🌑 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ 🌑

❤محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر ❤

🌑 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ 🌑

❤محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر ❤

🌑 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ 🌑

مهندس علی باقری کاکش
متولد 10/2/1996 مسجدسلیمان
کارشناس مهندسی شیمی* عضو انجمن مهند سان شیمی ایران *عضو انجمن دوستداران محیط زیست* خبرنگار خبرگزاری ایکنا *عضو انجمن پژوهش های نیروی انتظامی*عضو سازمان هلال احمر *مدرس اقتصاد مقاومتی*مدیریت جهادی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

۶۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

اردوی جهادی سلامت طرح شهید رهنمون (ویزیت رایگان )باهمکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسجدسلیمان وبسیج جامعه پزشکی سه شنبه ۹۷/۵/۳۰در منطقه تلخاب وچشمه زالوک این شهرستان برگزارشد.
سرهنگ رحیمی حسینی فرمانده سپاه پاسداران مسجدسلیمان در ارتباط بااین اردوی جهادی بیان کرد : مقرر شد در طرح شهید رهنمون دریک بازه سه تا پنج ساله باهمکاری شبکه بهداشت ودرمان ،بیمارستان نفت ، بیمارستان شفا وبامدیریت بسیج جامعه پزشکی بهداشت ودرمان ، اکیپ های پزشکی به روستاها ومناطق کمتر توسعه یافته اعزام شوند و در شناسایی بیماری های احتمالی موجود در روستا وهم بحث آموزش بهداشت ودرمان وتجویز دارو همکاری کنند، همچنین مواردی راکه به تشخیص پزشک متخصص نیاز به جراحی دارد طی هماهنگی هایی به بیمارستان ارجاع داده شوند .وبا تلاش این عزیزان وکمک خداوندپس از سپری کردن این بازه زمانی سه تا پنج سال این مناطق به عنوان روستای سالم به عنوان الگو درشهرستان معرفی شوند .
وی افزود :دراردوی جهادی امروز نیز دو اکیپ پزشکی که شامل دوپزشک و پرستار وبهیار می باشد وهمراه با توزیع بسته های بهداشتی موردنیاز خانواده ها قرار است در منطقه تلخاب و وچشمه زالوک خدمات رسانی کنند واین اردو تا دوم شهریور ماه ادامه دارد .
لازم به یادآوری می باشد در کنار اکیپ های پزشکی بخش های فرهنگی مشاوره ،آموزش احکام قران ونقاشی وکاردستی به کودکان باهمکاری حوزه های بسیج واحد خواهران سپاه پاسداران دراین مناطق صورت پذیرفت .
علی باقری کاکشی
سید سیروس پورموسوی در نشست خبری پیش از دیدار برابر استقلال تهران در ورزشگاه آزادی، با اشاره به حواشی پیش روی سکوها در هفته های گذشته، اظهار داشت: فوتبال خوزستان به خاطر اخلاق و غیرت مردم استان، در کشور معروف است و نباید سهل‌انگاری در راستای فرهنگ‌سازی هواداران باعث شود که این وجهه آسیب ببیند.
وی افزود: باید باشگاه‌ها، کانون هواداران و ماموران انتظامی حاضر در ورزشگاه‌ها مانع از رفتارهای ناشایست برخی هواداران شوند و مردم نیز نباید بر اساس آنچه در فضای مجازی می بینند یا می‌شنوند، تحریک شوند.
سرمربی تیم فولاد خوزستان تصریح کرد: من اگر در حساس ترین بازی هم باشیم و علیه مردم خوزستان شعارهای قومیتی سر داده شود، مطمئن باشید تیمم را بیرون می‌کشم و برایم مهم نیست در آن دیدار سه بر صفر بازنده شوم زیرا هیچ چیز به اندازه مردم خوزستان برای من اهمیت ندارد و نمی گذارم کسی به مردم استانم بی احترامی کند.
گفتنی است؛ در هفته دوم رقابتهای لیگ برتر فوتبال، هواداران تیم پرسپولیس در آزادی با سردادن شعارهایی توهین آمیز نسبت به قومیت های خوزستانی، جو ورزشگاه را ملتهب کرده و هفته بعد در جریان دیدار این تیم برابر استقلال خوزستان در اهواز، این شعارها موجب به خشونت کشیده شدن سکوهای غدیر شد.
علی باقری کاکشی
#اطلاعیه
💉💉💉💉💉💉💉💉💉

💥 سازمان انتقال خون مسجدسلیمان در خصوص نیاز مبرم به تمامی گروههای مختلف خونی

🔴 سازمان انتقال خون مسجدسلیمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به کمبود تمامی گروههای خونی و نیاز فوری بیماران تالاسمی و بیماران بستری در بیمارستان از تمامی همشهریان گرامی تقاضا می شود با اهداء خون خود ما را در این امر خداپسندانه و کمک رسانی به بیماران نیازمند یاری نمایید.

🔻 ساعت کار پایگاه انتقال خون مسجدسلیمان از شنبه تا چهارشنبه ازساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ پنج شنبه از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۳۰ منتظر حضور سبزتان هستیم
علی باقری کاکشی
گزارشی از وضعیت حرکت کاروان از مکه تا کربلا

مقصد: مقصد کاروان کوفه بود و هسته اصلی کاروان کاملا آشنا به اهداف، برنامه ها و اندیشه های اباعبدالله است. امام تصویری روشن از راه و حتی فرجام آن را بیان کرده بود.

شیوه حرکت: سریع و پرشتاب، پرهیز از درگیری، حرکت از مسیر اصلی، سنجیده و دقیق و با مطالعه مستمر (پرسش از مسافران و بررسی دقیق راه ها و منزلگاه ها).

روش های اطلاعاتی امام: آگاهی بخشی به هم سفران در هر منزل، به ویژه در زمان پیوستن همراهان جدید. امام سجاد (ع) می فرماید: پدرم در همه منازل با اشاره به ماجرای حضرت یحیی، از شهادت خویش می گفت. در طول راه از مسافران کوفه و ساکنان منازل اطلاعات لازم را دریافت می کرد.

وضعیت راه: راه چه از پیش و چه از پس ناامن است. در پشت سر تهدید عمروبن سعید بن عاص حاکم مکه است و در پیش رو نگهبانان و عناصر اموی. شیخ مفید می گوید: «بلافاصله پس از شنیدن خبر حرکت امام حسین (ع) از قادسیه تا خفان و میان قادسیه تا قطقطانه تحت مراقبت شدید حصین بن نمیر، سالار نگهبانان کوفه قرار دارد.»
عملکرد دشمن: مراقبت از راه های اصلی و فرعی خروجی و ورودی کوفه، محاصره کامل کوفه با حدود چهار هزار نفر برای جلوگیری از ورود کاروان امام، دستگیری و قتل مسافران مشکوک توسط گشتی های اطلاعاتی و حفاظتی عبیدالله زیاد.

نخستین برخورد نظامی: عمروبن سعید-حاکم مکه- برادرش یحیی بن سعید را برای بازگرداندن امام و همراهانش مامور کرد. این گروه راه را بر امام بستند و گفتند: ای حسین، آیا از خدا پروا نمی کنی! از جماعت بیرون می روی و در امت تفرقه می افکنی؟ امام به راه ادامه داد و درگیری با تازیانه اتفاق افتاد که یاران یحی، شکست خوردند.

امام در پاسخ یحیی که قیام امام را محکوم کرد این آیه شریفه را قرائت کرد: عمل من از آن من است و عمل شما از آن شما. شما از عملی که می کنم بیزارید و من از عمل شما.

اقدام یزید: یزید به محض اطلاع از حرکت امام، به عبیدالله زیاد نوشت: شنیده ام از مکه قصد سرزمین تو کرده است.

1.در راه نگهبانان قرار بده.

2.جاسوسان بگمار تا مسائل را اطلاع دهند.

3.همه روزه اخبار را برای من بنویس.

4.هرکس با تو جنگ کند با او بجنگ.

بزرگانی که همراه نشدند: 1.محمد حنیفه برادر اباعبدلله الحسین (ع) که دلیل نپیوستن او را برخی عدم توفیق یا هم افق نبودن با شهدای کربلا دانسته اند نیز نوشته اند هنگام خروج امام بیمار بود و برخی گفته اند انگشتانش بر اثر پیچیدن زره، نقص برداشت و توانایی حمل شمشیر نداشت.

2.عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب. وی امام را تایید کرد. در هنگام حرکت اباعبدالله چشمانش دچار کم بینی یا نابینایی شده بود. در هیچ روایتی امام او را دعوت به همراهی نکرد و هیچ معصومی وی را به سب شرکت نکردن در کربلا سرزنش نکرده است. قرائن تاریخی نابینا بودن وی و داشتن راهنما در هنگام حرکت را تصریح کرده است.

3.عبدالله بن جعفر همسر حضرت زینب (ع). وی نیز همچون محمد حنیفه و ابن عباس، موید و طرفدار اباعبدالله بود و فرستاد دو فرزندش برای شرکت در کربلا گواه این فهم و معرفت و تایید است. علت شرکت نکردن او را نابینایی یا کم بینایی نوشته اند.

4.فرزدق شاعر. در بستان بنی عامر نزدیک مکه با امام ملاقت کرد. وی همراه مادرش قصد شرکت در مراسم حج داشت. پس از دیدار با امام و توضیح درباره کوفه و بی وفایی مردم و طرح چند پرسش درباره مناسک حج، از امام جدا شد.

5.ابوسعید خدری. وی یار پیامبر بود و در دوازده غزوه شرکت داشت و در سال 64 یا 74 درگذشت شخصیت برجسته وی را همه ستوده اند. او از ولایت امیر مومنان دفاع کرد. عدم حضور وی در کربلا به درستی معلوم نیست. ائمه او را تایید کرده اند و معلوم می شود عذری مانند پیری و شکستگی، چشم کم سو و ... سبب عدم شرکت اوست.

تعداد منازل راه: تعداد منازل راه را از مکه تا کربلا گوناگون نوشته اند. در برخی منازل امام درنگ کوتاهی داشته و در برخی منازل اتراق کرده است. برخی منازل متعلق به یک وادی با هم ذکر شده است.

در بسیاری از کتب تاریخی، درنگ در برخی از این منازل گزارش داده شده است. مثلا منازل 6،7،8،9،10،11،12،14،15،27 (ده منزل) گذرگاه و توقفگاه امام نبوده اند. منزلگاه ها، نقطه های آباد و آبگاه های مناسب در دل بیابان بوده اند.

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

اطلاعات مربوط به منازل اول تا دوازدهم

نخستین منزل

نام منزل: بستان ابن معمّر (ابن عامر) به بطن نخله نیز مشهور است.

وجه تسمیه: این محل متعلق به عمربن عبدالله بن معمر بوده است.

زمان ورود: هشتم ذی الحجه سال ۶۰ هجری معادل ۱۸ شهریور ماه ۵۹ شمسی.

مدت توقف: امام درنگ کوتاهی در این محل داشته است.

ویژگی ها و امکانات: این منطقه میان دو دره بوده است که به نخل یمنی و نخل شاهی
مشهور بوده اند.

رویدادها: در این منزل فرزدق شاعر، همراه با مادرش امام را ملاقات کرد. امام و یارانش شمشیر و نیزه در دست داشتند. ابا عبدالله از فرزدق پرسید: پشت سر (کوفه) چه خبر؟

جواب داد: دل ها با توست و شمشیر ها با بنی امیه و تقدیر به دست خداست.

فرزدق پرسش هایی درباره ی مناسک حج از امام پرسید و پس از دریافت پاسخ با شتاب دور شد تا خود را به حج برساند. (برخی این ملاقات را در منازل دیگر نوشته اند که ملاقات در این منزل دقیق تر است.)

منزل دوم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: ابطح

وجه تسمیه: به سیلگاه وسیعی که در آن سنگ ریزه و ریگ است و نیز به دره پهن، مجرای فراخ، هموار و صاف و مسطح می گویند.

زمان ورود: به نظر می رسد ورود به این محل همان روز هشتم ذی الحجه (یوم الترویه) باشد. (۱۸ شهریور ۵۹ شمسی)

مدت توقف: امام به مقدار ساعتی در این منزل درنگ داشته است.

ویژگی و امکانات:

۱. زمین صاف و هموار که برای اتراق مناسب بود.

۲. چند درخت و چاه آب در این منطقه بوده است.

رویدادها:

۱. به امام اطلاع دادند که یزیدبن ثبیط بصری به دیدنش آمده است امام برخاست تا زودتر به دیدار یزید و فرزندانش عبدالله و عبیدالله برود، یزید نیز با اشتیاق به دیدار امام رفته بود. وقتی یزید برگشت، امام را در محل خویش نشسته دید و گفت: بفضل الله و برحمة فلیفرحوا. (یونس، آیه ۵۸)

یزید شادمان شد و با 2 فرزندش هم سفر امام شد. امام در حق او دعا کرد. یزید ده فرزند داشت که فقط همین دو فرزند همراه او در کربلا شرکت کردند.

۲. پیوستن شخص دیگر را که همراه یزیدبن ثبیط بوده نیز در این محل ذکر کرده اند. نام او را عامر گفته اند.

منزل سوم

نام منزل: تنعیم

وجه تسمیه: این نام برگرفته از کوهی است به نام «ناعم» که در سمت چپ این منطقه است.

زمان ورود: همان روز هشتم ذی الحجه، ۱۸ شهریور ماه، ۵۹ شمسی

مدت توقف: چند ساعت

ویژگی و امکانات:

۱.داشتن درختان و نخل زاران

۲. داشتن آب کافی

رویدادها:

۱. برخورد با کاروان بحیربن ریسان که کالاهایی را برای تبریک آغاز حکومت یزید به شام می فرستاد. امام دستور مصادره ی کالاها را صادر کرد. بار این شتران زعفران و حلّه و لباس بود.

امام به شترداران فرمود هر کس با ما بیاید کرایه و لباس او را می پردازیم و هر کس بخواهد به یمن بازگردد به اندازه ی مسیر طی شده کرایه اش را خواهیم پرداخت.

۲. گفته اند در این منزل عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه ی دوم) با امام ملاقات کرد و امام را از رفتن به کوفه بر حذر داشت و به امام گفت: به خدا می سپارمت، تو در این راه کشته می شوی و سه بار ناف امام را بوسید.

احتمال است که دیدار کننده عبدالله مطیع باشد نه عبدالله عمر، در این دیدار اشاره به طومارها و نامه های همراه امام شده است.

منزل چهارم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: صفاح

وجه تسمیه: به کناره و حاشیه کوه می گویند. معلوم می شود این ناحیه در دامنه کوه است.

زمان ورود: احتمالا روز بعد یعنی نهم ذی الحجه امام به این محل وارد شده اند. (معادل ۱۹ شهریور ماه ۵۹ شمسی)

مدت توقف: توقف امام در این محل کوتاه بوده است.

ویژگی و امکانات:

۱. کنار جاده و مسیر اصلی بود.

۲. سمت چپ راه کسانی که از مُشاش وارد مکه می شدند.

۳. ویژگی مناطق کوهستانی را داشت.

رویدادها:

۱. امام را در این منزلگاه با سپر بر دوش دیده بودند و قبایی بر شانه. از زبان فرزدق است که:

لقیتُ الحسین بارض الصفاح علیه الیلامق و الدّرق

۲. عبدالله بن عمروبن عاص در این محل سراپرده ای داشت. گویا فرزدق در این محله با عبدالله دیدار داشته است.

۳. برخی ملاقات فرزدق را با اباعبدالله در این منطقه دانسته اند که دقیق به نظر نمی رسد.

۴. امام در سخنانی کوتاه تسلیم خود را در برابر قضا و اراده ی الهی بیان کرد.

منزل پنجم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: وادی عتیق

وجه تسمیه: وادی به معنی مسیل و سرزمین گود میان دو کوه یا تپه است و عقیق به مسیل وسیع و گسترده گفته می شود.

زمان ورود: دهم ذی الحجه، ۲۰ شهریور ماه ۵۹ شمسی

مدت توقف: بسیار کوتاه و گذرا، به همین دلیل عمده ی کتب تاریخی از ذکر این محل به عنوان منزلگاه صرف نظر کرده اند.

ویژگی و امکانات:

۱. چندین چشمه و درخت در این منطقه بوده است. درختان منطقه عمدتاً نخل بوده اند.

۲. تخته سنگ های پراکنده و بزرگ و کوچک در اطراف.

رویدادها:

۱.سماوی در ابصارالعین دریافت نامه ی یحیی بن سعید بن عاص و عبدالله جعفر را به این منزل نسبت داده است. در این نامه یحیی خود را مشفق معرفی کرده و از امام خواسته است برگردد.

امام فرمود: (در پاسخ عبدالله جعفر و یحیی) من پیامبر را در رویا دیدم که به من امر کرد این راه را بروم. وقتی پرسیدند: آن رویا چیست؟ امام فرمود: به کسی نگفته ام و تا به خدای خود ملحق شوم نخواهم گفت.

۲. اگر ملاقات عبدالله جعفر در این منزل باشد، پیوستن عون و محمد به اباعبدالله نیز باید در همین منزلگاه باشد.

منزل ششم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: ذات عرق

وجه تسمیه: عرق نام کوهی است در راه مکه. اهل تسنن ذات عرق را میقات عراقیان و اهل شرق می دانند اما شیعیان معتقدند باید از مسلخ که از مکه دورتر است محرم شد.

زمان ورود: دوشنبه چهاردهم ذی الحجه یا یکشنبه سیزدهم ذی الحجه معادل ۲۴ شهریور ماه 59 شمسی.

مدت توقف: چون این منزلگاه مهم و جمعیت فراوان داشت، امام حدود دو روز در آنجا توقف کرده است.

ویژگی و امکانات:

۱. در نزدیکی کوه واقع شده بود.

۲. نسبتاً خوش آب و هوا با درختان و چند چاه آب بوده است.

۳. جمعیت قابل توجهی در آنجا بود. ۴. منزلگاه مهمی بود.

رویدادها:

۱. دیدار امام با بشربن غالب اسدی، او نیز از کوفه آمده بود و همان گزارشی را داد که فرزدق داده بود.

۲. دیدار با ریّاش، ریّاش می گوید خیمه های افراشته دیدم. نزدیک شدم صدای قرآن خواندن حسین بن علی را شنیدم. وارد شدم، از امام سبب حرکت را پرسیدم، فرمود: بنی امیه به قتل تهدیدم کردند. این هم نامه های اهل کوفه است. ایشان کشنده ی من خواهند بود اما پس از آن دچار ذلت خواهند شد.

۳. ملاقات با عبدالله بن جعفر و پیوستن دو فرزندش عون و محمد را به این منزلگاه نیز نسبت داده اند.

منزل هفتم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: عیون (فرودگاه زوّار بصره)

وجه تسمیه: عیون جمع عین و به معنی چشمه هاست. فراوانی چشمه و آبگاه در این ناحیه باعث شده بود که این سرزمین را عیون بنامند.

زمان ورود: احتمالاً سه شنبه پانزدهم ذی الحجه معادل ۲۵ شهریور ماه ۵۹ شمسی.

مدت توقف: احتمالاً امام تنها از کنار آن گذشته و درنگ بسیار کوتاهی داشته است.

ویژگی و امکانات:

۱. نسبتاً مسطح بوده است.

۲. حوض ها و گودال های آب فراوان داشته است. این حوض ها از چشمه های فراوان سرشار می شدند.
۳. درختان، به ویژه نخل های فراوان داشته است.

رویدادها:

۱.ملاقات امام با عبدالله بن مطیع عدوی را به این منزل نسبت داده اند. او مشغول حفر چاه بود و از امام خواست که برای تیمن و تبرک و جوشش آب از چاه کمکش کند و امام با کرامت فراوان باعث جوشش چاه او شد.

عبدالله مطیع نگرانی خود را از حرکت امام و پیمان شکنی مردم کوفه بیان داشت. ملاقات با عبدالله مطیع را در منزل حاجز و بستان ابن معمر نیز ذکر کرده اند.

۲. امام با مسافران و رهگذران در این منزل، سخنانی کوتاه داشته است.

منزل هشتم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا
نام منزل: منزل غَمَره

وجه تسمیه: چندین معنا برای غَمَره گفته اند:

۱. انبوه مردم چون کاروان های فراوانی در اینجا توقف می کردند.

۲. آب بسیار و گرداب زاست. آب فراوان را غَمَره گویند.

۳. ازدحام و فراوانی اشیا و کالاست.

۴. غمره به معنی شدت و سختی است. مشکلات راه رسیدن به این منزل فراوان بوده است.

زمان ورود: سه شنبه پانزدهم ذی الحجه معادل ۲۵ شهریور ماه 59 شمسی.

مدت توقف: درنگ کوتاه و پس از آبگیری از این منطقه حرکت کرده اند.

ویژگی و امکانات:

۱. آب فراوان همراه با گرداب

۲. حوضچه های چندگانه

۳. درختان و فراوانی نعمت

رویدادها:

۱. امام به روشنگری پرداخت.

۲. همچون منزلگاه های دیگر با طرح فرجام راه به نوعی پالایش و آزمون پرداخت تا هراس زدگان و دل باختگان دنیا رها کنند و بروند.

۳. کسب اطلاعات از راه و پرسش از مسافران درباره کوفه.

منزل نهم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: رُهَیمه (رحیمه)

وجه تسمیه: رهیمه مصفر رهمه به معنی باران اندک و نرم و مداوم است.

زمان ورود: احتمالاً حدود پانزدهم ذی الحجه امام و کاروان وی در این محل بوده اند.

مدت توقف: کوتاه و اندک

ویژگی و امکانات:

۱. منطقه آباد بوده است.

۲. به کوفه نزدیک بوده است.

۳. با کوه فاصله اندکی داشته است.

رویدادها:

۱. دیدار با ابوهریره اسدی یا اباهرم. اباهرم علت خروج امام را پرسید و امام تهدید به قتل بنی امیه و دعوت مردم و سر نوشت تنگ بار پیمان شکنان را گوشزد کرد.

۲. امام به هتّاکی و حرمت شکنی بنی امیه اشاره کرد.

۳. از این محل آب گیری مجدد شد.

منزل دهم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: حاجر (حاجز)

وجه تسمیه: حاجر به معنای نگاهدارنده ی آب است و جایی که آب در آن جمع شود. شبیه دره بوده است.

زمان ورود: ۱۵ ذی الحجه یک هفته پس از حرکت از مکه.

مدت توقف: درنگ چند ساعتی

ویژگی و امکانات:

۱. فرودگاه حجاج و جزئی از بطن الرّمه بود.

۲. آب چند مسیل در این نقطه به هم می رسید.

۳. مقداری درخت در منطقه بوده است. ۴. مانند دره بوده است.

رویدادها:

۱. امام، نامه ی مسلم بن عقیل را در این منطقه دریافت کرد. نامه را قیس بن مسهر صیداوی رسانده بود.

مسلم بن عقیل آمادگی و پذیرش مردم کوفه را نوشته بود. امام پاسخ نامه را نوشت و به قیس بن مسهر صیداوی سپرد تا به کوفه برساند.

مخاطبان نامه بزرگانی چون سلیمان بن صرد، مسیّب بن نجبه، رفاعة بن شدّاد و عبدالله بن وال بودند.

۲. برخی نوشته اند پیک و نامه رسان ابا عبدالله به کوفه عبدالله به کوفه عبدالله بن یقطر بوده است.

۳. برخی دریافت خبر شهادت مسلم و هانی را در این منزل دانسته اند که اندکی بعید به نظر می رسد.

۴. دیدار دوم عبدالله مطیع با امام نیز به این منزل نسبت داده شده است.

منزل یازدهم

نام منزل: خُزیمیّه (حُزیمیّه)

وجه تسمیه: تصغیر خزیمه منسوب به خزیمه بن حازم.

زمان ورود: ۱۸ ذی الحجه (روز جمعه)

مدت توقف: یک شبانه روز، به دلیل فراوانی مسافران و مناسب بودن محل.

ویژگی و امکانات:

۱. یکی از منزلگاه های حج بوده است.

۲. میان آن تا ثعلبیه ۳۳ میل فاصله بوده است.

۳. منطقه نسبتاً سر سبز و خرم و دارای چند خانه و درختان سبز بوده است.

رویدادها:

۱. در این منزلگاه حضرت زینب (س) زیر آسمان پر ستاره قدم زد و صدایی شنید که می خواند:

الا یا عین فاحتفلی یجهد

و مَن یبکی علی الشهداء بعدی

علی قومٍ تسوقهم المنایا

بمقدارٍ الی انجازٍ وعدی

امام هاتف و این صدا را جنیان معرفی کرد و فرمود: یا اختاهُ کُلَ الّذی قضی الله فَهُوَ کائن. خواهرم آنچه خدا تقدیر کرده است گریز ناپذیر است.

منزل دوازدهم

قدم به قدم با قافله امام حسین(ع) از مکه تا کربلا

نام منزل: شقوق

وجه تسمیه: به معنی ناحیه هاست. این منطقه شامل بخش های کوچک چندگانه بوده است.

زمان ورود: شنبه نوزدهم ذی الحجه یا یکشنبه بیستم ذی الحجه معادل ۲۹ شهریور

مدت توقف: کوتاه و اندک

ویژگی و امکانات:

۱. قبر عبادی رئیس قبیله بنی اسد در این منطقه بوده است.

۲. برکه ها و چاه های متعدد در این منطقه بوده است.

۳. محل نزول کاروان های قبایل بنی اسد و بنی نهشل بوده است.

رویدادها:

۱. مهم ترین رویداد در این منزل، دریافت خبر شهادت حضرت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را نوشته اند. امام در سوگ این دو شهید اشعاری را زمزمه کرد که این اشعار گواه بی اعتباری و غدّاری دنیا و اهل آن است.

۲. برخی دیدار فرزدق با امام را در این آبگاه نگاشته اند که بعید به نظر می رسد.
علی باقری کاکشی
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز دوشنبه 29 مردادماه در پیامی به حجاج بیت الله الحرام، تعیین یک میعادگاه دائمی برای انجام فریضه حج را نمادی برای وحدت مسلمانان و امت‌سازی اسلام دانستند و با اشاره به سیاست جنگ‌افروزانه آمریکا در میان مسلمانان تأکید کردند: باید با هوشیاری این سیاست شیطانی را خنثی کرد و حج و برائت از مشرکان، زمینه‌ساز این هوشیاری است.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز حجت الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی آن را در صحرای عرفات قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

والحمدلله والصّلاة علی رسوله المصطفیٰ و آله الاطهار الابرار و صحبه الاخیار. قال الله تعالی: وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجالًا وَ عَلیٰ کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ؛ لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَ یَذکُرُوا اسمَ اللهِ فی اَیّامٍ مَعلومات. (۱)

این آهنگ عرشی همچنان دلها را فرامیخواند و از فراز قرنها و دورانها، بشریّت را به گرد آمدن بر محور توحید دعوت میکند. همه‌ی آحاد انسان، مخاطب این فراخوان ابراهیمی و مفتخر به آنند؛ اگرچه گوشهایی آن را نشنوند و دلهایی زیر حجاب غفلت و جهالت، از آن محروم بمانند، و اگرچه کسانی صلاحیّت ورود در این ضیافت جهانی و همیشگی را در خود فراهم نکنند و یا به هرجهت توفیق آن را نیابند.

اکنون شما از این موهبت برخوردار گشته و در وادی امن میهمان‌سرای الهی قدم نهاده‌اید. عرفات و مشعر و منا، صفا و مروه و بیت، مسجدالحرام و مسجدالنّبی، جای‌جای همه‌ی این مناسک و مشاعر، هریک قطعه‌ای از زنجیره‌ی معنویّت و عروج روحی برای حج‌گزاری است که قدر این توفیق را دانسته و از آن برای طهارت خود بهره گیرد و برای بقیّه‌ی عمر خود توشه بردارد.

نکته‌ی مهمّی که هر انسان اندیشه‌ورز را کنجکاو و حسّاس میکند، تعیین یک میعادگاه دائمی برای همه‌ی مردم و همه‌ی نسلها و در همه‌ی سالها، در یک نقطه‌ی معیّن و در یک محدوده‌ی زمانی واحد است. این وحدت زمان و مکان، یکی از رازهای اصلی فریضه‌ی حج است. بی‌شک یکی از برترین مصداقها برای «لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم» همین دیدار سالیانه‌ی آحاد امّت اسلامی در کنار خانه‌ی خدا است. این، رمز وحدت اسلامی و نماد امّت‌سازی اسلام است که باید در زیر سایه‌ی بیت‌الله قرار داشته باشد. خانه‌ی خدا متعلّق به همگان است: سَواءً العاکِفُ فیهِ وَ الباد. (۲)

حج، در این مکان و در این محدوده‌ی زمانی، همیشه و در همه‌ی سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فرامیخواند. و این در نقطه‌ی مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همه‌ی دورانها و بویژه در این دوران، مسلمانان را به صف‌آرایی در برابر یکدیگر تشویق میکرده‌اند و میکنند. امروز به رفتار آمریکای مستکبر و جنایتکار بنگرید. سیاست اصلی آن در برابر اسلام و مسلمین، جنگ‌افروزی است. خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است. ظالمانی را به جان مظلومانی انداختن، از جناح ظالم پشتیبانی کردن، به دست او جناح مظلوم را بی‌رحمانه سرکوب کردن، و آتش این فتنه‌ی هولناک را همواره تیزوتند کردن. مسلمانان باید هشیار باشند و این سیاست شیطانی را خنثی کنند. حج زمینه‌ساز این هشیاری است، و این است فلسفه‌ی برائت از مشرکان و مستکبران در حج.

یاد خدا روح حج است. در همه حال دلهای خود را با این باران رحمت، زندگی و نشاط بخشیم و توکّل و اعتماد به او را که اصل و سرچشمه‌ی قدرت و شکوه و عدل و زیبایی است، در دل خود ریشه‌دار کنیم. دراین‌صورت بر کید دشمن پیروز خواهیم شد. حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید.

والسّلام علیکم و رحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۸ مردادماه ۱۳۹۷

مصادف با ۷ ذی‌الحجّة ۱۴۳۹
علی باقری کاکشی
جبار کوچکی‌نژاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: گزارش هیئت تحقیق و تفحص در حال جمع بندی بود، اما برخی مسائل رخ داده که به این منظور نظارتی میدانی در حال انجام است، چرا که از سوی دولت به برخی شرکت‌ها پول پرداخت شده؛ اما ظاهرا زدوبندی در پرداخت‌ها صورت گرفته است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، افزود: تعدادی نیرو ماموریت پیدا کرده اند که در شرکت ها حضور یابند تا مشخص شود آیا پول در محل معین هزینه شده است یا خیر.

یارانه 45 هزار تومانی دردی از خانوار درمان نمی‌کند

وی با بیان اینکه در ماده 8 قانون ستاد هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده که دولت می‌تواند کمک بلاعوض به شرکت‌ها داشته باشد، ادامه داد: دولت به صورت بلاعوض به برخی شرکت ها کمک کرده و حتی به یک شرکت 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض داشته، اما بحث اصلی این است که با توجه اینکه در یک استان به دو شرکت کمک کرده آیا این کمک ضوابط داشته و یا زد و بند بوده است؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: یارانه 45 هزار تومانی در حال حاضر کاری برای خانوارها انجام نمی دهد، البته قیمت برخی محصولات همانند بنزین در سال هایی که مبلغ یارانه نقدی افزایش نیافته گران نشده است.

شرکت ملی نفت چندین هزار میلیارد تومان پول سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را پرداخت نکرده است

وی با بیان اینکه در تحقیق و تفحص مشخص می‌شود که درآمد دولت از محل هدفمندی چقدر است، افزود: شرکت ملی نفت چندین هزار میلیارد تومان پول سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را پرداخت نکرده است که اگر این پول ها پرداخت شود یقینا یارانه نقدی 45 هزار تومانی دو برابر می شود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندسازی یارانه ها، تصریح کرد: اگر 110 هزار میلیارد تومان ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی شرکت ملی نفت پرداخت شود می‌توان یارانه‌ها را دو برابر کرد.
علی باقری کاکشی
میسازیم تا ساخته شویم
در راستای طرح های محرومیت زدایی قرارگاه جهادی رهروان ولایت بسیج دانشجویی مسجدسلیمان و آغاز فصل اردوهای جهادی ، بسیج دانشجویی مسجدسلیمان اقدام به اعزام کمیته های عمرانی ،فرهنگی ،آموزش ،بهداشت ودرمان به منطقه شیخ مندنی شهرستان مسجدسلیمان مینماید .
از کلیه علاقه مندان و خیران محترم جهت حضور در این اردو دعوت به عمل می آید ، لازم به ذکر است بسیجیان دانشگاه های مسجدسلیمان ،اندیکا ،لالی در این اردو حضور دارند .
زمان :از ۹۷/۶/۱۵ به مدت ۱۰روز
مهندس بسیجی علی باقری کاکش
جانشین حوزه بسیج دانشجویی شهرستان مسجدسلیمان
علی باقری کاکشی
عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد.
علی باقری کاکشی
افتاده‌ است‌

کار مسلم‌ وای‌ دست‌ اشقیا افتاده‌ است.

اشک‌ جاری‌ بر رخش‌ شرح‌ غمی‌ پنهان‌ دهد

گوشه‌ غربت‌ به‌ یاد کربلا افتاده‌ است‌.

باغ‌ شد مرداب‌ و گلها نیزه‌ و شمشیر شد

قاصد کرب‌ و بلایی‌ از نوا افتاده‌ است‌.

سر، سر پیمان‌ گذارش‌ روی‌ دار افتاده‌ است

دل‌ سر و کارش‌ به‌ خلقی‌ بی‌ وفا افتاده‌ است‌.

آه‌ گلچینان‌ که‌ از هر بام‌ با سنگش‌ زنند

این‌ گل‌ طوباست‌ از شاخه‌ جدا افتاده‌ است.‌

دست‌ مهمان‌ بستن‌ و با کام‌ عطشان‌ کشتنش

از کجا در کوفه‌ این‌ رسم‌ خطا افتاده‌ است.‌

نامه‌های‌ دعوت‌ کوفه‌ بجز نیرنگ‌ نیست

بد مرامی‌، بد دلی‌ در کوفه‌ جا افتاده‌ است‌.

کار دلهاشان‌ به‌ نیرنگ‌ و نفاق افتاده‌ است‌

کار لبهاشان‌ به‌ لعن‌ و ناسزا افتاده‌ است‌.

چشم‌هاشان‌ خائن‌ و آئینه‌ ناپاکی‌ است‌

وای‌ از چشمی‌ که‌ از شرم‌ و حیا افتاده‌ است‌.

بگذر از کوفه‌ نبینی‌ تا به‌ روی‌ غنچه‌ها

رد پا از پنجه‌ نا آشنا افتاده‌ است‌.

::

::

میریزد اشک غربت ازهر دوچشم مهمان

دیوارودر گرفته امشب سرم به دامان

هر سو اگر ببارد سنگ جفا وکینه

من میزنم حسین جان سنگ تو را به سینه

از چشم ماه کوفه ریزد ستاره امشب

بر غربتم بگرید دارالعماره امشب

جانانه ام کجایی جانم رسیده برلب

هنگام کوچه گردی هستم به یاد زینب

تا شد دلم پر از خون من یادلاله کردم

چون تازیانه دیدم یاد سه ساله کردم

کوفه دلش لبالب ازکینه ی تو باشد

صحبت زسم اسب واز سینه ی توباشد

سربسته گویم امشب ای بر شبم ستاره

از گوش دخترانت واکن تو گوشواره

ماندم چسان بگویم امشب چها شنیدم

بر دست اهل کوفه تیر سه شعبه دیدم

::

::

این اهل کوفه رشته ی پیمان بریده اند

شمشیرهای خویش به رویت کشیده اند

اینجا مدینه نیست ولی شهر کینه است

اینجا سقیفه ی دگری آفریده اند

دیروز دست بیعتشان را فروختند

امروز تازیانه وخنجر خریده اند

در تار وپودشان نمک سفره ی علیست

اما برای قتل تو سبقت گزیده اند

کوفه میا که قافله ی سم اسبها

در انتظار پیکر ازهم دریده اند

اینجا تنورها همه خاموش ومنتظر

در انتظار یک سر از تن بریده اند

لعنت به چشم های حریص ومریضشان

انگار گوشواره ومعجر ندیده اند

::
::
یار مسافرمن ،آقا بگو کجایی

دعای آخرم هست خدا کند نیایی

هر کی برای قتلت یه نقشه ای کشیده

یا تیغ ونیزه یاکه تیر وکمون خریده

اینجا میون مردم صحبت منع آبه

دلشوره ام برای شیرخواره ی ربابه

با صحنه ای که دیدم آهی زدل کشیدم

رو دوش یک کموندار تیر سه شعبه دیدم
علی باقری کاکشی
روز عید قربان روز پر فضیلتی است. اعمال این روز چند چیز است:

غسل: که به گفته علامه مجلسى، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آنجا که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند.
نماز عید: این نماز در زمان حضور امام معصوم (ع) واجب است؛‌ اما در زمان غیبت امام زمان (عج) مطابق فتوای مشهور فقهاى شیعه، مستحب مؤکّد است (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى).
مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است خوانده شود. بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه است که اوّلش این است: «أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک» و اگر دعای چهل و ششم قرائت شود بهتر است.
دعای ندبه: خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.
قربانی کردن: انجام قربانی بر حاجیان حاضر در مکه واجب است؛ اما انجام قربانی در این روز برای همه مسلمانان مستحبّ مؤکّد است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن خورده شود. مستحبّ است هنگام قربانی این دعا که از امام صادق (ع) نقل شده است خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی» در حدیثی نقل شده است که امام صادق (ع) فرمود: امام علی بن الحسین و امام باقر (ع) گوشت قربانی را سه قسمت می‌کردند: یک قسمت آن را به همسایگان می‌دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‌داشتند.
تکبیرات مشهور این روز گفته شود: برای کسانی که در این ایام در مراسم حج و صحرای منا هستند، بعد از پانزده نمازهای روزانه این تکبیرها را بخوانند یعنی از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم؛ ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را می خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب کافی چنین است: «اَللهُ اَکْبَرُ اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَر اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا ااَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَهِ الانعامِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا»
زیارت امام حسین (ع)
eid2 اعمال عید قربان

اعمال شب عید قربان

از امام صادق (ع) روایت شده که از پدرانش چنین نقل فرمودند: «امام علی (ع) دوست داشت چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان» به نظر می‌رسد که منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام حسین (ع) مستحب است.

براى عید قربان اعمالى چند نقل شده است:

۱ـ غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسى»، غسل در آن روز سنّت موکّد است تا آن جا که بعضى از علما آن را واجب دانسته اند.

۲ـ نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شد، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام (علیه السلام) مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت موکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى).

۳ـ مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم «علاّمه مجلسى»، بهترین دعاها،دعاى چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعاى چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است.

eid3 اعمال عید قربان

۴ـ خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.

۵ـ قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ موکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورد.۵

و نیز مستحبّ است هنگام قربانى این دعا را که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است بخواند:

وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا

من روى خود را به سوى کسى کردم که آسمان ها و زمین را آفریده; من در ایمان خود خالصم و

مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتى وَ نُسُکى وَ مَحْیاىَ وَ مَماتى لِلّهِ رَبِّ

از مشرکان نیستم. نماز و قربانى و زندگى و مرگم براى خداوندى است که پروردگار

الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْکَ

جهانیان است. شریکى براى او نیست. من به این برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم. خدایا از تو و

وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّى.

براى توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدایا از من قبول فرما.

(البتّه اگر به نیّت چند نفر قربانىِ مستحب انجام شود، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا)

نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شد، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام (علیه السلام) مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت موکّد است.۲ (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى).

بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانى نمایند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند.

در روایتى است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: امام على بن الحسین و امام باقر(علیهم السلام) گوشت قربانى را سه قسمت مى کردند; یک قسمت آن را به همسایگان مى دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را براى اهل خانه نگه مى داشتند

۶ـ تکبیرات مشهور زیر را بگوید; براى کسانى که در این ایّام توفیق حضور در مراسم حج و صحراى «منى» را دارند، بعد از پانزده نماز این تکبیرها را مى خوانند; از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم; ولى کسانى که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را مى خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف «کافى» چنین است:

اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى

خدا بزرگتر از توصیف است معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و ستایش خاص خداست خدا بزرگتر است بر آنچه

ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَهِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا.

ما را راهنمایى کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزیمان کرد از چهار پایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاصّ خداست براى آن که آزمود ما را.

حدّاقل این تکبیرها را بعد از نماز در این ایّام، یکبار بگوید ولى اگر تکرار نماید، بهتر است، و حتّى اگر بعد از نوافل نیز بگوید خوب است.
علی باقری کاکشی