⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

شهادت شهید شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست

 

 

به گزارش شبکه الجزیره، شیرین ابوعاقله، خبرنگار این شبکه در حالی که  یورش نیرو‌های اشغالگر به اردوگاه آوارگان «جنین» واقع در کرانه باختری اشغالی را پوشش می‌داد، کشته شد.

 

به گفته شاهدان محلی، تک تیرانداز صهیونیست با وجود اینکه ابوعاقله جلیقه خبرنگاری به تن داشت او را از ناحیه سر هدف گلوله قرار داد. 

 

افزون بر این، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در یورش نظامیان اشغالگر به «جنین»،‌ «علی السمودی» خبرنگار دیگر فلسطینی از ناحیه کمر هدف گلوله قرار گرفته است. 

 

واکنش‌ها به شهادت خبرنگار الجزیره 

 

شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این جنایت شنیع را که اسرائیل از طریق آن قصد دارد رسانه‌ها را از تحقق رسالت خود بازدارد، محکوم کرده و رژیم را مسئول قتل همکار خود می‌دانیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل را به دلیل هدف قرار دادن و کشتن عمدی شیرین ابوعاقله محکوم کرده و بازخواست کند. ترور خبرنگار ما، با شلیک گلوله مستقیم در حالی صورت گرفت که ژاکت مطبوعاتی به وضوح نشان دهنده هویتش بود». مدیر دفتر شبکه المیادین نیز در واکنش به این رخداد گفت: « هدف قرار دادن خبرنگاران به معنی تصمیم اسرائیل برای عدم انتشار اخبار و محدود کردن آزادی‌ است».

 

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد: «ما اعدام روزنامه نگار شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کنیم و نفتالی بنت، نخست وزیر افراطی اسرائیل را به طور کامل و مستقیم مسئول این جنایت شنیع می‌دانیم». نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین امروز را روز سیاه برای مطبوعات جهان توصیف کرده است. شورای قانون‌گذاری فلسطین هم اعلام کرد قتل عمدی این روزنامه نگار بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود و مستلزم مجازات است.

 

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: شهادت شیرین ابوعاقله بانوی عرصه خبرنگاری میدانی را براثر اصابت مستقیم گلوله به سر در حین پوشش حمله به اردوگاه جنین آنهم در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، به خانواده او صمیمانه تسلیت می‌گوییم. شیرین شهید و شاهد جنایات و اقدمات تروریستی اشغالگران وحشی اسرائیلی است. یکی از تعابیر معروف این خبرنگار شهید که هر صبح هنگام ظاهر شدن جلوی تلویزیون آن را بیان می‌کرد این است: به محض شفاف شدن اوضاع، برایتان پوشش خواهم داد. هم اکنون اوضاع برای همه جهانیان شفاف شد.

 

دادستان عمومی فلسطین از آغاز اقدامات تحقیقاتی در مورد این جنایت خبر داد.

 

هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری و همه جانبه و پاسخگویی مسئولین این اتفاق شده اند. هیئت اتحادیه اروپا در فلسطین اعلام کرد: «از قتل روزنامه نگار شیرین ابوعاقله شوکه شده ایم و خواستار تحقیقات فوری و مستقل هستیم». 

 

یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی فریبکارانه به زبان عربی خواستار تحقیق درباره شهادت خبرنگار الجزیره شده و از سوی دیگر بر سرکوب فلسطینیان تأکید کرد. وی در توئیتی به زبان عربی نوشت: از فلسطینیان می خواهیم در پی کشته شدن تاسف بار شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] تحقیق مشترک و رضایت بخشی را آغاز کنند. حفاظت از خبرنگاران در میادین جنگ ضروری است. باید حقیقت را بیابیم. نیروهای امنیتی اسرائیل به وظیفه شان در همه جا ادامه خواهند داد تا جلوی تروریسم و کشتار اسرائیلیان را بگیرند.

 

وزارت خارجه قطر هم ترور شرین ابوعاقله به دست نیروهای اشغالگر را به شدت محکوم کرده و آن را جنایتی فجیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست. این وزارتخانه خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر آزادی بیان توسط «مقامات اشغالگر» شده است.

 

وزیر امور خارجه هلند در واکنش به این حادثه اعلام کرد از مرگ غم انگیز روزنامه نگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، شوکه شده است.

 

وزیر امور خارجه اردن نیز اعلام کرد ما کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی در جنین را به شدت محکوم می‌کنیم. ایمن صفدی وزیر خارجه اردن در توئیتی نوشت: ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را در جنین اشغالی به شدت محکوم می‌کنیم. این اقدام جنایت فجیع و نقض آشکار آزادی خبرنگاری است و مرتکبان این جنایت باید دادگاهی شوند. خداوند ابوعاقله را رحمت کند که در طول سالیان متمادی به خبرنگاری حرفه‌ای و انتقال واقعیت درد و رنج ملت برادر -فلسطین- مشهور بود. به خانواده اش و شبکه الجزیره از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.

 

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی اعلام کرد: «ما اسرائیل اشغالگر را مسئول کامل این جنایت شنیع علیه آزادی مطبوعات می‌دانیم. این یک اقدام عمدی و از پیش برنامه ریزی شده و یک ترور واقعی تمام عیار است». 

 

سندیکای روزنامه نگاران عراقی هم اعلام کرد: ترور شیرین ابوعاقله نقض جدی آزادی کار روزنامه نگاری است که توسط قوانین و میثاق‌های بین المللی تأیید شده است. از همه سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهیم در مقابل ارتش اسرائیل بایستند تا به جنایاتش پایان دهند.

 

اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

عزت محمد الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: «هدف قرار دادن شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] را به شدت محکوم می کنیم و آن را جنایتی فجیع می دانیم. این جنایت بار دیگر تایید می‌کند اشغالگری بر پایه دروغ گویی و افسانه‌‌های غیرواقعی استوار شده است، واقعیت را نشانه می‌گیرد، تلاش می‌کند جنایاتش را پنهان کند و ملت ما و روزنامه نگاران را به عمد می‌کشد». حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس گفت: «شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی، جنایتی جدید در کارنامه جنایات این رژیم به ویژه در حق خبرنگاران است». رئیس دفتر رسانه‌ای حماس هم این اقدام را از پیش برنامه‌ریزی شده دانست.

 

جنبش جهاد ضمن «جنایت» نامیدن شلیک گلوله به روزنامه‌نگار الجزیره، گفت این رخداد باید همه وجدان‌های زنده را برای افشا و مجازات اشغالگری بیدار کند.  

 

حزب‌الله لبنان در بیانیه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران اعلام کرد: «شهادت شیرین ابوعاقله نقش اصلی رسانه‌ها در افشای حملات اسرائیل را تایید می‌کند. از سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم که «اسرائیل» را در مجامع بین‌المللی محکوم کنند.»

 

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «شیرین ابوعاقله ترور شد و خون او فریادی است بر ضد نئونازی‌ها».

 

لولو الخاطر، دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: «شهادت روزنامه نگار شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع است که به سوابق هولناک اشغالگری اسرائیل افزوده شده است. حمایت بی قید و شرط از اسرائیل باید متوقف شود».

 

مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت در توئیتی نوشت: «دختر قدس»، خودش را این گونه می‌نامید. در حال انجام وظیفه خبرنگاری کشته شد. آیا انجام وظیفه تروریسم محسوب می‌شود؟ آیا سلاح حمل می‌کرد؟ کشته شدن شیرین به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر سندی جدید دال بر دروغین بودن همه ادعاهای اشغالگران است.

 

عبدالحمید عباس دشتی نماینده پیشین مجلس کویت در توئیتی عکسی از شیرین ابوعاقله خبرنگار شهید شبکه الجزیره منتشر کرد و نوشت: واژه نمی‌میرد... و مسجدالاقصی هدف زندگی مان باقی خواهد ماند.

 

باراک راوید روزنامه‌نگار صهیونیست نیز در این خصوص نوشت: «شیرین ابو عاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشور‌های عربی و غیرعربی شناخته شده بود. تاثیر و بازتاب این حادثه ممکن است همانند بمباران ساختمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان جنگ اخیر در غزه باشد». 

 

عمر شاکر مدیر دیده بان حقوق بشر در فلسطین گفت: اشغالگران علیه روزنامه نگاران بی دفاع فلسطینی به زور متوسل شدند و نیاز به پیگیری جنایتکاران بین المللی است و هیچ سندی برای تایید روایت اشغال وجود ندارد.

 

انجمن خبرنگاران بحرین در رشته توئیت‌هایی نوشت: این جنایت بار دیگر تایید می‌کند مقامات اسرائیل معاهده‌ها و منشور‌های بین المللی و نیز امنیت خبرنگاران را نادیده می‌گیرند و به سیاست‌های خشونتبار و نژادپرستانه خود در قبال فلسطینیان ادامه می‌دهند.

 

این انجمن  تاکید کرد این جنایت دولت بحرین را ملزم می‌کند در مواضع خود که همسو با عادی سازی روابط با اسرائیل است، تجدیدنظر کند؛ مواضعی که اکثریت شهروندان و نهاد‌های بحرینی با آن مخالفند. جنایت کشتن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره نشانه حجم بی توجهی اسرائیل و دستگاه‌های آن به کارنامه بلندبالای خود در تعرض و هدف قرار دادن نظام‌مند خبرنگاران است. این موضوع انجام تحقیقات مستقل و معرفی جنایتکاران را به دستگاه قضایی ضروری می‌کند.

 

میشل عون رئیس جمهور لبنان شهادت شیرین ابوعاقله فعال رسانه [خبرنگار الجزیره] را به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تسلیت گفت و افزود: اسرائیل مرتکب جنایتی جدید شد و فصلی جدید از تجاوز و بی اعتنایی به حقوق، زندگی و عدالت را آغاز کرد.

 

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در توئیتی نوشت: ترور شهید شیرین ابوعاقله به ضرب گلوله تک تیرانداز اسرائیلی، جنایت ترور آزادی بیان، تلاش عمدی مذبوحانه برای دوختن دهان ها و جلوگیری از برملا شدن چهره خونین و وقیح اشغالگران است. هر خبرنگار عرب آزاده یک پروژه شهادت است. هرگز زانو نخواهیم زد. هرگز تسلیم نخواهیم شد و هرگز دچار رعب و وحشت نخواهیم شد. آزادگان فلسطینی و در صدر همه شیرین قیام کردند و خون پاکش هرگز پایمال نخواهد شد.

 

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار و روزنامه نگار فلسطینی را به دست نظامیان اسرائیلی، اقدامی مذموم و غیرقابل قبول خواند و ضمن تسلیت به خانواده این خبرنگار فلسطینی با آنها ابراز همدردی کرد.

 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره را به دست نیروهای اسرائیلی به شدت محکوم کرد.

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خواستار روشن شدن جزئیات دقیق به قتل رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی در شهر جنین شد.

 

این کمیته اعلام کرد از خبر کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار و خبرنگار شوکه شده‌ایم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده، دوستان و همکاران وی ابراز می‌کنیم. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود باید جزئیات دقیق قتل این خبرنگار روشن شود.

 

 سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ترور این خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان صهیونیست محکوم کرد.  مدیرکل این سازمان اعلام کرد قتل شیرین ابوعاقله، نقض جدی کنوانسیون ژنو و مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حمایت از خبرنگاران به شمار می آید.

 

اتحادیه های روزنامه نگاران در کشورهای انگلیس، آلمان، تونس و عرب قتل خبرنگار الجزیره بدست نظامیان صهیونیست را محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان آن شدند.

 

کمیته اطلاع رسانی پارلمان سوریه ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان اشغالگر اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محکوم کرد.

 

امروز صبح، نیروهای صهیونیست برای دستگیری یک فلسطینی به شهر جنین یورش بردند و خانه ای را محاصره کردند که منجر به درگیری مسلحانه با ده ها فلسطینی شد.

 

شایان ذکر است که شیرین ابوعاقله یکی از اولین خبرنگاران میدانی الجزیره بوده است. او در سال ۱۹۹۷ یعنی یک سال پس از راه‌اندازی این شبکه به آن پیوست و قبل از آن برای رادیو فلسطین و کانال ماهواره‌ای «امان» کار می‌کرد. ابوعاقله یک ربع قرن در مرکز خطر قرار داشت و جنگ‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر به مردم فلسطین را پوشش می‌داد.

 

وی در مصاحبه‌های قبلی با الجزیره گفته بود رژیم صهیونیستی همواره او را به عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کند و به صراحت اعلام کرد همیشه احساس می‌کند هدف قرار گرفته و با ارتش اشغالگر و  شهرک نشینان مسلح رو به رو است.

 

تشییع پیکر خبرنگار الجزیره در جنین 

 

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فلسطین نیز گزارش داد: مراسم تشییعی نیز فردا از مقابل ساختمان ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله و با حضور محمود عباس برگزار خواهد شد.

 

رئیس پزشکی قانونی دانشگاه النجاح نابلس: کالبد شکافی دقیق خبرنگار الجزیره در حال انجام است 

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس اعلام کرد پیکر خبرنگار الجزیره در حال کالبد شکافی دقیق است و آزمایشگاه جنایی بزودی نوع گلوله‌ای را که این خبرنگار را به قتل رساند، مشخص خواهد کرد.

 

به گزارش الجزیره، دکتر ریان العلی در کنفرانسی خبری در نابلس اعلام کرد ما اکنون مرحله نخست کالبد شکافی خود را به عنوان یک بخش مهم انجام داده ایم و سر شیرین ابوعاقله این شهید فلسطینی را کالبد شکافی کرده ایم. نتایج نشان می‌دهد که گلوله به طور مستقیم به ناحیه سر شلیک شده است و بزودی نتایج کالبد شکافی مشخص خواهد شد.

 

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گلوله از طرف نظامیان اسرائیلی شلیک شده است، گفت: در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد و همکاران و شرکای ما بر اساس تخصص‌های خود در حال بررسی ادله هستند.

 

ریان العلی گفت: فاصله‌ای که به شیرین ابوعاقله تیر شلیک شده بیش از یک متر است و تقریبا از فاصله دور بوده است و هیچ شواهدی وجود ندارد که گلوله از فاصله زیر یک متری شلیک شده باشد. نوع گلوله‌ای که شلیک شده در آزمایشگاه جنایی در حال بررسی است. ماهیت سلاح مورد استفاده بگونه‌ای بوده است که سرعت اصابت گلوله آن بسیار بالا بوده است. کلاه خود خبرنگار نیز توسط طرف‌های ذیربط در حال بررسی است.

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس در پاسخ به این پرسش که اگر امداد رسانی زودتر انجام می‌شد آیا امکان زنده ماندن شیرین ابوعاقله وجود داشت یا خیر، گفت: گلوله پس از شلیک مستقیم او را به قتل رسانده است بگونه‌ای که مغز و جمجمه او بسیار آسیب دیده است. گلوله از سر او خارج شده است و تحقیقات کامل در حال انجام است.

 

همکار ابوعاقله: با خونسردی شیرین را هدف قرار دادند 

 

علی الصمودی، روزنامه نگار الجزیره که در کنار شیرین ابوعاقله بود، لحظه کشته شدن او به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی را بازگو کرده و در این خصوص گفت: گلوله اول به من و گلوله دوم به شیرین اصابت کرد، او را با خونسردی کشتند.

 

    

 

  

 

   

 

     

 

         

 

    

 

   

 

   

 

    

    

 

   

 

      

 

  

 

واکنش آمریکا به ترور خبرنگار الجزیره 

 

آمریکا که خود بزرگترین حامی و پشتیبان رژیم متجاوز صهیونیستی و جنایات این رژیم غاصب است ترور خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

کاخ سفید بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و ماهیت جنایتکاری آن اعلام کرد که کشته شدن شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کند و خواهان اجرای تحقیقات کامل برای روشن شدن شرایط مرگ شیرین ابوعاقله است.

 

تولد شیرین در روستا‌های فلسطین 

 

حساب توییتری شبکه خبری قدس نیز با اشاره به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره که به دست عناصر رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گزارش داد: سه فلسطینی از روستا‌های «بلاطه» و «بورین» در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن و نیز «بیت لاهیا» واقع در نوار غزه، نام «شیرین» را بخاطر تبرک کار خبرنگاری بر روی فرزندان خود نهادند

 

 



نوشته شده توسط alibagherikahkesh.blog.ir
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
⚫ بِسْمِ اَللّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ ⚫

نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا یَسۡطُرُونَ
متولد 1996 در MIS ، خبرنگار و روزنامه نگار
شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال( کد شامد): 1-1-765329-64-0-1
در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند و روح ها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ اما در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند، و روح‌ ها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.
نوشتن، یک عمل هنرى است ؛زیادتر نگویید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. این‏ها آن وظایف ماست

🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻🌹🌹🌻

💮بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💮

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢٥٥﴾
لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢٥٦﴾
اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾

🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹🌻🌻🌹

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

 

 

به گزارش شبکه الجزیره، شیرین ابوعاقله، خبرنگار این شبکه در حالی که  یورش نیرو‌های اشغالگر به اردوگاه آوارگان «جنین» واقع در کرانه باختری اشغالی را پوشش می‌داد، کشته شد.

 

به گفته شاهدان محلی، تک تیرانداز صهیونیست با وجود اینکه ابوعاقله جلیقه خبرنگاری به تن داشت او را از ناحیه سر هدف گلوله قرار داد. 

 

افزون بر این، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در یورش نظامیان اشغالگر به «جنین»،‌ «علی السمودی» خبرنگار دیگر فلسطینی از ناحیه کمر هدف گلوله قرار گرفته است. 

 

واکنش‌ها به شهادت خبرنگار الجزیره 

 

شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این جنایت شنیع را که اسرائیل از طریق آن قصد دارد رسانه‌ها را از تحقق رسالت خود بازدارد، محکوم کرده و رژیم را مسئول قتل همکار خود می‌دانیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل را به دلیل هدف قرار دادن و کشتن عمدی شیرین ابوعاقله محکوم کرده و بازخواست کند. ترور خبرنگار ما، با شلیک گلوله مستقیم در حالی صورت گرفت که ژاکت مطبوعاتی به وضوح نشان دهنده هویتش بود». مدیر دفتر شبکه المیادین نیز در واکنش به این رخداد گفت: « هدف قرار دادن خبرنگاران به معنی تصمیم اسرائیل برای عدم انتشار اخبار و محدود کردن آزادی‌ است».

 

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد: «ما اعدام روزنامه نگار شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کنیم و نفتالی بنت، نخست وزیر افراطی اسرائیل را به طور کامل و مستقیم مسئول این جنایت شنیع می‌دانیم». نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین امروز را روز سیاه برای مطبوعات جهان توصیف کرده است. شورای قانون‌گذاری فلسطین هم اعلام کرد قتل عمدی این روزنامه نگار بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود و مستلزم مجازات است.

 

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: شهادت شیرین ابوعاقله بانوی عرصه خبرنگاری میدانی را براثر اصابت مستقیم گلوله به سر در حین پوشش حمله به اردوگاه جنین آنهم در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، به خانواده او صمیمانه تسلیت می‌گوییم. شیرین شهید و شاهد جنایات و اقدمات تروریستی اشغالگران وحشی اسرائیلی است. یکی از تعابیر معروف این خبرنگار شهید که هر صبح هنگام ظاهر شدن جلوی تلویزیون آن را بیان می‌کرد این است: به محض شفاف شدن اوضاع، برایتان پوشش خواهم داد. هم اکنون اوضاع برای همه جهانیان شفاف شد.

 

دادستان عمومی فلسطین از آغاز اقدامات تحقیقاتی در مورد این جنایت خبر داد.

 

هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری و همه جانبه و پاسخگویی مسئولین این اتفاق شده اند. هیئت اتحادیه اروپا در فلسطین اعلام کرد: «از قتل روزنامه نگار شیرین ابوعاقله شوکه شده ایم و خواستار تحقیقات فوری و مستقل هستیم». 

 

یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی فریبکارانه به زبان عربی خواستار تحقیق درباره شهادت خبرنگار الجزیره شده و از سوی دیگر بر سرکوب فلسطینیان تأکید کرد. وی در توئیتی به زبان عربی نوشت: از فلسطینیان می خواهیم در پی کشته شدن تاسف بار شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] تحقیق مشترک و رضایت بخشی را آغاز کنند. حفاظت از خبرنگاران در میادین جنگ ضروری است. باید حقیقت را بیابیم. نیروهای امنیتی اسرائیل به وظیفه شان در همه جا ادامه خواهند داد تا جلوی تروریسم و کشتار اسرائیلیان را بگیرند.

 

وزارت خارجه قطر هم ترور شرین ابوعاقله به دست نیروهای اشغالگر را به شدت محکوم کرده و آن را جنایتی فجیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست. این وزارتخانه خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر آزادی بیان توسط «مقامات اشغالگر» شده است.

 

وزیر امور خارجه هلند در واکنش به این حادثه اعلام کرد از مرگ غم انگیز روزنامه نگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، شوکه شده است.

 

وزیر امور خارجه اردن نیز اعلام کرد ما کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی در جنین را به شدت محکوم می‌کنیم. ایمن صفدی وزیر خارجه اردن در توئیتی نوشت: ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را در جنین اشغالی به شدت محکوم می‌کنیم. این اقدام جنایت فجیع و نقض آشکار آزادی خبرنگاری است و مرتکبان این جنایت باید دادگاهی شوند. خداوند ابوعاقله را رحمت کند که در طول سالیان متمادی به خبرنگاری حرفه‌ای و انتقال واقعیت درد و رنج ملت برادر -فلسطین- مشهور بود. به خانواده اش و شبکه الجزیره از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.

 

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی اعلام کرد: «ما اسرائیل اشغالگر را مسئول کامل این جنایت شنیع علیه آزادی مطبوعات می‌دانیم. این یک اقدام عمدی و از پیش برنامه ریزی شده و یک ترور واقعی تمام عیار است». 

 

سندیکای روزنامه نگاران عراقی هم اعلام کرد: ترور شیرین ابوعاقله نقض جدی آزادی کار روزنامه نگاری است که توسط قوانین و میثاق‌های بین المللی تأیید شده است. از همه سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهیم در مقابل ارتش اسرائیل بایستند تا به جنایاتش پایان دهند.

 

اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

عزت محمد الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: «هدف قرار دادن شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] را به شدت محکوم می کنیم و آن را جنایتی فجیع می دانیم. این جنایت بار دیگر تایید می‌کند اشغالگری بر پایه دروغ گویی و افسانه‌‌های غیرواقعی استوار شده است، واقعیت را نشانه می‌گیرد، تلاش می‌کند جنایاتش را پنهان کند و ملت ما و روزنامه نگاران را به عمد می‌کشد». حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس گفت: «شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی، جنایتی جدید در کارنامه جنایات این رژیم به ویژه در حق خبرنگاران است». رئیس دفتر رسانه‌ای حماس هم این اقدام را از پیش برنامه‌ریزی شده دانست.

 

جنبش جهاد ضمن «جنایت» نامیدن شلیک گلوله به روزنامه‌نگار الجزیره، گفت این رخداد باید همه وجدان‌های زنده را برای افشا و مجازات اشغالگری بیدار کند.  

 

حزب‌الله لبنان در بیانیه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران اعلام کرد: «شهادت شیرین ابوعاقله نقش اصلی رسانه‌ها در افشای حملات اسرائیل را تایید می‌کند. از سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم که «اسرائیل» را در مجامع بین‌المللی محکوم کنند.»

 

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «شیرین ابوعاقله ترور شد و خون او فریادی است بر ضد نئونازی‌ها».

 

لولو الخاطر، دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: «شهادت روزنامه نگار شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع است که به سوابق هولناک اشغالگری اسرائیل افزوده شده است. حمایت بی قید و شرط از اسرائیل باید متوقف شود».

 

مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت در توئیتی نوشت: «دختر قدس»، خودش را این گونه می‌نامید. در حال انجام وظیفه خبرنگاری کشته شد. آیا انجام وظیفه تروریسم محسوب می‌شود؟ آیا سلاح حمل می‌کرد؟ کشته شدن شیرین به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر سندی جدید دال بر دروغین بودن همه ادعاهای اشغالگران است.

 

عبدالحمید عباس دشتی نماینده پیشین مجلس کویت در توئیتی عکسی از شیرین ابوعاقله خبرنگار شهید شبکه الجزیره منتشر کرد و نوشت: واژه نمی‌میرد... و مسجدالاقصی هدف زندگی مان باقی خواهد ماند.

 

باراک راوید روزنامه‌نگار صهیونیست نیز در این خصوص نوشت: «شیرین ابو عاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشور‌های عربی و غیرعربی شناخته شده بود. تاثیر و بازتاب این حادثه ممکن است همانند بمباران ساختمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان جنگ اخیر در غزه باشد». 

 

عمر شاکر مدیر دیده بان حقوق بشر در فلسطین گفت: اشغالگران علیه روزنامه نگاران بی دفاع فلسطینی به زور متوسل شدند و نیاز به پیگیری جنایتکاران بین المللی است و هیچ سندی برای تایید روایت اشغال وجود ندارد.

 

انجمن خبرنگاران بحرین در رشته توئیت‌هایی نوشت: این جنایت بار دیگر تایید می‌کند مقامات اسرائیل معاهده‌ها و منشور‌های بین المللی و نیز امنیت خبرنگاران را نادیده می‌گیرند و به سیاست‌های خشونتبار و نژادپرستانه خود در قبال فلسطینیان ادامه می‌دهند.

 

این انجمن  تاکید کرد این جنایت دولت بحرین را ملزم می‌کند در مواضع خود که همسو با عادی سازی روابط با اسرائیل است، تجدیدنظر کند؛ مواضعی که اکثریت شهروندان و نهاد‌های بحرینی با آن مخالفند. جنایت کشتن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره نشانه حجم بی توجهی اسرائیل و دستگاه‌های آن به کارنامه بلندبالای خود در تعرض و هدف قرار دادن نظام‌مند خبرنگاران است. این موضوع انجام تحقیقات مستقل و معرفی جنایتکاران را به دستگاه قضایی ضروری می‌کند.

 

میشل عون رئیس جمهور لبنان شهادت شیرین ابوعاقله فعال رسانه [خبرنگار الجزیره] را به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تسلیت گفت و افزود: اسرائیل مرتکب جنایتی جدید شد و فصلی جدید از تجاوز و بی اعتنایی به حقوق، زندگی و عدالت را آغاز کرد.

 

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در توئیتی نوشت: ترور شهید شیرین ابوعاقله به ضرب گلوله تک تیرانداز اسرائیلی، جنایت ترور آزادی بیان، تلاش عمدی مذبوحانه برای دوختن دهان ها و جلوگیری از برملا شدن چهره خونین و وقیح اشغالگران است. هر خبرنگار عرب آزاده یک پروژه شهادت است. هرگز زانو نخواهیم زد. هرگز تسلیم نخواهیم شد و هرگز دچار رعب و وحشت نخواهیم شد. آزادگان فلسطینی و در صدر همه شیرین قیام کردند و خون پاکش هرگز پایمال نخواهد شد.

 

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار و روزنامه نگار فلسطینی را به دست نظامیان اسرائیلی، اقدامی مذموم و غیرقابل قبول خواند و ضمن تسلیت به خانواده این خبرنگار فلسطینی با آنها ابراز همدردی کرد.

 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره را به دست نیروهای اسرائیلی به شدت محکوم کرد.

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خواستار روشن شدن جزئیات دقیق به قتل رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی در شهر جنین شد.

 

این کمیته اعلام کرد از خبر کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار و خبرنگار شوکه شده‌ایم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده، دوستان و همکاران وی ابراز می‌کنیم. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود باید جزئیات دقیق قتل این خبرنگار روشن شود.

 

 سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ترور این خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان صهیونیست محکوم کرد.  مدیرکل این سازمان اعلام کرد قتل شیرین ابوعاقله، نقض جدی کنوانسیون ژنو و مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حمایت از خبرنگاران به شمار می آید.

 

اتحادیه های روزنامه نگاران در کشورهای انگلیس، آلمان، تونس و عرب قتل خبرنگار الجزیره بدست نظامیان صهیونیست را محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان آن شدند.

 

کمیته اطلاع رسانی پارلمان سوریه ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را به دست نظامیان اشغالگر اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محکوم کرد.

 

امروز صبح، نیروهای صهیونیست برای دستگیری یک فلسطینی به شهر جنین یورش بردند و خانه ای را محاصره کردند که منجر به درگیری مسلحانه با ده ها فلسطینی شد.

 

شایان ذکر است که شیرین ابوعاقله یکی از اولین خبرنگاران میدانی الجزیره بوده است. او در سال ۱۹۹۷ یعنی یک سال پس از راه‌اندازی این شبکه به آن پیوست و قبل از آن برای رادیو فلسطین و کانال ماهواره‌ای «امان» کار می‌کرد. ابوعاقله یک ربع قرن در مرکز خطر قرار داشت و جنگ‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر به مردم فلسطین را پوشش می‌داد.

 

وی در مصاحبه‌های قبلی با الجزیره گفته بود رژیم صهیونیستی همواره او را به عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کند و به صراحت اعلام کرد همیشه احساس می‌کند هدف قرار گرفته و با ارتش اشغالگر و  شهرک نشینان مسلح رو به رو است.

 

تشییع پیکر خبرنگار الجزیره در جنین 

 

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فلسطین نیز گزارش داد: مراسم تشییعی نیز فردا از مقابل ساختمان ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله و با حضور محمود عباس برگزار خواهد شد.

 

رئیس پزشکی قانونی دانشگاه النجاح نابلس: کالبد شکافی دقیق خبرنگار الجزیره در حال انجام است 

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس اعلام کرد پیکر خبرنگار الجزیره در حال کالبد شکافی دقیق است و آزمایشگاه جنایی بزودی نوع گلوله‌ای را که این خبرنگار را به قتل رساند، مشخص خواهد کرد.

 

به گزارش الجزیره، دکتر ریان العلی در کنفرانسی خبری در نابلس اعلام کرد ما اکنون مرحله نخست کالبد شکافی خود را به عنوان یک بخش مهم انجام داده ایم و سر شیرین ابوعاقله این شهید فلسطینی را کالبد شکافی کرده ایم. نتایج نشان می‌دهد که گلوله به طور مستقیم به ناحیه سر شلیک شده است و بزودی نتایج کالبد شکافی مشخص خواهد شد.

 

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گلوله از طرف نظامیان اسرائیلی شلیک شده است، گفت: در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد و همکاران و شرکای ما بر اساس تخصص‌های خود در حال بررسی ادله هستند.

 

ریان العلی گفت: فاصله‌ای که به شیرین ابوعاقله تیر شلیک شده بیش از یک متر است و تقریبا از فاصله دور بوده است و هیچ شواهدی وجود ندارد که گلوله از فاصله زیر یک متری شلیک شده باشد. نوع گلوله‌ای که شلیک شده در آزمایشگاه جنایی در حال بررسی است. ماهیت سلاح مورد استفاده بگونه‌ای بوده است که سرعت اصابت گلوله آن بسیار بالا بوده است. کلاه خود خبرنگار نیز توسط طرف‌های ذیربط در حال بررسی است.

 

رئیس موسسه پزشکی قانونی در دانشگاه النجاح در نابلس در پاسخ به این پرسش که اگر امداد رسانی زودتر انجام می‌شد آیا امکان زنده ماندن شیرین ابوعاقله وجود داشت یا خیر، گفت: گلوله پس از شلیک مستقیم او را به قتل رسانده است بگونه‌ای که مغز و جمجمه او بسیار آسیب دیده است. گلوله از سر او خارج شده است و تحقیقات کامل در حال انجام است.

 

همکار ابوعاقله: با خونسردی شیرین را هدف قرار دادند 

 

علی الصمودی، روزنامه نگار الجزیره که در کنار شیرین ابوعاقله بود، لحظه کشته شدن او به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی را بازگو کرده و در این خصوص گفت: گلوله اول به من و گلوله دوم به شیرین اصابت کرد، او را با خونسردی کشتند.

 

    

 

  

 

   

 

     

 

         

 

    

 

   

 

   

 

    

    

 

   

 

      

 

  

 

واکنش آمریکا به ترور خبرنگار الجزیره 

 

آمریکا که خود بزرگترین حامی و پشتیبان رژیم متجاوز صهیونیستی و جنایات این رژیم غاصب است ترور خبرنگار الجزیره را محکوم کرد.

 

کاخ سفید بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و ماهیت جنایتکاری آن اعلام کرد که کشته شدن شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کند و خواهان اجرای تحقیقات کامل برای روشن شدن شرایط مرگ شیرین ابوعاقله است.

 

تولد شیرین در روستا‌های فلسطین 

 

حساب توییتری شبکه خبری قدس نیز با اشاره به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره که به دست عناصر رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گزارش داد: سه فلسطینی از روستا‌های «بلاطه» و «بورین» در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن و نیز «بیت لاهیا» واقع در نوار غزه، نام «شیرین» را بخاطر تبرک کار خبرنگاری بر روی فرزندان خود نهادند

 

 

alibagherikahkesh.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی