پایین بودن دستمزد حمل بار، وجود مشکل در طرح تنکیلومتر، نداشتن بیمه، کمبود لاستیک و قطعات یدکی، مشکلات بسیاری برای کشاورزان و تولید کنندگان ایجاد کرد و اعتصاب کامیونداران در جادههای کشور در خرداد ماه 97 را قم زد.
در همان ابتدا سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی با برگزاری جلسات مختلف توانستند دلالان و واسطهگران را حذف و برخی از مشکلات کامیونداران را حل کنند.
بعد از گذشت چند ماه، همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت لاستیک و لوازم یدکی بسیار افزایش یافت به طوری که در برخی از مناطق کشور برای توزیع لاستیک بازار سیاه ایجاد شد.
بر اساس این گزارش از هفته گذشته مجددا کامیونداران در برخی نقاط کشور از جمله بندرعباس و بندر امام(ره) به دلیل نبود لاستیک و لوازم یدکی و روغن موتور مجددا دست به اعتراض زدند و در این بین برخی از رانندگان موجب ناامن شدن جادههای کشور شدند.
عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آخرین تمهیدات صورت گرفته برای رفع مشکل کامیونداران خبر داد و گفت: روز سهشنبه سوم مهرماه، جلسه ویژهای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر صمت برگزار شد و اقدامات عاجلانهای از جمله کاهش تعرفه واردات لاستیک از 30 درصد به 5 درصد، واردات 130 کانتینر لاستیک از هفته آینده، توزیع لاستیک کارخانههای تولید داخل در تمام شبکههای حمل و نقل جادهای توسط نمایندگیهای کشور و ترخیص لاستیکهای موجود در انبارهای سازمان املاک تملیکی گرفته شد.
وی ادامه داد: کل نیاز ماهیانه حمل و نقل کشور در بخش بار و مسافر 100 هزار حلقه لاستیک است و در این بخش عقبماندگیهای بسیاری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه مقرر شد نیاز ارزی بخش حمل بار برای واردات لاستیک از سوی بانک مرکزی تأمین شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نحوه تولید و توزیع لاستیک داخلی را ساماندهی میکند و به زودی لاستیک از درب کارخانه به کامیونداران و رانندگان تحویل داده میشود.
بیشتر بخوانید: تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک
وی با اشاره به اینکه از امروز لاستیکهای باقیمانده در انبار گمرکات کشور سریعتر ترخیص میشوند، تصریح کرد: لاستیکهای موجود در انبارهای سازمان املاک تملیکی که در قالب قاچاق کشف شده بود تحویل انجمن صنفی بندر عباس داده شد و مسئولان این بخش لاستیک مورد نیاز در شهرهای مرزی را توزیع میکنند.
معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: بخشی از لاستیکهای موجود در گمرکات نیز در استان تهران ترخیص و توزیع میشود.
حسننیا با اشاره به اینکه هم اکنون اولویت اصلی رسیدگی به مشکلات اصلی کامیونداران رفع کمبود لاستیک است، افزود: تأمین لوازم یدکی و سایر نیازهای کامیونداران به زودی برطرف میشود.
وی گفت: اعتصابات کامیون داران به زودی رفع میشود و هم اکنون امنیت در تمامی جادههای کشور توسط نیروی انتظامی تأمین شده است.
بر اساس این گزارش چندی پیش داود کریمی رئیس انجمن کامیونداران اعلام کرده بود که کامیونداران معتقدند هیچ یک از مطالبات آنها تأمین نشده و در این بین وزارت صمت هیچگونه همکاری با کامیونداران نداشته است.
رئیس انجمن کامیونداران ادامه داد: از 50 درصد نیاز کامیونداران برای لاستیک تنها 10 درصد از نیاز آنها تأمین شده است.
وی با بیان اینکه اعتراض و اعتصاب در چنین شرایطی به هیچ عنوان درست نیست، تصریح کرد: کشاورزان و تولید کنندگان به دلیل اعتصابات صورت گرفته با مشکلات زیادی روبهرو شدهاند و کامیونداران باید هر چه سریعتر راه دیگری برای رفع مشکل خود انتخاب کنند.
کریمی درباره حل مشکل تن کیلومتر، گفت: تمامی مراحل اولیه برای طرح تن کیلومتر به پایان رسیده و شورای عالی ترابری به زودی این طرح را به تصویب میرساند.
در همان ابتدا سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی با برگزاری جلسات مختلف توانستند دلالان و واسطهگران را حذف و برخی از مشکلات کامیونداران را حل کنند.
بعد از گذشت چند ماه، همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت لاستیک و لوازم یدکی بسیار افزایش یافت به طوری که در برخی از مناطق کشور برای توزیع لاستیک بازار سیاه ایجاد شد.
بر اساس این گزارش از هفته گذشته مجددا کامیونداران در برخی نقاط کشور از جمله بندرعباس و بندر امام(ره) به دلیل نبود لاستیک و لوازم یدکی و روغن موتور مجددا دست به اعتراض زدند و در این بین برخی از رانندگان موجب ناامن شدن جادههای کشور شدند.
عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آخرین تمهیدات صورت گرفته برای رفع مشکل کامیونداران خبر داد و گفت: روز سهشنبه سوم مهرماه، جلسه ویژهای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر صمت برگزار شد و اقدامات عاجلانهای از جمله کاهش تعرفه واردات لاستیک از 30 درصد به 5 درصد، واردات 130 کانتینر لاستیک از هفته آینده، توزیع لاستیک کارخانههای تولید داخل در تمام شبکههای حمل و نقل جادهای توسط نمایندگیهای کشور و ترخیص لاستیکهای موجود در انبارهای سازمان املاک تملیکی گرفته شد.
وی ادامه داد: کل نیاز ماهیانه حمل و نقل کشور در بخش بار و مسافر 100 هزار حلقه لاستیک است و در این بخش عقبماندگیهای بسیاری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه مقرر شد نیاز ارزی بخش حمل بار برای واردات لاستیک از سوی بانک مرکزی تأمین شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نحوه تولید و توزیع لاستیک داخلی را ساماندهی میکند و به زودی لاستیک از درب کارخانه به کامیونداران و رانندگان تحویل داده میشود.
بیشتر بخوانید: تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک
وی با اشاره به اینکه از امروز لاستیکهای باقیمانده در انبار گمرکات کشور سریعتر ترخیص میشوند، تصریح کرد: لاستیکهای موجود در انبارهای سازمان املاک تملیکی که در قالب قاچاق کشف شده بود تحویل انجمن صنفی بندر عباس داده شد و مسئولان این بخش لاستیک مورد نیاز در شهرهای مرزی را توزیع میکنند.
معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: بخشی از لاستیکهای موجود در گمرکات نیز در استان تهران ترخیص و توزیع میشود.
حسننیا با اشاره به اینکه هم اکنون اولویت اصلی رسیدگی به مشکلات اصلی کامیونداران رفع کمبود لاستیک است، افزود: تأمین لوازم یدکی و سایر نیازهای کامیونداران به زودی برطرف میشود.
وی گفت: اعتصابات کامیون داران به زودی رفع میشود و هم اکنون امنیت در تمامی جادههای کشور توسط نیروی انتظامی تأمین شده است.
بر اساس این گزارش چندی پیش داود کریمی رئیس انجمن کامیونداران اعلام کرده بود که کامیونداران معتقدند هیچ یک از مطالبات آنها تأمین نشده و در این بین وزارت صمت هیچگونه همکاری با کامیونداران نداشته است.
رئیس انجمن کامیونداران ادامه داد: از 50 درصد نیاز کامیونداران برای لاستیک تنها 10 درصد از نیاز آنها تأمین شده است.
وی با بیان اینکه اعتراض و اعتصاب در چنین شرایطی به هیچ عنوان درست نیست، تصریح کرد: کشاورزان و تولید کنندگان به دلیل اعتصابات صورت گرفته با مشکلات زیادی روبهرو شدهاند و کامیونداران باید هر چه سریعتر راه دیگری برای رفع مشکل خود انتخاب کنند.
کریمی درباره حل مشکل تن کیلومتر، گفت: تمامی مراحل اولیه برای طرح تن کیلومتر به پایان رسیده و شورای عالی ترابری به زودی این طرح را به تصویب میرساند.