسیاری از بیمارستان‌ها دستگاه‌های اکسیژن لازم را نداشتند، ماسک نداشتیم، بسیاری از کشورها در فرودگاه از همدیگر ماسک می دزدیدند در این شرایط بسیار کار سخت است.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه باید برای کنترل و مدیریت یک بحران، همه سازه ها، تدبیرها، ساختارها و فرآیندها باید از قبل اندیشیده شود. خاطرنشان کرد: ما وقتی می خواهیم با دشمن بجنگیم، سناریوهای مختلف را در نظر می گیریم، دشمن را با واقعیت‌هایی که از او می‌دانیم تصور می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مواقع، یک گروهی جای دشمن می نشانیم و در موضع او قرار می گیریم. حتی اگر کسی به اتاق های جنگ ما بیاید فکر می‌کند اتاق جنگ دشمنان ما است. دقیقاً مثل آن ها فکر می کنیم. ترتیب و توالی حرکات دشمن را می سنجیم و از قبل خودمان را برای پاسخ هر سناریویی آماده می کنیم،. در این شرایط، غافلگیری بسیار کم خواهد بود.

 سردار سلامی یادآور شد: همیشه فکر می کنند غافلگیری موضوعی مختص به زمان است درحالی که اینگونه نیست غافلگیری گاهی مربوط به آماده سازی ها است.

وی در ادامه عنوان کرد: در مواجهه با کرونا تمام دنیا غافلگیر شد. برگزاری چنین همایش‌هایی باعث می‌شود تا برای بحران‌های احتمالی آمادگی بیشتری داشته باشیم

وزیر بهداشت: فداکاری کادر درمان در دوران کرونا سخت‌تر از زمان دفاع‌مقدس بود

در ادامه ظفرقندی فداکاری کادر درمان در دوران کرونا را سخت‌تر و قابل تقدیرتر از فداکاری کادر درمان دفاع مقدس دانست و گفت: در زمان جنگ اگر فردی به خط مقدم می‌رفت فقط جان خودش را به خطر می‌انداخت اما کادر درمان در زمان کرونا علاوه بر اینکه جان خود را به خطر می‌انداختند، جان پدر و مادر، خانواده، فرزندان و ... خود را به خطر می‌انداختند‌. این فداکاری بسیار بزرگی است. 

وی در خصوص همایش درس‌آموخته‌های کرونا بیان کرد: این مراسم دو فایده بزرگ دارد؛ یکی از آن انتقال تجربه است. ما باید بدانیم که در مواجه با بحران‌ها چه کار کنیم. در زمان کرونا و حتی در زمان جنگ هم نمی‌دانستیم. انتقال این تجربه به نسل جوان یک حرکت بسیار درس آموز است. اگر از تجربه‌ها درس نگیریم ندامت حقمان است. فایده دوم فرهنگ‌سازی است.

وزیر بهداشت در خصوص نقش آموزش عمومی در مدیریت بحران‌ها گفت: نقش آموزش عمومی در کرونا و در تمامی مشکلات سلامت بسیار اهمیت دارد. ما بدون اینکه مردم را آگاه کنیم در هیچ زمینه موفق نخواهیم بود. 

وی در ادامه تأکید کرد: باید آموزش سلامت را از مدارس شروع کنیم. به عنوان مثال یک بیماری قلبی و عروقی که یک دفعه در سن ۵۰ سالگی بروز پیدا نمی‌کند؛ این مسئله به تدریج و از کودکی شروع می شود. 

ظفرقندی در خصوص زنجیره متصل مردم و کادر درمان و سایر ارگان‌های کشور در موفقیت‌های عرصه سلامت بیان کرد: بسیاری از امور در حوزه سلامت به گونه‌ای است که اگر بخواهیم موفق شویم باید دست به دست هم دهیم. ما باید از سیستم شبکه استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید برخورد علمی و سیستماتیک داشته باشیم. ما نباید در برابر علم مقاومت کنیم.شبه علم، مقاومت است. نظم باید قرین به آموزش باشد تا آموزش موفق باشد.

وی همچنین افزود: یک دقیقه دیر رسیدن به بیمار موجب مرگ می‌شود. تمام هنر مسئولین بهداری جنگ این بود که فاصله مجروح تا درمان را کوتاه کردند. دلیل اینکه مجروحان ما شهید می شدند خونریزی بود. 

وزیر بهداشت در ادامه تأکید کرد: احترام به علم بسیار مهم است. در زمان کرونا اگر پیشرفت‌های علمی واکسن کرونا نبود نمی توانستیم روزی ۷۰۰ نفر مرگ و میر در روز را کاهش دهیم. باید به تمامی کسانی که در کاهش این امر مؤثر بودند احترام بگذاریم. 

وی در خصوص تأثیر حضور داوطلبان در شکست کرونا گفت: هر وقت مردم حاضر بودند موفق شدیم. خیرین، کادر درمانی که شیفت نبودند داوطلبانه کار می‌کردند، مردمانی که داوطلبانه کمک می‌کردند در شکست کرونا بسیار مؤثر بودند. در زمان جنگ هم این امور را تجربه کرده‌ایم.

ظفرقندی ضمن اشاره به همایش درس‌آموخته‌های کرونا تأکید کرد: باید از تجربیات بین‌المللی و همکاری‌های بین الملللی استفاده کنیم. یکی از کارهای رشد علم این است که ارتباطات بین‌الملی علمی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: ما باید برای اینکه به روز باشیم ارتباطات بین‌المللی علمی داشته باشیم. همچنین انسجام و همکاری بین سازمانی یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام دهیم.

در ابتدا ابوالقاسمی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس در خصوص شباهت دوران کرونا و دفاع مقدس گفت: در ابتدا کرونا را به عنوان بیماری ضعیف ویروسی می‌شناختیم اما با همه گیری و مرگ و میر بسیار زیاد آن در جهان مواجه شدیم. هیچ زمانی در اپیدمی های متفاوت چنین عفونت ویروسی را ندیده بودیم. 

وی در ادامه بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا در چین و جهان متوجه شدیم که مرگ و بیمار بسیار زیادی دارد. در پی این مسأله از بعد از اسفندماه تمامی مراکز، مدارس، ادارات و... تعطیل شدند. قوانین جدید وضع شد و در مراکز درمانی با صحنه‌هایی رو به رو شدیم که فقط در دفاع مقدس دیده بودیم. 

در آن زمان مساجد و مراکز عمومی برای درمان بیماران و بستری آنها مورد استفاده قرار گرفت. 

ابوالقاسمی‌ در خصوص این پاندمی توضیح داد: در این پاندمی کشورهایی که زیرساخت‌های بهتر و بیشتری داشتند، اپیدمی بیشتری داشتند. در دنیا بیش از ۷ میلیون نفر در اثر کرونا فوت کردند که ۱.۲ از این مرگ و میر برای کشور آمریکاست. 

وی در خصوص آمار مرگ و میر در ایران گفت: آمار مرگ و میر در کشور ایران به صورت دقیق در وزارت بهداشت ثبت و نظارت می‌شد.

وی ادامه داد: دانش و تجهیزات جز مهمی از این حرفه است اما پرورش روح، قدرت امیدآفرینی، دلسوزی، ایثار و از خود گذشتن و... جلوه های بسیار درخشانی از حرکت های فداکارانه این جامعه است که در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ما شاهد این جلوه های زیبا از سوی جامعه پزشکی و پرستاران کشورمان بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه در ادامه بیان کرد: تنها کشوری که سرافراز از این اپیدمی بیرون آمد چین بود؛ زیرا یک نظام مقتدری را بر خط و توانستند از گسترش این بیماری جلوگیری کنند. چین در دوران کرونا ۱۰۰۰ کشته بیشتر نداشت. 

وی در خصوص تولید واکسن در دنیا گفت: در آن زمان کشورهای اروپایی برای خودشان واکسن تولید و تزریق می‌کردند و در ابتدا به کشورهای دیگر نمی‌دادند. بعد ایران هم اقدام به تپلید واکسن کرد که نورا یکی از واکسن‌های موفق بود که به یک‌میلیون نفر تزریق شد.

ابوالقاسمی در خصوص نیروهای داوطلب در این پاندمی گفت: یکی از شباهت‌های دوران کرونا با دفاع مقدس، نیروهای داوطلبی بودند که به بیماران در مراکز درمانی ارائه خدمت کردند. همچنین بسیاری از افراد، روحانیان و ... در زمینه فرهنگسازی و ضدعفونی معابر و... برای مقابله با کرونا تلاش کردند.

 همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسن ابولقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تعدادی از خانواده‌ شهدای کرونا و سایر مقامات کشوری و لشگری در جمعی از پزشکان و مدافعان سلامت دوران کرونا امروز ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های رازی برگزار شد. 



نوشته شده توسط Correspondent: Ali Bagheri Kakash
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

🌐 پایگاه خبری بوعلی 🌐

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
logo-samandehi پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما وقتی می خواهیم با دشمن بجنگیم، سناریوهای مختلف را در نظر می گیریم، دشمن را با واقعیت‌هایی که از او می‌دانیم تصور می‌کنیم. یک گروهی را جای دشمن می‌نشانیم و در موضع او قرار می‌گیریم، حتی اگر کسی به اتاق‌های جنگ ما بیاید فکر می‌کند اتاق جنگ دشمنان ما است. دقیقاً از نگاه آن‌ها به مساله نگاه می‌کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری بوعلی ؛ سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا با اشاره به دفاع مقدس و شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: دو حادثه بزرگ در کشور ما اتفاق افتاد که تصاویری دل‌انگیز، فراموش نشدنی و جاودانه‌ای از جامعه پزشکی کشور به نمایش گذاشت. 

وی در ادامه بیان کرد: این دو حادثه بزرگ برخی از تصورات مبهم و ناشناخته از جامعه پزشکی فداکار کشورمان را به تصورات عمیق تبدیل کرد. 

سردار سلامی در تشریح این دو حادثه بزرگ عنوان کرد: یکی از این حوادث، دفاع مقدس بود. پزشکان و پرستان ما در برهه‌های سخت کشور آزمون شرافتمندانه و غیرتمندانه‌ای را به تصویر نشاندند. کادر درمان از همان ابتدا جنگ با فداکاری و به خطر انداختن جان خو به احیای جان رزمندگان می‌پرداختند. 

وی در بیان دومین حادثه بزرگ کشور اظهار کرد: آزمایش سخت‌تر، هولناک‌تر و مهیب تر از جنگ، حادثه بیماری همه گیر کرونا بود که اعتماد به جامعه پزشکی ما را به میزان زیادی رفعت بخشید.

سردار سلامی گفت: جامعه پزشکی ما بسیار قابل اعتماد است و می‌توان در لحظات سخت روی آن‌ها حساب کرد. مانند پرستارانی که در جنگ غزه بیش از ۳۶۰ روز با کمترین امکانات در قلب بی‌رحمی اسرائیل به مداوای کودکان و زنان و مردان فلسطینی مشغول هستند و گاها بمباران می شوند. و زیر آوار بیمارستان دفن می‌شود. 

وی در ادامه بیان کرد: این واقعیت‌های دردناک نشان دهنده این است که پزشکان و پرستاران ما در ابتدا با قلبشان، مرکز عاطفه و احساس کار می‌کنند.

سردار سلامی اظهار کرد: پزشکان و پرستان اول باید قلب‌ها بعد با ذهن‌هایشان که نقطه مرکزی تدبیر و دانش انسان است، کار می‌کنند. پزشکی اساساً یک شغل نیست و مقدس‌تر و فراتر از یک حرف تخصصی است.

سردار سلامی در ادامه بیان کرد: پرستاران و پزشکان ما در زمان شیوع ویروس کرونا به خانه‌هایشان نمی‌رفتند و تنها با تلفن‌های همراه با عزیزانشان احوال پرسی می‌کردند. پزشکانی که خود به کرونا مبتلا شده‌اند در آخرین روزهای حیات طبابت می‌کرد. 

وی با تاکید بر اینکه علم پزشکی علم احیای روح انسانهاست، خاطرنشان کرد: اگر انسانی یک انسان را چه مسلمان چه غیرمسلمان را که شاهکار خلقت است، نجات بدهد، معادل نجات جان همه انسانهاست. همانطور که اگر بی دلیل انسانی را بکشد انگار که بشریت را کشته است. 

سردار سلامی با تاکید بر اینکه پزشکی، آموزش پرورش قلب است، خاطرنشان کرد: پزشکی ترکیبی است از لطافت روح، مهارت دست و چابکی ذهن و همه اینها باهم نجات بخش هستند. یک‌نگاه مهربان پزشک گاهی معجزه ایجاد می کند.

این مقام مسئول بیان کرد: در دوران کرونا انسان‌ها با یکدیگر ادغام شدند. تا بتوانند عمل کنند. مهمترین کار انسان این است که مرگ خود را برای زندگی دیگری به جان بخرد. تحمل شرایط سخت کرونا برای کادر درمان یک قلب بزرگ می خواست نه یک جسم قوی.

وی در ادامه به ابعاد دیگر حرفه پزشکی در ایران پرداخت و تصریح کرد: 

معمولا کشورها در حوادث بزرگ غافلگیر می‌شوند و اگر در ابتدا درست عمل نکند، ممکن است شکست بخورد. گاهی اوقات اولین شکست آخرین شکست است و فرصتی برای جبران وجود ندارد.

سردار سلامی با بیان اینکه ما در کرونا غافلگیر شدیم و کشور آمادگی تطبیق با این بیماری را نداشت، یادآور شد؛ بسیاری از بیمارستان‌ها دستگاه‌های اکسیژن لازم را نداشتند، ماسک نداشتیم، بسیاری از کشورها در فرودگاه از همدیگر ماسک می دزدیدند در این شرایط بسیار کار سخت است.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه باید برای کنترل و مدیریت یک بحران، همه سازه ها، تدبیرها، ساختارها و فرآیندها باید از قبل اندیشیده شود. خاطرنشان کرد: ما وقتی می خواهیم با دشمن بجنگیم، سناریوهای مختلف را در نظر می گیریم، دشمن را با واقعیت‌هایی که از او می‌دانیم تصور می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مواقع، یک گروهی جای دشمن می نشانیم و در موضع او قرار می گیریم. حتی اگر کسی به اتاق های جنگ ما بیاید فکر می‌کند اتاق جنگ دشمنان ما است. دقیقاً مثل آن ها فکر می کنیم. ترتیب و توالی حرکات دشمن را می سنجیم و از قبل خودمان را برای پاسخ هر سناریویی آماده می کنیم،. در این شرایط، غافلگیری بسیار کم خواهد بود.

 سردار سلامی یادآور شد: همیشه فکر می کنند غافلگیری موضوعی مختص به زمان است درحالی که اینگونه نیست غافلگیری گاهی مربوط به آماده سازی ها است.

وی در ادامه عنوان کرد: در مواجهه با کرونا تمام دنیا غافلگیر شد. برگزاری چنین همایش‌هایی باعث می‌شود تا برای بحران‌های احتمالی آمادگی بیشتری داشته باشیم

وزیر بهداشت: فداکاری کادر درمان در دوران کرونا سخت‌تر از زمان دفاع‌مقدس بود

در ادامه ظفرقندی فداکاری کادر درمان در دوران کرونا را سخت‌تر و قابل تقدیرتر از فداکاری کادر درمان دفاع مقدس دانست و گفت: در زمان جنگ اگر فردی به خط مقدم می‌رفت فقط جان خودش را به خطر می‌انداخت اما کادر درمان در زمان کرونا علاوه بر اینکه جان خود را به خطر می‌انداختند، جان پدر و مادر، خانواده، فرزندان و ... خود را به خطر می‌انداختند‌. این فداکاری بسیار بزرگی است. 

وی در خصوص همایش درس‌آموخته‌های کرونا بیان کرد: این مراسم دو فایده بزرگ دارد؛ یکی از آن انتقال تجربه است. ما باید بدانیم که در مواجه با بحران‌ها چه کار کنیم. در زمان کرونا و حتی در زمان جنگ هم نمی‌دانستیم. انتقال این تجربه به نسل جوان یک حرکت بسیار درس آموز است. اگر از تجربه‌ها درس نگیریم ندامت حقمان است. فایده دوم فرهنگ‌سازی است.

وزیر بهداشت در خصوص نقش آموزش عمومی در مدیریت بحران‌ها گفت: نقش آموزش عمومی در کرونا و در تمامی مشکلات سلامت بسیار اهمیت دارد. ما بدون اینکه مردم را آگاه کنیم در هیچ زمینه موفق نخواهیم بود. 

وی در ادامه تأکید کرد: باید آموزش سلامت را از مدارس شروع کنیم. به عنوان مثال یک بیماری قلبی و عروقی که یک دفعه در سن ۵۰ سالگی بروز پیدا نمی‌کند؛ این مسئله به تدریج و از کودکی شروع می شود. 

ظفرقندی در خصوص زنجیره متصل مردم و کادر درمان و سایر ارگان‌های کشور در موفقیت‌های عرصه سلامت بیان کرد: بسیاری از امور در حوزه سلامت به گونه‌ای است که اگر بخواهیم موفق شویم باید دست به دست هم دهیم. ما باید از سیستم شبکه استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید برخورد علمی و سیستماتیک داشته باشیم. ما نباید در برابر علم مقاومت کنیم.شبه علم، مقاومت است. نظم باید قرین به آموزش باشد تا آموزش موفق باشد.

وی همچنین افزود: یک دقیقه دیر رسیدن به بیمار موجب مرگ می‌شود. تمام هنر مسئولین بهداری جنگ این بود که فاصله مجروح تا درمان را کوتاه کردند. دلیل اینکه مجروحان ما شهید می شدند خونریزی بود. 

وزیر بهداشت در ادامه تأکید کرد: احترام به علم بسیار مهم است. در زمان کرونا اگر پیشرفت‌های علمی واکسن کرونا نبود نمی توانستیم روزی ۷۰۰ نفر مرگ و میر در روز را کاهش دهیم. باید به تمامی کسانی که در کاهش این امر مؤثر بودند احترام بگذاریم. 

وی در خصوص تأثیر حضور داوطلبان در شکست کرونا گفت: هر وقت مردم حاضر بودند موفق شدیم. خیرین، کادر درمانی که شیفت نبودند داوطلبانه کار می‌کردند، مردمانی که داوطلبانه کمک می‌کردند در شکست کرونا بسیار مؤثر بودند. در زمان جنگ هم این امور را تجربه کرده‌ایم.

ظفرقندی ضمن اشاره به همایش درس‌آموخته‌های کرونا تأکید کرد: باید از تجربیات بین‌المللی و همکاری‌های بین الملللی استفاده کنیم. یکی از کارهای رشد علم این است که ارتباطات بین‌الملی علمی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: ما باید برای اینکه به روز باشیم ارتباطات بین‌المللی علمی داشته باشیم. همچنین انسجام و همکاری بین سازمانی یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام دهیم.

در ابتدا ابوالقاسمی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس در خصوص شباهت دوران کرونا و دفاع مقدس گفت: در ابتدا کرونا را به عنوان بیماری ضعیف ویروسی می‌شناختیم اما با همه گیری و مرگ و میر بسیار زیاد آن در جهان مواجه شدیم. هیچ زمانی در اپیدمی های متفاوت چنین عفونت ویروسی را ندیده بودیم. 

وی در ادامه بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا در چین و جهان متوجه شدیم که مرگ و بیمار بسیار زیادی دارد. در پی این مسأله از بعد از اسفندماه تمامی مراکز، مدارس، ادارات و... تعطیل شدند. قوانین جدید وضع شد و در مراکز درمانی با صحنه‌هایی رو به رو شدیم که فقط در دفاع مقدس دیده بودیم. 

در آن زمان مساجد و مراکز عمومی برای درمان بیماران و بستری آنها مورد استفاده قرار گرفت. 

ابوالقاسمی‌ در خصوص این پاندمی توضیح داد: در این پاندمی کشورهایی که زیرساخت‌های بهتر و بیشتری داشتند، اپیدمی بیشتری داشتند. در دنیا بیش از ۷ میلیون نفر در اثر کرونا فوت کردند که ۱.۲ از این مرگ و میر برای کشور آمریکاست. 

وی در خصوص آمار مرگ و میر در ایران گفت: آمار مرگ و میر در کشور ایران به صورت دقیق در وزارت بهداشت ثبت و نظارت می‌شد.

وی ادامه داد: دانش و تجهیزات جز مهمی از این حرفه است اما پرورش روح، قدرت امیدآفرینی، دلسوزی، ایثار و از خود گذشتن و... جلوه های بسیار درخشانی از حرکت های فداکارانه این جامعه است که در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ما شاهد این جلوه های زیبا از سوی جامعه پزشکی و پرستاران کشورمان بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه در ادامه بیان کرد: تنها کشوری که سرافراز از این اپیدمی بیرون آمد چین بود؛ زیرا یک نظام مقتدری را بر خط و توانستند از گسترش این بیماری جلوگیری کنند. چین در دوران کرونا ۱۰۰۰ کشته بیشتر نداشت. 

وی در خصوص تولید واکسن در دنیا گفت: در آن زمان کشورهای اروپایی برای خودشان واکسن تولید و تزریق می‌کردند و در ابتدا به کشورهای دیگر نمی‌دادند. بعد ایران هم اقدام به تپلید واکسن کرد که نورا یکی از واکسن‌های موفق بود که به یک‌میلیون نفر تزریق شد.

ابوالقاسمی در خصوص نیروهای داوطلب در این پاندمی گفت: یکی از شباهت‌های دوران کرونا با دفاع مقدس، نیروهای داوطلبی بودند که به بیماران در مراکز درمانی ارائه خدمت کردند. همچنین بسیاری از افراد، روحانیان و ... در زمینه فرهنگسازی و ضدعفونی معابر و... برای مقابله با کرونا تلاش کردند.

 همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسن ابولقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تعدادی از خانواده‌ شهدای کرونا و سایر مقامات کشوری و لشگری در جمعی از پزشکان و مدافعان سلامت دوران کرونا امروز ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های رازی برگزار شد. 

Correspondent: Ali Bagheri Kakash

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی