⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین مطالب
آخرین نظرات

۶۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

دستور محمد مخبر برای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال لیگ برتر درحالی است که  تنها سه هفته به پایان مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، سازمان لیگ دستور به انجام ادامه بازی‌های لیگ برتر و همچنین لیگ‌های کشوری در سطوح پایین‌تر بدون حضور تماشاگران داد.

 

سازمان لیگ در نامه به تمام هیئت فوتبال استان‌ها و باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ‌های یک تا سوم کشوری عنوان کرده بود به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در ورزشگاه‌ها طی هفته‌های اخیر و همچنین عدم اتصال به سامانه ایران من(برای تشخیص زدن دو دُز واکسن کرونا)، بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

 

سازمان لیگ در شرایطی چنین تصمیمی گرفته بود که در چهار روز از پنج روز اخیر، تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا تک‌رقمی بوده و آمار مبتلایان و جان‌باختگان کووید۱۹ در ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد.

 

سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*43857*4* را شماره گیری کرده و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

 

متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

 

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد فرد از طریق این درگاه است.

 

درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

 

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار،کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

 

بدیهی است، پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می گردد که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

 

معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

 

بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه های اعلام‌شده ندارند

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

سردار مهدی حاجیان گفت: درپی تغییرات اعمال شده در پلیس کشور که ساختار آن به فرماندهی انتظامی کل ارتقاء یافت، عنوان اختصاری آن نیز به «فراجا» تغییر کرد.

 

به گفته سخنگوی انتظامی کل کشور، به مرور زمان و طی یک سال آینده اسامی ناجا از روی خودرو‌ها و تجهیزات پلیس نیز تغییر کرده و عنوان فراجا روی آن نصب می‌شود.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

یه سوال اولاً دین اسلام و مسجد از هزاران سال قبل دین مردم ایران بوده ، حال چرا عده ایی اقدام به آتش زدن قرآن، تخریب اموال مسجد ،به آتش کشیدن مسجد میکنن آنهم با جملاتی مانند مجری ایران اینتر نشنال برو حالش ببر ،.........

گرانی ،بیکاری ،...... در کشور هست .اما سوال اینجاست چرا و با چه هدفی از سویی پخش فیلم های ۹۶ ،۹۸  ویا حوادث آتش سوزی جعلی و........... سعی در ترغیب مردم به ایجاد ناامنی در کشور دارند .اعتراض به مشکلات و مسائل کشور حق مسلم مردم کشور است اما چرا بعضی افراد سعی در سوء استفاده از خواسته های به حق مردم و به حاشیه بردن اعتراضات به حق  و مسالمت آمیز مردم و به حاشیه بردن آن به نفع شبکه های معاند و ضد انقلاب هستند.

گرانی اقلام اساسی فشاری بر قشر مستضعف جامعه وارد می‌کند، که باید دید برنامه دولت برای هدفمندی یارانه و شیوه پرداخت آن چگونه است تا اینجا کار که شکر خدا نه کسی صبح جمعه خبر دار شده ،نه در اتاقش مخفی شده  ،حضور وزیر، ریاست جمهوری، معاونانش در بازار ،فروشگاه های سطح کشور و گوش دادن به حرف دل مردم و توضیح برنامه ها در برنامه‌های تلویزیونی قبل از اجرا و صداقت با مردم نشان دهنده مردمی بودن دولت میباشد.

اما آنان که در خیال خام خود در فکر ضربه زدن به کشور هستند به جای مطالعه برنامه دولت سیزدهم در مورد حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی هدفمند یارانه ها و نقد و انتقاد سازنده به آن سعی در ایجاد اغتشاش و ناامنی و به حاشیه بردن مشکلات مردم هستند مسلم است کسی که اعتراض دارد در جهت خشنودی مجری شبکه های معاند اقدام به تخریب اموال مسجد ،آتش زدن قرآن،...... که تمامی آنان متعلق به خود مردم هستند هیچ فردی جهت اعتراض به کسی اموال خودش آتش نمی‌زند. 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

فارس نوشت: با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی که از صبح امروز اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد با این وجود، قدرت خرید ۷ دهک هم افزایش پیدا می‌کند.

 

بر اساس آماری که خبرگزاری فارس از اصناف درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی به دست آورده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با نرخ های قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده است، محاسبات نشان می‌دهد که دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد، بر همین اساس، قدرت واقعی خرید سه دهک کم‌درآمد ۸۰۰ و ۴ دهک متوسط ۲۲۷ هزار تومان بیشتر می‌شود. همچنین قدرت خرید دهک اول شهری با وجود قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، بیش از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

بهبود عجیب قدرت خرید دهک اول درآمدی

 

با توجه به یارانه دریافتی، دهک اول شهری با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهند شد.

 

بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهارنفره ۳ کیلوگرم، تخم‌مرغ ۱.۱۸ کیلوگرم، پنیر ۵۸۰ گرم، انواع شیر ۲.۷۵ کیلوگرم و روغن خوراکی ۲.۲ کیلوگرم است.

 

تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه ۲۴۱ هزار تومان هزینه می‌کرد.

 

با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همان مقدار مواد غذایی به ۵۶۸ هزار تومان افزایش یافته که نشانه افزایش حدودا ۳۲۶ هزار تومانی بار هزینه‌ای خانوارهای دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌شیر و روغن است.

 

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است. بنابراین از یارانه ۱.۶ میلیون تومانی خانوارهای چهارنفره پس از خرید همان مقدار کالای اساسی، بیش از یک میلیون و ۳۱ هزار تومان در حساب خانوار باقی می‌ماند.

 

حتی اگر خالص یارانه اضافه‌ شده یعنی یارانه جدید پس از کسر یارانه‌های سابق را هم حساب کنیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود، باز هم قدرت خرید کم‌درآمدترین قشر شهری نهایتا پس از خرید همان بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌ شیر و روغن، ۹۲۳ هزار تومان افزایش خواهد یافت، این رقم نزدیک به قدرت خرید این قشر در ماه‌های قبل است یعنی قدرت خرید دهک اول دو برابر شده است حتی با افزایش قیمت‌ها.

 

سود ۷۸۳ هزار تومانی دهک دوم شهری با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی

 

بر اساس گزارش بودجه خانوار، دهک دوم شهری کشور ماهانه ۴.۱۶ کیلوگرم مرغ، ۱.۵ کیلو تخم‌مرغ، ۷۸۰ گرم پنیر، ۴ کیلوگرم شیر و ۲.۸۳ کیلوگرم روغن مصرف می‌کند.

 

تا پیش از این تهیه این سبد کالاهای اساسی برای دهک دوم شهری حدود ۳۳۶ هزار تومان تمام می‌شد که با قیمت‌های جدید پس از اصلاح یارانه ارزی، به ۸۰۳ هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی هزینه خرید همان مقدار ارزاق اساسی برای این قشر ۴۶۶ هزار تومان بیشتر شده است.

 

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک دوم هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است که به طور خالص (پس از کسر یارانه‌های سابق) یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یارانه این قشر اضافه شده است.

 

بدین ترتیب با کسر ۴۶۶ هزار تومان افزایش برای خرید کالاهای اساسی فوق، نهایتا ۷۸۳ هزار تومان مانده خالص یارانه اضافه‌شده برای دهک دوم خواهد بود که به معنای افزایش قدرت خرید آنها است.

 

قدرت خرید دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود

 

در دهک سوم شهری نیز محاسبات نشان می‌دهد که با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، نهایتا قدرت خرید آنها ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود.

 

هزینه خرید بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی برای دهک سوم شهری متناسب با میانگین مصرف ماهانه آنها طبق آمارها، پیش از این ۳۷۵ هزار تومان بود که با قیمت‌های جدید تقریبا به ۹۱۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ یعنی این دهک باید ۵۴۳ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کند اما از آن سو خالص یارانه دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیشتر شده که بیانگر افزایش ۷۰۶ هزار تومانی قدرت خرید این قشر حتی با کسر هزینه‌های جدید است.

 

بنابراین می‌توان گفت که سه دهک کم‌درآمد شهری به طور متوسط با افزایش قدرت خرید ۸۰۴ هزار تومانی با توجه به فزونی قابل توجه یارانه دریافتی نسبت به گرانی کالاهای اساسی مواجه خواهند بود.

 

افزایش نسبی قدرت خرید دهک‌های متوسط

 

در دهک چهارم شهری نیز که هر نفر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند، تهیه بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی با قیمت‌های جدید و به همان مقدار مصرف ماه‌های گذشته، ۹۵۲ هزار تومان در ماه تمام می‌شود که افزایش حدودا ۵۵۴ هزار تومانی نسبت به قیمت‌های سابق دارد.

 

اما هر خانوار ۴ نفره دهک چهارم به طور خالص ۸۴۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت کرده (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان منهای یارانه‌های قبلی) نهایتا برای این دهک ۲۹۱ هزار تومان پول هم باقی می‌ماند که به معنای افزایش واقعی قدرت خرید آنها است.

 

برای دهک پنجم نیز با وجود افزایش قیمت کالاهای اساس شامل مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی، نهایتا قدرت خرید این قشر ۲۳۶ هزار تومان بالا خواهد رفت؛ برای دهک ششم نیز از خالص یارانه اضافه شده ۲۳۴ هزار تومان باقی می‌ماند که بیانگر افزایش قدرت خرید آنها است. برای دهک هفتم نیز نهایتا ۱۵۰ هزار تومان پول باقی می‌ماند.

 

بر این اساس ۴ دهک میانی با افزایش به طور متوسط ۲۲۷ هزار تومانی قدرت خرید مواجه خواهند بود.

 

افزایش ناچیز قدرت خرید دو دهک هشتم و نهم

 

در بین سه دهک پردرآمد، دهک دهم که یارانه دریافت نمی‌کند و می‌ماند دهک‌های هشتم و نهم که آنها هم جزو پرمصرف‌ها در کشور هستند؛ طبق محاسبات با قیمت‌های جدید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی و با توجه به مصارف بالای این دهک‌ها نهایتا از خالص یارانه اضافه شده، ‌ برای دهک هشتم ۷۱ هزار تومان و برای دهک ۹ نیز ۱۸ هزار تومان باقی می‌ماند.

 

بنابراین گزارش مکررا اعلام شده است که یارانه نان و دارو همانند گذشته برای همه دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

 

‌مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اردیبهشت، در ساعات پایانی روز گذشته قابل برداشت شد

 

 

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه نرخ های جدید انواع روغن خوراکی را اعلام کرد.

 

پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ درباره مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع روغن خوراکی را برای مصرف کننده در سراسر کشور مطابق با جدول پیوست اعلام کرد.

 

بر اساس این اطلاعیه قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان است.

 

به استناد این مصوبه از امروز مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب در تمامی شبکه‌های توزیع اعم از زنجیره‌ای، صنفی و مجازی، تخلف گران فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی و سازمان تعزیرات با اندک خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

22 اردیبهشت 1349

 

در روز 22 اردیبهشت ۱۳۵۰ جزیره بحرین، استان چهاردهم ایران در پی جدایی از سرزمین مادری، اعلام استقلال کرد.

 

جدایی‌خواهی در بحرین زمانی پدیدار شد که این منطقه از ۱۸۹۲ میلادی تحت سلطه کامل بریتانیا درآمد. پیش از این بریتانیا از طریق انعقاد قراردادهای گوناگون کوشیده بود تا این سرزمین را تحت حاکمیت خود درآورد. نخستین قیام عمومی بحرین در مارس ۱۸۹۵ در مخالفت با شیخ عیسی بن علی نخستین حاکم از سلسله آل‌خلیفه شکل گرفت‌. این قیام با دخالت سرهنگ آرنولد ویلسون، نماینده دولت بریتانیا در خلیج فارس سرکوب شد و بازداشت و تبعید ناراضیان به «زباره» در شمال شبه جزیره قطر را در پی داشت و درگیری‌های شدیدی را میان قطر و بحرین بوجود آورد. این موضوع باعث شد قطر با انعقاد قراردادی خود را تحت‌الحمایه بریتانیا کند. این رویداد نقطه آغاز بیش از یک قرن کشمکش سیاسی و نظامی میان بحرین و قطر بود.

 

در سال‌های بعد به تدریج افکار عمومی در بحرین به ایران متمایل شد. انقراض سلسله قاجار در ایران و طرح ادعاهای ارضی پهلوی اول این تمایل را در میان مردم بحرین افزایش داد و از جانب دیگر بر حساسیت انگلیسی‌ها در منطقه افزود و آنان را به تحکیم پایه‌های نفوذ و سلطه خود در بحرین سوق داد. این رخداد باعث شد انگلیسی‌ها در ۱۹۲۳ میلادی شیخ عیسی بن علی را برکنار و یکی از کارگزاران خود چارلز بلگریو را در ۱۹۲۶ به عنوان مشاور امیر بحرین روانه این سرزمین کنند. اقدامات این مشاور که تصمیم‌گیرنده اصلی در بحرین بود افزایش نفرت عمومی نسبت به سیاست‌های استعماری بریتانیا در منطقه را در پی داشت، اعتراضات مردمی آغاز شد و بلگریو در مواجهه با اولین اعتراض‌آمیز بحرینی‌ها از این سرزمین خارج شد.

 

در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، با گسترش تظاهرات، مخالفت‌های مردمی به جنبش عمومی ضداستعماری تبدیل شد. بریتانیا می‌دانست که کاهش کنترل بر بحرین، به از دست رفتن سراسر خلیج فارس خواهد انجامید؛ می‌خواست به هر بهایی قیام مردم بحرین را سرکوب کند و در این راه دامن زدن به اختلافات مذهبی را پیشه کرد. میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کرد و زمینه‌های برخورد این دو را بوجود آورد. بدین ترتیب در دهه ۵۰ میلادی بحرین چند بار تا آستانه جنگ‌های خونین داخلی پیش رفت.

 

از طرفی جنگ کانال سوئز و هجوم نظامیان انگلیسی به مصر، سبب افزایش تنفر اعراب خلیج فارس و به ویژه مردم بحرین نسبت به انگلیس و همچنین ترویج احساسات ناسیونالیستی عربی در این کشور شد، اما این احساسات غالباً توسط پلیس غیربومی بحرین سرکوب می‌شد.

 

از اواسط قرن بیستم ادعاهای تاریخی ایران در مورد حاکمیت بر بحرین جدی شد. مجلس شورای ملی در آبان ۱۳۳۶ لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و دو کرسی خالی برای نمایندگان «استان چهاردهم» در نظر گرفته شد. این اقدام و تهدید ایران در مورد تحریم هر سازمان و مجمع بین‌المللی که بحرین را به رسمیت بشناسد، موضوع را پیچیده‌ کرد. اما فشار بریتانیا به شاه به دست کشیدن ایران از ادعاهای ارضی‌اش نسبت به بحرین انجامید.

 

در ۱۳۴۷ شاه طی دیدارش از هند گفت‌: «اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهیم شد و هر کاری که بتواند اراده مردم بحرین را به نحوی که نزد همه جهانیان به رسمیت شناخته شود، نشان دهد خوب است‌.» شاه استقلال بحرین را منوط به نظر مردم بحرین کرد و این عمل در تاریخ ایران سابقه نداشت. همان زمان اسدالله علم نیز به سفیر انگلیس در مورد این راه حل اعتراض می‌کند. او در کتاب خاطراتش در روز ۲۱ مرداد ۱۳۴۸ خود آورده است: «به سفیر انگلیس گفتم ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم چنین پیشنهادی را تصویب و در برابر ملت ایران توجیه کنیم.»

 

ایران سعی داشت تا سرنوشت بحرین در یک همه‌پرسی تعیین شود، در حالی که دولت‌های بحرین و بریتانیا با آن مخالفت کردند. در نتیجه ایران و بریتانیا توافق کردند تا به جای برگزاری همه‌پرسی‌، از سازمان ملل متحد خواسته شود سرنوشت سیاسی این سرزمین را از طریق یک نظرسنجی از میان گروه‌ها و طبقات مختلف تعیین کند. حکومت بحرین که تحت نفوذ بریتانیا بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عرب‌ها دگرگون کند. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند.

 

جالب اینکه شاه نیز متوجه خطر نظرخواهی در مورد استقلال بحرین شد و به علم گفت: «به سفیر تکرار کن که اگر من پیشنهادش را بپذیرم مرتکب خودکشی شده‌ام. اگر این خودکشی در راه حفظ منافع ملت ایران بود، ‌چندان اهمیتی به آن نمی‌دادم ولی به عقیده من این طرح خیانت به منافع ملی است، بدین جهت نمی‌توانم آن را بپذیرم.»

 

با این حال نظرخواهی از روز ۱۰ فروردین ۱۳۴۹ آغاز شد و ویتوریو وینتسپیر گیچیاردی، دیپلمات ایتالیایی و مدیر دفتر سازمان ملل در ژنو از سوی اوتانت‌، دبیرکل وقت سازمان ملل مأمور انجام این کار شد. وی پس از پایان مأموریت دو هفته‌ای خود در بحرین گزارش برداشت‌های خود از صحبت با مردم و گروه‌های بحرین را که به ادعای وی از علاقه آنان به استقلال حکایت می‌کرد تسلیم دبیرکل نمود.

 

با اعطای این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۷۸ خود را در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ صادر کرد که در آن خواسته مردم بحرین مورد تایید قرار گرفته بود. این قطعنامه به دولت‌های ایران و بریتانیا ابلاغ شد. آن دوره در فضای سیاسی ایران موافقان و مخالفانی دراین باره وجود داشت؛ البته مخالفین جدایی بحرین در بین سیاسیون بسیار اندک و بیشتر محدود به اعضای حزب پان‌ایرانیست بود. فراکسیون پارلمانی این حزب که در دوره بیست و دوم مجلس شورای ملی دارای ۵ نماینده بود با محوریت محسن پزشکپور رهبر این تشکل پس از طرح قصد دولت برای موافقت با جدایی بحرین، دولت امیرعباس هویدا را به استیضاح کشاند.

 

در سال ۱۳۴۹ دولت هویدا گزارشی را مبنی بر جدایی مجموعه جزایر بحرین از ایران به مجلس شورای ملی آورد که مورد مخالفت شدید پان‌ایرانیست‌ها قرار گرفت. از آن جمله پزشکپور بود که در مخالفت با این گزارش، سخنرانی مشهوری ایراد کرد و با «خیانت» نامیدن تصمیم دولت هویدا، وی را به چالش کشید. هرچند این نطق و گریه پزشکپور هنگام ایراد آن همان زمان سر و صدای بسیاری به پا کرد اما بعدها ناصر انقطاع در کتاب «پنجاه سال تاریخ با پان‌ایرانیست‌ها» مدعی شد این مخالفت‌ها صوری و نمایشی و از سوی دولت دیکته شده بود.

 

به هر ترتیب چه مخالفت‌ها با طرح جدایی بحرین صوری بود و چه از روی دلسوزی، به جایی نرسید و در بهار سال ۱۳۵۰ شمسی تهران و منامه مرزهای دریایی میان خود را تعیین و تصویب کردند و روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها آغاز نمودند. اینچنین بود که جزیره بحرین در روز ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسما استقلال خود را از سرزمین مادری اعلام کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت. در ۲۵ آذر ۱۳۵۰ بحرین رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن درآمد. از آن پس تاریخ ۱۶ دسامبر برابر با ۲۵ آذر به عنوان روز ملی بحرین شناخته می‌شود

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 به تعبیر شدن یک خواب شیرین می‌مانَد. به خنکای روحبخش آب نطلبیده که نه، آبی که عمری در طلبش، سوزش عطش را با تمام وجود چشیده‌ای... شبیه حس خوب لمس جایزه‌ای است که سال‌ها برای به دست آوردنش، بی‌سروصدا تلاش کرده‌ای. شبیه حال خوب مسافر خسته اما مشتاقی که به شهر محبوبش رسیده، شبیه... حال و هوای مهمانان حسینیه‌ای که قلب ایران در آن می‌تپد، همه اینهاست اما فقط این نیست. سر راهشان که به تماشا بایستی، می‌بینی همه آن نگرانی‌هایی که در آن خیابان طول و دراز منتهی به محل دیدار، بار شده بود روی دلشان، به محض گذر از آن در بزرگ آهنی، می‌رود و جایش را به آرامشی شیرین می‌دهد؛ به حس خوب قدم گذاشتن در خانه پدری. اینطور است که دلشان خالی می‌شود از هرچه گلایه و شکوه و غصه. پشتشان گرم است که صاحب این خانه، خوب می‌داند حال دلشان را و برای سبک کردن بار مشکلاتی که دارد کمرشان را خم می‌کند، دلسوزترین است.

 

برای کارگران پرتلاش و صبوری که از دور و نزدیک خودشان را به حسینیه امام خمینی(ره) رسانده‌اند، دیدار رهبر، شیرینیِ اجابت دعاهای پنهانی و تحقق آرزوهای قدیمی را تداعی می‌کند. گوش دلت را که تیز کنی، می‌شنوی همانطور که چشم به آن پرده لاجوردی دوخته‌اند، زیر لب زمزمه می‌کنند: چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی...

 

من قبلاً اینجا بوده‌ام؛ باور می‌کنی؟

 

قدم‌هایشان برای اولین بار است این قطعه دوست‌داشتنی از زمین خدا را لمس می‌کند اما چشم‌ها، دلشان را به شهادت می‌گیرند که بارها در هوای این خانه پرواز کرده و سیراب شده‌اند از تماشای زیبایی‌های تمام‌نشدنی‌اش. از احوالات مرد موسپید تبریزی که چشم‌هایش را از جایگاه برنمی‌دارد که بپرسی، از همین حس آشنا می‌گوید: «4 ماه قبل بود که خواب دیدم آمده‌ام اینجا. آن جلو، دقیقاً روبه‌روی رهبر عزیزمان نشسته بودم. باور نمی‌کنی وقتی از خواب بیدار شدم، این تصویر چقدر برایم زنده بود. اصلاً از ذهنم بیرون نمی‌رفت. وقتی گفتند برای دیدار با رهبر انتخاب شده‌ای، یاد خوابم افتادم. باور نمی‌کردم اینقدر زود تعبیر شود و قسمت شود واقعاً به اینجا بیایم.» کنجکاو شده‌ام از دلیل این انتخاب بدانم. می‌پرسم و «محمدتقی ابوالبشر» که در شرکت «درب صنعتی معتقد» تبریز، در قسمت نجاری کار می‌کند، مختصر و مفید در جواب می‌گوید: «درست کار کردم و به‌عنوان کارگر نمونه انتخاب شدم. به همین دلیل، از کل شرکت ما، فقط مدیرمان و من و یکی از همکارانم به این مراسم آمدیم.»

 

هرچه منتظر می‌مانم، کارگر پیشکسوت نمونه، حرفی از مشکلات به زبان نمی‌آورد. از راه دیگری وارد می‌شوم و می‌پرسم: اگر فرصت فراهم شود و بتوانید امروز با آقا حرف بزنید، چه می‌گویید؟ صورتش به خنده باز می‌شود و در همان حال، می‌گوید: «ما دعا می‌کنیم سایه رهبرمان بالای سرمان باشد. این بزرگترین خواسته ماست. خدا عمرشان را زیاد کند...» اما وقتی می‌بیند همچنان منتظرم، با حجب و حیایی خاصی می‌گوید: «می‌دانید، بالاخره سنی از ما گذشته. من 62 سال را پر کرده‌ام. اما هنوز باید سخت کار کنم. خودم هم کار کردن را دوست دارم ها اما خب، توانم کم شده و مثل جوانی‌هایم قوت کار کردن ندارم. دلم می‌خواهد شرایط جوری شود که زندگی کارگران تأمین باشد و افرادی در سن من مجبور نباشند زیاد کار کنند...»

 

وقتی شرکت به هم ریخت...

 

جسمش اینجاست اما هوش و حواسش، نه. صدایش که می‌زنم، انگار رشته افکارش پاره می‌شود. می‌گویم: کجایی؟ با لبخندی که از پشت ماسک هم پیداست، می‌گوید: «داشتم تصاویر تلویزیونی که از دیدارهای این حسینیه دیده بودم را در ذهنم مرور می‌کردم. با خودم فکر می‌کردم الان آقا بیایند، فضا چطور می‌شود. حتی از تصورش هم بغضم می‌گیرد... مادرم و دوستانم هم مرا می‌شناختند که سفارش کردند اینجا که آمدم، گریه نکنم. آخه، تازه چشم‌هایم را عمل کرده‌ام. اما به همه‌شان گفتم: من آقا را از تلویزیون می‌بینم هم، نمی‌توانم جلوی اشکم را بگیرم، چه برسد به اینکه ایشان را از نزدیک ببینم.» «سمیرا اسکندری»، 35 ساله، یکی از چهره‌های جوان در جمع کارگری امروز است که روایت جالبی هم از ماجرای حضورش در این حسینیه دارد: «ساعت 10 شب در سرویس نشسته بودم و در مسیر برگشت به خانه بودیم که موبایلم زنگ زد. از شرکت بود. با خستگی و نگرانی جواب دادم. از آن طرف خط گفتند: «دوست داری بروی دیدار رهبری؟» غافلگیر شده بودم. انتظار هر خبری را داشتم جز این خبر. می‌خواستم بگویم: نیکی و پرسش؟ اما زبانم بند آمده بود. آن روز در شرکت، روز سختی داشتم اما با این خبر، همه ناراحتی‌هایم را فراموش کردم. تا رسیدم خانه، به مادرم گفتم: دارم میرم دیدار آقا... مامان با حالت خاصی گفت: «یه بار دیگه بگو!» وقتی تکرار کردم و باورش شد، او هم به اندازه من، ذوق کرد. بعد یکدفعه گفت: «همراه نمی‌تونی ببری؟» همان موقع با مسئول شرکت تماس گرفتم اما گفت این فرصت فقط برای اعضای منتخب شرکت است. مامان را که پکر دیدم، دلم گرفت. امروز هم که داشت راهی‌ام می‌کرد، یک جوری نگاهم می‌کرد که دلم پیشش ماند...»

 

اما بشنوید از حال و هوای بچه‌های شرکت که همه‌جوره سفارش کردند نماینده‌شان، جایشان را در مراسم امروز خالی کند: «فردایش که به شرکت رفتم، غوغایی بود. این اولین بار بود که برای شرکت ما، شرکت «کیمیا آریان تک» که تولیدکننده محصولات آرایشی بهداشتی است، برای دیدار آقا و کارگران، سهمیه در نظر گرفته شده بود و قرار بود 6 نفر از کارکنان شرکت به این مراسم بروند. آنقدر بچه‌ها ذوق و شوق داشتند که شرکت به آن بزرگی به هم ریخته بود. همکاران دوره‌ام کرده بودند و می‌گفتند: «خوش به حالت... دیدار آقا رفتی، بدون که دل ما هم پیش توست.» اتفاقاً همه بچه‌ها برای آقا نامه نوشتند و دادند به ما که بیاوریم و اینجا تحویل دهیم.»

 

خدا کند باری روی دوش آقا نباشم

 

پیغام‌رسانی از جانب همکاران به جای خود، اما دختر جوانی که از نیروهای فعال حوزه کارگری محسوب می‌شود، خودش چه خواسته‌ای از رهبرش دارد. می‌پرسم اما سمیرا سکوت می‌کند. نگاهش که می‌کنم، برق چشم‌هایش می‌گوید دارد در مقابل بغضی که راه کلماتش را بسته، مقاومت می‌کند. معلوم است سهمیه بلورهای مجاز اشکش را برای لحظه دیدار نگه داشته. حالا صدایش را صاف می‌کند و می‌گوید: «می‌دانید، اگر دیدار با رییس‌جمهور بود، کلی حرف برای گفتن داشتم از شرایط و مشکلات کارگران، چون ایشان مسئول اجرایی کشور هستند و یکی از رسالت‌هایشان هم بهبود زندگی کارگران است. اما جایگاه رهبری، فرق دارد.

 

می‌دانید، اعتقاد من این است که امثال من باید باری از روی دوش آقا برداریم، نه اینکه بیاییم گله کنیم و از این مشکل و آن درد بگوییم. واقعاً شرمنده‌ایم که با اینکه به‌عنوان جوانان ولایی معرفی شده‌ایم و کلی هم ادعا داریم که پیرو آقا هستیم، اما بیشتر از آنهایی که ادعا ندارند، برای آقا زحمت و گرفتاری درست می‌کنیم. اگر بپرسید دلم چه می‌خواهد؟ می‌گویم: از خدا می‌خواهم به حدی برسم که بتوانم کمک‌حال رهبرم باشم. من در فضای کاری‌ام سعی می‌کنم آنقدر خوب کار کنم که اینطور باشم و رضایت آقا را جلب کنم.»

 

دوست ندارم از اینجا بروم...

 

می‌خواهم برای گفت‌وگو با آقایان به بخش انتهایی حسینیه بروم که دو چشم اشکبار که حالا دیگر کاسه خون شده، در جا میخکوبم می‌کند. خیال می‌کنم آرزویی که بعد از سال‌ها برآورده شده، دلش را اینطور رقیق کرده. می‌پرسم: اولین بار است به دیدار آقا می‌آیید؟ سرش را به علامت نه، بالا می‌برد و با صدایی گرفته می‌گوید: «این چندمین بار است. آخه از کارکنان وزارت کار هستم...» سئوالم را انگار از نگاهم خوانده که در ادامه می‌گوید: «اگر بدانی چقدر این در و آن در زدم! هزار نفر را دیدم. به همه التماس کردم. گفتم می‌آیم کارهای خانه‌تان را انجام می‌دهم، فقط اجازه بدهید یک بار دیگر بروم آقا را از نزدیک ببینم...» می‌گویم: چرا؟ دفعات قبل ایشان را دیده بودید دیگر... همان‌طور که قطرات اشک روی صورتش سر می‌خورد و پشت ماسک پنهان می‌شود، می‌گوید: «با من باشد، اصلاً دوست ندارم از اینجا بروم. خیلی آقا را دوست دارم، خیلی. فقط دوست دارم بنشینم و نگاهش کنم...»

 

به صورت رنج‌کشیده زنی نگاه می‌کنم که به‌ازای هر سال سختی که پشت سر گذاشته، یک چین روی پیشانی‌اش حک شده و با خودم فکر می‌کنم چه گره‌های کوری در زندگی دارد. می‌گویم: اگر امروز بگویند می‌توانید با آقا حرف بزنید، چه می‌گویید؟ چه درخواستی از ایشان دارید؟ چشم‌هایش را می‌بندد و می‌گوید: «می‌گویم آقا! نَفَس‌هایم مال شما. من جز طول عمر رهبرم، آرزویی ندارم...»

 

از شهدای پاکبان خبر دارید؟

 

تعدادی از آقایان با لباس فرم کارگری به مراسم آمده‌اند اما در آن میان، یک مهمان نارنجی‌پوش بیش از همه جلب‌توجه می‌کند. به سراغش که می‌روم، لبخندبرلب همین ابتدا تکلیف را روشن می‌کند و می‌گوید: «من به‌نمایندگی از کارکنان شهرداری اهواز به این مراسم آمده‌ام اما این لباس را برای قدردانی از همه پاکبانان زحمتکش کشورم پوشیده‌ام. من گرچه در حکم فعالیتم، عنوان کارگر خورده اما در روابط عمومی شهرداری کار می‌کنم. یک عده گفتند: «تو که پاکبان نیستی. پس چرا این لباس را پوشیده‌ای؟ برای اینکه امروز دوربین‌ها رویت زوم کنند؟» گفتم: نه. این لباس را پوشیدم که پیام مظلومیت پاکبانان شریف را به گوش مسئولان برسانم. در قضیه کرونا، کادر درمان واقعاً زحمت کشیدند. همه‌جا از خدمات این عزیزان گفته شد و همه ما هم قدردان آنها هستیم. اما هیچ‌کس زحمات پاکبانان را ندید که در آن شرایط سخت آلودگی، هر لحظه با زباله‌های عفونی سر و کار داشتند. ما حتی شهدایی از میان این پاکبانان زحمتکش داشتیم که به همین دلیل به ویروس کرونا آلوده شدند. این لباس را پوشیدم که پاکبانان عزیز و مشکلاتشان دیده شوند. البته می‌دانم آقا از این مسائل خبر دارند و از وضعیت معیشتی کارگران و همه مردم ناراحتند. اما دلم می‌خواست به مسئولان یادآوری شود حقوق پاکبانان دیر به دیر داده می‌شود و به لحاظ معیشتی واقعاً در سختی هستند...»

 

«محمد اسدی نیا» باز هم حرف دارد و باز هم ترجیح می‌دهد زبان آنهایی باشد که جایشان امروز خالی است: «می‌دانید منشأ مشکلات پاکبانان چیست؟ اینکه این بخش را به پیمانکاران واگذار کرده‌اند. این کار، به خودی خود، کار خوبی است. پیمانکاران آمدند که باری از روی دوش دولت بردارند. اما این اتفاق به شرطی محقق می‌شود که پیمانکاران از میان افراد متخصص و متبحر در هر حوزه انتخاب شوند. اما متاسفانه بسیاری از پیمانکاران نه براساس تخصص و شایستگی بلکه براساس روابط سیاسی حزبی انتخاب می‌شوند. خب، فردی که تخصص ندارد، برای اینکه به این جایگاه برسد، کلی هزینه می‌کند. اما بعد از اینکه به خواسته‌اش رسید، باید آن هزینه‌ها را جبران کند. چه جوری؟ با دست بردن در حقوق کارگران. واقعاً این درخواست جامعه کارگری است که روی کار پیمانکاران نظارت شود. یا این مسئولیت را به افراد متخصص بسپارند یا ترتیبی داده شود آن نهاد (مثلاً شهرداری) به طور مستقیم با کارگران قرارداد امضا کند تا این مشکلات پیش نیاید.»

 

آقای نماینده مکثی می‌کند و گرچه کامش تلخ است اما با لبخند می‌گوید: «همه اینها را گفتم اما ما تا آخرین قطره خونمان در میدان می‌مانیم. ما با همه وجود کار و تلاش می‌کنیم تا نگذاریم از ناراحتی، حتی یک اخم به چهره رهبرمان بنشیند.

 

می‌دانی میلیون‌ها عاشق، آرزومند راه رفتن روی همین فرش هستند؟

 

ساعتی از حضورمان در حسینیه امام خمینی(ره) گذشته و من هم در میان گفت‌وگوها مدام بی‌اختیار به سمت جایگاه برمی‌گردم که اولین لحظه دیدار را از دست ندهم. در همین مراقبت‌ها، به سمت یکی از خانم‌ها در ردیف جلویی کشیده می‌شوم. می‌گویم: برای نشستن روی این صندلی، باید زودتر از همه به حسینیه رسیده باشید... سرش را بالا می‌آورد و با لبخند می‌گوید: «اگر همسرم همراهی می‌کرد، با طلوع آفتاب خودم را به اینجا می‌رساندم. مگر چند بار در عمر هر کسی این سعادت نصیبش می‌شود؟» و ادامه می‌دهد: «من اشتیاق عاشقان آقا را برای حضور در نماز جماعت ظهر ماه مبارک رمضان در اینجا دیده‌ام. قبل از شیوع کرونا، خانم‌ها ساعت 6 و 7 صبح خودشان را به این محدوده می‌رساندند و صبورانه در خیابان منتظر می‌ماندند تا ساعت 10 درها باز شود.

 

جالب است بدانید نماز جماعت در شرایطی برگزار می‌شد که یک پرده بزرگ میان نمازگزاران آقا و خانم، حائل بود و خانم‌ها اصلاً آقا را نمی‌دیدند. اما آقا به احترام خانم‌ها و انتظاری که کشیده بودند، میان دو نماز، 5 دقیقه می‌آمدند کنار ستون گوشه حسینیه می‌نشستند و قرآن می‌خواندند. شاید باورش سخت باشد که خانم‌ها برای همان 5 دقیقه دیدار از راه دور، اینهمه سختی را به جان می‌خریدند. اما باید از آن خانم‌ها بپرسید که حلاوت همان 5 دقیقه زیارت رهبرشان، چه تاثیری در زندگی‌شان می‌گذاشت که هر بار حاضر به تکرارش بودند. حالا که توفیق یک ساعت دیدار از نزدیک و بدون پرده حائل نصیب من شده، نباید آرام و قرارم را از دست بدهم؟...»

 

«فهیمه کریمی» سری به حسرت تکان می‌دهد و می‌گوید: «در روزهای گذشته که صحبت از برپایی این دیدار بود، کلی نذر و نیاز کردم که اسم من هم در میان مهمانان باشد. وقتی هم که از میان 100 نفر قرعه به نامم افتاد، باز هم امروز کلی نذر کردم که جایی در جلوی حسینیه قسمتم شود تا بتوانم یک دل سیر جمال چهره آقا را ببینم... من می‌دانم چه سعادتی نصیبم شده. می‌دانم نه‌فقط در ایران بلکه در کل دنیا، آرزومندان فراوانی برای چنین توفیقی لحظه‌شماری می‌کنند. می‌دانم حتی بسیاری از مسلمانان و شیعیان آرزو دارند پایشان همین فرشی که ما رویش ایستاده‌ایم را لمس کند...» با جمله آخر فهیمه، قدمی به عقب برمی‌دارم. انگار بی‌آنکه خودش بداند، آن پرده حائل را کنار زده تا بهتر درک کنم توفیق حضور در چه مختصات مبارکی نصیبم شده. هنوز در فکر حرف‌هایش هستم که می‌گوید: «مادرم توصیه کرد درباره مسائل زندگی‌ام نامه‌ای برای آقا بنویسم. از دستور مادر اطاعت کردم اما اگر از دلم بشنوید، همین دیدار آقا، برای همه عمرم کافی است. با خودم می‌گویم آن دنیا هم که بروم، اگر لیاقت پاداش‌های اخروی را داشته باشم، طعم آن نعمت‌ها را هم که بچشم، یاد شیرینی دیدار آقا در این دنیا خواهم افتاد و با خودم خواهم گفت: لذت آن دیدار، چیزی شبیه همین بود...»

 

دل به دل راه دارد...

 

بالاخره انتظار به سر می‌رسد. پرده کنار می‌رود و آقا در میان شعارهای مهمانان در جایگاه مستقر می‌شوند. خیلی طول نمی‌کشد که معلوم می‌شود این شوق دیدار، دوجانبه بوده. کارگران حاضر در حسینیه امام خمینی سراپا شور و شادی می‌شوند آنجا که آقا می‌فرمایند: «خیلی خوشوقتم از اینکه بحمدالله ظاهراً بعد از دو سال یا سه سال باز توفیق پیدا شد شماها را، نمایندگان جامعه کارگری را از نزدیک زیارت کنیم و با شما صحبت کنیم. هدف از این دیدارِ همه‌ساله ما با کارگران، قدرشناسی از کارگران، تشکّر از کارگران، و ارزش دانستن برای نفْس کار است... لذا ما می‌خواهیم هم از کارگران عزیزمان تشکّر کنیم و به تَبَع نبیّ مکرّم اسلام دست شماها را ببوسیم، هم می‌خواهیم ارزش کار در جامعه معلوم بشود که کار یک ارزش است در اسلام.»

 

و قند در دلشان آب می‌شود وقتی رهبرشان از بصیرت قشر کارگر تمجید می‌کند: «از روزهای اوّل انقلاب، تحریکات کارگری شروع شد. تا امروز هم وجود دارد. قصدشان این بوده است که طبقه کارگر و جامعه کارگری را تابلو و نشانه اعتراضات مردمی قرار بدهند؛ [امّا] جامعه کارگری بینی اینها را به خاک مالید و در مقابل اینها ایستاد و نگذاشت این اتّفاق بیفتد و در کنار انقلاب و نظام ایستاد. البتّه یک مواردی اتّفاق افتاده که کارگران اعتراض داشتند، اعتراضشان هم بحق بود. فرض کنید کارخانه‌ای را دولت به یک نفری واگذار می‌کند. او به جای اینکه کارخانه را مدیریّت کند، ابزارهایش را می‌فروشد، کارگرها را بیرون می‌کند، زمینش را مثلاً می‌خواهد هتل بسازد. خب اینجا کارگرها می‌آیند بیرون و اعتراض می‌کنند. در این اعتراض‌ها هم کارگرها همیشه مرز خودشان را با دشمن مشخّص کردند؛ یعنی نگذاشتند که دشمن از اعتراض بحقّ آن‌ها استفاده کند. این‌ها مهم است؛ این‌ها خیلی مهم است. چه جور می‌شود انسان تشکّر کند از این مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهّد؟»

 

پیغام خانواده 10 میلیون نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای رهبر

 

فرمایشات آقا که به پایان می‌رسد، قبل از اینکه حاضران با شعارهای صمیمانه‌شان شروع به ابراز احساسات کنند، یکی از آقایان از انتهای حسینیه با صدایی رسا - که با تحسین آقا هم همراه می‌شود-، شروع به بیان مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌کند. این چهره سالمند علاوه‌بر اینکه از کوچک و کوچک‌تر شدن سفره بازنشستگان و انتظارشان برای تصویب پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش حقوقشان توسط هیئت دولت می‌گوید، خطاب به رهبر معظم انقلاب اضافه می‌کند: «4 میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر که با احتساب خانواده‌هایشان، یک گروه 10 میلیون نفری را تشکیل می‌دهند، مشتاق دیدار شما هستند. من سلام و درود آنها را به شما ابلاغ می‌کنم.»

 

با پایان برنامه رسمی، تعداد زیادی از مهمانان دور وزیر کار حلقه می‌زنند و هرکدام سعی می‌کنند با حسن استفاده از این فرصت، مشکلات و خواسته‌هایشان را مطرح کنند. در این میان، مواجهه با نایب رییس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، اتفاق خوبی است که به رفع کنجکاوی‌ام درباره پیشنهادی که نماینده ناشناس بازنشستگان از آن یاد کرده، کمک می‌کند. «قلی شادبخش» از این فرصت استقبال کرده و می‌گوید: «ما بازنشستگان قلبی و دلی، رهبر عزیزمان را دوست داریم و همیشه پای کار کشورمان بوده‌ایم؛ چه در دوران دفاع مقدس و چه حالا که وظیفه خودمان می‌دانیم حتی بیشتر از قبل کار و تلاش کنیم. ما از رهبر عزیز بابت ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که اتفاق بسیار خوبی بود، تشکر می‌کنیم. اما این سیاست‌ها نباید روی کاغذ بماند و باید به مرحله اجرا برسد. با اجرایی شدن این سیاست‌ها، بسیاری از خواسته‌های کارگران تأمین می‌شود.

 

سازمان تأمین اجتماعی، 4 میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر دارد که این روزها منتظرند هیئت دولت، افزایش مستمری سال 1401 را که سازمان پیشنهاد داده، تأیید کند. یعنی دل توی دلشان نیست. همین‌جا از جناب رییس‌جمهور، وزیر محترم و هیئت دولت استدعا داریم هرچه سریع‌تر این موضوع را تأیید و اعلام کنند و دل 10 میلیون نفر؛ یعنی مستمری‌بگیران و خانواده‌هایشان را شاد کنند.»

 

 

 

کارگر نمونه‌ای که از دیدار با رهبر، انصراف داد!

 

میزبانان کم‌کم با احترام و محبت تلاش می‌کنند مهمانان را به ترک حسینیه راضی کنند اما گروه کارگران نمونه که با حمایل‌های خاص‌شان حسابی در این مراسم شاخص شده بودند، تازه یادِ ثبت عکس‌های یادگاری افتاده‌اند. همان‌طور که جوانانِ این جمع نمونه مشغول شیطنت و شوخی هستند، یکی از مسئولان برگزاری جشن انتخاب کارگران نمونه، از حضور یک مهمان افتخاری از استان سمنان در این جمع خبر می‌دهد؛ «نصیبه محمدی» که به نمایندگی از همسر شهیدش مورد تقدیر قرار گرفته.

 

سر که برمی‌گردانم، خانم خنده‌رویی با یکی از همان حمایل‌ها روبه‌رویم ایستاده. از داستان غیبت همسرش در مراسم انتخاب کارگران نمونه که می‌پرسم، دستم را می‌گیرد و می‌برد به 6 سال قبل و می‌گوید: «همسرم، «محمد پازوکی»، سال 95 به‌عنوان کارگر نمونه کشوری انتخاب شد. قرار بود 12 اردیبهشت در مراسمی شبیه مراسم امروز، همراه جمع کارگران خدمت رهبری برسد اما از این فرصت چشم‌پوشی کرد و برای عملیات تفحص شهدا به مناطق عملیاتی رفت چون می‌دانست خانواده‌های زیادی چشم‌انتظار پیدا شدن نشانه‌ای از فرزندانشان هستند. محمد، دستگاهی به نام دستگاه استخوان‌یاب را برای کمک به تفحص شهدا ساخته بود و بارها به‌واسطه همان دستگاه، موفق به پیدا کردن بقایای پیکر مطهر شهدا شده بود. یک‌بار یکی از شهدای استان سمنان با کمک دستگاه استخوان‌یاب بعد از 35 سال تفحص شد.

 

محمد اختراع دیگری هم داشت. گرچه هر دو دستگاه، ثبت اختراع شد اما خودش نماند تا به نتیجه رسیدن آنها را ببیند. محمد به همراه دوستانش برای تفحص شهدا به منطقه پنجوین عراق رفته بودند که انفجار مین، باعث مجروحیتش شد. 13 اردیبهشت سال 95 مجروح شد و دو روز بعد به دوستان شهیدش ملحق شد.» زبان همسر شهید پازوکی به گلایه باز نمی‌شود، حتی وقتی از سرنوشت اختراعات همسرش می‌پرسم و او با زبان بی‌زبانی می‌گوید خانواده شهید هیچ منفعتی از اختراعات ثبت‌شده او نبرده‌اند. در عوض با همان لبخند شیرینش می‌گوید: «دلم می‌خواهد از مسئولان اداره کار و تعاون تشکر کنم که بعد از 6 سال ترتیبی دادند که من بتوانم در این مراسم شرکت کنم. واقعاً دوست داشتم به دیدار آقا بیایم و حالا خیلی خوشحالم.»

 

منبع : فارس

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

سیدرضا فاطمی‌امین گفت: جزئیات و چگونگی آیین‌نامه واردات خودرو به‌زودی اطلاع رسانی می‌شود.در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.

 

وزیر صمت می گوید:  یکی از ویژگی‌های آیین‌نامه جدید واردات خودرو توجه به واردات خودروهای اقتصادی بوده و رویکرد ما تأمین خودروی قشر کمتر برخوردار جامعه در سبد محصولات خودرویی است.

 

او می گوید: با توجه رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات که به برطرف شدن مشکل تراز ارزی کشور کمک کرد، دیگر ضرورتی برای استمرار ممنوعیت واردات خودرو نبوده و خواستار آزادسازی واردات آن برای ایجاد بازار رقابتی در کشور شدیم.

 

به گفته وزیر صمت، در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، بیشتر خودروهای لوکس و تجملاتی وارد می‌شد و ازآنجایی‌که خودروهای داخل از کیفیت نامطلوبی برخوردار است در رویکرد جدید واردات خودرو به جبران این نقص توجه ویژه‌ای شده است.

 

نمایندگان مجلس در بودجه امسال با واردات ۷۰هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو موافقت کرده‌اند

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

ستاد تنظیم بازار در اطلاعیه شماره ۲  اعلام کرد پیرو اطلاعیه قبلی و سخنان ریاست جمهور در گفتگوی زنده و مستقیم با مردم، ضمن تقدیر و تشکر از ملت شریف ایران در زمینه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با توجه به اقدمات انجام شده و اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بررسی های کارشناسی در خصوص اصلاح و متناسب سازی قیمت کالاهای مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات) بدینوسیله اعلام می دارد:

 

۱- براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر شد از طریق اتحادیه ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ به تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید باشند. استانداران نسبت به متناسب سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمت‌ها، اقدامات لازم را بعمل خواهند آورد.

 

۲-  یارانه نان و دارو همانند گذشته برای تمامی دهک ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

 

۳- با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب قابل برداشت خواهد بود.

 

۴- کلیه افرادی که در این طرح به هر دلیل مشمول دریافت یارانه نشده‌اند، می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد وضعیت خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی (https://hemauat.mcls.ir) ثبت نمایند. افرادی که پس از بررسی، درخواست‌هایشان مورد تأیید قرار گیرد، یارانه کمک معیشتی آنها به‌طور کامل و از ابتدای اجرای طرح محاسبه و پرداخت خواهد شد.

 

۵- افزایش قیمت سایر کالاها بدون طی فرآیند قانونی ممنوع است و همچنانکه در اطلاعیه شماره یک تأکید شد سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف هستند. هموطنان گرامی نیز در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵) به نهادهای مذکور اطلاع دهند.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

رهبر انقلاب صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزش‌وپرورش را تربیت‌کننده نسلی تمدن‌ساز خواندند و با تجلیل از تلاش‌های معلمان به‌ویژه در دوران کرونا و تأکید بر بهبود مسائل معیشتی آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشه‌های امام و آرمانها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.

 

ایشان معلمان را مفتخرین به هدایت نسل‌های آینده خواندند و افزودند: هدف از دیدار با معلمان برجسته شدن نقش آنان و تثبیت و ماندگار شدن ارزش معلمی در افکار عمومی است تا هم معلم و خانواده‌اش به شغل او افتخار کنند، هم جامعه به معلم به چشم یک فرد مفتخر نگاه کند.

 

رهبر انقلاب با تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزش‌وپرورش افزودند: کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.

 

ایشان در تبیین دو کاربرد مفهوم معلمی گفتند: معلم به معنای تعلیم‌دهندگی، ارزش بسیار بزرگی است زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیم‌دهنده است و پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: در کاربرد دوم که منطبق با کار آموزش‌وپرورش است، علاوه تعلیم‌دهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیت‌پذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.

 

ایشان با اشاره به هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی گفتند: منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.

 

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تربیت عناصر برجسته در آموزش‌وپرورشِ بعد از انقلاب افزودند: به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصه‌های مختلف رشد یافته‌اند اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید این‌گونه پرورش‌ها فراگیر شود.

 

ایشان فرصت دوازده ساله آموزش‌وپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بی‌نظیر برشمردند و گفتند: سازمانِ گسترده‌ی آموزش‌وپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را به‌درستی به دلها و گوشهای آماده‌ی فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه کند.

 

رهبر انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را دستگاهی بسیار پر عظمت و آینده‌ساز خواندند و افزودند: از امروزِ آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم.

 

ایشان با تأکید بر تمجید واقعی از زحمات معلمان افزودند: البته برای رسیدن به وضع مطلوب، مشکلات موجود باید با تدبیر، دانایی، همت، مجاهدت و شکیبایی حل شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات، به تدوین متن‌های مناسب آموزشی و تأمین کمّی معلمِ مورد نیاز آموزش‌وپرورش اشاره کردند و افزودند: کیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارت‌های او بسیار مهم است و نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پایین کنکور سراغ معلمی بروند، البته امروز هم مثل برهه‌های مختلف معلمان متعهد و دلسوز کم نداریم.

 

رهبر انقلاب در بیان چند نکته درباره آموزش‌وپرورش گفتند: دانش‌آموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.

 

ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانش‌آموزان با افتخارات کشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب، بی‌اطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمانهای سرنوشت‌ساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.

 

ایشان درک ارزش ایستادگی و مقاوم بودن را از دیگر نیازهای دانش‌آموزان دانستند و افزودند: در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور می‌گوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هم‌اکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزه‌ها تمدن‌ساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.

 

رهبر انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانش‌آموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا می‌کند و با سرمایه‌سازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور می‌شود.

 

ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اختصاص ساعاتی به آموزش‌های مهارتی بجای مطالب غیرنافع گفتند: مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی از جمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.

 

ایشان میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را خرسند کننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش از ۱۰ سال از تنظیم سند و رفت‌وآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریتها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند به‌عنوان یک مجموعه کامل و بهم پیوسته عمل نشده است.

 

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر سند نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، مسئولان این کار را انجام دهند، ضمن اینکه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخص‌های کمّی معیّن شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در بیان چند نکته درباره مسائل معلمان، سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بیش از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزیز که در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقش‌آفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت می‌کردند امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگشان باشند و مسائلی همچون مشکلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول شدن یا تحقیر و کوچک‌انگاشتن کار بزرگ آنها شود.

 

ایشان، نوجوانان و جوانان را دُردانه‌های کشور و امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: این امانت‌های گران‌سنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دین‌باور و دین‌مدار، به افرادی با ارزش‌افزوده‌ی بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.

 

رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم را دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همه‌جانبه دانستند و گفتند: این مراکز باید از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیت‌های تربیتی به‌گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند «معلم مطلوب» تربیت کنند.

 

ایشان با توصیه به هماهنگیِ رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حدّ امکان، به دشواری‌های آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان نیز اشاره و خاطرنشان کردند: در این دوره، زحمات معلمان مضاعف شد که در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشکر کنیم.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.

 

ایشان در پایان سخنانشان، به معلمان توصیه کردند با وجود انتظارات زیادی که از وزارت آموزش‌وپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتکارهای شخصی و روحیه خیرخواهی و دلسوزی خود، برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان و کارهای بزرگ را پیش ببرند.

 

در ابتدای این دیدار، آقای نوری وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توسعه عدالت آموزشی، مهارت‌آموزی، پرورش استعدادهای درخشان، رتبه‌بندی و معیشت معلمان و تحول در منابع درسی بیان کرد

alibagherikahkesh.blog.ir

        

   

 

 روابط عمومی قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران طی اطلاعیه ای از دستگیری اعضای یک تیم تروریستی در شمال غرب کشور و انهدام پایگاهها و مقرهای تروریست‌های مستقر در اقلیم شمال عراق خبر داد.

 

 در ادامه این اطلاعیه آمده است در پی شرارت های اخیر گروهک های تروریستی وابسته به استکبار جهانی در اعزام تیم های تروریستی برای نفوذ و انجام عملیات های ضدامنیتی و خرابکارانه در خاک کشورمان،با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی دقیق، یک تیم مسلح تروریستی، در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه قرار گرفت و تمامی اعضای این تیم تروریستی ۵ نفره در شهرستان بانه دستگیر شدند.

 

بنابراین اطلاعیه  درپی اعترافات اعضای این تیم تروریستی به اهداف و نیات خرابکارانه و شوم خود علیه ایران اسلامی، از صبح امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه پایگاهها و مقرهای تروریست های مستقر در اقلیم شمال عراق هدف حملات رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه قرار گرفت و منهدم شدند.

 

به گفته سردار خلیل زاده معاون هماهنگ کننده سپاه حمزه سید الشهدا (ع) این تروریست ها  در چندین مقر مستقر بودند و مورد حمله موشکی و توپخانه ای نیروی زمینی سپاه پاسدران قرار گرفتند.

 

هنوز آمار تلفات و خسارات این حملات گزارش نشده‌است اما به گفته سردار خلیل زاده تلفات قابل ملاحظه ای به نیروهای تروریست وارد شده است.

 

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده‌اند که هرگز حضور و فعالیت گروهک‌های تروریستی در جدار مرزهای شمالغرب کشور را بر نمی‌تابند و در صورت فعالیت‌های ضد امنیتی،‌ پاسخ‌های محکم و کوبنده‌ای به آنها خواهند داد

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

 

 

به گزارش شبکه الجزیره، شیرین ابوعاقله، خبرنگار این شبکه در حالی که  یورش نیرو‌های اشغالگر به اردوگاه آوارگان «جنین» واقع در کرانه باختری اشغالی را پوشش می‌داد، کشته شد.

 

به گفته شاهدان محلی، تک تیرانداز صهیونیست با وجود اینکه ابوعاقله جلیقه خبرنگاری به تن داشت او را از ناحیه سر هدف گلوله قرار داد. 

 

افزون بر این، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در یورش نظامیان اشغالگر به «جنین»،‌ «علی السمودی» خبرنگار دیگر فلسطینی از ناحیه کمر هدف گلوله قرار گرفته است. 

 

واکنش‌ها به شهادت خبرنگار الجزیره 

 

شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این جنایت شنیع را که اسرائیل از طریق آن قصد دارد رسانه‌ها را از تحقق رسالت خود بازدارد، محکوم کرده و رژیم را مسئول قتل همکار خود می‌دانیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل را به دلیل هدف قرار دادن و کشتن عمدی شیرین ابوعاقله محکوم کرده و بازخواست کند. ترور خبرنگار ما، با شلیک گلوله مستقیم در حالی صورت گرفت که ژاکت مطبوعاتی به وضوح نشان دهنده هویتش بود». مدیر دفتر شبکه المیادین نیز در واکنش به این رخداد گفت: « هدف قرار دادن خبرنگاران به معنی تصمیم اسرائیل برای عدم انتشار اخبار و محدود کردن آزادی‌ است».

 

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد: «ما اعدام روزنامه نگار شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کنیم و نفتالی بنت، نخست وزیر افراطی اسرائیل را به طور کامل و مستقیم مسئول این جنایت شنیع می‌دانیم». نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین امروز را روز سیاه برای مطبوعات جهان توصیف کرده است. شورای قانون‌گذاری فلسطین هم اعلام کرد قتل عمدی این روزنامه نگار بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود و مستلزم مجازات است.

 

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: شهادت شیرین ابوعاقله بانوی عرصه خبرنگاری میدانی را براثر اصابت مستقیم گلوله به سر در حین پوشش حمله به اردوگاه جنین آنهم در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، به خانواده او صمیمانه تسلیت می‌گوییم. شیرین شهید و شاهد جنایات و اقدمات تروریستی اشغالگران وحشی اسرائیلی است. یکی از تعابیر معروف این خبرنگار شهید که هر صبح هنگام ظاهر شدن جلوی تلویزیون آن را بیان می‌کرد این است: به محض شفاف شدن اوضاع، برایتان پوشش خواهم داد. هم اکنون اوضاع برای همه جهانیان شفاف شد.

 

دادستان عمومی فلسطین از آغاز اقدامات تحقیقاتی در مورد این جنایت خبر داد.

 

هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری و همه جانبه و پاسخگویی مسئولین این اتفاق شده اند. هیئت اتحادیه اروپا در فلسطین اعلام کرد: «از قتل روزنامه نگار شیرین ابوعاقله شوکه شده ایم و خواستار تحقیقات فوری و مستقل هستیم». 

 

یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی فریبکارانه به زبان عربی خواستار تحقیق درباره شهادت خبرنگار الجزیره شده و از سوی دیگر بر سرکوب فلسطینیان تأکید کرد. وی در توئیتی به زبان عربی نوشت: از فلسطینیان می خواهیم در پی کشته شدن تاسف بار شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] تحقیق مشترک و رضایت بخشی را آغاز کنند. حفاظت از خبرنگاران در میادین جنگ ضروری است. باید حقیقت را بیابیم. نیروهای امنیتی اسرائیل به وظیفه شان در همه جا ادامه خواهند داد تا جلوی تروریسم و کشتار اسرائیلیان را بگیرند.

 

وزارت خارجه قطر هم ترور شرین ابوعاقله به دست نیروهای اشغالگر را به شدت محکوم کرده و آن را جنایتی فجیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست. این وزارتخانه خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر آزادی بیان توسط «مقامات اشغالگر» شده است.

 

وزیر امور خارجه هلند در واکنش به این حادثه اعلام کرد از مرگ غم انگیز روزنامه نگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، شوکه شده است.

 

وزیر امور خارجه اردن نیز اعلام کرد ما کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی در جنین را به شدت محکوم می‌کنیم. ایمن صفدی وزیر خارجه اردن در توئیتی نوشت: ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را در جنین اشغالی به شدت محکوم می‌کنیم. این اقدام جنایت فجیع و نقض آشکار آزادی خبرنگاری است و مرتکبان این جنایت باید دادگاهی شوند. خداوند ابوعاقله را رحمت کند که در طول سالیان متمادی به خبرنگاری حرفه‌ای و انتقال واقعیت درد و رنج ملت برادر -فلسطین- مشهور بود. به خانواده اش و شبکه الجزیره از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.

 

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی اعلام کرد: «ما اسرائیل اشغالگر را مسئول کامل این جنایت شنیع علیه آزادی مطبوعات می‌دانیم. این یک اقدام عمدی و از پیش برنامه ریزی شده و یک ترور واقعی تمام عیار است». 

 

سندیکای روزنامه نگاران عراقی هم اعلام کرد: ترور شیرین ابوعاقله نقض جدی آزادی کار روزنامه نگاری است که توسط قوانین و میثاق‌های بین المللی تأیید شده است. از همه سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهیم در مقابل ارتش اسرائیل بایستند تا به جنایاتش پایان دهند.

 

اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

عزت محمد الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: «هدف قرار دادن شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] را به شدت محکوم می کنیم و آن را جنایتی فجیع می دانیم. این جنایت بار دیگر تایید می‌کند اشغالگری بر پایه دروغ گویی و افسانه‌‌های غیرواقعی استوار شده است، واقعیت را نشانه می‌گیرد، تلاش می‌کند جنایاتش را پنهان کند و ملت ما و روزنامه نگاران را به عمد می‌کشد». حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس گفت: «شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی، جنایتی جدید در کارنامه جنایات این رژیم به ویژه در حق خبرنگاران است». رئیس دفتر رسانه‌ای حماس هم این اقدام را از پیش برنامه‌ریزی شده دانست.

 

جنبش جهاد ضمن «جنایت» نامیدن شلیک گلوله به روزنامه‌نگار الجزیره، گفت این رخداد باید همه وجدان‌های زنده را برای افشا و مجازات اشغالگری بیدار کند.  

 

حزب‌الله لبنان در بیانیه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران اعلام کرد: «شهادت شیرین ابوعاقله نقش اصلی رسانه‌ها در افشای حملات اسرائیل را تایید می‌کند. از سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم که «اسرائیل» را در مجامع بین‌المللی محکوم کنند.»

 

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «شیرین ابوعاقله ترور شد و خون او فریادی است بر ضد نئونازی‌ها».

 

لولو الخاطر، دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: «شهادت روزنامه نگار شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع است که به سوابق هولناک اشغالگری اسرائیل افزوده شده است. حمایت بی قید و شرط از اسرائیل باید متوقف شود».

 

مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت در توئیتی نوشت: «دختر قدس»، خودش را این گونه می‌نامید. در حال انجام وظیفه خبرنگاری کشته شد. آیا انجام وظیفه تروریسم محسوب می‌شود؟ آیا سلاح حمل می‌کرد؟ کشته شدن شیرین به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر سندی جدید دال بر دروغین بودن همه ادعاهای اشغالگران است.

 

عبدالحمید عباس دشتی نماینده پیشین مجلس کویت در توئیتی عکسی از شیرین ابوعاقله خبرنگار شهید شبکه الجزیره منتشر کرد و نوشت: واژه نمی‌میرد... و مسجدالاقصی هدف زندگی مان باقی خواهد ماند.

 

باراک راوید روزنامه‌نگار صهیونیست نیز در این خصوص نوشت: «شیرین ابو عاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشور‌های عربی و غیرعربی شناخته شده بود. تاثیر و بازتاب این حادثه ممکن است همانند بمباران ساختمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان جنگ اخیر در غزه باشد». 

 

عمر شاکر مدیر دیده بان حقوق بشر در فلسطین گفت: اشغالگران علیه روزنامه نگاران بی دفاع فلسطینی به زور متوسل شدند و نیاز به پیگیری جنایتکاران بین المللی است و هیچ سندی برای تایید روایت اشغال وجود ندارد.

 

انجمن خبرنگاران بحرین در رشته توئیت‌هایی نوشت: این جنایت بار دیگر تایید می‌کند مقامات اسرائیل معاهده‌ها و منشور‌های بین المللی و نیز امنیت خبرنگاران را نادیده می‌گیرند و به سیاست‌های خشونتبار و نژادپرستانه خود در قبال فلسطینیان ادامه می‌دهند.

 

این انجمن  تاکید کرد این جنایت دولت بحرین را ملزم می‌کند در مواضع خود که همسو با عادی سازی روابط با اسرائیل است، تجدیدنظر کند؛ مواضعی که اکثریت شهروندان و نهاد‌های بحرینی با آن مخالفند. جنایت کشتن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره نشانه حجم بی توجهی اسرائیل و دستگاه‌های آن به کارنامه بلندبالای خود در تعرض و هدف قرار دادن نظام‌مند خبرنگاران است. این موضوع انجام تحقیقات مستقل و معرفی جنایتکاران را به دستگاه قضایی ضروری می‌کند.

 

میشل عون رئیس جمهور لبنان شهادت شیرین ابوعاقله فعال رسانه [خبرنگار الجزیره] را به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تسلیت گفت و افزود: اسرائیل مرتکب جنایتی جدید شد و فصلی جدید از تجاوز و بی اعتنایی به حقوق، زندگی و عدالت را آغاز کرد.

 

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در توئیتی نوشت: ترور شهید شیرین ابوعاقله به ضرب گلوله تک تیرانداز اسرائیلی، جنایت ترور آزادی بیان، تلاش عمدی مذبوحانه برای دوختن دهان ها و جلوگیری از برملا شدن چهره خونین و وقیح اشغالگران است. هر خبرنگار عرب آزاده یک پروژه شهادت است. هرگز زانو نخواهیم زد. هرگز تسلیم نخواهیم شد و هرگز دچار رعب و وحشت نخواهیم شد. آزادگان فلسطینی و در صدر همه شیرین قیام کردند و خون پاکش هرگز پایمال نخواهد شد.

 

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار و روزنامه نگار فلسطینی را به دست نظامیان اسرائیلی، اقدامی مذموم و غیرقابل قبول خواند و ضمن تسلیت به خانواده این خبرنگار فلسطینی با آنها ابراز همدردی کرد.

 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره را به دست نیروهای اسرائیلی به شدت محکوم کرد.

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خواستار روشن شدن جزئیات دقیق به قتل رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی در شهر جنین شد.

 

این کمیته اعلام کرد از خبر کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار و خبرنگار شوکه شده‌ایم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده، دوستان و همکاران وی ابراز می‌کنیم. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود باید جزئیات دقیق قتل این خبرنگار روشن شود.

 

 سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ترور این خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان صهیونیست محکوم کرد.  مدیرکل این سازمان اعلام کرد قتل شیرین ابوعاقله، نقض جدی کنوانسیون ژنو و مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حمایت از خبرنگاران به شمار می آید.

 

اتحادیه های روزنامه نگاران در کشورهای انگلیس، آلمان، تونس و عرب قتل خبرنگار الجزیره بدست نظامیان صهیونیست را محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان آن شدند.

 

کمیته اطلاع رسانی پارلمان سوریه ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان اشغالگر اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محکوم کرد.

 

امروز صبح، نیروهای صهیونیست برای دستگیری یک فلسطینی به شهر جنین یورش بردند و خانه ای را محاصره کردند که منجر به درگیری مسلحانه با ده ها فلسطینی شد.

 

شایان ذکر است که شیرین ابوعاقله یکی از اولین خبرنگاران میدانی الجزیره بوده است. او در سال ۱۹۹۷ یعنی یک سال پس از راه‌اندازی این شبکه به آن پیوست و قبل از آن برای رادیو فلسطین و کانال ماهواره‌ای «امان» کار می‌کرد. ابوعاقله یک ربع قرن در مرکز خطر قرار داشت و جنگ‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر به مردم فلسطین را پوشش می‌داد.

 

وی در مصاحبه‌های قبلی با الجزیره گفته بود رژیم صهیونیستی همواره او را به عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کند و به صراحت اعلام کرد همیشه احساس می‌کند هدف قرار گرفته و با ارتش اشغالگر و  شهرک نشینان مسلح رو به رو است.

 

تشییع پیکر خبرنگار الجزیره در جنین 

 

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فلسطین نیز گزارش داد: مراسم تشییعی نیز فردا از مقابل ساختمان ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله و با حضور محمود عباس برگزار خواهد شد.

 

رئیس پزشکی قانونی دانشگاه النجاح نابلس: کالبد شکافی دقیق خبرنگار الجزیره در حال انجام است 

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس اعلام کرد پیکر خبرنگار الجزیره در حال کالبد شکافی دقیق است و آزمایشگاه جنایی بزودی نوع گلوله‌ای را که این خبرنگار را به قتل رساند، مشخص خواهد کرد.

 

به گزارش الجزیره، دکتر ریان العلی در کنفرانسی خبری در نابلس اعلام کرد ما اکنون مرحله نخست کالبد شکافی خود را به عنوان یک بخش مهم انجام داده ایم و سر شیرین ابوعاقله این شهید فلسطینی را کالبد شکافی کرده ایم. نتایج نشان می‌دهد که گلوله به طور مستقیم به ناحیه سر شلیک شده است و بزودی نتایج کالبد شکافی مشخص خواهد شد.

 

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گلوله از طرف نظامیان اسرائیلی شلیک شده است، گفت: در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد و همکاران و شرکای ما بر اساس تخصص‌های خود در حال بررسی ادله هستند.

 

ریان العلی گفت: فاصله‌ای که به شیرین ابوعاقله تیر شلیک شده بیش از یک متر است و تقریبا از فاصله دور بوده است و هیچ شواهدی وجود ندارد که گلوله از فاصله زیر یک متری شلیک شده باشد. نوع گلوله‌ای که شلیک شده در آزمایشگاه جنایی در حال بررسی است. ماهیت سلاح مورد استفاده بگونه‌ای بوده است که سرعت اصابت گلوله آن بسیار بالا بوده است. کلاه خود خبرنگار نیز توسط طرف‌های ذیربط در حال بررسی است.

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس در پاسخ به این پرسش که اگر امداد رسانی زودتر انجام می‌شد آیا امکان زنده ماندن شیرین ابوعاقله وجود داشت یا خیر، گفت: گلوله پس از شلیک مستقیم او را به قتل رسانده است بگونه‌ای که مغز و جمجمه او بسیار آسیب دیده است. گلوله از سر او خارج شده است و تحقیقات کامل در حال انجام است.

 

همکار ابوعاقله: با خونسردی شیرین را هدف قرار دادند 

 

علی الصمودی، روزنامه نگار الجزیره که در کنار شیرین ابوعاقله بود، لحظه کشته شدن او به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی را بازگو کرده و در این خصوص گفت: گلوله اول به من و گلوله دوم به شیرین اصابت کرد، او را با خونسردی کشتند.

 

    

 

  

 

   

 

     

 

         

 

    

 

   

 

   

 

    

    

 

   

 

      

 

  

 

واکنش آمریکا به ترور خبرنگار الجزیره 

 

آمریکا که خود بزرگترین حامی و پشتیبان رژیم متجاوز صهیونیستی و جنایات این رژیم غاصب است ترور خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

کاخ سفید بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و ماهیت جنایتکاری آن اعلام کرد که کشته شدن شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کند و خواهان اجرای تحقیقات کامل برای روشن شدن شرایط مرگ شیرین ابوعاقله است.

 

تولد شیرین در روستا‌های فلسطین 

 

حساب توییتری شبکه خبری قدس نیز با اشاره به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره که به دست عناصر رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گزارش داد: سه فلسطینی از روستا‌های «بلاطه» و «بورین» در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن و نیز «بیت لاهیا» واقع در نوار غزه، نام «شیرین» را بخاطر تبرک کار خبرنگاری بر روی فرزندان خود نهادند

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

از یک گردان یک گروهان مانده بود و خستگی موجب شده بود تا نتوانند چشمان خود را باز نگاه دارند؛ از طرفی نیز ما در یک خطی قرار گرفتیم که هم از پهلو و هم از روبه‌رو با بعثی‌ها درگیر بودیم؛ لذا «علی‌اصغر بشکیده» به‌گونه‌ای خط را سازماندهی کرد که به همراه چهار رزمنده دیگر، در حالی که همه نیرو‌ها از خستگی زمین‌گیر شده بودند، به تنهایی خط را حفظ کردند.

در دوران دفاع مقدس، رزمندگان و فرماندهانی بودند که در همان سال‌های اولیه به شهادت رسیدند؛ به همین خاطر است که افراد کم‌تری آن‌ها را می‌شناسند و خاطرات چندانی از این افراد مطرح نشده است.

 

یکی از این فرماندهان، شهید «علی‌اصغر بشکیده» است که معاون فرمانده گردان «عمار» لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) بود. وی در مرحله دوم عملیات «بیت‌المقدس» وقتی که فرمانده گردان زخمی شد، به فرماندهی گردان منصوب می‌شود و با ابتکار عمل، ایثارگری و کار جهادی خود به همراه سه یا چهار رزمنده دیگر، نقش یک گردان را مقابل دشمن ایفا می کنند.

 

به‌مناسبت سالگرد شهادت «علی‌اصغر بشکیده» گفت‌وگویی با «بهرام میثمی» مسئول اطلاعات عملیات لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات «بیت‌المقدس» و همرزم این شهید والامقام پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

 

شهید «علی اصغر بشکیده» سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، در پادگان امام حسین (ع) دوره آموزشی دید و سپس به پادگان ولیعصر (عج) رفت و در گردان دوم سازماندهی شد. وی همچنین بعد از مدتی به گروهان یک گردان ۶ که فرماندهی آن را شهید «اکبر حاجی‌پور» برعهده داشت، منتقل شد.

 

«علی اصغر بشکیده» برای مقابله با ضدانقلاب به کردستان رفت و با شروع جنگ تحمیلی در خرمشهر و آبادان حضور داشت؛ بعد از تشکیل تیپ‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، شهید «حاجی پور» فرمانده گردان «عمار» شد و «علی اصغر بشکیده» هم به این گردان رفت. وی در عملیات‌های «فتح‌المبین» و «بیت‌المقدس» با سمت معاون فرمانده گردان «عمار» حضور داشت.

 

در مرحله اول عملیات «بیت‌المقدس»، «حاجی‌پور» فرمانده گردان «عمار» زخمی و به عقب منتقل شد و «علی‌اصغر بشکیده» فرماندهی گردان را برعهده گرفت. در مرحله دوم عملیات، از یک گردان یک گروهان مانده بود و رزمندگان بسیار تحت فشار بودند و خستگی موجب شده بود تا نتوانند چشمان خود را باز نگاه دارند؛ از طرفی نیز ما در یک خطی حدود ۸۰۰ متری قرار گرفته بودیم که هم از پهلو و هم از روبه‌رو با بعثی‌ها درگیر بودیم؛ لذا «علی‌اصغر» به گونه‌ای خط را سازماندهی کرد که به همراه چهار رزمنده دیگر، در حالی که همه نیرو‌ها از خستگی زمین‌گیر شده بودند، به تنهایی خط را حفظ کردند؛ به صورتی که در طول خط آر.پی.جی، تیربار و... چیده و تا صبح به همراه مدام جای خود را عوض کرده‌اند تا دشمن فکر کند که پشت خاکریز پر از نیرو است و تا صبح جلوی پاتک‌های دشمن را گرفتند.

 

صبح که شد، با همدیگر روی خاکریزی نشسته بودیم که من گفتم: «می روم کمپوت بیاورم باهم بخوریم»؛ وقتی رفتم ۱۰۰ متر آن طرف‌تر که از سنگر کمپوت بیاورم، «علی‌اصغر» ترکش خورده بود و رزمندگان سریع وی را سوار آمبولانس و به عقب اعزام کرده بودند. وقتی برگشتم به من گفتند که «علی اصغر» ترکش خورده است؛ اما حالش خوب بود و حرف می‌زد.

 

بعد از عملیات خانواده «علی‌اصغر» از من سراغ وی را گرفتند و من هم گفتم که «علی‌اصغر ترکش خورده و به عقب برگشته است!»؛ این درحالی بود که وقتی وی را داشتند به عقب می‌بردند، در راه بیمارستان به شهادت می‌رسد و به دلیل این‌که مدرک شناسایی همراه خود نداشته است، به عنوان شهید مجهول‌الهویه به معراج‌الشهداء منتقل می‌شود؛ لذا خانواده‌اش پس از مقداری جست‌وجو، پیکر «علی‌اصغر» را پیدا کردند که بعد از گذشت حدود یک ماه از تاریخ شهادتش، بالاخره تشییع و خاکسپاری شد.

 

قبل از جنگ، حدود یک سال تقریبا با هم بودیم؛ در این مدت افرادی بودند که کار آن‌ها نسبت به بقیه خاص‌تر بود و یک قدم جلوتر بودند؛ مثل شهید «اکبر حاجی‌پور» که فرمانده تیپ بود یا «احمد باقری» که فرمانده گردان بود و در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید یا شهید «بهمن نجفی» که فرمانده تیپ بود؛ همه این‌ها را حاج «احمد متوسلیان» از دوران حضورش در کردستان می‌شناخت؛ از طرفی نیز شهید «حاجی‌پور» نیز همه نیرو‌ها از جمله «علی‌اصغر بشکیده» را می‌شناخت

 

‌‌‌‌_‌‌‌‌______________🌹🌹🌹🌹🌹🌹_______________

 

وصیت نامه شهید على‌اصغر بشکیده

 

خدایا : کوچکم ، ضعیفم ، ناچیزم ، پر کاهیم در مقابل طوفانها به من دیده‌اى عبرت بین ده تا ناچیزى خود را ببینم و عظمت و جلال تو را بفهم و ترا بدرستى تسبیح کنم .

 

زمان تقریبی مطالعه : 14 دقیقه

 

تاریخ : پنج شنبه 1396/08/04 

 

 

 

« بسم الله الرحمن الرحیم »

 

 

ان الله الشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة یقاتلون فى سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فى التوریة و الانجیل و القرآن ... و ذلک هو الفوز العظیم .

همانا خداوند جان و مال مؤمنین را به بهاى بهشت از ایشان خریدارى نمود که در راه خدا جهاد میکنند پس بکشند و کشته شوند و این وعده حقى است در تورات و انجیل و قرآن و این است رستگارى .

 

 

خدایا : هدایتم کن براى اینکه میدانم گمراه بودن چه خطرى دارد .

خدایا : مرا از غرور و خودخواهى نجات بده تا حقایق وجود و جمال زیباى تو را ببینم .

خدایا : کوچکم ، ضعیفم ، ناچیزم ، پر کاهیم در مقابل طوفانها به من دیده‌اى عبرت بین ده تا ناچیزى خود را ببینم و عظمت و جلال تو را بفهم و ترا بدرستى تسبیح کنم .

خدایا : دوست دارم که تنها و گمنام باشم تا در غوغاهاى کشمکش‌هاى پوچ مدفون نشوم .

خدایا : دردمندم ، روحم از زیادى درد مى‌سوزد ، قلبم مى‌طپد ، احساسم شعله مى‌کشد تو مرا در بستر مرگ آسایش بخش .

خسته شده‌ام ، دلشکسته‌ام ، ناامید شده‌ام ، دیگر آرزوئى ندارم ، احساس میکنم که دنیا دیگر جاى من نیست ، میخواهم تنها با خدا باشم و با همه وداع کنم .

خدایا : تو خودت میدانى که همه مرا از خود راندند ولى امیدم به توست که همه را میخوانى .

خدایا : در این دنیاى شلوغ و مارک زدنها چه مارکها که بر من نزدند و چه تهمتها که بمن نگفتند ولى خدایا من از حق خود گذشتم چون میدانم هدایت شده‌اند همچون که خودم نشده‌ام ، پس از تو میخواهم که هم مرا و هم دیگران را هدایت کنى به راه انبیاء ، اولیاء ، شهداء ، صدیقین ، صالحین ، متقین الى الله المصیر .

صحبت زیاد داشتم ولى همین راز و نیاز شهید چمران را که مطالعه کردم خیلى چیزها درونش نهفته بود و ما هم از سوز دلمان و آن چیزى که بر دلمان نشست گفتیم .

خدایا : تو خودت شاهد باش و شاهد بودى که در چه راهى قدم برداشتم و چگونه راه را ادامه دادم و چگونه بازگشتم .

تو خودت آگاهى اگر حرف نمى‌زنم بگذار که این دردها در دلم بماند ناگهان سر برآورد و مرا بسوى تو رهنمون سازد چون :

در ناامید بسى امید است پایان شب سیه سپید است در مسلخ عشق بجز نکو را نکشند روبه صفتان زشت خوى را نکشند گه عاشق صادقى ز مردن مهراس مردار بود هر آنکه او را نکشند خدایا در این راه که قدم برداشتم ثابت قدم بدار و راضیم به رضاى تو و فقط بخاطر تو آمده‌ام اگر نبود این قید بندگى هرگز نمى‌آمدم یا اگر مى‌آمدم براى قیود دنیائى و پست مى‌آمدم . ولى تو را شکر که این لطف و مرحمت را بمن کردى که در این راه قدم بردارم .

 

خطاب به خانواده :

 

پدر عزیزم چون شیر باش و به دل و قلب تمام دشمنان داخلى و خارجى و باطنى و ظاهرى بزن که پیروزى یا رزمنده با نفس است .

مادر عزیزم : اى گرامیم چون کوه باش استوار و قوى و محکم . از خودت ضعفى نشان مده گریه مکن در خلوت براى تسکین دردت و روشنى دیدگانت و براى آمرزش گناهانم و گناهانت اگر چه میدانم که گناهى ندارى اى زحمت‌کش در برابر دشمنان داخلى و خارجى انقلاب و اسلام قوى بایست و پشتیبان پدرم باش و کمکش کن تا بتواند خواهران و برادرانم را خوب تربیت کند .

و تو اى پدر تو هم پشتیبان او باش تا با دو دست اتحاد بتوانید مشکلات را از سر راه خود بردارید .

دست از ولایت فقیه - روحانیت مبارزه و دست از اسلام و قرآن و خدا و پیغمبر و ائمه اطهار (ع) برندارید که اگر دست بردارید در گمراهى بسر خواهید برد .

دعا کنید براى رهبر انقلاب براى مسئولان دلسوز و مهربان مملکت براى پیروزى حق بر باطل و براى آمرزش گناهان من و خودتان و دیگران .

با خواهران و برادرانم با مهربانى رفتار کنید آنها را با مسائل اسلامى آشنا کنید و آنها را زینب‌وار و حسین‌وار بزرگ کنید و تحویل اجتماع بدهید تا هم براى خودشان و هم براى شما سعادت همراه داشته باشند . هدایت کوچولو را عوض من ببوسید .

و اما شما اى خواهران عزیزم ، شما اى مادران آینده‌ساز تاریخ ، شما اى دامن‌هاى عفت و شما اى مربیان فرزندان آینده ، شما هم مرا ببخشید . چقدر شما را اذیت کردم ولى چکنم لطف خواهر و برادرى و پدر و مادرى هم به همین چیزهاست امیدوارم شما در راه خدا گام بردارید و براى اسلام و انقلاب مفید باشید و فقط پیرو ولایت فقیه باشید و وابسته به هیچ دسته و گروهى نباشید . البته همکارى و همفکرى با اسلامیان بکنید ولى وابسته نباشید که اگر خطا کردند بتوانید آنها را از خود دور کنید نه اینکه وابستگیتان باعث شود که بر ضد قرآن و اسلام قدم بردارید ، به درستان ادامه دهید و فعالیت و کوشش بیش از حد در راه انقلاب بکنید انشاءالله که خداوند شما را پیروز کند بر شیطانهاى درونى و بیرونى .

شما باید همانند زینب باشید ، زینب‌وار پیام‌آور خون شهید باشید با صداى بلند به جهان بگوئید ( قالوا لا لله الا الله تفلحوا ) پیام قرآن را برسانید ، مستضعفین د رانتظارند تاش ما انقلابتان را صادر کنید با خون و پیام و خون از ما و پیام از شما .

و تو اى برادر عزیزم محمد ، تو هم به دست ادامه بده و فعالیت را فقط براى رضاى خدا خالص کن و از حالا که جوانى سراپا اسلامى شو و سعى کن کارى خلاف اسلام انجام ندهى تو هم در آینده باید یا خون بدهى و با خون خود درخت اسلام را آبیارى کنى و یا با قلمت به فکر پیشرفت و نجات اسلام باشى که هر دو در نزد خداوند متعال داراى قدر و منزلت خاصى است . تصمیمت را قوى کن و فقط به فکر اسلام باش مکتبى باش و دست از خدا و رهبر و مکتب و قرآن و امام برندار ، انشاءالله .

و اما کوچولو : هادى ریزه و خوشمزه و سفید و دوست داشتنى تو را فقط مى‌سپارم به دست خداوند و بعد هم به دامان گرم مادر و آغوش پدر تا تو را تربیتى اسلامى کنند و تربیتى حسینى کنند و از همین کودکى تو را قوى و مکتبى تربیت کنند فقط تو را از راه دور مى‌بوسم و به مادر و پدر و خواهر و برادرم گفتم که تو را عوض من ببوسند .

انشاءالله که موفق شوند انشاءالله .

اموالم متعلق به خانواده و با اجازه پدرم هر کارى میخواهید بکنید وسائل نظامى را به سپاه بدهید ، کتابهایم را بدهید خواهران و برادرانم بخوانند و بعد یا نگه دارید یا بدهند کتابخانه حسینیه با میل خودشان .

اگر جنازه‌ام بدستتان رسید هر کجا راحت بودید دفن کنید و اگر هم نرسید که هیچ . فقط مرا حلال کنید و از طرف من از همه دوستان اقوام دور و نزدیک خداحافظى کنید و برایم حلالیت بخواهید . امیدوارم اگر فرزند خوبى برایتان در این دنیا نبودم در آن دنیا خداوند مرا در زمره شهداء قرار دهد . برایم زیاد خرج نکنید و مجالس سوگوارى را خیلى ساده بگیرید فقط رهبر را تنها نگذارید و اسلام را یارى کنید و فرزندانتان را خوب تربیت کنید برایم از خدا طلب آمرزش کنید . نماز بخوانید و قرآن بخوانید .

خدایا مرا از سربازانت قرار ده که سربازانت همیشه پیروزند .

خدایا مرا از قربت قرار ده که قربت همیشه پیروز است .

خدایا مرا از اولیائت قرار ده که اولیاء تو هیچ وقت ترسى و اندوهى بدل ندارند .

قوى و استوارم بدار ، از عمرم بکاه و به عمر رهبرم بیفزا و انقلابم را به انقلاب جهانى مهدى موعود (عج) متصل بگردان .

خدمتگزار اسلام اگر خدا قبول کند

 

اصغر بشکیده

 

 

آخرین پیام شهید اصغر بشکیده به خانواده

« بسمه تعالى »

درود برهبر کبیر انقلاب امام خمینى دام برکاته و درود بر شهیدان راه حق و فضیلت .

 

پدر و مادر گرامیم سلام امیدوارم که همیشه در حال خدمت به اسلام و جمهورى اسلامى باشید و مورد تأئید خداوند و حجت برحقش امام زمان (عج) و نائب عظیم الشأن امام خمینى باشید و سلام مرا از فرسنگها راه دور و سنگرهاى خونین بپذیرید .

 

خواهر گرامیم ... سلام ، سلام بر تو اى خواهر عزیزم که خداوند تو را همیشه در کارهایت موفق کند امیدوارم همیشه خدمتگزار اسلام باشى و قدم در راه مجاهدان راه الله بگذارى .

 

سعى کن در کارهایت رضاى خداوند مورد نظرت باشد که خداوند کسانى را که او را ستایش میکنند و او را مى‌پرستند دوست میدارد .

خواهران نور چشمى‌ام سلام مرا بپذیرید و شما را از راه دور دعاگو هستم .

 

برادران عزیزم محمد و هادى کوچولو خدمت شما سلام عرض میکنم امیدوارم شما عزیزان هم در سایه حکومت اسلامى موفق و مؤید باشید .

خواهران و برادران نور چشمى ، اى عزیزان دستهاى کوچکتان را بلند کنید و با قلبهاى پاکتان که از همه پلیدیها پاک است از خدا بخواهید امام را طول عمر دهد اسلام را پیروز کند و کفر را نابود کند و فرزندان خمینى کبیر در جبهه با پیروزى کامل و سرافرازى براى اسلام بجنگند .

 

آرى سلام بر شما اى عزیزان ، اى دوستان شما بودید که مرا هد کدامتان به سک صورتى کمک کردید تا بتوانم خود را در راهى که انتخاب کردم بیشتر غرق کنم همچون کشتى‌اى که در قعر دریا غرق میشود من هم در این راه خود را غرق میکنم به معنى شهادت و شهید شدن در راه خدا تا این حد که از من بر مى‌آید انشاءالله این عملم براى خدا باشد و مورد رضاى خدا هم باشد اگر چه مورد رضاى عده‌اى از خدا بیخبران نباشد و یک پاسدار اسلام یک پاسدار قرآن باید خود را آماده کند آماده هر لحظه براى پذیرفتن این راه راه حسین راه اسلام راه على راه شهادت که شهادت تا آخرین حد کمال یک انسان است و با شهادت خود به حد کمال مى‌رسد .

اى عزیزان مى‌بخشید اگر چه نتوانستم زحمات شما را جبران کنم . پدر زحمتهایت و تو اى مادر تو را نیز فراموش نمیکنم .

 

و اى خواهر که چگونه مرا دوست میداشتى و اى عزیزان شما را هرگز فراموش نمیکنم ولى چکنم که دست تقدیر چنین خواست چکنم وظیفه شرعى بود و اگر نبود این راه راه کمال راه رسیدن بخدا به همان خدا قسم اگر قدم برمیداشتم ولى من این راه را با آگاهى قبول کردم و بر من تحمیل نشد بلکه نفهمیم شد و فهمیدم که راه خدا راه خدا راه رسیدن به کمال اینست یعنى راه شهادت راه حسین راه عاشورا و راه شهیدان خدا .

 

پس از شما عزیزان میخواهم خود را براى چنین شهادتى آماده کنید که مرگ با عزت بهتر از زندگى با ذلت است و بعد از من همچگونه ناراحتى به خود راه ندهید .

از همه دوستان برایم حلالى بطلبید و سلام مرا به همه برسانید .

خدا یارتان باد آخرین نامه شهید بکشیده همراه با وصیتنامه شهید که در روز 61/1/1 نوشته و در عملیات بیت المقدس به لقاءالله پیوست .

فرمانده گردان عمار و مسئول سپاه منطقه یک تهران

درباره شهید

 

نام :على‌اصغر

نام خانوادگى :بشکیده

نام پدر :هاشم

تاریخ‌تولد :1338/09/09

ش.ش :707

محل‌صدورشناسنامه :ملایر

تاریخ شهادت :1361/02/20

 

زندگینامه از زبان خواهر شهید:

 

علی اصغر در سال 1338 در یکی از روستاهای ملایر به نام هریرز به دنیا آمد. ما 5 خواهر و سه برادر بودیم و علی اصغر برادر بزرگترمان بود. از همان سنین پایین هم نگاه خاصی به برخی از مسائل پیرامونش داشت و با همین روحیه و عمق‌نگری بود که در فعالیت‌های قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کرد.

 

قبل از آغاز جنگ به فرماندهی سپاه منطقه یک تهران منصوب شد و با شروع جنگ تحمیلی هم در مقدمات عملیات بیت المقدس برای آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید. بعد از علی اصغر برادر دومم محمد مفقودالاثر شد. محمد هم سوم دبیرستان بود و از علی اصغر کوچک‌تر. ما در ابتدا فکر می‌کردیم که محمدمان مفقودالجسد است ولی بعد از چهار سال به همراه اسرا در 8 شهریور آزاد شد. برادر سومم هادی نیز وارد دبیرستان سپاه شدند و با علاقه‌ای که پدرم به فرستادن بچه‌ها به سپاه داشت همه آنها را در این راه قرار داد.

 

علی اصغر از سال 53 که دوره دبیرستان را طی می‌کرد در مهدیه سبلان فعالیت داشت و کلاس‌های حفظ و قرائت قرآن و اصول اعتقادات را برای نوجوان‌ها برگزار می‌کرد و حتی خاطرم است که همان زمان هم دوچرخه‌ای را با هزینه شخصی خریده بود تا به بچه‌هایی که در مسابقات قر‌آن امتیاز می‌آورند، جایزه بدهد.

 

فعالیت‌های مذهبی و انقلابی علی اصغر در سال 57 و با پیروزی انقلاب اسلامی رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت؛ ضمن اینکه علی اصغر از دبیرستان سپاه در محله نظام آباد که در آن زمان به نام محمد علی فروغی بود توانست دیپلم ریاضی بگیرد.

 

این فعالیت‌ها را اصلا به ما بروز نمی‌دادند و وقتی که تصاویر شهدای موتلفه و یا نواب صفوی را بر روی دیوار اتاقش می‌دیدیم احساسمان این بود که علی اصغر وارد فعالیت‌های انقلابی شده است. کتاب‌هایی از شهید مطهری و دکتر شریعتی را در میان وسایل به دردنخور و در پشت بام پنهان می‌کرد و ما بعد‌ها فهمیدیم که علی اصغر الگوی فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی خود را با مطالعه این گونه کتب انتخاب کرده است.

 

زمانی که استاد مطهری به شهادت رسید، علی اصغر وضع روحی خوبی پیدا نکرد. به خانه که آمد مستقیم به اتاقش رفت و با همان حال بدی که داشت از شدت ناراحتی به دیوار تکیه داد و به روی زمین نشست. زمانی که از او پرسیدیم چه اتفاقی افتاده است گفت: استاد شهید را کشتند؛ و ما در آن موقع بود که پی بردیم شهید مطهری چه شخصیت عظیمی داشته است.

 

پدرم با همه این اوضاع و با اطلاعی که از فعالیت‌های انقلابی علی اصغر داشت هیچ‌گاه با او مخالفت نکرد بلکه سایر برادرانم را نیز تشویق به حضور در این مراسمات و فعالیت‌ها می‌کرد

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

آقای داوود محمدبیگی گفت: دیشب در هر دو نوبت، به حدود ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار یارانه اردیبهشت و خرداد پرداخت شد؛ بنابراین، طی دو نوبت، ۴۷ میلیون و ۳۶۰ هزار سرپرست خانوار یارانه گرفته‌اند.

 

مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی می‌گوید: این مبالغ تا زمان اعلام دولت در حساب افراد مسدود باقی می‌مانند؛ زیرا دولت برای اطمینان بخشی به مردم، این مبالغ را زودتر از موعد مقرر به حساب افراد واریز کرده و مجموع واریز‌هایی که به حساب مردم انجام شده، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

 

دیشب رئیس جمهور از واریز یارانه معیشتی به اقشار مختلف جامعه خبر داد؛ بعد از اتمام گفت‌وگوی آقای رئیسی، یارانه به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

 

به گفته معاون اقتصادی رئیس جمهور، این یارانه در ازای اصلاح روش تخصیص یارانه‌های ارزی که قبلاً به نهاده‌ها و واردکنندگان اعطا می‌شد، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

روز گذشته سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قرار است به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس سفر کند. در پی این سخنان، العربی الجدید به نقل از منابع آگاه ایرانی اعلام کرد که رئیسی، دو سفر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عمان و امارات در دستور کار خود دارد.

 

این منابع آگاه که نامشان فاش نشد اعلام کردند که سفر رئیسی به مسقط، پایتخت عمان درپاسخ به دعوت قبلی سلطان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان انجام خواهد شد. این منابع در خصوص سفر به امارات گفتند که رئیسی دعوتنامه‌هایی برای سفر به ابوظبی دریافت کرده است، اما انجام این سفر در حال حاضر در دستور کار نیست و «در زمان مناسبی» انجام می‌شود.

 

در دسامبر گذشته، شیخ خلیفه بن زاید بن سلطان آل نهیان، رئیس امارات، دعوتنامه‌ای رسمی به ابراهیم رئیسی برای سفر به امارات ارسال کرد که طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات در سفرش به تهران به رئیس‌جمهور ایران ابلاغ شد. العربی الجدید در ادامه گزارش خود به نقل از منابع ایرانی  ادعا کرد طرف اماراتی این دعوت را در جلسات دیگری تکرار کرده است که برخی از آن‌ها بین دو طرف محرمانه است و قبول این سفر به عهده ایران است. در عین حال طرف ایرانی به دلیل تقلای اماراتی‌ها برای نزدیکی با رژیم صهیونیستی، در زمان حاضر چندان مشتاق دیدار با آن نیست.

 

این در حالی است که «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر قصد دارد روز‌های آتی سفری به ایران و اروپا باهدف تلاش برای احیای برجام و تأمین انرژی داشته باشد.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

   حجت‌الاسلام رئیسی گفت: نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود و برای سه دهک کم‌درآمد، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بالاتر ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته ایم.         

 

     

 

   

 

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ابتدای برنامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با کرونا گفت: در مقطعی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد، روزانه ۷۰۰ نفر قربانی کرونا و خانواده‌هایشان داغدار می‌شدند. اما امروز این رقم به هفت نفر قربانی در روز کاهش یافته است.

 

به گفته او، «بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس حاصل تلاش‌های کادر درمان و مشارکت مردم در مقابله با کروناست. همکاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کادر آموزشی مدارس و استادان دانشگاه‌ها همکاری خوبی بود و سفر‌های نوروزی و کسب و کار مردم هم فعال شد که همه از برکات خداوند است و مردم و دست‌اندرکاران امر بهداشت و درمان باید تلاش کنند تا از جانب مردم هر روز ارتقاء یابد.»

 

رئیس قوه مجریه گفت: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و علاوه بر واردات واکسن در زمینه تولید واکسن داخلی نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است. 

 

مردم نگران ذخایر کالا‌های اساسی در کشور نباشند/ جبران کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی توسط دولت 

 

رئیس جمهور درباره ذخایر کالا‌های اساسی کشور گفت: اوایل کار دولت ذخایر کشور نگران کننده بود، اما امروز نگرانی‌ها رفع شده و مردم نگران ذخایر کالا‌های اساسی در کشور نباشند. همچنین در بدو تشکیل دولت در زمینه ذخایر ارزی و ریالی کشور مشکل داشتیم. زمانی که هنوز وزیران ما از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند، این نگرانی وجود داشت که حقوق مرداد را چگونه پرداخت کنیم. اما بحمدالله دولت توانست این حقوق را پرداخت کند و فروش نفت هم به دو برابر افزایش یابد.

 

به گفته آقای رئیسی، «در حوزه تجارت خارجی هم امروز ۱۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با همسایگان داریم که متفاوت از شرایط گذشته است و معتقدیم امکان ارتقای این رقم نیز وجود دارد.»

 

رئیس دولت سیزدهم گفت: کسری بودجه به عنوان یکی از معضلات دولت است. دولت با کسب درآمد‌هایی که داشته، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است؛ با وجود اینکه بسیاری در آغاز گفته بودند شما می‌خواهید با این کسری بودجه چه خواهید کرد، اما همه این اقدامات انجام شد.

 

به گفته او، «برخی در پیش‌بینی‌هایشان می‌گفتند تورم ۴۰ درصدی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد، اما اخیراً این تورم را به سیر نزولی رساندیم. بسیاری از اقتصاددانان همواره درباره وضعیت ارز ترجیحی هشدار می‌دادند و اصلاح آن را ضروری می‌دانستند.»

 

نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی باید اصلاح شود 

 

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: پرداخت ارز ترجیحی برای کالا‌ها از سال ۹۷ آغاز شد. از همان آغاز مشخص بود ارز ترجیحی یا اختصاص دو یا چند قیمت برای ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند و دولت قبلی هم با گذشت مدت کوتاهی متوجه این موضوع شد و به دنبال حذف این ارز در نهایت به ۶ تا ۷ کالای اساسی اختصاص یافت و اگر این‌ها هم در آن زمان که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود با تدبیر سامان می‌یافت، امروز بسیار کم‌هزینه‌تر بود.

 

به گفته او، «ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و همچنین کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب ایجاد فساد، رانت و تبعیض می‌شود. در مواردی حتی به بخش‌های مختلف مسئولان و اقتصاددان‌ها امتیاز صیادی داده بودند و در دستگاه قضایی که بودم با پرونده‌های زیادی در این زمینه روبرو بودیم. در حالی که قرار بود گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای اساسی وارد کشور کنند، اما کالا‌های دیگر وارد کردند یا ارز را به قیمت آزاد فرختند که پرونده حاج قربانعلی و ماشین سازی تبریز یکی از پرونده‌های معروف در این زمینه است.»

 

رئیس جمهور گفت: نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی باید اصلاح شود و دولت در این زمینه مصمم است. ۸ میلیارد دلار برای مصارف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود که در همان ماه‌های آغاز سال هزینه شد و دولت سیزدهم هیچ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی نداشت.

 

آقای رئیسی گفت: اصلاح ساختار‌های اقتصادی در نشست سران قوا و دولت مطرح شد و در نهایت یک لایحه دو فوریتی هم به مجلس تقدیم و اعلام شد که می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف و مبالغی را به جبران آن به مردم بپردازیم که این باید با اجازه قانونگذار انجام شود که در مجلس رأی نیاورد و ما باید تصمیم می‌گرفتیم که چه باید کرد.

 

    

دولت برای حذف ارز ترجیحی عجله نکرد/ در نشست نخبگانی همه ابعاد و تبعات آن بررسی و تبیین شد 

 

رئیس قوه مجریه گفت: زیرساخت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و اقناع افکار عمومی باید آماده شوند. دولت در این کار عجله نکرده و در نشست نخبگانی همه ابعاد و تبعات آن بررسی و تبیین شد و از طرف دیگر با توجه به اهمیت و بحث‌انگیزترین بودن این موضوع باید تمام جوانب آن به دقت ارزیابی می‌شد که نشست‌های هم اندیشی با کارشناسان و صاحب‌نظران مختلفی در این خصوص برگزار شد و آن‌ها نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.

 

به گفته او، «خوشبختانه طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها امروز مورد توجه مجلس، قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌هاست و همه بر لزوم پیگیری اصلاح اقتصادی تأکید دارند و با اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی و حذف دو نرخی بودن ارز موافق هستند.»

 

جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسیار مهمی برای دولت است 

 

آقای رئیسی گفت: درباره زمان اجرای طرح اختلاف‌نظراتی وجود دارد، اما ما فکر کردیم بهتر است که به نَص قانون عمل شود و قانون مجلس هم در این زمینه روشن است که در بودجه ۱۴۰۱ برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده، اما ارز باید به صورت نیمایی یا ارز آزاد باشد و جبران آن‌هم پیش‌بینی شده است و در صورت اختصاص ارز آزاد، به طور طبیعی این امر بر بازار تأثیر می‌گذارد.

 

به گفته رئیس‌جمهور، «دولت وعده کرد که مردم را در جریان همه امور قرار دهد. دولت قرار است با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی چه اقدامی انجام دهد و اقدام ما باید فعال باشد و حالت واکنشی و انفعالی نداشته باشد.»

 

او گفت: دولت برای این کار برنامه دارد و به نحوی از جایگاه تخصصی برخوردار است و اقتصاددان‌ها و کارشناس‌ها در باره این مساله، نظر دارند و دولت هم از این موضوع غافل نبود و من با صاحب نظران و بازار و فعالان صنفی نشست داشتم و همواره خود را به نظر صاحب نظران و نمایندگان مجلس که دلسوزانه در کمیسیون‌های مختلف بحث و آن را مصوب کردند احترام می‌گذارم. باید هم قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان و قشر ضعیف جامعه هرگز فشاری وارد نشود و برای این افراد از لحاظ معیشتی مشکلی ایجاد نکند و جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسیار مهمی برای دولت است.

 

یارانه سه دهک نخست نفری ۴۰۰ هزار تومان و بقیه ۳۰۰ هزار تومان/ قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه افزایش نمی‌یابد 

 

رئیس جمهور گفت: این سیاست به نوعی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه است و نه حذف آن. از این به بعد پول مستقیم به دست مردم می‌رسد و می‌توانند خود برای آن تصمیم بگیرند.

 

به گفته او، «دولت مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص یابد و در دهک‌های چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.»

 

آقای رئیسی گفت: همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و اینکه برخی مطرح کرده‌اند قیمت نان، دارو و بنزین افزایش می‌یابد به هیچ وجه درست نیست و قیمت این اقلام هرگز افزایش نمی‌یابد.  نان سنتی با نرخ فعلی به دست همه مردم خواهد رسید و دارو نیز از طریق بیمه‌ها با همین قیمت امروز عرضه می‌شود و این یارانه به بیمه‌ها هم پرداخت می‌شود و قیمت بنزین هم افزایش نخواهد یافت.

 

یارانه کمک معیشتی قبل از افزایش قیمت‌ها به حساب مردم واریز می‌شود 

 

رئیس دولت سیزدهم گفت: دولت مردمی صادق الوعد است و یارانه کمک معیشتی قبل از گران شدن کالا‌ها و افزایش قیمت‌ها یه حساب مردم واریز می‌شود.

 

به گفته او، «در مدت دو تا سه ماه تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی به همه مردم کمک حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود که البته قیمت کالا‌ها از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند.»

 

آقای رئیسی درباره احتمال اعتراضات به تقسیم بندی دهک‌ها، گفت: سامانه‌هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، این ظرفیت را دارد که هرگونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند.

 

یارانه کمک معیشتی بعداً به کالابرگ تبدیل می‌شود 

 

رئیس جمهور گفت: یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و بعداً آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوطه یا شخصاً با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.

 

به گفته او، «مسئولیت‌پذیری از رویکرد‌های مهم دولت است و ما خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم و معتقدیم دولت با مشارکت مردم در این اصلاحات اقتصادی موفق خواهد شد. این طور نیست که هر کسی در هر جایی و هر وقت که می‌خواهد قیمت کالا را گران کند و به هیچ وجه این اجازه داده نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده موظف است قیمت کالا‌ها را اعلام کند و بخش‌های نظارتی هم باید بر موضوع نظارت کنند.»

 

آقای رئیسی از مردم خواست روزنامه‌های مربوط به مقطع آغاز به کار دولت سیزدهم را مطالعه و شرایط آن روز و امروز کشور را مقایسه کنند.

 

او ادامه داد: با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام و با این عزم که باید تصمیماتی همراه با مشکلات فراوان گرفته شود، سکاندار دولت شدم و حتی اگر لازم باشد آبرویم را در این راه بگذارم تا مردم در معیشت دچار مشکل نشوند، سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خوار‌ها و مفسدین چپاول نکنند، این کار را می‌کنم و آبرویم را در این راه می‌گذارم.

 

رسانه‌ها برای اقناع‌سازی و تبیین مردم تلاش کنند تا ابهامی وجود نداشته باشد 

 

رئیس‌جمهور گفت: من از نظرات و انتقادات مردم استقبال می‌کنم و یقین دارم که از روی دلسوزی می‌گویند و در نشستی که با یکی از منتقدان دولت مواجه شدم با تشکر از انتقاداتش به او گفتم نوشته‌هایتان را خواندم و اگر شما راهی دارید، پیشنهاد کنید؛ ما از نظرات همه نخبگان استقبال می‌کنیم.

 

به گفته رئیس دولت سیزدهم، «دولت امروز قصد دارد قانون را اجرا کند و قانون ۱۴۰۱ دولت را ملزم به اجرای اصلاح ارز ترجیحی کرد و نمی‌گذارد موضوع مشمول مرور زمان شود؛ چون مردم و نخبگان از دولت مطالبه دارند تا مسائل اقتصادی را با نگاه اصلاحی‌گری پیش ببرد.»

 

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حل شدن ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است، گفت: رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه این‌ها باید اتفاق بیفتد و کار ما تازه شروع می‌شود و از همه مردم و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌ها می‌خواهم در این زمینه دولت را مساعدت و یاری کنند؛ البته امروز خوشبختانه مجلس و دستگاه‌های مختلف را همراه داریم و همه عزیزان همین دغدغه دارند.

 

رئیس دولت سیزدهم از رسانه‌ها خواست برای اقناع‌سازی و تبیین مردم تلاش کنند تا مردم در ابهام نباشند. او گفت که انتظار این است که همواره همگان خود را در این قضیه مسئول بدانند و همکاری و مشارکت داشته باشند تا از این مرحله هم به خوبی و با موفقیت عبور خواهیم کرد.

 

نحوه تخصیص یارانه نان به مردم چگونه خواهد بود؟ 

 

آقای رئیسی درباره پرداخت یارانه نان گفت: بحث زیرساختی نان در حال آماده شدن است و بر آنیم تا افزایش قیمت از طریق یارانه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود تا قیمت نان افزایش نیابد.

 

به گفته او، «آنچه به عنوان کمک معیشتی یا یارانه نان هست در مبلغی که ذکر شد دیده نشده است و جداگانه به مردم پرداخت خواهد شد و طبیعتاً این مبلغ افزایش پیدا می‌کند. دوستان ما در مورد نان مشغول هستند تا سریع‌تر بخش‌های زیرساختی را آماده کنند تا نان با همین قیمت فعلی در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش قیمت پس از محاسبه به فروشنده پرداخت شود و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌شود.»

 

به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد/ بودجه دارو‌های کمیاب امروز تأمین شد 

 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیمه همگانی آرزوی همه دولت‌هاست. امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد.

 

به گفته او، «اگر امروز هم کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت کنند.»

 

آقای رئیسی درباره دارو‌های کمیاب هم گفت: دارو‌های کمیاب مشکل داشت که بودجه آن امروز تأمین شد و وزارت بهداشت این موضوع را اعلام کرد. کاری که وزارت بهداشت انجام داد از آرزو‌های وزارت بهداشت و دولت‌ها بود که امیدواریم با آنچه دولت دنبال می‌کند و با آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، مردم نگران نباشند و از اصناف و اتحادیه‌ها هم می‌خواهیم که خودشان بازار را کنترل کنند تا گرانی‌ها اتفاق نیفتد.

  

 

دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد 

 

رئیس دولت سیزدهم گفت: دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد و همه بخش‌ها باید در این زمینه فعال شوند و اجازه ندهند کوچک‌ترین اجحافی در حق مردم شود.

 

به گفته او، «مردم بدانند همچنان‌که ساختار‌ها را برای از بین بردن رانت و فساد درست می‌کنیم، به دنبال اصلاح بستر‌های فسادزا در همه بخش‌ها هم هستیم و اصلاح ساختار‌ها می‌تواند ریشه فساد را بکند.»

 

آقای رئیسی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که خدمت‌گزار مردم باشیم و دولت با تصمیم جدی در این حوزه مانند حوزه حفظ جان مردم که وارد میدان شد، در بحث معیشت و نان مردم هم وارد میدان می‌شود و همه دستگاه‌ها و دلسوزان در این عرصه مسئولیت دارند و یقین داریم با لطف خدا و مشارکت مردم مانند همیشه موفق می‌شویم.  اعتماد مردم به دولت با عمل به وعده‌ها روز به روز افزون شود. بنا داریم به وعده‌هایی که دادیم عمل کنیم تا خلف وعده نکنیم و دولت صادق الوعد باشیم

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

        

 

     

 

   

 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان عصر امروز، در همایشی انتخاباتی درباره انتخابات هفته آینده لبنان به سخنرانی پرداخت.

 

مسأله اکثریت وضعیت معیشت است 

 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مراکز پژوهشی که نظرسنجی به انجام رسانده اند، اعلام کرده اند، مسأله اکثریت وضعیت معیشت است و نه سلاح مقاومت. من می‌خواهم لبنانی‌ها بدانند که هر کسی که خواستار خلع سلاح مقاومت است، از آنچه جنوب لبنان از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی تجربه کرده، اطلاعی ندارد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: رژیم صهیونیستی تنها پس از چند ماه، کشتاری را در روستای «حولا» به انجام رساند و بسیاری از ساکنان روستا‌های جنوبی را کوچ داد. برخی از سیاستمداران به اسرائیل به عنوان دشمن نمی‌نگرند؛ در حالی که این رژیم به آب و گاز لبنان چشم طمع دارد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: جنوب لبنان از سال ۱۹۴۸ در جزء اولویت‌های دولت نبوده است که این مسأله، بخشی از سیاست‌های بی توجهی از سوی دولت محسوب می‌شود.

 

رهبر حزب الله لبنان گفت: مردم جنوب لبنان در نتیجه بی توجهی از سوی دولت، به مقاومت متوسل شدند.

 

امام موسی صدر از نابودی اسرائیل سخن گفته بود 

 

امام موسی صدر، پیش از برپایی جمهوری اسلامی ایران، از نابودی اسرائیل سخن گفته بود. او یک زمانی گفته بود وجود اسرائیل با سیره بشریت در تعارض است. من و نبیه بری [رئیس پارلمان] همچنان تحت سخنان امام موسی صدر قرار داریم.

 

او در ادامه افزود: امام موسی صدر یک زمانی گفته بود زندگی ما بدون قدس مرگ، خواری است و دست کشیدن مسلمانان و مسیحیان از قدس، دست کشیدن ازدین است.

 

بزرگترین دستاورد تاریخ لبنان، آزادسازی جنوب بوده است 

 

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود گفت: بزرگترین دستاورد در تاریخ لبنان، آزادسازی جنوب کشور و شهرستان بقاع غربی است. مقاومت آخرین میخ را بر پیکره «پروژه اسرائیل بزرگ» کوبیده است. از جمله دستاورد‌های مقاومت این است که اختلافات فرقه‌ای را خنثی کرد و اعتماد به نفس توانایی پیروزی را به ملت عرب بازگرداند.

 

مقاومت از روستا‌های جنوب حمایت می‌کند 

 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: با تمام صراحت می‌گویم مقاومت از روستا‌های جنوب حمایت می‌کند. از تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۰۶ به یمن مقاومت، تمامی روستا‌های جنوبی از امنیت، عزت، سربلندی و نشاط برخوردارند. از سال ۲۰۰۶، ما همیشه استراتژی‌های دفاعی ارائه کرده ایم.

 

من در سال ۲۰۰۶ یک راهبرد دفاعی در میز گفتگو ارائه کردم و هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نکردم. آیا ارتش لبنان می‌تواند مسئولیت جنوب را بر عهده گرفته، با اسرائیل به مقابله برخیزد و از لبنان محافظت کند؟ چه کسی قادر است در صورتی که اسرائیل دست به تجاوز زند، شهرک‌ها را بمباران کند؟

 

ما فرصتی طلایی برای استخراج ثروت مان را داریم 

 

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: آن‌ها به دنبال ان هستند که دست لبنان را از مهمترین قدرت خود در استخراج نفت و گازش خالی کنند. لبنان امروز بیشتر به استخراج ثروت خود که ارزش آن صد‌ها میلیارد تخمین زده می‌شود نیاز دارد؛ پس چرا ما این ثروت را استخراج نکنیم؟ 

او در ادامه افزود: ما یک فرصت طلایی برای استخراج ثروت مان به ویژه با توجه به جنگ اوکراین و نیاز به گاز در اختیار داریم.

 

او گفت: شما مقاومتی دارید که می‌تواند به دشمن بگوید اگر لبنان را از حفاری برای انرژی جلوگیری کنید، مقاومت نیز مانع کار شما خواهد شد و آن وقت هیچ شرکت به میدان نفتی کاریش (در سرزمین‌های اشغالی) نخواهد آمد.

 

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: آمریکایی‌ها برای مذاکره در مورد مرز‌ها می‌آیند، چون می‌دانند لبنان مقاومت دارد. آن‌هایی که خواهان خلع سلاح مقاومت هستند، این کار را بخاطر آمریکایی‌ها می‌کنند. آمریکایی‌ها از حامیان خلع سلاح مقاومت می‌خواهند اسرائیل را به رسمیت بشناسند و فلسطینی‌ها را اسکان دهند.

 

از مقاومت خواستیم به حالت آماده باش دربیاید 

 

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین گفت: اگر امیدی برای حل بحران در لبنان وجود دارد، به دلیل مقاومتی است که حامی استخراج نفت و گاز است. مقاومت میراث فرهنگی و مظهر و ثمره ۴۷ سال درد، مجاهدت و شهادت از امام صدر گرفته، تا بقیه بزرگان است. این مقاومت، مقاومت امام صدر، سید فضل الله، شیخ محمد مهدی شمس الدین و مقاومت مردم لبنان است.

 

سید حسن نصرالله همچنین گفت: هر که می‌خواهد لبنان را حفظ کرده و از آن حمایت کند، [در انتخابات]به مقاومت و متحدانش رأی دهد. همانطور که در روز قدس گفتم، من از تشکیلات مقاومت خواستم که برای مقابله با دشمن بسیج شوند.

 

دبیرکل حزب الله همچنین گفت: همزمان با مانور اسرائیل، از نیروهای مقاومت درخواست کردیم تا از ساعت هفت امشب در آماده باش کامل به سر ببرند.

 

سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص انتخابات این کشور در حالی بیان شد که مردم لبنان روز ۲۵ اردیبهشت به منظور شرکت در بیست و چهارمین دور انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای خواهند رفت

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

جمعی از کارگران سراسر کشور صبح امروز دوشنبه با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: این دیدار همه ساله‌ی ما با کارگران، قدرشناسی از کارگران، تشکر از کارگران و ارزش دانستن برای نفس کار است. لذا ما می خواهیم هم از کارگران عزیزمان تشکر کنیم و به تبع نبی مکرم اسلام دست شماها را ببوسیم، هم می خواهیم ارزش کار در جامعه معلوم بشود. کار یک ارزش است در اسلام. 

 

مقام معظم رهبری فرمودند: کارگران دوران انقلاب تاکنون نشان دادند که انگیزه‌های ملی آنها در همه‌ی عرصه‌ها انگیزه‌های درخشان و برجسته‌ای است، در همه‌ی عرصه‌ها، یعنی هم در عرصه‌ی نظامی، هم در عرصه‌ی اقتصادی، هم در عرصه‌ی سیاسی.

 

 ایشان بیان کردند: در عرصه‌ نظامی؛ صحنه‌ نمایان و جلوی چشم، دوران دفاع مقدس است. ما چهارده هزار کارگر شهید داریم، چهارده هزار. در مورد عرصه‌ی اقتصادی؛ البته از اول انقلاب این سیاست استکبار بود، در این ده،‌ پانزده سال اخیر خیلی روشن سیاستشان از کار انداختن تولید کشور بود، سیاست دشمن این بود. همه ی این تحریمها و این حرفها همه‌ برای این بود که در کشور تولید از کار بیافتد.

 

رهبر معظم انقلاب این نکته را هم بیان کردند که «کارگران ما ایستادند در صف مقدم و نگذاشتند این اتفاق بیافتد و آنچه که در این زمینه ستون اصلی این خیمه بود کارگر بود.»

 

 جامعه کارگری بینی کسانی که قصد داشتند کارگران را تابلوی اعتراضات مردمی کنند به خاک مالید

 

ایشان بیان کردند: از روزهای اول انقلاب تحریکات کارگری شروع شد؛ تا امروز هم وجود دارد. جامعه‌ی کارگری، بینی اینها را که قصد داشتند جامعه‌ی کارگری را تابلو و نشانه‌ی اعتراضات مردمی قرار بدهند به خاک مالید و در مقابل اینها ایستاد؛ در کنار انقلاب و نظام ایستاد.

 

به گفته مقام معظم رهبری «البته کارگران در بعضی مواردی که جمع شدند، اعتراض‌شان به حق بوده. فرض کنید کارخانه‌ای را دولت به یک نفری واگذار می‌کند. او به جای اینکه کارخانه را مدیریت کند، ابزارهایش را می‌فروشد، کارگرها را بیرون می‌کند، زمینش را مثلا هتل می‌خواهد بسازد در این اعتراض‌ها هم همیشه کارگران مرز خودشان را با دشمن مشخص کردند. نگذاشتند دشمن از اعتراض به حق اینها استفاده کند. با وجود مشکلات کنار اسلام ایستادند.»

 

خودروساز‌ها از حمایت ما از تولید داخلی سوءاستفاده نکنند

 

ایشان بیان کردند: ما الان ده‌ها میلیارد واردات داریم. خیلی از این واردات هم لازم است، با مطلق واردات کسی مخالف نیست، ما با واردات بی‌رویه مخالفیم. واردات بی‌رویه یعنی چه؟ یعنی اینکه جنسی که در داخل تولید می‌شود کیفیتش هم خوب است، مشابه این جنس را ما وارد کنیم، این خنجری است به قلب تولید کشور.

 

مقام معظم رهبری گفتند: می‌گویند هر یک میلیارد دلار واردات بی‌رویه، معادل است با تعطیل شدن صد هزار فرصت شغلی. این آماری است که افراد صاحب‌نظر و متخصص به ما دادند. حالا اینجا خودروساز‌ها از این حرف ما سوءاستفاده نکنند که وضعشان خیلی تعریفی ندارد.

 

به گفته ایشان سهم مهم بازار داخلی متعلق به دولت است. دولت بزرگ‌ترین مشتری اجناس است. دولت باید سعی کند هیچ جنس خارجی مصرف نکند. 

 

 کارهای اقتصادی امروزِ دولت مهم است و همه به دولت کمک کنند

 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: مدیران و مسئولان کشوری ان‌شاءاللّه همان طور که وعده داده شده، به کار و برنامه‌ای که وعده داده‌اند، همه عمل کنند و همه هم به دولت کمک کنند. امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ی اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و احتیاج به کمک همه دارد. یعنی همه‌ی دستگاهها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه باید به دولت ان‌شاءاللّه کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند.

 

پیش‌تر نیز رئیس جمهور ۷ اردیبهشت در آغاز هفته کارگر در سی‌و سومین جشنواره ملی امتنان که برای تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شده بود با جمعی از کارگران دیدار کرد.

 

حجت‌الاسلام رئیسی در این دیدار با تاکید بر اینکه همه دغدغه‌ها و مشکلات جامعه کارگری باید با محوریت عدالت برطرف شود، گفت: ارتقای امنیت شغلی کارگران از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت است و وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی باید جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

 

در این راستا حجت عبدالملکی وزیر کار جمعه گذشته از ساخت چهارصد هزار مسکن برای کارگران خبر داد که قرار است در راستای حمایت از این قشر و در قالب نهضت ملی مسکن احداث شود.

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir